Waarom houdt iemand zich bezig met spiritualiteit en paranormale zaken?

Zoals de meeste wel weten, geloof ik niet in bovenstaande zaken, maar ik vraag me soms wel eens af, waarom iemand zich hier mee bezig wil houden. Is het meer voor de uitdaging, het geloof erin, of is het heel iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ten eerste is spiritualiteit iets anders dan paranormaal. Maar vaak hebben spirituele mensen wel sneller een paranormale ervaring doordat zij zich bewuster zijn.
Dus vanuit het spiritueel zijn, ben je ontvankelijker voor (para) normalen verschijnselen.

Waarom is iemand bezig met spiritualiteit?
Dit is vaak de mens die er over nadenkt wat het leven eigenlijk inhoudt, waarom we hier zijn. Wat ons levensdoel is.

Door bewustwording van 'Het leven', word jij je ook bewust van de dood, dit is immers het uiteindelijke doel van ons leven. Dan onstaan de vragen, vragen over het leven, de dood, van daaruit komen er steeds meer vragen en ga je op zoek. Door alleen al deze bewustwording en zoektocht, voelen zij meer en voelen zij ook dat er wel degelijk dat er meer is tussen Hemel en Aarde. Zij denken na over het Universum, Het Goddelijke, hoe je dit ook noemen wilt.

Spiritueel zijn is eigenlijk iets anders dan leven in liefde, liefde voor jezelf, je medemens. Bereid zijn te delen in dat wat je kunt delen. Leven en láten leven, zonder te (ver)oordelen.
Wanneer je deze liefde in jezelf ontdekt, dit waardevolle gevoel en je verdiept in zaken zoals het Goddelijke, kun jij dit daadwerkelijk waarnemen, dat wij bestaan uit Het Grote Geheel, de Goddelijke/ Universele Energie.

Het is geen uitdaging, geen geloof,
het is Liefde, liefde die leeft in jou!
Het is een bewustzijn van jouw eigen ik,
wat deel uitmaakt van Al wat IS!
En deze Liefde verrijkt je leven immens!
Het leven heeft 'zin'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar het puur om een mening ging, heb ik sowieso iedereen een plus gegeven. Er waren veel antwoorden die ik de 10 punten zou willen geven, maar in dit geval ga ik toch voor het laatste antwoord.
Ik wil bij deze iedereen bedanken voor hun mening en moet zeggen dat alles een positieve indruk op mij heeft achtergelaten.

Andere antwoorden (16)

sommige geloven er echt in die zich er echt mee bezig houd. Ik zelf geloof er ook niet in, maar er zijn mensen die een bevredigend erbij krijgen. Laat iedereen in zijn waan en/of in zijn geloof en respecteren en ze moeten andere er niet mee ladtig vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen gezondheidsproblemen hebben en niet tevreden zijn over de behandeling door reguliere artsen, gaan ze elders andere oplossingen zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in de interactie. Een spirituele ervaring vergt activiteit voor zover ik me open moet stellen, maar vraagt ook passiviteit voor zover ik het moet laten gebeuren.

De kern van spiritualiteit is niet controle maar juist het toelaten van het onbeheersbare. Kun je dat, dan neem je even afstand van je vertrouwde blik die bepaald wordt door je concepten en dogma’s.

Dat zijn redenen om bezig te zijn met spiritualiteit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je kundalini en gdanonym!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sodemikke... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed... +1... XiniX zou dit gezegd kunnen hebben zo... :-))
Om dezelfde reden dat er mensen zijn de gedichten schrijven, symphonieën componeren, schilderen maken en balletten choreograferen.
Het leven drukt zich in vele vormen uit, in wetenschappelijk onderzoek, in kunst, in spiritualiteit en ja...zelfs in voetbal.
Ze zijn allemaal een zoektocht, langs verschillende wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel mooi gezegd! +
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

Het is dus niet altijd een - mijns inziens - onzinnig geloof in paranormale verschijnselen en mensen die "contact hebben met de bovenwereld".

