Wat stellen mensen zich voor bij een godheid? En waarom menen ze dat er een dergelijke godheid bestaat?

Ik zie niet in waarom het nodig is dat er een hogere macht bestaat. Niet op het gebied van fysica, en al helemaal niet op het gebied van ethiek en dergelijken.

Als iemand wel vindt dat een godheid moet bestaan, hoe is hij dan tot deze conclusie gekomen en hoe ziet het denkbeeld van zijn godheid eruit? Graag persoonlijke ervaringen!
en alsjeblieft geen teleurstellende antwoorden zoals 'de Bijbel zegt het', of 'zo is het mij aangeleerd', of 'de wereld is te mooi om zomaar te zijn ontstaan'. Als je toch zo'n antwoord geeft, een uitgebreide uitleg graag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Het antwoord ligt in jou vraag zelf!!. De behoefte naar God is diepgeworteld in iedereen. Het is in jou of je het wel of niet bevredigd!

Waarom anders stelde je deze vraag die met persoonlijke ervaringen gemotiveerd moet worden? Omdat jij deep-down een denkbeeld hebt van God!! En je ermee worstelt. Godheid bestaat niet in een continent. Anders zouden wij zeker hebben gedacht: "Kijk naar die gekken daar. Zij geloven in een Oppermachtige Eenheid". Maar wat wij (in elke continent!) eerder zeggen is: "Waarom gelooft mijn buurman toch in een god?". Een beantwoorder gaf het mooi aan. Elke cultuur of volk gelooft in een Macht. Waarom? Omdat het zo is!!! Ga geen verklaring zoeken. Hedendaags bestaan er verschillende opvattingen van God. De ene vindt dat hij ervoor, anderen moet vermoorden. Weer een ander denkt dat hij een boom, een koe, een ring, de zon enz. is. De ander vindt dat hij in de Bijbel moet geloven. Maar God is degene die jij aanvaardt zoals Hij werkelijk IS. Als Geest in beeld en gedaante. Als Wijsheid in intelligentie. Als Verlosser van jouw zonden. Als de Schepper van alles. Als Liefde die jij met anderen deelt. Als Heer van en over alles.

Als mens willen wij zelf ons leventje bepalen. En het gaat zo. Wat wil je? Leven. Met of zonder "G"? Zonder, graag. Ja, maar ik bedoelde "G"ezondheid. Oooh, ja met een "G" graag. Meer ervaring? Tuurlijk. Meer jaren? Toe maar. Meer succes? Zeker. Meer problemen? Hou op. God? Neen. Alstublieft niet. Ben je gek? Waar haal je dat vandaan? Ik ben mijn eigen god. Geef me maar die problemen. Heb je er meer?

Ik geloof persoonlijk in Een God! Ik geloof in de Bijbel, omdat ik dit als de waarheid heb aanvaard. Ik weet dat het zo is. Omdat mijn hele wezen mij dit ook vertelt. Wij willen alles verklaren omdat wij niet alles begrijpen! Laat de dingen van God aan Hem. Jij moet alleen te geloven en Hem te aanvaarden.

Deuteronomy 29:29/ Johannes 3:16
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Je gelooft toch niet, dat zo een ingenieus mechanisme als het heelal en de aarde en alle dieren en mensen zomaar per ongeluk van zelf is ontstaan? Nou dan!
Hoe hij er uit ziet? Nou gewoon met een baard natuurlijk!
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Amen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zag ze vroeger ook op de kermis! De DAME met de baard.
Bekijk nou eens het heelal, of dichterbij de structuren van atomen en moleculen. Maar ook de kringloop van het leven. Alles is in een briljant evenwicht zo enorm complex dat een mens in nog geen duizenden jaren bij machte is geweest om maar 1% te kunnen verklaren.

Geeft jou dat echt niet het gevoel dat er een oppermachtig wezen moet zijn die daar de architect van is?
Of is het zo dat wij zoiets niet kunnen verklaren, dus kan het niet zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk jij simpel omdat jij de complexiteit hiervan niet kan omvatten met je menselijk hersentjes. Vanuit deze standpunt 'toeval' is gelijk aan 'ontwerp'.
Je vraagt naar eigen ervaring, die kan ik je geven.

