Is Turkije westers of islamitsch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
5.1K
LeonardN
6 jaar geleden
Ongeldige vraag. Een land is westers of niet-westers, islamitisch of christelijk of seculier. Je land kan dus westers en islamitisch zijn. Of Christelijk en niet-westers, of weet ik welke combinatie. Het een sluit het ander niet per definitie uit.

Antwoorden (4)

Met 96,7% de (soennitische)islam als geloofsovertuiging zou ik zeggen islamitisch?!?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor 'westers' zijn diverse definities denkbaar (politiek, cultureel, economisch), maar volgens de formele definitie van de Nederlandse overheid is Turkije een niet-westers land. Hoewel Turkije formeel een seculiere staat is, is zo'n 97% van de bevolking islamitisch, dus daarmee mag je het in de praktijk een islamitische staat noemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soennitisch Wahabistisch. Maar ook Orthodox Katholiek aangezien de grootste kerken en belangrijke plaatsen in de Bijbel ook in het huidige Turkije liggen.
Het is niet super streng zoals in Saudie of in Italy of in Israel waar er meestal maar 1 sektarische Godsdienst de overhand heeft. In Turkije heb je meestal Christenen, Moslims en Joden door elkaar lopen.

Zoals ik al eerder zei de grootste orthodoxe kerken zijn te vinden in Turkije. Ook zijn er veel sektarische moskeeën.

Er is eigenlijk geen 1 land dat een perfecte Godsdienst praktiseert. Het zijn allemaal sektes. Eentje is Soenniet, eentje is Katholiek eentje is Farizeer etc.
Het echte geloof moet je echt uit de Heilige Boeken zoals de Koraan, het Evangelie de Psalmen en de Tora halen en kan je meestal alleen in je eentje navolgen en als je geluk hebt met een vrouw en het je kinderen meegeven.

Er zijn dus geen echte "kerken, moskeeën en synagoges". Het zijn allemaal sektes.
Toegevoegd op 29 maart 2018 15:28: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Het echte geloof' zoals jij dat noemt, bestaat niet. Wie zou dat immers gedefinieerd moeten hebben? Ook de 'heilige' boeken zijn niet meer dan een interpretatie van iemand. Geloof is wat je er zelf van maakt.
Je vraag gooit twee categorieën door elkaar. Als je met Westers bedoelt of mensen in Turkije in het gewone leven eerder Westerse normen en waarden hebben is er net als bijnons een groot verschil tussen het platteland en de stad. In Istambul bv. dragen minder vrouwen een hoofddoek dan in de streek Emirdag. Maar je kan heel goed Westers gekleed lopen en tegelijk gelovig Islamiet zijn...net als bij ons wordt gemoof op verschillende manieren gepraktiseerd. Een Turkse collega van me is bv geblondeerd en draagt nauw aansluitende jeans maar zet zich tegelijk sterk in bij de Moskee.
Om te kunnen spreken van een Islamiitische staat zou bv justitie volgens Islamitische normen werken. Dat is niet het geval in tegenstelling tot andere landen waar de Islam de meest voorkomende godsdienst is.