Spiritualiteit kan ook zijn: bezinning.
Een persoonlijke levenshouding, meestal buiten de georganiseerde religies. In die zin kan zelfs humanisme als spiritueel worden gezien.
Daar lijkt mij niets op tegen.

Dat mensen zich bezig houden met geesten, verschijningen, paranormale gaven, Jomanda's en Chars en Ogilvie's, en dat die mensen niet willen weten dat dit waarzeggerstruuks zijn van cold reading,
dat komt omdat mensen blijkbaar toch behoefte hebben aan verklaringen van dingen die zij zelf niet kunnen verklaren.
In de oudheid waren er de goden, Wodan en Donar hier en zo had ieder volk zijn eigen goden, liefst voor ieder natuurverschijnsel een.

Het is een zoektocht. Naar verklaringen.
Omdat mensen zo graag willen weten wat er na de dood is en dan graag willen geloven dat iemand hen dan vertelt. Dat is een geruststelling.

En daarom zijn er ook veel mensen die zich "beroepsmatig" daarmee bezig houden en daar een dikke boterham mee verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet uit mezelf spiritueel geworden, het overkwam me gewoon.
Sinds ik de spirituele wereld heb gevonden, is mijn leven een heel stuk aangenamer geworden.
Ik heb bv geleerd dat je doormiddel van gedachtenkracht en visualisatie, je leven zo kunt maken zoals jij wilt, en prettig vind.

Hoeveel mensen gaan wel niet met tegenzin naar hun werk, komen kapot thuis, moeten ze nog koken, eten, huishouden doen, en dan is het bedtijd onderhand.

Ik heb dankzij spiritualiteit, van mijn hobby's mijn werk gemaakt, door het gewoon te visualiseren, en de gedachten de cosmos in te sturen.
Als je eens weet wat alleen posetieve gedachten kunnen doen.
Ik sta om 10.00 uur op, dan zit ik lekker met een bak koffie achter de pc, op gv, dan ga ik rond 12.30 uur eten, en dan ga ik naar mijn tuin, waar ook mijn vogels zijn.
Mijn vogels verzorgen, en mijn tuin bij houden.
En dan ga ik naar huis als ik klaar ben, en dat is soms al na een half uurtje, en soms tot 18.00 uur.

Dan ga ik weer naar huis, maak wat avondeten klaar, en ga er mee achter de pc zitten op gv.
Blijf meestal op tot 02.00 -02.30 uur, omdat ik toch niet vroeg op hoef.
En zo elke dag ongeveer, buiten natuurlijk ook wel eens wat andere dingen doen.
En natuurlijk het huishouden bijhouden, maar das dan niet zo'n straf meer, als je genoegen neemt met ongestreken kleren ;-) alsof het mij wat uitmaakt wat andere van mij denken, hahaha.
Ik heb nog wel meer redenen om spiritueel te zijn, maar die kan ik niet allemaal gaan opnoemen.