Mijn ervaring, was er een van 8 maanden lang zweven.
Heel mijn verleden werd uit mijn hoofd getrokken, naar mijn bewustzijn, terwijl ik in bed lag, en de volgende dag, kreeg ik dat ding wat er uit mijn hoofd getrokken was, in mijn dagelijkse bezigheden over me heen.
En dat was elke dag weer een ander ding, iets wat ik fout had gedaan.
Om mij bewust te maken, dat je leert van je fouten, en ze als waardevolle lessen te bechouwen.
Ik kreeg de 10 geboden over me heen.
De telapathie en gedachtelezen vloog me om de oren, je hoefde bijna niet meer te praten.
Er waren geen geheimen die ik voor mezelf kon houden, ik was figuurlijk stript to the bone.
En zo nog veel meer, en dan 8 maanden lang, totdat ik precies klokslag 00.00 1 januarie, met nieuwjaar weer op de grond stond.

Niet lichamelijk zweven natuurlijk, al zou ik daar ook niet meer raar van staan te kijken, als het gebeurt, hahaha.

Toegevoegd na 6 minuten:
GOD kan elke gedaante aan nemen die HIJ maar wil.
HIJ is tenslotte almachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, HIJ is almachtig, dus dat kan HIJ ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder HEM, en ZIJN krachten, waren we er niet eens, en dan zouden we hier nu niet deze discussie voeren.
En ik heb ZIJN krachten/ wonderen al heel vaak meegemaakt, en gezien.
Onderanderen dat wat ik in mijn antwoord heb geschreven, en nog meer daarna. Het nut van ZIJN krachten is, om aan mensen te laten zien, dat ze lievdevol met elkaar om moeten gaan, en elkaar geen pijn moeten doen, op wat voor manier dan ook.
Voor 2005 was ik geen lieverdje, en nu ben ik compleet verandert, in positieve zin.
Voor 2005 deed ik veel dingen die GOD verboden heeft, en daarmee deed ik mensen pijn, en nu niet meer. Wat voor rol speelt HIJ, in het heelal, die snap ik niet helemaal, wat bedoel je daar precies mee ?
Of bedoel je de hemel ? Als we komen te overlijden, gaan we naar de hemel, en dan zitten we een x aantal jaren in de hemel, en dan worden we weer gereincarneerd.
Om steeds een beter mens te worden, elk leven leren van je fouten. Dan zou je zeggen waarom herinderen we onze vorige levens dan niet, wat heeft het dan voor nut ?
Die vorige levens zitten diep in je onderbewustzijn, want als je je die allemaal zou herrinderen in je bewustzijn, dan werd je gek.
Maar onbewust weet je het wel, sommige mensen weten zelfs bewust sommige vorige levens, maar nooit alle levens, ik weet ook mijn vorige leven, maar de levens daarvoor allemaal niet.
Het zit allemaal super ingewikkelt in elkaar.
En GOD is de enige die het allemaal kan behappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS. Er is geen reincarnatie. Dat idee geeft de ego een goed gevoel: je blijft dan altijd nog een extra kans hebben om het beter te doen. Maar, je hebt 1 leven, dit leven.
Er is wel een verklaring voor dergelijke herinneringen aan andere levens. De dingen bv die je eet bevat materie, stoffen, die ooit onderdeel zijn geweest van een ander mens of organisme. Hierdoor kun je zijn herinneringen krijgen / oproepen. Deze zijn dus niet van jou zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben ook echt een komkommer geweest in mijn vorig leven, hahahaha, en een wortel, en een konijn, en een kip, en wat dacht je van een ei, en zo kan ik nog wel effe door gaan.
Zie je waar ik heen wil.
Dat is onmogelijk, weet je hoeveel verschillende voeding er is.
En ik ben zeker geen kanibaal. Dus ik heb iets gegeten uit het jaar 1780.
Dan moet ik terug in de tijd gerijst zijn, grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om of je een wortel een kip of een ei eet. Maar, je eet stoffen, je drinkt water.. we bestaan allemaal bijvoorbeeld uit water. Een watermolecuul heeft al een hele geschiedenis doorgemaakt. Misschien heeft het wel in verschillende mensen gezeten. Zo ook met koolwaterstoffen of andere voedingsstoffen / moleculen. Deze kunnen een bepaalde "herinnering" met zich mee dragen die inderdaad terug kan gaan tot 1780. Dat betekent dus niet dat je een kip van meer dan 230 jaar oud met hebben gegeten (uit het jaar 1780 dus).
Mensen willen overal een verklaring of een bevestiging voor en van hebben. Alles wat niet begrepen wordt zal aan een godheid worden toegeschreven.
Kijk maar naar de indianen vroeger en kijk naar primitieve volkeren, die hadden overal een god voor. Ze hadden ook voor elke god een vorm, bijv. de totem of een oude boom.
Ook angsten kan je op die manier kwijt. Als je bang bent voor onweer ga je donar vereren dan komt het wel goed.
In de overlevering leren kinderen geloven weer van hun ouders. Zo komt het cirkeltje weer rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen hebben de nood om het onverklaarbare te gaan verklaren. Ze gaan dit dan toeschrijven aan een menselijke gedaante met gigantische krachten. Vuur maken was ook ooit zo'n kracht die toegeschreven werd aan een god.

