Mag ik mezelf filosoof noemen?

Ik ben een denker, dromer en een piekeraar. Laag opgeleid maar ik stel graag vragen die beginnen met 'waarom'
Maar dit leek mij een goeie vraag om eens te stellen want ik vind namelijk zelf dat als je filosofie hebt gestudeerd en dus veel weet over de grote filosofen uit het verleden dat dit je per definiet nog geen filosoof maakt.
Wat vind jij? Hoe zou dat zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheHonestBlog,dat is waar, iemand die de richting filosofie heeft gekozen en daarop is afgestudeerd hoeft beslist nog geen filosoof te zijn.Wijs word je volgens filosofen niet wanneer je ergens een mening over hebt, maar wanneer je ergens kennis over hebt.Een filosoof zoekt dus naar ware kennis. Na een afgeronde studie filosofie is men nog niet zover, men heeft wel geleerd te analyseren en te argumenteren door middel van de kennis die men reeds heeft opgedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste @TheHonestBlog, Nu er al vele mogelijkheden zijn gedeeld ben ik benieuwd onder welke uitleg van filosoof jij je schaart / welke 'past' het meest bij je? Of is het nog anders ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het vragen naar het waarom is heel waardevol. Als men niets vraagt, weet men meestal niets. Van vragen kan men wijs worden. Het antwoord kan een volgende vraag oproepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt je beter zelf een Nieuwsgierig Aagje noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nieuwsgierigheid doodde de kat...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kat vergat te filosoferen over wat er bij nieuwsgierigheid zou kunnen gebeuren

Het beste antwoord

Filosoof is geen beschermde titel, iedereen mag zich filosoof noemen, zoals paranormaal genezer, spirituele coach, psycholoog of regressietherapeut, maar daarom is men het nog niet.
Dromen, piekeren en vragen stellen die beginnen met waarom? maakt van iemand nog geen filosoof.
Filosofische vragen zijn niet bedoeld voor directe probleemoplossingen maar het onderzoeken van onmogelijke situaties (gedachte-experimenten). Voornaamste streven is wijzer worden, niet het krijgen van een direct antwoord op de vraag.
Voorbeelden zijn:
Waarom is er iets en niet niets? Filosofie berust op verwondering. Hoe is het mogelijk? Is het wel zo? Is het wel zo, zoals ik denk?
Plato vroeg zich af: hoe komt het dat men door zichzelf vragen te stellen tot oplossingen komt?
Kun je dingen te weten komen zonder ze op te zoeken?
Aristotels stelde vragen zoals: wat valt er van een object of evenement te zeggen?
René Descartes zocht het in het abstracte: Is er iets waaraan het onmogelijk is om aan te twijfelen?
Emmanuel Kant probeerde wijzer te worden door na te denken over vragen zoals: Wat kan ik weten? Wat kan ik hopen? Wat kan ik doen?

Majeutiek is wijzer worden door vragen te stellen, kennis onthullen, filosofeerde Socrates
De sofisten echter stellen vragen om verwarring te scheppen (Eurotiek).

Een groot aantal mensen die filosofie hebben gestudeerd, werken niet binnen de filosofie. Zij hebben via de studie geleerd te argumenteren en te analyseren, patronen en grote verbanden te zien, en om niet mee te gaan met de waan van de dag. Zijn zullen zich dan ook geen filosoof noemen maar hebben een master of bachelor gehaald in de wijsbegeerte.
Een filosoof kan omschreven worden als iemand die zinvol nadenkt over wat hij en anderen ervaren om nieuwe inzichten en wijsheden te ontdekken. Om te willen begrijpen en te verklaren waarom de dingen zijn zoals ze zijn.
“De filosoof is de kraai die voor de troepen uitvliegt”.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je mag jezelf filosoof noemen.
Er zijn meerdere definities voor filosoof.
Betekenis Filosoof

Hieronder vind je 6 betekenissen van het woord Filosoof.

1. filosoof
( filosofie ) ( beroep ) iemand die de filosofie beoefent deskundige op het gebied van de wijsbegeerte , wijsgeer
Bron: nl.wiktionary.org

2. 1 up,0 down filosoof
iemand die nadenkt over de belangrijke problemen in het leven
Bron: blaucapel.nl

3. 1 up,0 down Filosoof
Filosoof is een ovengerecht uit de Nederlandse keuken. Oorspronkelijk op basis van restjes vlees, aardappelen en uien. Andere varianten voegen appels of appelmoes of -compôte toe, of zelfs bonen. Qu [..]
Bron: nl.wikipedia.org

4. 1 up,0 down Filosoof
Een filosoof is iemand die zich bezig houdt met filosofie of wijsbegeerte, de wetenschap die zich richt op het streven naar kennis en wijsheid. Het woord filosoof komt van de Griekse woorden &lsqu [..]
Bron: ensie.nl

5. 0 up,1 down Filosoof
filosoof of wijsgeer wordt een beoefenaar van de filosofie bedoeld, al dan niet met een academische titel. Het woord filosoof stamt af van de Griekse woorden 'filos' en 'sofia' en betekent letterli [..]
Bron: nl.wikipedia.org

6. 0 up,1 down filosoof
filosofie zn. ‘wijsbegeerte’ Mnl. die scole al rene van filosophyen tote athene ‘de voortreffelijk school van filosofie te Athene’ [1285; CG II, Rijmb.], bouc ... dar doude filosofie in leecht [..]
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het kan aan mij liggen, maar ik vind het toch wel een vreemd antwoord, de vragensteller wordt zelfs niet helemaal serieus genomen.
ja je mag je zelf filosoof noemen wand je denkt na over het waarom,
je mag je zelf alleen niet professioneel filosoof noemen wand ik denk niet dat je met filosofie je geld verdient.