Heeft een helderziende ooit een moeilijke politie zaak opgelost?

ik heb ooit zoiets gehoord. maar is het echt? gaat de politie wel eens naar een helderziende? helpen die? hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las pas geleden in de krant (metro, pers of spits) dat best vaak helderzienden worden ingeschakeld, maar tot nu toe nog geen enkele zaak daardoor is opgelost. Meer weet ik er ook niet van, maar een klein stukje van het artikel ging hierover.

Het beste antwoord

De politie roept inderdaad wel eens de hulp in van een helderziende.

Soms doet een agent dat op eigen initiatief. Het is namelijk officieel niet toegestaan, net zoals het niet is toegestaan een horoscoop te raadplegen om te "voorspellen" of iemand een moord zal plegen, en die persoon dan alvast preventief in de gevangenis te smijten.

Maar sommige agenten geloven in paranormale gaven, dus die roepen op eigen initiatief wel eens zulke "hulp" in.

Vaker gebeurt het echter op verzoek van wanhopige familie. Uit arren moede, en soms ook geholpen door bijgelovigheid, smeken ze de politie om er een paranormale ziener bij te halen. Of ze komen zelf met een helderziende op de proppen. Tja, en dan is de politie zo goed niet of ze luisteren in ieder geval.

Dan zijn er natuurlijk paranormalen die zich uit eigen initiatief melden. Het vreemde daaraan is dat zulke helderzienden zich pas melden *nadat* een zaak publiciteit heeft gekregen. Er is nog nooit een helderziende geweest die spontaan kwam vertellen dat er een moord was gepleegd, waar het lijk lag, en wie de dader was.

Dat geeft te denken...

Natuurlijk zijn er gevallen bekend van helderzienden die een zaak hebben "opgelost". Dat betrof dan echter *altijd* gevolgtrekkingen die een goede politie-inspecteur zelf ook had kunnen maken.

Het meest recente geval dat ik ken, ging over een verdwenen man, met een vermoeden van moord. Een helderziende voorspelde redelijk nauwkeurig dat deze man met auto en al in het water lag, en ook waar dat zou moeten zijn.

Dat lijkt heel wat  --  tot je je realiseert dat bekend was dat de vermiste persoon elke dag met zijn auto een vaste route reed, dat die route op één plek erg dicht bij het water kwam, en dat hij af en toe een heel korte "absence" (zeg maar een black-out van drie seconden) had. Als dan zowel man als auto vermist worden, kan elke idioot deze "voorspelling" doen.

Gevolg: de "helderziende" maakt goede sier met zijn "gaven", zonder er het hele verhaal bij te vertellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En geloof me  -- ALS een helderziende echt iets zou kunnen bijdragen, zou IEDEREEN daar meteen gebruik van maken. Politie, wetenschap, alle andere betrokkenen: werkelijk *iedereen* zou lovend zijn.

Geheimhouding of andere geheimzinnigdoenerij zou er niet aan te pas komen. Dat de geheimzinnigdoenerij die in andere antwoorden te lezen is er *wel* is, is juist een teken dat helderzienden *niets* bijdragen.

't Is heel jammer, maar dit is de stand van zaken.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De politie krijgt veeleer tips binnen van helderzienden die menen dat ze de zaak kunnen oplossen. Samenwerken met een helderziende zou niet compatibel met het rechtssysteem zijn. Helderziendheid is dan ook geen erkende gave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helderzienden bieden zich meestal zelf aan.
Ik zag laatst een documentaire daarover, waar een helderziende uit Engeland 'claimde' dat hij degene was die het verloren kind had teruggevonden.
Het was zijn enige duidelijke zaak - voor hem dan - in dertig jaar en hij was er nogal trots op.

Nader onderzoek en reconcstructie heeft opgeleverd dat zonder hem het verloren kind in hetzelfde bos ook zou zijn gevonden.
Jammer, maar helaas.

Hier nog wat voorbeelden, met de sceptische bezwaren.
http://www.kronosworld.nl/Detective.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit betrouwbare bronnen (bij de politie) weet ik dat er soms gebruik van gemaakt wordt, wanneer 'een zaak volledig op een dood spoor' zit, er op deze wijze hulp wordt ingeroepen.
Maar het is eerder uitzondering dan regel.
Soms kan men dan weer verder. En soms leidt het tot een oplossing ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat dit soort mensen nooit de Lotto wint: het is klinklare onzin. Helderziendheid bestaat niet. Cher en die andere knakker zijn oplichters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat al gebeurd, denk ik niet dat dit openlijk wordt aangegeven. Het is toch een alternatieve methode die niet als bewijskracht kan dienen in de rechtbank.
Ook de politie is terughouden met het naar buiten brengen van informatie. Zeker dit soort informatie.

Dus ik denk dat je antwoord niet echt te beantwoorden valt, behalve door de politie zelf (of mensen die goede contacten heeft met de politie).
Zoals een antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Peter Hurkos ader van de helderziende Peter van den hurk heeft zelfs belangrijke politieonderscheidingen gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het bovenstaande antwoord!

Ik ben zelf ooit benaderd door de politie en zij geven niet graag toe dat zij zeker gebruik maken van deze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad ,meer als je zou verwachten ! In Nederland is dat de stichting enigma"eerlijk duurt het langst" waar alle mediums gescreend kunnen worden op verzoek van hun werkgever en er direkt het kaf van het koren kan worden gescheiden en die enkele mensen die goedgekeurd werden zijn dus spiritueel specialisten waar oa astrocontact en astrotv een beroep op doen .Sommigen zijn dan bereid samen te komen en bepaalde politiezaken te gaan onderzoeken op: aan vraag van de politie !!Vooral bij verdwijningen !Ook bij de verdwijning van Maddie oa .

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is geen verhaaltje maar de realiteit en in de toekomst gaat men meer en meer merken dat er wel degelijk meer is tussen hemel en aarde en de sceptiker zijn diegene die eigenlijk zelf nog geen ervaring meegemaakt hebben die het tegendeel bewijst maar gelukkig worden mensen zich nu veel meer bewust dat er bepaalde dingen wel bestaan vooral als er meer programma's kunnen komen zoals zesde zintuig waar de wanna be's door de mand vallen en anderen het publiek verbluft doen staan .En dat alles ensceneert zou zijn is onmogelijk ,zo een schandaal kan geen enkel programma of mededinger gebruiken want bedrog komt toch altijd vroeg of laat aan het licht ,doe die oogkleppen weg en blijf niet blind voor de dingen die je niet kent of begrijpt ...