Maar een fijn leven, en gelukkig zijn, is toch heel belangrijk, en dat ben ik nu, en voorheen was ik doodongelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Fijn dat je zo'n luizenleventje kunt leiden - maar op wiens kosten leef je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stuur nooit wat de cosmos in en heb toch een fijn leven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ha, ik kan het beter - komende donderdag ga ik *zelf* de kosmos in! http://esamultimedia.esa.int/multimedia/publications/BR199_LR.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moopoyola, ik zeg ook niet iedereen, ik zeg hoeveel mensen, gaan wel niet met tegenzin werken. Cryofiel, ik ben elke dag in een hemel op aarde ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet toch even Cryo's vraag herhalen, want volgens mij is die belangrijk: op wiens kosten leef jij dan? Je huis, tuin, vogels, koffie, avondeten en PC komen toch niet spontaan uit de kosmos vallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Figuurlijk gesproken wel, hahaha, want ik heb het zelf gerealiseert, door gedachten en visualisatie.
Ik ben autistisch, en heb een wia uitkering, en pgb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult ongetwijfeld echt niet kunnen werken, en dan is het goed dat we in dit land een sociaal vangnet hebben. Maar wat ook goed is, is om je te realiseren dat andere mensen wél vroeg op moeten staan om - zin of geen zin - naar hun werk te gaan, om het geld te verdienen dat jou in staat stelt om om 10 uur 's ochtends met een bak koffie achter de PC te kruipen en 's middags op je gemakje naar je tuin te gaan. Dat is geen visualisatie, dat is sociale zekerheid, iets waar andere mensen hard voor werken. Dat heb jij niet gerealiseerd, dat heb ík gerealiseerd, en met mij vele anderen die 's avonds moe thuiskomen van een dag hard werken. Ik zeg dit niet vanuit het idee dat je dankbaar zou moeten zijn, zoals ik al zei, vind ik het heel goed dat de samenleving zorgt voor wie niet voor zichzelf kan zorgen. Ik wil alleen maar zeggen dat het wel héél gemakkelijk is om je leven lekker lui te maken zoals je prettig vindt, als je niet zoals andere mensen gewoon zelf moet werken om je levensstijl te onderhouden. Werken voor je geld heeft dan ook niets te maken met een gebrek aan spiritualiteit of een onvermogen om te visualiseren, maar alles met je eigen broek én de broek van anderen ophouden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Prachtig verwoord, SuzyQ. Mij zou dat niet zijn gelukt. Fijn dat jij het hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorheen, heb ik ook gewoon gewerkt hoor, ik weet heel goed hoe het is.
Maar als jij mijn situatie wilt snappen, dan moet ik je mijn hele levensverhaal gaan vertellen, en dat gaat niet lukken.
En jij zegt dingen waar ik het helemaal niet over heb.
Mensen die werken, maar meschien niet hun "droombaan " hebben, kunnen ook visualiseren en gedachtekracht gebruiken, om de baan aan te trekken, wat ze wel graag willen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dan ook niet dat je helemaal nooit gewerkt had, je mist mijn punt totaal. Het gaat erom dat het wel heel gemakkelijk is om je leven zo idyllisch in te richten als de maatschappij, andere mensen dus, dat voor je betalen. En dat het dan wat wonderlijk is om 'de kosmos' en 'visualisatie' aan te wijzen als de factoren die dat mogelijk maken. Afgekeurd worden en een persoonsgebonden budget krijgen, is gewoon iets heel anders dan een mooi leven in een tuin visualiseren en het vervolgens in je schoot geworpen krijgen (of in jouw woorden: aan te trekken). Jij bepaalt wat je met je inkomen en vrijheid doet, maar werkende mensen zijn degenen die je dat inkomen en die vrijheid geven, niet de kosmos. En als werkende mensen dat niet zouden doen, zou je kunnen visualiseren wat je wilde, maar vervolgens toch weer iedere dag een strijd hebben om te overleven in plaats van een tuin met vogels en een lekker lui dagritme. Over hoe werkende mensen hun gedachtekracht kunnen gebruiken om hun droombaan te krijgen: natuurlijk kan dat. Daar is overigens niets bovennatuurlijks aan. Als je het spirituele sausje eraf schept, is dat gewoon bepalen wat je wilt, zodat je eraan kunt werken een bepaalde richting op te gaan en zodat je kansen herkent en kunt pakken zodra ze langskomen. Daarvoor hoeft de kosmos niet meer te zijn dan dat wat andere mensen gewoon het heelal of het universum noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg al, jij kent mijn levensverhaal niet, en ik de jouwe niet.
