Leven wij in een puur binair wereld waarin elke vraag wordt uiteindlijk beantwoord met ja of nee?

Er is mischien een beetje ja in elke nee en andersom maar ik zoek een plek waar ja en nee een worden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, het beroemde yin-yang symboom. Ja en nee, maar de ja bevat ook een klein stuk nee. Evenals de nee ook een stukje ja bevat. Er bestaan geen ja en nee vragen/antwoorden. Zelfs niet op de vraag of de aarde rond is: Ja, maar toch niet helemaal in de perfectie.

Nee. We leven welliswaar in een dualistische wereld, maar verre van binair. Er zijn honderdduizenden kleuren tussen zwart en wit. Gelukkig.

Volgens mij is de wereld niet zo binair. De wereld is juist ongekend en weids, en alles is er op gericht op groei en expansie. Door antwoorden te vatten in hokjes, wordt de wereld juist bekrompen en klein. Een antwoord is vaak veel meer dan een ja, en gedachtes hebben vaak weer veel diepere gedachtes. Er bestaat niet zoals de absolute waarheid, wel een innerlijke waarheid, die de tere snaren van de ziel raakt en beroert. Trouw zijn aan jezelf en aan die innerlijke waarheid is wat er toe doet.

Iets is niet binair, maar wij maken het binair en je kunt alles als een binair categorisch systeem definiëren. Bijv.: Wat is de kleur van gras? a. Groen b. Niet groen M.a.w.: het hangt van de vraag af en de bijhorende verzameling antwoorden. Die verzameling antwoorden noemen wij een categorisch systeem, wanner in alle gevallen slechts een van die elementen van toepassing kan zijn. In andere gevallen zijn de vraag en/of de mogelijke antwoorden niet goed gedefinieerd. In een binaire wereld zijn alle vragen zodanig, dat het categorisch systeem twee elementen bevat.

Ik zou "sla jij je kinderen nog steeds?" niet met ja of nee beantwoorden.

Nee. Bij voorbeeld: Hoeveel punten heb jij nu? Of: Hoe zou jij, in maximaal honderdvijftig woorden, de situatie op dit moment in de Nederlands politiek omschrijven?