Als mens zitten we vast aan de beperkingen van onze intelligentie. Bepaalde zaken kunnen we nooit begrijpen omdat ons verstand nu eenmaal niet toereikend is. Deze zaken gaan we dan toeschrijven aan een 'God'.

Bedenk het volgende: Probeer een mier die beduidend minder intelligent is maar eens uit te leggen hoe een computer werkt.

Kortom de mens heeft de drang om het onverklaarbare te verklaren. Als dit niet gaat dan gaat een metafysische godheid de verklaring zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat bij velen het geloof in God niet komt door een drang naar verklaring. Mensen kunnen inzien dat gebeurtenissen met een reden gebeuren, dat toeval niet bestaat. Dat soms op het eerste oog vervelende, of zelfs zware gebeurtenissen toch goed voor henzelf zijn. Mensen kunnen inzien, dat als je je aan Gods wetten houdt, je juist vrijer wordt. Je raakt minder gebonden aan het aardse, minder verslaafd aan het aardse. Verlies van aardse zaken doet pijn. Als je slechts beperkt gebonden bent aan deze wereld en niet Gods maat overschrijdt, kun je juist GELUK en VRIJHEID ervaren. Omgekeerd, doe je alles wat je ego wilt, dan wordt je een slaaf van je ego en raak je gevangen. Alleen God heeft de kennis gegeven om ons vrij te maken. Zonder God neemt onze ego het over. Je moet je ego niet kapot maken, maar in bedwang houden als een ruiter op een prachtig paard. Je ego is een zeer groot vijand van jou. Hij kan van alles verzinnen om de macht over te nemen! Fysica, metafysica, filosofie..
Als mens heb je een hart. Dit hart is als een spiegel. In een heldere spiegel kun je de waarheid zien. Door slechte daden wordt de spiegel vuil. Het zicht vertroebelt.. steeds verder, tot het zwart en ondoorzichtig wordt.
Wil je de waarheid zien dan moet je je spiegel van 't hart reinigen en slechte daden laten. Dan zul je weer beter met je hart kunnen zien.
De basis van het geloof ligt in de heilige boeken (bijbel koran ed). Vanuit deze geschriften kun je tot de conclusie komen dat God bestaat. Als je gelovig bent denk je dat God er mens/aap-achtig uit zal zien omdat God de mens schiep naar zijn evenbeeld. Daarnaast is het een geloof, dat wil zeggen dat je moet geloven dat God onze schepper is. Je kunt ook nooit bewijzen dat God er niet is. Het is een persoonlijke opvatting over wat jij als individu denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens heeft bij zijn ontstaan het bestaan van God bevestigd. De mate van verwikkeling met aardse zaken brengt je verder van God. Het hart raakt steeds verder vervuild, tenzij je actie onderneemt om het schoon te maken of te houden.
Er moet iets zijn en dat iets noemt men God...

Er is geen hogere macht... Maar omdat er niet niets kan zijn, moet er iets zijn en dat noemt men dan God...

Ik stel me er niets bij voor, want ik weet dat er niets is...

