De gospels worden tegenwoordig in veel verschillende kerken (geloven) gezongen. Gezien de afkomst en achtergrond van de gospelmuziek wordt hij vooral gezongen in "zwarte" kerken en wel met name die van de Baptisten.

De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika alsook door de 'bevindelijke' manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gospelmuziek

In Harlem zijn er meer dan 400 kerken! In één van deze kerken zult u gaan dansen, swingen en misschien wel meezingen met de indrukwekkende gospelmuziek. Het bijwonen van een gospelmis is een ongelofelijke ervaring, maar zeker niet zo glamorous als films zoals Sister Act ons willen doen geloven. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het hier gaat om echte mensen die zingend hun geloof uiten.
https://www.newyork.nl/wandelen/gospel-tour-new-york/

Baptisten verenigen zich in zelfstandige, plaatselijke gemeenten. Ze mogen niet verward worden met anabaptisten, met wie geen verwantschap bestaat en ook niet met doopsgezinden, met wie er wel een verwantschap bestaat.
In Amerika vormen de baptisten een van de grootste kerkgenootschappen. In Nederland zijn de meeste gemeenten aangesloten bij de Unie van Baptistengemeenten. In België zijn de baptisten verenigd in de Bond van Evangelische Baptistenkerken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baptisme