Er spelen nog veel meer dingen mee, maar dat kan ik niet allemaal gaan vertellen.
Jij hebt jou kijk op de wereld, ik de mijne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@whiteeagle: ik ken je levensverhaal inderdaad niet, én ik probeer niet om je manier van leven aan te vallen. Zoals ik al zei: dat is het punt helemaal niet. Maar het lukt me duidelijk niet om over te brengen wat ik wel bedoel. Er ligt blijkbaar iets nogal gevoelig, dus laat ik het rusten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Levensverhaal maakt niet uit. Je kan nog zo'n aangrijpend, hartverscheurend of juist hartverwarmend levensverhaal hebben - feit blijft dat jij nu een PGB hebt en dat je daardoor in staat bent thuis een heerlijk leventje te leiden. Ook dat heeft niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets, te maken met het heelal. Jij kunt het gevoel hebben dat je dingen het heelal in hebt gestuurd (dat heb je niet), en dat je daardoor je PGB hebt gekregen. Tja, dat is dan jouw mening. In werkelijkheid heb je natuurlijk gewoon via de instanties en wellicht via persoonlijke hulp je PGB gekregen.
Cryofiel
14 jaar geleden
@SuzyQ, blijkbaar hebben we tegelijk zitten typen - ik zie jouw reactie nu pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het ligt inderdaad een beetje gevoelig, maar niet dit onderwerp, of iets in mijn leven.
Maar dat ik beschuldigt werd van discussie uitlokken, op mijn vorige vraag En ik word nu een beetje simpel van deze discussie.
Het laatste waar ik op zit te wachten, is een eindeloze discussie, want je komt er toch niet uit.
Maar het zijn andere die de discussie beginnen.
Als je er niet in gelooft en alleen maar een discussie wilt beginnen, blijf dan weg op de spirituele vragen.
Of als je er wel komt, lees dan alleen of zo, antwoord geven vind ik ook best, maar ga a.u.b niet de discussie in, want het heeft totaal geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij antwoord geeft op een spirituele vraag, waarin je zegt dat het onzin is en je er niet in gelooft, ga ik ook geen discussie aan, met niemand die niet gelooft.
Het zijn meestal de niet gelovers die de discussie beginnen met de gelovers.
Cryofiel
14 jaar geleden
Erover praten is de enige manier om inzicht te verwerven. Het gesprek stopzetten is de beste manier om je af te sluiten voor elke kans op nieuwe inzichten. Nieuwe inzichten verwerven vereist moed. De moed om zó ver uit de kust te zeilen dat je je vertrouwde land niet meer kunt zien. Alleen zij die die moed kunnen opbrengen, zullen nieuwe inzichten verkrijgen. Alleen zij zullen kunnen kiezen welke van al die landen die ze zullen ontdekken, hen het beste bevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ whiteeagle, het lijkt er op dat enkelingen welhaast jaloers zijn op jouw situatie. En dat jij god op je knieën moet danken dat zij, en anderen uiteraard, dit 'mogelijk maken'. Je zou je er bijna schuldig door moeten voelen. Waarschijnlijk gaan zij voorbij aan het feit hoe jij (net als ieder ander), je leven leefbaar moet maken, met of zonder 'handicap'. Zo te lezen is jou dat aardig gelukt. Chapeau! Het stelsel wat mogelijk maakt dat jij je centjes krijgt is er voor iedereen en zo opgezet dat niemand, ongeacht de zwaarte van zijn 'beperking', zonder deze primaire levensbehoefte komt te zitten.
Het ga je goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, inzicht kun je ook op hele andere manieren krijgen.
Je kunt je bewijsvan compleet afzonderen van de medemens, en dan nog inzichten krijgen.
Ik hoef echt niet te praten, of een discussie te voeren voor inzichten.