Waarom kan er niet niets zijn, alleen dat wat is en meer niet? Dat maakt het juist mooier, want dan ben jij degene die ergens doel en nut aan verleent...

Het leven is een gave en een geschenk, zomaar en voor niets... Daar komt geen God aan te pas... Alles gebeurt vanzelf... Ook daar komt geen God aan te pas... De zon komt op, elke dag, daar komt geen God aan te pas... Enz enz...

God is een mooi concept, maar niet meer dan dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat verzet onlosmakelijk verbonden is met het verstand, betekent loslaten van verzet - overgave dus - het einde van het verstand als je meester, de bedrieger die voorwendde ‘jou’ te zijn, de valse god. Alle oordelen en alle negativiteit verdwijnen. Dan gaat het rijk van Zijn, dat door het verstand verduisterd was, open. Opeens komt er een grote stilte in je op, een onpeilbaar gevoel van vrede. En in die vrede is grote vreugde. En in die vreugde is liefde. En helemaal in de binnenste kern is het heilige, het onmeetbare, Dat waarvoor geen naam is.

Het woord ‘God’ is niet alleen beperkend doordat het duizenden jaren lang verkeerd begrepen en misbruikt is, maar ook omdat het een andere entiteit veronderstelt dan jijzelf. God is Zijn zelf, niet een wezen. Er is hier geen relatie tussen subject en object, tussen jou en God mogelijk. Bewustwording van God is het natuurlijkste dat er is. Het verbazingwekkende en onbegrijpelijke feit is niet dat je je bewust kunt worden van God, maar dat je je niet bewust bent van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen spreken over het begrip 'god'
en door hun verschillende zienswijzen
over dat begrip ('god'/ 'godheid')
ontstaan er vaak veel misverstanden,
discussies en zelfs ook oorlogen.

Wanneer men dus over dát,
wat de meeste mensen 'god' noemen,
verstandig wenst te communiseren,
dan zou men eerst
'een overeenkomstige mening'
over dat begrip mogen verkrijgen.

Mijn mening is:
'God' betekent: schepper/ vernietiger;
'Godin' betekent: schepster/ vernietigster;

'God' en 'Godin' zijn woorden,
die (naar mijn mening)
'personen/ wezens' voorstellen.

'Het goddelijke' betekent:
het scheppende/ vernietigende;

'het goddelijke' is een woord,
dat (naar mijn mening)
'de kosmische natuur' voorstelt,
waar 'personen/ wezens' aan onderhevig zijn.

'Scheppen' en 'vernietigen' is dát
wat wij eigenlijk allemaal doen,
in gedachte, gevoel en daad;

en daarom mag men aannemen,
dat ALLES, wat leeft,
en kan scheppen, en kan vernietigen,
van micro (heel klein) tot macro (heel groot),
'god', 'godin' of 'goddelijk' mag worden genoemd;

