Zou de wereld een perfectie kunnen zijn? Licht dit aan het lot, of juist aan de mens zelf? En hoe zoude we dat ons kunnen voorstellen?

Als we praten over de wet van de aantrekkingskracht. (the secret)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

The Secret is een film en documentaire van Prime Time Productions en Rhonda Byrne. Het centrale thema is Het Geheim (The Secret) om zelf geluk en succes te realiseren. Dit geheim zou berusten op wat The Law of Attraction (De wet van de aantrekking) genoemd wordt.

Voorbeeld:
Het personage wil een bepaalde auto. Die sluit de ogen en voelt wat hij zou voelen als hij die auto al zou hebben. (in plaats van te wensen dat hij hem zou krijgen). Door "alleen maar te wensen" ben je in lijn met het hebben van het specifieke object in de toekomst waardoor deze gebeurtenis altijd in de toekomst zal blijven. Door "te voelen" dat je hem al hebt zul je hem aantrekken en zal het vanzelf op je pad komen.

Heerlijk toch? Als dat zou werken.
Het is een hype geweest.
En kijk zelf wat het opgeleverd heeft:

Als het je niet lukt je problemen op te lossen heb je dat aan jezelf te wijten.
Als je niet krijgt wat je wilt, bijvoorbeeld een goede gezondheid, dan wil je dat niet echt.

Dat is toch eng?

Dat de wereld niet perfect is, en ook niet worden zal door dat "secret" gedoe komt omdat het ook weer apelleert aan mensen hun wensen en bezitterigheid en egoisme.

Als we dat los zouden kunnen laten en weer oog en ruimte hebben voor acceptatie, deemoed, nederigheid en mededogen met anderen die het moeilijk hebben.
Nou dan kan de wereld aardig naar perfectie toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi +

Andere antwoorden (7)

Wat zou perfect zijn? Als iedereen gelukkig is? Volgens mij kan dat niet, er zullen altijd conflicterende belangen zijn.. Zelfs als ieder mens volgens the secret zou leven, wat dan als meerdere mensen 1 ding zouden willen.. Of 2 mensen hebben tegenovergestelde belangen in 1 situatie.. Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die buiten de boot vallen.. En ook kwaadwillige mensen, helaas..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat de wereld nu niet perfect is?

Zolang de mens niet de ware toedracht weet van het leven en wat de ware reden is waarom wij op de aarde zijn als levende 'intelligente wezens', kunnen wij niet bepalen wat perfectie is.

Ik denk dat de wereld perfect is.

The secret kunnen we alleen maar goed toepassen als we de ware toedracht weten waarom we handelen zoals we handelen. Waarom we juist die focus hebben zoals we die focus hebben.
Maar als we dat nu eenmaal weten, is the secret niet nodig, dan zijn we de secret. Dan hebben we die lessen ons meester gemaakt en dan is de wereld iets meer perfect geworden (in onze eigen denkwereld).

---

Juist het denkbeeld dat de wereld niet perfect is, is een (naar mijn idee) foute focus en dus de aantrekkingskracht.
Als je de secret op een goede manier wilt toepassen, moet je je nu al voorstellen (en de focus leggen) dat de wereld perfect is. Je kan beginnen met JOUW wereld van perfectie. Dus jouw omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke 1
alles wat er is, is perfect... als het anders zou moeten zijn, dan zou het wel anders zijn...

als jij het idee hebt dat iets niet perfect is, wil dat zeggen dat jij iets zou willen veranderen terwijl het al zo ís...
alles wat je ervaart, ziet, voelt, bemerkt IS al... daar is niets aan te veranderen of te verbeteren...

wellicht heb jij een idee van de 'ideale wereld'... en dat noem jij dan de perfecte wereld... zolang de wereld zoals jij die ervaart niet voldoet aan jouw ideaalbeeld, zul je er last van hebben...
leg je neer bij hoe het IS... accepteer dat alles is zoals het is... probeer niet te veranderen wat al manifest is... je zult je kapot vechten en gelukkig word je er niet van...

wees tevreden (= in vrede ) met alles zoals het is...

Toegevoegd na 3 minuten:
Om purnam-adah purnam-idam
Purnaat purnam-udachyate
Purnasya purnam-aadaaya
Purnam-eva-avashishyate
Om shanti shanti shanti
This is perfect.
That is perfect.
From the perfect springs the perfect.
Take the perfect from the perfect and
only the perfect remains.
May there be peace, peace, peace.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is perfect, en in de natuur is alles in evenwicht.
De mens daarentegen heeft nog een hoop te leren, en is verre van perfect.
Perfect zijn we geschapen, en het is onze opdracht om ons dat te herinneren, en te ervaren en dat in toepassing te gaan brengen van die sluimerende mogelijkheden binnen in ons.
Mijn zoon heeft in een periode toen hij het heel moeilijk had een foto in zijn kamertje hangen van een heel mooi huis met een gelukkig gezinnetje erbij.
Elke morgen bij het wakker worden keek hij naar de foto, en stelde zich als doel om dit te bereiken.
Dat is het geheim van de the secret, denken dat je het al in bezit hebt, en daar naar handelen.
Hij is al een heel eind gekomen, en daar heb ik veel respect voor.
Ik denk dat wij veel meer kunnen bereiken, door te gaan handelen, met een opgetogen en liefdevol gemoed.
Dan zullen wonderen werkelijkheid worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is zoals hij is, daar kan niemand iets aan veranderen, het heeft met bewustwording te maken, of evolutie. Evolutie betekend je aanpassen om te zorgen dat je er beter van wordt. Dus alles komt goed. Zo niet dan toch. Leer van het verleden, leef in het heden, en de toekomst is het resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan natuurlijk niet... als we bezig zijn met wat wij zelf willen, houden we immers geen rekening met anderen... stel we willen allemaal een ferrari... en die krijgen we door 'the secret' ... maar het volgende zou zijn dat we geen files willen...hmm, probleempje...
Het is zo'n egoïstisch concept dat het nooit kan werken... integendeel het zal eerder conflicten veroorzaken dan wat anders...
De perfecte wereld bestaat helaas niet, omdat de mens een grote stempel op de wereld drukt, en perfecte mensen bestaan nou eenmaal niet....

Vroeger zeiden we: verbeter de wereld, begin bij jezelf... daarmee bedoelde men dat als iedereen zich zou inzetten om een zo goed mogelijk mens te zijn, en anderen te bejegenen zoals je zelf bejegend wilt worden, de wereld een veel prettigere en veiligere plaats zou zijn... maar zelfs dat is de meeste mensen al te moeilijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is perfect.
De wereld is ahw een school voor de ziel die we zijn. Alles is zo ingericht dat we hier, op deze wereld, onze voorgenomen lessen kunnen leren. Het moet dus wel perfect zijn.

Wanneer leren niet nodig zou zijn geweest, zouden we de wereld ook niet nodig hebben gehad. Dan hadden we net zo goed 'daar' kunnen blijven.

Nee, er is en wordt goed voor ons gezorgd. We moeten het leven en alles wat daarbij komt kijken wel aangaan.
Het wordt "het lot" van de mens wanneer hij verkiest niet te willen leren/ervaren. Afschuiven of projecteren is dan veel gemakkelijker, maar pijnlijker voor de ander.

En wat aantrekkingskracht betreft: wat je uitzend komt veelvoudig terug. Dus wat jij de ander 'aandoet' zal heftiger bij je terugkomen. Dit gaat natuurlijk in positieve zin ook op.