Probeer jij maar eens de moed op te brengen om je inzichten te vinden zoals ik het doe.
Maar dat zal je waarschijnlijk niet snappen, hoe ik da doe, en dat is ook niet uit te leggen.
Laten we zeggen, ik kijk nooit geen nieuws, en toch weet ik fijloos wat er in de wereld gebeurt, en ik hoor het ook niet van anderen, en dat is maar 1 voorbeeld. @Berth, bedankt.
Inderdaad, iedereen maakt zijn leven leefbaar op zijn/haar manier.
In het verleden, waren mensen ook al jaloers op mij, terwijl ik nog niet zo'n geweldig leven had.
Dus kan me goed voorstellen, dat het nu nog erger word. Ik heb mijn leven nu goed op een rijtje ja, en ik doe bijna niks met tegenzin, behalve dan eindeloze discussies voeren die nergens naar leiden op gv ;-) Het ga jou ook goed Berth.
Cryofiel
14 jaar geleden
@whiteeagle, het getuigt van eigendunk als je denkt dat je helemaal in je eentje tot inzichten kunt komen, zonder contact met de wereld, zonder hulp van anderen. Het is beter als je de bescheidenheid kunt opbrengen een ander als leraar, of als wegwijzer, te accepteren. Maar ik zie dat je je steeds verder afsluit voor de buitenwereld. Misschien komt dat doordat er ergens iets tè gevoelig ligt om erover te kunnen spreken. Maakt ook niet uit. Ik sluit me aan bij SuzyQ, en laat deze discussie verder rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berth, het lijkt welhaast alsof je geen woord hebt gelezen van wat ik heb geschreven. Vooral het punt dat het me er juist niet om gaat dat ze dankbaar zou moeten zijn en het punt dat ik het een heel goede zaak vind om als maatschappij te zorgen voor wie dat zelf niet kan, lijken je totaal te zijn ontgaan. Het punt is niet meer en niet minder dan dat de kosmos geen PGB's uitdeelt, maar dat PGB's bestaan omdat de maatschappij zo is ingericht dat werkende mensen belasting betalen die aan bijvoorbeeld PGB's worden besteed. Mensen hebben het geld bijeen gebracht, mensen hebben de regels gemaakt, mensen hebben de criteria bedacht, mensen hebben de situatie getoetst, mensen hebben het PGB toegekend en mensen storten het geld op whiteeagles rekening. Mensen, niet de cosmos, en niet vanwege visualisatie, maar op basis van toetsbare criteria. Een eis om dankbaar te zijn? In tegendeel, ik vind dat een maatschappij voor de zwakkeren hóórt te zorgen. En jaloezie? Absoluut niet. Natuurlijk zou ik het ook leuk vinden om een beetje te kunnen rondscharrelen in een tuin in mijn eigen tijd. Voor een week, misschien zelfs een maand. Maar wat ik vooral nog veel fijner vind, is dat ik niet één van de zwakkeren in de maatschappij ben. Ik zou niet met whiteeagle willen ruilen. Ik wijs hier alleen op de onlogica om visualisatie en de kosmos aan te wijzen als hoofdoorzaak van wat overduidelijk mensenwerk is. Dat is alles. Als ze de kosmos had bedankt voor het feit dat haar fiets weer heel is, had ik ook gevraagd of die fiets niet toevallig gewoon was gerepareerd door de fietsenmaker in plaats van de kosmos. Was ik dan ook jaloers geweest, of zou het een pleidooi zijn geweest om 'god op je knieën' (interessante woordkeus trouwens; ik ben atheïst) te danken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen het is gewoon niet uit te leggen, is gewoon onmogelijk.
Ik sluit me helemaal niet af voor de buitenwereld, ik ben juist heel sterk aanwezig, ik zie, hoor, ruik voel, en proef alles, mijn zintuigen staan op scherp, en dat in de normale en spirituele wereld tegelijk.
En nu hou ik ook op, de groetjes, het ga jullie goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ,
Ik reageer nooit zonder mij in de 'materie' te verdiepen. Mijn reactie was er een wat jouw (jullie) tekst, gericht aan whiteeagel, in mij opriep. En kon mij dan ook indenken wat deze manier van reageren met mensen kan doen en welk gevoel dit kan oproepen. Het is zo makkelijk iemand ahw de grond in te schrijven. Ik ga er van uit dat dit ook niet jouw intentie is. Het is juist de uitdaging in je reactie de juiste afstemming te vinden om je evt. nieuwsgierigheid te 'bevredigen' en/of verder te komen.

