Voor sunni moslims is er de groot mufti, die vergelijkbaar is met een aartsbisschop en het algemeen erkende hoofd van de kerk in een staat is. Bij de sjiieten ligt het wat ingewikkelder, oppervlakkig gezien lijkt dat meer op de situatie met de stromingen in de protestante kerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Binnen de islam zijn er verschillende stromingen. De twee grootste stromingen zijn ontstaan ten gevolge van een conflict over de opvolging van Mohammed. De islam kent hierdoor geen centraal leergezag en er is ook geen religieus-spiritueel leider, zoals de Paus in de rooms-katholieke Kerk, wiens gezag algemeen erkend wordt.
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Het is mij een raadsel waarom je überhaupt gezag zou accepteren van een aards persoon, als het om religie gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch hebben alle religies dat. Rabbijn, imam, priester, lama, pandit, alle vijf de religies hebben dus sowieso op het niveau van een 'kerk'. Wat organisatie in een geheel van ideeën die verder gaat dan de persoonlijke intepretatie van een individu waarvan je je kan afvragen of hij of zij het überhaupt begrijpt of een groep individuen, die ook nog eens beïnvloed kunnen worden met de voorkeuren van zo'n priester, moet je ook niet willen. Dus het systeem van de katholieke kerk waarbij er een soort van opperhoofd is die bepaalt wat leidend moet zijn, is zeker verdedigbaar. Overigens zijn ze zat mensen die ondanks de uitlatingen van de paus gewoon hun eigen weg gaan. Het haten van Joden, dragen van condooms, zijn daar bijv. twee heel verschillende voorbeelden van.