Waarom krijgen bijbelse figuren uit het OT niet de titel Sint?

Gelovigen uit het NT (Jozef, Johannes, Petrus, enz.) krijgen in de christelijke kerk allemaal de titel St/Sint. Maar ik heb nog nooit van Sint Abraham gehoord. Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het "sinten" voornamelijk een katholieke aangelegenheid is. Sint Jozef heb ik nog nooit van gehoord (proti opgevoed), behalve als schoolnaam en dat zal vast weer een katholieke school zijn. (mijn beleving, hoor het graag als iemand het anders ziet). Daarnaast zou ik zeggen dat sint voor een christen geldt, niet voor een jood. Maar daar zou ik helemaal fout kunnen zitten. Petrus was een christen op gegeven moment.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet echt een duidelijk antwoord, wel dezelfde vraag:
http://jimmyakin.com/2012/08/why-dont-we-call-moses-and-elijah-saint.html
Erna55
8 jaar geleden
In de katholieke kerk is Jozef ( van Maria ) een heilige, een Sint.
De heilige Jozef (Sint-Jozef) is de patroonheilige van de timmerlieden en arbeiders in het algemeen. Verder is hij patroonheilige van België en wordt hij aangeroepen als patroon van maagden, religieuze communiteiten, echtgenoten, het huisgezin en van stervenden. Paus Pius IX heeft Jozef in 1870 -met het decreet Quemadmodum Deus- uitgeroepen tot beschermer van de Kerk. Paus Johannes XXIII heeft hem beschermheer van het Tweede Vaticaans Concilie gemaakt. Iemand kan heilig worden verklaard door de Paus.
Het heilig zijn heeft vooral in katholieke kringen betekenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De benaming St of Sint is volgens de Rooms Katholieke Leer en ondersteunt hiermee de zienswijze van MrTomaat. In de christelijke leer komen deze benamingen niet voor. In de bijbel wordt Gd heilig genoemd omdat hij niet te bevatten is. Gelovigen in Christus worden ook heiligen genoemd.
Zij worden uitgekozen door de Geest van Christus
en worden discipelen voor het uitvoeren van de redding gevende boodschap.
Op deze wijze werden zij gereedgemaakt voor Gds eredienst.
Deze eredienst bestaat uit de opdracht gegeven door Jezus in Mattheus 28:19,20. Hiervoor hadden de volgelingen de Geest nodig afkomstig van de Vader die Jezus zenden zal, nodig.
Dit gebeurde met pinksteren. Om de vinger op de wonde te leggen, een persoon kan pas heilig bevonden worden als hij wedergeboren is door de Geest van christus. De Geest van Christus ziet men niet, maar men voelt het door heel je lichaam. Daarom moeilijk te begrijpen/aanvaardbaar voor velen. groet amadeus.

Het beste antwoord

In het Oude Testament worden bepaalde voorwerpen voor God gereserveerd, waardoor ze heilig (kadosj) zijn.
Omdat pas bij Jezus God mens is geworden en Jezus als zodanig totaal gereserveerd was voor God, werd het begrip heilig ook toegepast op zij die Jezus zijn toegewijd op een heldhaftige wijze.
In de eerste eeuwen van het christendom werd iemand heilig door zijn martelaarschap.
Voor een protestant geldt tegenwoordig dat iedereen die die Jezus is toegewijd heilig mag worden genoemd. In de RKK is het eerder een canonische instelling waarbij iemand pas door een heldhaftig en wonderlijk leven heilig wordt genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
De leden van de Heilige familie zoals Marie en Jozef worden wel als heiligen beschouwd in de RKK en protestantse kerk. De engelen zoals Michael en Gabriel worden overigens ook wel als heiligen betiteld.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het antwoord op de vraag is dus eigenlijk omdat God nog niet mens was geworden waarmee ook personen als gereserveerd voor God konden worden aangemerkt en dus heilig. En omdat het niet duidelijk was welke Jood wel of niet Jezus zou aanvaarden is dat niet gebruikelijk. Hoewel het wel in de lijn der verwachting lag dat de profeten zoals Abraham en Jesaia dat wel zullen verdienen ogv van hun daden en voorspellingen en 'orthodox' geloof.

Toegevoegd na 2 uur:
De limbus patrorum: de tijdelijke toestand van de zielen van hen die een goed leven leidden, maar stierven vóór de opstanding van Jezus

Uit het voorgeborchte van de Vaderen zijn de aartsvaders (Abraham en nageslacht), toen Christus ter helle nederdaalde, weggehaald, en als zodoende ook heilig en in de hemel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorgeborchte
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel je antwoord bij mij nogal wat vragen oproept, denk ik wel dat dit een goede weergave is van de visie van de RK kerk.
Het antwoord van @Computoon is een goede aanvulling.
Dank aan iedereen die op deze vraag heeft gereageerd. Ik heb voorlopig weer iets om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij geeft dit antw. een goede richting aan, daarom een plus. groet amadeus

Andere antwoorden (1)

Je veronderstelling klopt niet helemaal . Inderdaad hoor je weinig over de H. Abraham en de H. Mozes bijv.

In de katholieke Kerk wordt wel eens de zog. litanie van alle heiligen gebeden. Er bestaan enkele varianten van maar deze oud-testamentische profeten worden wel als heiligen aangeduid. Bijv.: "Alle heilige aartsvaders en profeten: bidt voor ons".

Of (specifieker):
H. Abraham, bid voor ons
H. Mozes, bid voor ons
H. Elia, bid voor ons
(...) Alle heilige patriarchen en profeten, bidt voor ons.

Alle zielen in de hemel zijn, ook katholiek gesproken, heilig. Niet alleen de gecanoniseerde heiligen.

In de geloofsbelijdenis staat dat Jezus is nedergedaald ter helle (na zijn sterven en voor zijn verrijzenis). Die hel is het dodenrijk, niet de plaats der verdoemden. Toen Jezus met zijn ziel, die verenigd is met zijn goddelijke persoon, is afgedaald in het dodenrijk heeft Hij voor de rechtvaardigen die Hem voorgegaan waren, de poorten van de hemel gekomen. Die zijn dus "met terugwerkende kracht" ook heilig geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Gekomen" moet zijn "geopend".
Computoon