Wat is de betekenis van "pijnlichaam" in de spirituele theorie ? En wat doet "pijnlichaam " voor spirituele en persoonlijke groei ?

Ik lees een boek en hierover wordt gerept over "Pijnlichaam" . Er zou een collectief pijnlichaam bestaan waarin alle pijn , ellende misdaad en destructie van de hele geschiedenis van de mensheid wordt meegedragen , maar ook een persoonlijk pijnlichaam waarin jouw persoonlijke pijn uit je jeugd en van jouw geboorte mee wordt gedragen.
Het pijnlichaam zou zichzelf onderhouden , als een onafhankelijk deel van ons mens- zijn.
Toch zijn maar weinigen zich bewust van zijn / haar eigen pijnlichaam .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi onderwerp, maar geen enkel idee wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zeker een mooi onderwerp en nuttig als je het pijnlichaam kan herkennen bij jezelf of een ander. +1 voor je vraag.

Het beste antwoord

Inderdaad Eckart Tolle.

Wat ik ervan begrijp is dat je in je verleden pijnen hebt meegemaakt. Emotionele pijnen.
Bijvoorbeeld als je moeder je mentaal hebt onderdrukt en klein gehouden.

Een pijnlichaam is een blinde vlek, waarbij je zelf niet ziet dat je emotionele pijn ondergaat als gewoonte van vroeger.
Dus in het voorbeeld van hierboven, dat je in je volwassenheid nog steeds in relaties komt waarin jij ondergeschikt bent aan je partner. Ook hierin wordt je door je partner klein gehouden.
Je ziet echter niet dat dit oud zeer is vanuit je verleden en sterker nog, je WILT klein gehouden worden. Daarmee zit je in een comfort zone die je zo gewend bent vanuit je verleden. Want er zitten ook voordelen aan, namelijk dat je niet meer verantwoordelijk hoeft te zijn, dat je passief kunt zijn. Je hebt een mechanisme waardoor je jezelf ook onder een ander plaatst.

De link naar een site geeft een goede omschrijving van het pijnlichaam. In dit antwoord heb ik mijn eigen opvatting van het pijnlichaam beschreven. Zoals ik het kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank @ Gdanonym. Dat is enorm verduidelijkend. Idd het boek heet "the New Earth" van Eckart Tolle.

Andere antwoorden (4)

Voor zover ik weet is de term "pijnlichaam" vrij nieuw en bedacht door Eckhart Tolle om zijn eigen boeken te verduidelijken (The power of now, A new earth etc..).

Wat er volgens mij mee bedoelt wordt is het negatieve in de mens en de mensheid. De "ikke ikke ikke en de rest kan stikke" mentaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang geest (hoofd) en emotie (buik) in evenwicht zijn bestaat er eenheid/balans in het hart. Indien er een langere tijd een (pijn) emotie optreed die de geest niet kan begrijpen wordt deze omgezet naar het pijnlichaam in het hart. Immers de stress alarmbellen kunnen niet continue blijven rinkelen.

Wanneer de spirituele groei (de ontdekking van jezelf) groot genoeg is, zal je in staat zijn om deze oude emotiestukken van pijn te kunnen opruimen.

De betekenis zou dan moeten zijn: Het pijnlichaam is een plek in het hart waar onbegrepen pijn emoties worden bewaard, totdat je er aan toe bent om ze te kunnen transformeren naar liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pijnlichaam dat ken ik niet, en heb daar nog nooit van gehoord.
Ik weet wel dat alle gedachtes, wensen en handelingen collectief worden opgeslagen.
Wat we denken en wensen komt uit, en kan ook een collectief karma gaan vormen.
We vormen dus onze eigen werkelijkheid, als er maar genoeg mensen in geloven, zal het zich gaan materialiseren.
Misschien dat dat ook geldt voor een pijnlichaam.
Ook dat zal worden opgeslagen.
Onze gedachtes hebben macht, en als we daar ons maar sterk genoeg van bewust zijn, kunnen we veranderingen laten plaatsvinden die nu nog onwerkelijk zijn.
Velen zijn nog onwetend maar zullen ooit ook gewekt worden door de fluistertoon die velen aanzet tot handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij mensen willen altijd sociaal geaccepteerd worden en hechten veel waarde aan de mening van anderen. Als ik je beledig of opmerkingen heb over je figuur of over je schrijfstijl of als ik afkeurend kijk. Dan treedt je pijnlichaam in werking. Je voelt je gekwetst en vanuit je pijnlichaam reageer je door te schelden, te slaan of iets naars terug te zeggen. Het pijnlichaam zorgt er ook voor dat mensen jarenlang geen contact meer hebben na een akkefietje. Toch doet het veel verdriet maar men is te trots om het goed te maken of de eerste stap te nemen.