Hier ligt een mogelijkheid om onze hand in eigen boezem te steken, er van te leren. Wellicht ligt het in de zwaarte en volgorde van je woordkeuze waarop je reageert en niet op je 'gesprekspartner' bent afgestemd. Het is een mogelijkheid...

Het gebeurd zo vaak dat een discussie zo eindigt. Vreemd? niet echt. Laten we als 1e naar onszelf kijken voordat we "de zwarte piet" (heel breed begrip) bij de ander leggen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Berth, ik denk dat we over en weer hetzelfde voelen. Je geeft dat in feite zelf al aan. Mijn indruk was juist dat SuzyQ het heel goed had verwoord. Dat ze precies de juiste punten noemde, op een heel heldere en respectvolle manier. Net als SuzyQ stond ook ik verbaasd over jouw reactie, die precies die punten uit SuzyQ's tekst adresseerde die van minder belang waren, terwijl je de kern van haar verhaal negeerde. Ik denk dat er inderdaad sprake is van langs elkaar heen praten, vrij letterlijk in dit geval. Laten we, voor nu, doen wat SuzyQ, whiteeagle en ik eigenlijk al hadden gedaan: deze discussie sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel
Tot slot dan nog dit.
Jij haalt aan dat ik reageerde op tekst die van minder belang is. Voor jullie inderdaad. Maar ik wil juist hiermee aangeven dat het daar (al) 'fout' gaat. Op naar een volgende, wellicht betere discussie.
Welterusten (allen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welterusten Berth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef nog 1 reactie, en dan hou ik er echt mee op. Je moet niet denken dat als je autistisch verklaard word, en een uitkering en pgb krijgt, je meteen op rozen zit.
Ik heb 3 jaar in een instelling gezeten voor autisten, en daar moest je huur en eten betalen van je uitkering.
Ik had 860 euro uitkering bruto, dan ging er 450 euro huur af per maand en 350 euro eetgeld, en dan nog mijn verzekering, dan hield ik al bijna niks meer over.
En die huur betaalde ik, voor een klein miezerig slaapkamertje, en verder was alles verdeeld over 6 personen, en daar betaalde ik 450 euro voor.
En dan het pgb geld duwde ze in hun eigen zak, niet prive, maar voor de stichting, er ging geen rode rotcent naar mij, voor dagbesteding.
Ik heb toen van het beetje zakgeld wat ik had, mijn eigen dagbesteding gemaakt, een tuin aangelegt en groente verbouwt enzo.
Laten we maar zeggen, dat ik daar 3 jaar in de elende heb gezeten.
Toen ben ik gedachtekracht en visualisatie gaan gebruiken daar, en toen was ik na een half jaar daar weg, en verlost van die elende.
De voormalige teamleider van die stichting werd ontslagen, en dat was mijn geluk, maar ook die van hem, zo zie je maar dat iets negatiefs tot iets positiefs leit.
Die voormalig teamleider heeft zijn eigen bedrijf opgestart, en ik was zijn eerste cliènt, en nog een andere jongen, ook van die stichting, en wij zijn de enige 2, en daar wil hij het voorlopig ook bij houden, anders word het net zo, als die stichting, en dat is het laatste wat hij wil.
En hij spendeert wel pgb geld aan mij.
En ik heb nu een gloednieuw apartement voor minder geld, als dat kleine rot kamertje.
En ik heb nu geen 6 begeleiders meer de hele dag aan mijn kop, en geen 5 andere bewoners meer aan mijn kop.
Lekker rustig, kan eindelijk zelf koken waar ik zin in heb, en mijn dag zo indelen als ik zelf wil, tot op zekere hoogte dan.
Nou, nu heb ik toch weer een stukje levensverhaal neergetypt.
Ik hoop dat jullie hier wat wijzer van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie antwoorden en discussie. Misschien dat de discussie ietwat uit de hand is gelopen en niet meer direct met de vraag te maken had, maar het was toch wel interessant om te volgen.
Een +1 voor iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Italklaas.
Ik vind het een leuke vraag, ik heb hem ook gemarkeert als goede vraag.
En de discussie had ik wel verwacht, ben hem ook aangegaan.
Dat doe ik niet altijd.
Maar nu achterafgezien, ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Ik wens jou ook een mooi en gelukkig leven toe, en als je dat al hebt, dat het zo blijft, en zo niet, dat je een mooi en gelukkig leven krijgt.
Het ga je goed.
Het onderscheidt mensen van dieren dat zij zich bezig kunnen houden met metafysische dingen, dat zijn zaken die boven onszelf en ons lichaam uitstijgen, zaken van welke we vermoeden dat ze er zijn, maar die we eigenlijk niet helemaal kunnen bevatten.

