Wat bepaalt welke begin- en einddatum bij een sterrenbeeld hoort? En in hoeverre zijn die data afhankelijk van het jaar waarin je bent geboren?

Ik kan me zo voorstellen dat het ene hemellichaam en een ander hemellichaam in een bepaalde positie ten opzichte van elkaar moeten staan. Maar hoe zit het precies?

En gebeurt dit in het ene jaar op een andere datum dan in het andere jaar? Al is het maar vanwege schrikkeldagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In de astronomie worden de sterrenbeelden en hun grenzen bepaald door de Internationale Astronomische Unie. De huidige sterrenbeelden (88 stuks) zijn vastgesteld rond 1930. Zie onderstaand Wikipedia-artikel.

Een hemellichaam (de zon of een planeet) staat "in" een sterrenbeeld, wanneer het middelpunt van dat hemellichaam, gezien vanaf de aarde, zich binnen de vastgestelde grenzen van dat sterrenbeeld bevindt.

En inderdaad, dat verschilt van jaar tot jaar, vooral vanwege de schrikkeljaren. Daarnaast speelt de precessie van de aardas een rol, en de beweging van de zon en de sterren (en dus de sterrenbeelden) rond het centrum van het melkwegstelsel.

De precessie van de aardas is een effect dat geleidelijke veranderingen geeft gedurende tijdspannen van honderden jaren; de bewegingen van de zon en de sterren rond het centrum van het melkwegstelsel geven veranderingen op tijdschalen van duizenden jaren.

Toegevoegd na 2 minuten:

Over de astrologische sterrenbeelden (die intussen niets meer te maken hebben met de werkelijke sterrenbeelden) kun je lezen in het tweede Wikipedia-artikel. Daar wordt ook de invloed van de precessie uitgelegd, en hoe die ervoor zorgt dat de sterrenbeelden verschuiven en dat er nieuwe sterrenbeelden (Slangendrager) bijkomen - of ook kunnen verdwijnen, maar dat is voorlopig niet aan de orde.

Toegevoegd na 10 minuten:

De sterren van een sterrenbeeld lijken bij elkaar te horen, maar dat is alleen zo als je vanaf de aarde kijkt. In werkelijkheid gaat het meestal om sterren die helemaal niets met elkaar te maken hebben, bijvoorbeeld doordat een zwakke ster dichtbij ons staat, en een felle ster (van ons uit gezien) ongeveer direct achter de zwakke ster, maar veel verder weg. Wij zien dan twee sterren met dezelfde helderheid die vlak bij elkaar staan.

In de derde link zie je het bekende sterrenbeeld Orion. Door met je muis links of rechts op het plaatje te staan, kun je rond het sterrenbeeld vliegen - zodat je ook kunt zien, hoe Orion er van opzij uit zou zien.
Cryofiel