zó meen ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heelal is (volgens mij)
niet altijd al bestaand,
maar wel dát,
waaruit het heelal is voortgekomen; het heelal, of ALLES,
komt volgens mij uit IETS (ziel/ geest)
en IETS was altijd al rustende in NIETS. -de 'ziel' is 'het voelende' (emotionele)
-de 'geest' is 'het denkende' (rationele); deze twee, die als een eenheid zijn,
en die (volgens mij) altijd al rustende waren
in een grenseloze- en onstoffelijke leegte,
(anders gezegd: in een 'singulariteit')
schiepen, naar mijn mening,
door verlangen, vanuit de psyche,
'de natuur van het fysieke'. Met 'de natuur van het fysieke' doel ik
op 'het universum/ multiversum'
en op dát, het leven zelf, wat daarin
ontstaat, bestaat, vergaat en vernieuwt
opdat het (mogelijk) weer opnieuw kan ontstaan. Wat is het doel van het fysieke leven? Het (fysieke) leven is, naar mijn mening,
voor de ziel en voor de geest,
slechts bedoeld, om te kunnen ervaren... http://nl.wikipedia.org/wiki/Alles
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iets
http://nl.wikipedia.org/wiki/Niets http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiversum
http://nl.wikipedia.org/wiki/Singulariteit_(natuurkunde)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk zeg ik: dat jouw ziel/ geest,
die nu tijdelijk is afgescheiden
van ALLES wat jij om jou heen ziet,
ZELF (god) de grote schepper is;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Zelf eigenlijk ben ik jou; en een ieder is elkaar;
en jij bent eigenlijk een ALLES;
(dat is namelijk het geheim achter de eenheid) maar omdat ALLES
tijdelijk is gescheiden van elkaar,
kan je dát nu niet zien, noch voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lizanne Ik haat de god van de Bijbel en bovenal de bijbel zelf... @Caps Ik heb zeer veel spijt dat ik jouw vraag heb beantwoord;
je laat zien dat je zeeeeeeeeeeeeeeeeeer blind bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kanttekening: God is niet zijn schepping. Je moet elke connectie tussen jezelf en God vergeten. Wij moeten God dankbaar zijn en Hem aanbidden. Anders wordt het een ego ding: je ego zou het wel leuk vinden om een soort van god te zijn... daar gaat het ego weer...
God is niet drie, God is een. Dat is logisch. Geen fratsen, dat scheelt.. (hoofdpijn en afgoderij). Een historisch feit: de drie eenheid is door de kerk ingebracht. Het was nooit de leer van Jesus, Mozes of Abraham. (volg een studie theologie hiervoor).
Wat stel je van jezelf voor?
Het vermogen om zelf na te denken, je intuitie te gebruiken, de keuze om lief te hebben of niet.
Ken jezelf ten diepste, en je kent God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"What this power is, I cannot say. All I know is that it exists."

Alexander Graham Bell
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit verschillende religies bekeken is een godheid niet voor iedereen hetzelfde.

Ik heb zelf verschillende religies aangehangen en met elke religie veranderde mijn beeld van een Hogere Macht. Het beeld wat ik door de jaren heen heb ontwikkeld is Energie. God is energie, mensen hebben goddelijke energie, alles is energie. Een bron van universele energie.

Waarom mensen menen dat een godheid bestaat? Overtuigingen in geloof ontstaan om verschillende redenen. Als je het mij vraagt is de oorsprong: houvast. Houvast aan iets wat groter, sterker, machtiger is dan de mens.

Je kunt je afvragen of het nodig is. Zolang mensen baat bij hebben bij hun geloof en wanneer het houvast biedt, zie ik niet in waarom niet? Uiteindelijk geloven we allemaal datgene waar we ons goed bij voelen.

Ieder van ons heeft een eigen stukje waarheid in handen, maar niemand van ons kent de gehele waarheid. Daarom: leven en laten leven en niet oordelen of veroordelen over iets waarvan je zelf onmogelijk kunt weten of het al dan niet de waarheid is. We zijn allemaal zoekende en ieder mag dit doen op zijn/haar eigen manier.

Tot het moment dat we doodgaan en achter de echte waarheid komen, is alles waarheid. Zonder enige uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel helder antwoord op deze vraag is van Osho. God is een uitvinding die voortkomt uit angst.