Mensen denken allemaal na over:
-waar komen we vandaan
-waar gaan we naartoe
-en waarom en waartoe leven we

We zijn dus op zoek. Jij ook. En de een vindt dit antwoord en de ander een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd denk ik dat sommige gelovigen in paranormale zaken, angstige mensen zijn.
Angst voor de dood, onverwerkt verdriet van overledenen en het niet begrijpen van het hoe en waarom van dit leven maakt hen geloven in iets dat ontzettend mooi lijkt.

Wie zou nou niet -willen- dat er na de dood een prachtig paradijsje zou zijn? Wie zou nou niet -willen- dat overledenen vanuit de hemel nog op je neer kijken en bij je zijn, in plaats van compleet verdwenen en opgegeten door de maden?
De ene kan met de waarheid omgaan en de ander kan of wilt dat niet. Het is ontzettend makkelijk om al die wonderlijke verhalen te lezen en horen en er domweg maar in te gaan geloven. Het is een houvast.

Ikzelf ben ongelooflijk sceptisch, maar tegelijkertijd ontzettend geïnteresseerd. Ik ben benieuwd of er nu vroeg of laat toch iets bewezen zal kunnen worden. Of dat miljoen van James Randi op een dag toch opgehaald zal worden.
Ik ben benieuwd naar de verhalen van "gelovigen" en tevens benieuwd naar de artikelen van bijvoorbeeld Skepsis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een fijn en goed leven is.
Het is zo heerlijk om je liefde te delen met de mensen om je heen, en zo iets te kunnen betekenen.
Je gaat veel bewuster leven, en je kunt meer intens genieten van alles wat leeft, (ook de natuur).
Door te leven naar het licht, wordt je ook verlicht, en zullen vele latente gaven tot wasdom komen, waardoor je meer inzicht verkrijgt, in waar het werkelijk om draait.
Je hoeft je niet meer te laten meeslingeren met gevoelens van haat, onzekerheid en angsten.
Want door het spirituele ontwaken vallen deze gevoelens voor een groot deel weg, en worden vervangen door weten.
Ik kende iemand die zwaar kankerpatient was.
In het laatst van zijn leven zag hij het licht, waar hij naartoe zou gaan, zijn familie die hem al wenkten om te komen.
Zijn laatste dagen waren gevuld met liefde en geluk, en mocht hij echt een troost zijn voor alle patienten die daar lagen.
Wat een rijk afscheid had hij, tenmidden van zijn kinderen, mocht de kamer vibreren van liefde, en kon hij zich overgeven aan den dood, wat slechts de deur was van zijn nieuwe bestaan.
Misschien begrijp je het nu een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die een bepaalde hobby of interesse in iets niet hebben, zullen niet begrijpen dat een ander dat wel leuk of interessant vindt. Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken als ik vertel waarom IK mij hiermee bezighoud.

Tijdens een training van 3 dagen, waarin ook meditatie werd gegeven, en ik van ernstige nekklachten afgekomen die ik op een andere wijze niet heb kunnen verminderen. Dat maakte mij nieuwsgierig. Nuchter persoon als ik ben, sta ik toch ook open voor dingen die ik niet ken en dingen die anderen blijkbaar wel ervaren en zien en ik niet.
Door deze ervaring ben ik mij er in gaan verdiepen en geef ik nu o.a NEI-therapie. Dat is zelfs ook wetenschappelijk aangetoond dat dit werkt. Ik pas dit o.a. ook op afstand toe bij mensen en bij dieren en heb er hele bijzondere, blijvende resultaten mee behaald.

