Kan je tegelijkertijd spiritueel satanist en wicca zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
6 jaar geleden
Er zijn nog veel meer keuzes... Daar kun je heel best voor kiezen.

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je beide zijn - waarom niet?

En ja, als je beide stromingen letterlijk neemt, zijn er tegenspraken. Daar zul je zelf een eigen weg in moeten vinden. Maar dat lukt best - er zijn tenslotte ook tegenspraken tussen wat een christelijk of islamitisch geloof zegt, en de maatschappij. Zowat alle christenen en islamieten hebben daar een prima weg in gevonden.

Doe dus datgene wat voor jou prettig voelt. Zolang het voor jou goed is en voor niemand slecht (met andere woorden: beschadig anderen niet), is het helemaal prima.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk kun je beide zijn - waarom niet? +Inderdaad, zelfs als Satan zou bestaan en deze wicca verafschuwt, dan nog kan het. En ook als (de meeste) wiccans, niks hebben met satanisten kan je nog steeds claimen wiccan te zijn. Het is niet een gesloten organisatie oid. Het zijn beide "vrije identificaties"?! Anders dan zeggen dat je een professor bent of bankdirecteur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan niet begrijpen dat je dit antwoord geeft. Een moderne satanist verheerlijkt zichzelf. Het gaat om eigen verlangens bevredigen. Lust, wraak, jaloezie, gierigheid zijn goede dingen volgens satanisten. Dit staat tegenover liefde, medeleven, compassie, etc. Bovendien wordt tijdens meditatie de duivel aangeroepen (of de satanist nou wel of niet daadwerkelijke gelooft in zijn bestaan). De duivel staat niet alleen voor het kwade, hij strijdt ook tégen het goede. Kun je tegen iemand die extremistisch moslim wil worden zeggen: 'Doe maar als het goed voelt, zolang je anderen maar niet beschadigd'?! Alsof je tegen
Cryofiel
6 jaar geleden
Jouw reactie is typerend voor iemand die slechts vanuit één geloof kan kijken. Dan verheerlijk je het eigen geloof en keur je elk ander geloof af. Bedenk je dat een ander hetzelfde zal doen: die zal *haar* geloof verheerlijken en juist *jouw* geloof afkeuren. Dat betekent dus dat er geen enkel verschil is tussen jou en die ander... Dus... hoe kun je die ander nog afkeuren als je inziet dat die identiek is aan jou?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jouw antwoord zou betekenen dat je het nooit met iemand anders oneens kan zijn, want die ander is het ook oneens met jou, dus ben je 'identiek'? Behalve dat ik inderdaad vanuit mijn christen zijn geloof dat de satan staat voor pijn, haat, eenzaamheid, enz, denk ik dat de uitgangspunten van modern satanisten ook ingaan tegen algemeen maatschappelijk fatsoen, net als de uitgangspunten van bijvoorbeeld moslim extremisten daartegen in kunnen gaan. In mijn ogen is dit geen onschuldig 'geloof '.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik kan niet begrijpen dat je dit antwoord geeft." Cryofiel kan dit antwoord geven omdat het kloppend is. Dat je niks ziet in de waarden van satanisten heeft niks met het antwoord te maken. Wat je nu doet is de juistheid van dit antwoord aanvallen omdat je het er subjectief niet mee eens bent. "In mijn ogen is dit geen onschuldig ‘geloof ‘" In mijn ogen is het joods/christelijk geloof geen onschuldig geloof, het propageert slavernij en het doden van homo's. Ik ben dan ook anti-theïst. Ik ben verder geen kenner van LaVeyaans Satanisme maar lees o.a. dit:
"Een ander terugkerend thema binnen het moderne satanisme is het bevredigen van behoefte, zolang je daarbij niemand ongeoorloofd schaadt: Indulgence, not compulsion. Man en vrouw zijn binnen het moderne satanisme gelijkwaardig." Prima waardes, maar je mag ook vinden van niet. Ik vind het zelf mooier dan:
http://www.deatheist.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=100:slavernij-in-de-bijbel&catid=2:artikelen&Itemid=3
Of
http://www.edudivers.nl/faq/homoseksualiteit_in_de_bijbel
Maar dat is dus allemaal subjectief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat is satanisme..... in 4 delen https://www.youtube.com/watch?v=uc-MDWTpWeY
Cryofiel
6 jaar geleden
Leuk amadeus, maar het maakt verder niets uit voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat kan vast, want deze 'geloven' staan dicht bij elkaar.

Satan staat voor het kwade; eenzaamheid, zelfverwonding, haat, duisternis, angst, verslaving.

Hoe kan deze keuze 'goed' voelen? Dat kan alleen doordat het gepresenteerd wordt met leugens. Kijk alsjeblieft uit, als je hierin verstrikt raakt is het moeilijk om eruit te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Je laatste zin geldt voor *elk* geloof...