Geloven Noord Koreanen in reïncarnatie? Of anders gevraagd: wordt geloof in reïncarnatie geaccepteerd in Noord Korea?

Picture for question
Amadea
8 jaar geleden
Niet alle Noord-Koreanen hangen hetzelfde geloof aan. De vraag is daarom niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Noord-Korea wordt religieus geloof ontmoedigt. Hier kan je een idee krijgen wat Noord-Koreanen geloven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_North_Korea

Antwoorden (1)

Nee. Van oudsher zijn er in Noord-Korea aanhangers van het boeddhisme, sjamanisme (volksgeloof waarbij een ongeletterde sjamaan met vermeend rechtstreekse toegang tot goden en geesten de leider is), chondoïsme (een traditionele, antiwesterse Koreaanse godsdienst) en het christendom. Maar in de praktijk van het communistische regime is er weinig ruimte voor beoefening van deze godsdiensten.

Met godsdienst of geloof heeft het niets te maken, maar op de Noord-Koreaanse scholen wordt onderwezen dat Kim Jong-il de reïncarnatie is van zijn vader. Volgens het communistische regime is niet hij, maar zijn overleden vader de werkelijke leider van Noord-Korea. De Noord-Koreanen hebben hierin geen keus, ze móeten dit aannemen. Noord-Koreaanse kinderen die de middelbare school afgerond hebben en het Christelijk geloof aanhangen of Boeddhist zijn mogen niet naar de universiteit, maar komen hooguit in aanmerking om op het platteland of in de mijnen te mogen werken.

Centraal in de Noord-Koreaanse maatschappij staat Juche, de filosofie van "zelf-voorzienigheid". De mens alleen is staat om zijn eigen lotsbeschikking te bepalen. Deze leer is gebaseerd op een soort samenraapsel van Hegel's dialectisme en opmerkingen van Kim Il Song.