Is liefde altijd egoistisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je dit wat meer kunnen toelichten? Hoe is deze vraag ontstaan bij jouw?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je vraag. Het lijkt dat als je gaat vragen waarom je liefde voor iemand of iets voelt kom je uiteindelijk altijd op het antwoord "omdat het goed voelt"...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe kom jij van voelen naar egoistisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wil dat gevoel van liefde want het voelt goed toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik zie de relatie nog niet. Het gevoel is puur persoonlijk en met liefde doe je een ander niet onder. Egoisme is ook meer gericht met ?anderen erbij, het wordt gemeten in relatie tot anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om liefde tegen over egoisme als gevoel. Het gaat om egoisme als een basis oorzaak voor liefde. Je hout van hem of haar of het. Warom? Omdat hij (laten we een hij gebruiken als voorbeeld) is zo lief en schatig, hij zorgt voor MIJ. Maar waarom hou je van hem? Omdat hij is lief voor MIJ. Maar WAAROM hou je van hem??? Omdat het goed voelt! Het feit dat hij geniet ook van jou liefde even ter zijde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, nu snap ik je. Daar heb ik wel een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jacob, omdat ik dat "bijna" niet snapte ben ik in je reacties op de vraag gaan kijken. Houden van iemand omdat hij goed voor je zorgt wakkert de angst aan die zorg te kunnen verliezen.
houden van iemand omdat hij zo lief en schattig is... maakt dat je minder van hem houdt op momenten dat hij niet lief en schattig is. ECHTE liefde vraagt niet... zul je altijd voor me zorgen.. Echte liefde zegt niet.. 't meest als je lief en schattig bent. ECHTE liefde zegt: ik hou van je zoals je bent.. hoe je ook bent of doet. Iemand die echt van zichzelf houdt zorgt namelijk heel goed voor zichzelf. Iemand die echt van zichzelf houdt is niet afhankelijk van iemands anders gedrag of bui. En als twee mensen.. die echt van zichzelf houden.. die
liefde weerspiegeld zien in de ander...herkennen zichzelf in die ander.
Het is dus een gelijktijdig, evenwichtig doorgeven van je eigen goede gevoel over ZELF dat het goede gevoel geeft. Voorbeeld:
Annie houdt van karel.. maar vindt zichzelf eigenlijk niet zo tof. Karel houdt van Annie EN van zichzelf. Annie zal constant de bevestiging zoeken van Karels liefde.
die heeft ze namelijk nodig om positief over zichzelf te kunnen denken.
Karel zal voornamelijk genieten van de liefde... of Annie nou wel of niet van hem houdt. Hij is er niet afhankelijk van want hij is de bron...

Het beste antwoord

Nee, Liefde kan niet egoistisch zijn, liefde is liefde.
Mensen kunnen egoistisch zijn, egoistisch in liefde.. heel beperkend, want liefde is zo veel meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het hele leven is egoistisch, dus liefde ook!
Jij bent altijd de belangrijkste persoon in jouw leven, dus in zekere zin is egoisme een heel natuurlijk verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is nooit egoistisch!
Als dat zo zou zijn..was het geen liefde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is júist iets dat egoïsme kan overstijgen.
Juist door liefde kan je dingen doen waar je zelf helemaal geen zin in hebt, maar waarvan je weet dat je de ander er gelukkig mee maakt; juist liefde kan zorgen dat je bereid bent dingen op te offeren voor een ander.
Overigens bedoel ik dan liefde in de brede zin van het woord, ook liefde voor vrienden en familie kan dit gedrag in ons oproepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de mens per definitie egoïstisch. Of je dat nu wilt of niet. Alles was mensen (en dieren) doen is gericht op het voortbestaan van de soort en het in leven blijven. Mensen hebben liefde nodig om te blijven leven, dus is het egoïstisch. Wat niet betekent dat het slecht is trouwens!

Alleen moederliefde is denk ik minder egoïstisch, maar wel weer gericht op het voorbestaan van de soort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Liefde is altijd egoïstisch. Maar de IK die ik bedoel is de IK met hoofdletters. En daarmee bedoel ik de IK die mij levend maakt en die Ik die dit leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere persoon wil graag gezien worden. Er wil er mogen zijn. Vooral de ziel wil gezien worden.
In alles wat we doen, doen we zodat onze ziel gezien kan worden.

Als kind gaan we soms uit frustatie tekeer. Alleen maar omdat de ouders vaak alleen het gedrag van het kind corrigeren. Maar daar gaat het nu niet om. Het kind heeft iets op zijn hart, en dat wil hij kwijt. Hij heeft echter nog niet genoeg communicatieve vaardigheden om dit ook te vertellen. En bovendien willen ouders het vaak niet horen.

