Doen Marokkaans-Nederlandse joden mee met / aan ramadan?

Hoe doen Marokkaans-Nederlandse joden in Nederland dat, met de rest mee aan de ramadan, of een beetje mee, of helemaal niet mee? Is daar meer bekend over?

6 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Antwoorden (2)

Het meedoen aan ramadan heeft niets met afkomst te maken.
Wie zichzelf moslim noemt ( ongeacht afkomst ) kan ervoor kiezen om mee te doen met de ramadan.
Erna55
6 jaar geleden
klaariskees
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik kwam op deze vraag doordat ik op TV een vermoedelijk Marokkaans-Joodse dame mee zag doen met het feestmaal ter afsluiting van de ramadan, zij zat naast een Marokkaans-Nederlandse moslim. Ik wilde de vraag in het algemeen stellen (de dame in kwestie is politica).
Ritsuka
6 jaar geleden
Voor het Suikerfeest worden vaak vrienden uitgenodigd, daar hoef je geen moslim voor te zijn.
klaariskees
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Ritsuka. Maar doen zij dan ook aan de hele ramadan (vasten) periode mee? M.a.w. mogen zij dan wel aan de ramadan doen van hun Joodse religie? Of is dat ieder voor zich? Ik heb nog niet eerder gehoord van een jood die meedoet aan de ramadan maar of dat in Joods-Marokkaanse kringen ook zo is...?
Ritsuka
6 jaar geleden
iemand kan er voor kiezen om aan de Ramadan mee te doen, maar het is alleen verplicht voor een moslim. Het Jodendom is een andere religie met andere gewoontes, gebruiken, en feestdagen.
Erna55
6 jaar geleden
@klaariskees :
Je spreekt over Joods- marokkaanse kringen. Daarmee bedoel je Joodse mensen die uit Marokko komen. De mogen best meedoen. Het staat jou en mij ook vrij om met de ramadan mee te doen. Het Jodendom is een geloof.
De Islam is een geloof. In Nederland zijn moslims uit Turkije, Marokko, Afghanistan, Irak, Iran en Somalië.
klaariskees
6 jaar geleden
Dank voor uw antwoord Erna 55. Het is niet mijn vraag of ze mee mogen doen, mijn vraag is of ze al dan niet meedoen. Ik zal de vraag eens voorleggen aan het Sociaal Cultureel Planbueau
klaariskees
6 jaar geleden
Ik heb het aan het SCP gevraagd maar zij hebben hierover geen gegevens.
Neen, ook al zijn het Marrokaans Nederlandse joden zoals jij ze noemt.
Joodse gelovigen houden zich over het algemeen aan Gds feesten zoals beschreven in de Tenach.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thora
Welke deze feesten zijn kan je overzichtelijk nalezen in volgende bron:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/7Feesten.pdf
Deze bron houd zich spijtig genoeg aan de Joodse kalender.
Gelovigen die Gds feesten in ere houden dienen zich te houden aan Gds kalender
groet amadeus