Goddelijkheid is iets anders, dat is iets in onszelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die verantwoordelijk is voor de schepping van de kosmos/heelal/zonnestelsels/aarde/ leven op aarde inclusief de mens. Ena sl je in hem geloofd, worden al je zonden vergeven en kom je na de dood niet in de hel maar in de hemel.
Geloven is al ontstaan in de prehistorie. Mensen willen graag overal een antwoord op hebben en als ze dat niet krijgen worden ze onzeker, bang, slaat de fantasie op hol. Op de vragen die niet beantwoord konden worden (en dat zijn er nog al wat) bedachte ze dus zelf maar een antwoord. Dit ging vaak gepaard met het bedenken van tovenaars, geesten en later goden. Personages die boven de mensheid stonden en die ze bepaalde krachten aan hebben gemeten. In principe zijn alle “heidense” goden zo ontstaan. De zonnegod, de god van de donder en ga zo maar door. Toch wilden de mensen bepaalde zaken als het weer toch graag kunnen beïnvloeden en daarom gingen ze de goden verzoeken om het b.v. te laten regenen. Het eerste bidden dus. Door er nog een klein offertje bij te doen probeerden ze de goden goed te stemmen.
In principe zijn alle huidige godsdiensten hieruit ontstaan. Bepaalde stromingen hebben deze gevoelens aangewend om er op een listige wijze gebruik (misbruik) van te maken en op die manier de mensen aan een bepaalde kerk (geloof) te binden. Op deze manier is b.v. de Maria aanbidding ontstaan, als een soort "hemelkoningin" regelrecht uit het heidendom geïmporteerd met als evenbeeld de godin Astarte. Men had in de bar slechte Middeleeuwen wat verlichting nodig en wat is er mooier dan de mensen een moederfiguur voor te lepelen. Ook de hemel, het hiernamaals en soms nog wel met zeven maagden is een goede klantenbinder.
Nu de wetenschap steeds meer ontdekkingen doet en daardoor een heleboel vragen nu wel beantwoord kunnen worden (overigens nog lang niet alle) en deze antwoorden ook nog strijdig zijn met wat de onwetende mens destijds is voorgehouden, wordt het voor de diverse geloven steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven. De kerken stromen leeg. Heeft een wijs man niet gezegd: geloof is voor mensen die niets willen leren. Toch is een geloof vaak nog een hele steun voor mensen, vooral in moeilijke tijden. Zeg maar een wandelstok om te helpen lopen. In die zin heeft het geloof een nuttige functie. Maar om de mensen in Afrika condooms te onthouden en de mensen in Haïti te laten geloven dat de verschrikkelijke aardbeving gods wil was is misdadig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke voorstelling van God is fout. Per definitie: de voorstelling is een "voorstelling". God is geen voorstelling, maar echt. Mensen die denken zonder leiding God te voelen of met hem te spreken, praten vanuit een psychologische aandoening.

Waarom God bestaat? Laat ik je in ieder geval zeggen: fysica is een hersenspinsel. Ga het studeren en je komt bedrogen uit. Ik heb het gedaan. Het verklaart leuk wat verschijnselen en je kunt er leuk mee rekenen en veel mee maken (al onze technologie). Maar, that's it! Het zijn modellen. Ze zijn gebaseerd op aannames.
Ook filosofie is gebaseerd op knullige aannames.

De grote macht boven alles is God: de Almachtige, de Barmhartige, de Alwetende. Wil je dit geheel inzien? Dan moet je zijn weg volgen... dan ga je het zien! Het is een actief proces. Je kunt van God getuigen. Als je niet gaat lopen, kun je er ook niet komen. Je moet zelf willen en doen. Met doen bedoel ik niet "praten", "discussieren" en "filosoferen".

God heeft profeten gestuurd. Zij hadden direct contact met God. Na de laatste profeet kan dus niemand uit zichzelf dit contact krijgen, inspiratie van God krijgen of iets dergelijks. Daar is wel een weg voor: sufisme/soefisme. Daarmee bedoel ik de oorspronkelijke vorm, binnen Islam, waarbij een meester een student leidt. Een meester heeft ook zijn meester en het begin van de ketting ligt bij de laatste profeet. Hierdoor kan men wel ervaringen krijgen en getuigen van God. Dan is het geen psychologie of filosofie.

Lees de Koran.
informatie over filosofie is te vinden op: http://www.ghazali.org/books/tf/index.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik zeg is niet bizar. Ik heb zelf natuurkunde gestudeerd. Alle theorien zijn modellen. Deze modellen zijn gebaseerd op aannamen. Deze aannamen komen van ons "denken". Fysica en andere wetenschappen zijn op meerdere aannames gebaseerd. Fysica rust niet op 1 aanname. Als je wilt weten dat God geen aanname is, moet je moeite doen om dat te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet dat grote fysici ook religieus waren. Bv: Einstein.
Raak niet te veel onder de indruk van allerlei wetenschappen. Er wordt vaak een rookgordijn opgeworpen, zodat je niks ziet. Maar meer dan rook is het niet.
Je moet niet zomaar praten over fysica. Je moet niet zomaar praten over filosofie. Dan kan ook niet. Als je iets over God wilt weten, moet je zijn weg volgen. Handelingen verrichten die zijn weg vergt. Anders kom je er niet en kun je het dus niet helder "zien".