In een relatie, willen we dit allemaal niet. Daarin willen we iemand die ons werkelijk ziet. Waaraan wij onze ziel durven bloot te stellen, zonder geheimen en zonder angst om daarvan misbruikt te worden.
Normaal wordt de ziel erg beschermt. Maar als dit ook nog gebeurd in een relatie, dan weten we het helemaal niet meer.
Dus juist die relatie moet gebaseerd zijn op het openen van de ziel.

Ik zou het niet egoïstisch noemen. Ik zou het, het openen en zichtbaar maken van jezelf, noemen.
Zo kan liefde een bevrijding zijn, met als ultieme bevrijding: liefde voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dat het goed voelt.
Sorry gdanonim. Je hebt het heel mooi geschreven ( + 1 voor dat) maar uiteindlijk komt het op neer om zelfvervulling. Zelf geloof ik dat volledig onegoistische liefde bestaat maar dat wij nog niet ontwikkelt genoeg zijn. Ook will ik zeggen dat liefde zoals het nu is, is geweldig. Het is het mooiste wat er is, omdat het goed voelt. En als mensen goed voelen doen ze ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mooi gezegd Gdanonym +
Echte liefde is niet egoïstisch maar juist opofferend. Als je echt van iemand houdt, dan doe je juist dingen waardoor je die ander een goed gevoel wilt geven, want dan heb jij het ook, maar je doet het hoofdzakelijk voor die ander. Je cijfert jezelf nog wel eens weg uit liefde voor de ander.
Het is toch niet egoïstisch als je een goed gevoel wilt hebben? Hier leef je voor, want je wilt een aangenaam leven hebben. Dit is zeker niet egoïstisch maar een levensbehoefte! Dan zou iedereen op aarde egoïstisch zijn, want niemand wil een rot leven. Iedereen streeft naar geluk en liefde. Als je eenmaal die liefde gevonden hebt is het eigenlijk je plicht om het in stand te houden en liefde is nu eenmaal niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan anderen waar je van houdt in dit geval. Dus is het een zaak van geven en nemen. Dit is geen egoïsme.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besankt voor je antwoord amc.
Je schrijft: "
dan doe je juist dingen waardoor je die ander een goed gevoel wilt geven, want dan heb jij het ook" En ook: "Het is toch niet egoïstisch als je een goed gevoel wilt hebben?" Het gaat niet om egoisme ten koste van andere. Het gaat om egoisme voor het eigen welzijn. Dat is mischien egoisme zonder negatieve connotatie maar het is egoisme niettemin. Of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt bedoel ik..
amc
13 jaar geleden
Let wel, er zijn 2 soorten egoïsme; één in morele zin, waarbij je echt ten koste van anderen zelfzuchtig bent en er is egoïsme in technische zin. Dit is niet negatief want ieder organisme, dus ook de mens moet op hun eigen welzijn letten, dit is vanzelfsprekend.
Het tegengestelde van egoïsme is altruïsme en dit is volgens mij ongezond. Dit komt dan ook eerder bij dieren voor. Bijen of mieren bijv. die alleen voor hun koningin zorgen tot ze erbij neervallen.
Nee dat lijkt mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde kan nooit egoistich zijn. Andersom wel, het is egoistisch om liefde te manipuleren of te eisen.
Liefde is de vervulling van alles, is voor eeuwig, en wil alleen maar schenken en delen.
Liefde heelt lichamelijk en geestelijk, en het verdraagt alles, ook de mensen die je graag onderuit halen.
Liefde kan ook duidelijkheid geven, met de bedoeling om een ander te helpen.
Liefde rekent een ander het kwaad niet toe, en heeft medelijden met degene die verstrikt zijn in de netten van de wetenschap.
Liefde is gratis en kost niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...want liefde is gehechtheid, en gehechtheid veronderstelt iets om iets aan te hechten, en dat is het ego.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is egoistisch, zoals alles wat een mens doet en laat. Freud zei: de grootste egoist is degene die het van zichzelf niet weet. Let wel: altruisme is de vriendelijkse vorm van egoisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je Jacob.. de pest is dat liefde zoveel vormen kent..

Of laat ik het anders zeggen... veel vormen dragen de jurk van liefde maar zijn het niet.

Lust is bijvoorbeeld een verdraaid goeie imitator van liefde.
Net als egoïsme, schuldgevoel, vrees, jaloezie en zo zijn er nog wel een paar te bedenken.

ECHTE liefde is nooit egoïstisch, schuldig, angstig, jaloers...

Echte liefde vraagt namelijk niets voor zichzelf.

Echte liefde wenst de ander toe wat die ander zichzelf toewenst.
Zonder daar over te oordelen... Echte liefde laat de ander zichzelf zijn.

Maar ,echte liefde wordt alleen gegeven door iemand die zichzelf kent... die weet wat goed is voor zijn/ haar zelf.

Iemand die zichzelf kent.. en weet wat goed is voor hem/haar is niet egoïstisch, jaloers, bang, en voelt zich niet schuldig.

Wat je niet aan liefde voor jezelf hebt kun je ook niet weggeven.. toch?