Als men met de hand op de bijbel moet zweren de waarheid te vertellen en deze is atheïst wat is dan waarheid?

Bijvoorbeeld in de rechtbank of een politieagent die beëdigd is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het Verenigd Koninkrijk is dat wel een issue:
http://www.bbc.com/news/uk-24588854
Antoni
6 jaar geleden
Zo iemand zal van tevoren aan de autoriteiten laten weten dat de Bijbel voor hem geen waarde heeft en dan zal worden besloten dat de Bijbel tijdens de ceremonie niet zal worden gebruikt. Hij zal dan niet een eed, maar een belofte afleggen. In de praktijk is het zweren met de hand op de bijbel overigens vooral een beeld uit films, volgens het antwoord van @JanJ2002.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://youtu.be/4GNWldTc8VU?t=26m44s En in Engeland is het dus nog steeds de dagelijkse praktijk in rechtbanken. JanJ2002 betrekt de situatie naar de Nederlandse rechtbank, maar de vraag gaat daar niet specifiek over. Ik heb me dit zelfde afgevraagd, maar dan als bijvoorbeeld de volgende Amerikaanse president atheïst zou zijn.

Antwoorden (2)

Het zweren met de hand op de bijbel is een beeld dat vooral uit films ontstaan is, maar dat in de praktijk in Nederland niet voorkomt. Als iemand een eed moet afleggen (daargaathet nl. om), kan me vaak kiezen tussen de confessionele vorm waarin men zweert de waarheid te vertellen, of de seculiere vorm waarin men belooft de waarheid te vertellen. Juridisch gezien is daar geen verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De waarheid is de waarheid, ongeacht of het boek waarop je je hand legt tijdens de eed waarde voor je heeft of niet.

In het VK, mag je je bijpassende geloofsboek kiezen (dus een moslim een koran en een jood het OT/tenach) en als je geen geloof hebt mag je ervoor kiezen wat anders te zeggen.
http://www.bbc.com/news/uk-24588854
Een motie om deze praktijk te stoppen heeft het in 2013 niet gehaald.

Een andere bekende is de president van de V.S. die op een bijbel(of ander heilig boek) zweert. De tekst is wel grondwettelijke vastgelegd, het zweren op de bijbel niet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oath_of_office_of_the_President_of_the_United_States#Use_of_Bibles
Roosevelt, bijvoorbeeld zou geen bijbel gebruikt hebben.
"So help me god" zou er overigen ook niet in staan, maar wordt historisch wel vaak gezegd.
https://www.quora.com/Do-presidents-have-to-say-so-help-me-God-when-they-are-inaugurated

Kortweg er zijn weinig voorbeelden waarbij iemand echt een eed/gelofte af moet leggen tegen zijn geloof/ongeloof in. Juridisch maakt het sowieso niets uit. Het gaat erom dat je de waarheid vertelt of je best doet in het ambt wat je aanneemt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat men in de VS niet hoeft te zweren op de bijbel is juist gedaan omdat sommige gelovigen niet willen zweren op de naam van hun god. Zij mochten dus al "bevestigen" dat zij de waarheid spraken.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ook in Nederland kent men de gezworen eed vs belofte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eed
"Wijze van eedaflegging
In Nederland wordt de eed afgelegd met de woorden: "Ik zweer dat ik..." of "Zweert u dat u...". De beëdigde bekrachtigt ten slotte de eed door het opsteken van de twee voorste vingers van de rechterhand waarbij hij zegt: "Zo waarlijk helpe mij God almachtig".

Als men in plaats van de eed kiest voor de belofte of voor de verklaring, begint men met: "Ik beloof/verklaar dat ik..." en bekrachtigt men met "Dat beloof ik" of "Dat verklaar ik". In dat geval is het niet nodig de twee voorste vingers van de rechterhand op te steken. Dit is zo geregeld in de Wet vorm van de eed van 17 juli 1911."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dikke plus