Mijn idee is dat als het werkt, dan zal het goed zijn.
Zeker omdat het puur om werken met energie en onderbewuste is, doe ik er niemand kwaad mee. Er zijn geen chemische middelen nodig in deze therapie/coaching en het leidt tot mooite resultaten.
Zien/ervaren is geloven wat mij betreft. Ik ben nog steeds een nuchter persoon die kritisch naar nieuwe dingen kijkt en mijn eigen mening wil vormen. Ik pas mijn kennis en vaardigheden toe als het mij of anderen kan helpen en voeg daarmee iets toe aan een betere wereld.

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is en wees niet bang voor het onbekende, onzichtbare. Er gaat een extra stukje wereld voor je open als je dit wilt zien of ervaren. Zo niet is dat natuurlijk ook prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze denken op deze manier vele nog bestaande vragen & mysteriën beantwoord te krijgen.
Men legt zich er b.v. niet bij neer,dat dood dood is en niets meer. Deze laatste zin zal op mysterieuze manier wel veel minnetjes verzamelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier puur om jou mening. Er is dus geen goed of fout antwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens, Itaklaas.
als je deze zaken ervaart in je leven hou je je er vanzelf meer mee bezig dan als je ze niet ervaart waarbij ik zeg dat het ene niet beter of slechter is dan het andere, maar net zoiets als je er niets aan kunt doen dat je kleurenblind bent ter vergelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof biedt troost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit hoeft niet samen te gaan met het 'paranormale'.
Iemand die zich met het paranormale bezighoudt is per definitie niet spiritueel. Het zijn 2 verschillende begrippen.

Wanneer hij/zij op een moment in het leven met zichzelf (aardse emotie)en zijn werkelijke essentie (de ziel die hij is) een dilemma ervaart, 'geconfronteerd' wordt, kan hij de keuze maken zich verder te verdiepen of in de aardse mens of in de waarde van de ziel.
Hij die de ziel wil doorgronden (die hij werkelijk is) wordt spiritueel genoemd.

Dus geen uitdaging, maar het serieus nemen van je essentie en het doorgronden van de illusies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan op deze vraag alleen antwoord geven vanuit eigen kennis.

Het is tegenwoordig hot om met deze zaken bezig te zijn. Zodra je de tv aanzet wordt je er al mee om je oren gesmeten.

De media speelt ook in op deze items. Mensen zijn veel bezig met vragen wat het doel in het leven is. De ene komt bij zijn/haar zoektocht ui op het spirituele. De ander met paranormaal, en weer een ander zal beide combineren.

Ik denk dat iedereen die zich met deze zaken bezighoud het doet vanuit een eigen motivatie. Ik kan dat niet voor een ander invullen. Ben zelf wel graag bezig met spiritualiteit.

Kortom een modetrend of een zoektocht naar de zin van het leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is de zoektocht naar het functioneren van onszelf en van de wereld, en naar onze plaats in de wereld. Op die manier gezien is spiritualiteit een eigenschap van alle mensen. Dat de één daar invulling aan geeft door de natuur en de mens te onderzoeken volgens wetenschappelijke methodes, terwijl de ander zich in zichzelf keert om een "geestelijke essentie" te ontdekken, doet daar niets aan af.

Maar het feit dat je "spiritualiteit" en "paranormale zaken" in één zin noemt, doet mij vermoeden dat je eigenlijk doelt op het metafysische, het bovennatuurlijke, de zweverige geestenwereld.

Ik denk dat dat komt door de werking van onze hersenen, die is bepaald door de evolutie.

Sinds de vroegste geschiedenis van de mens was het uiterst zinvol om intenties te zien in het gedrag van anderen. Als een boos kijkend lid van een andere stam op je af kwam met een speer in zijn hand, had je een grotere overlevingskans als je snel onraad rook, in plaats van de onverwachte bezoeker te verwelkomen.

Of het nu ging om stammenstrijd, om de interactie met prooidieren of om de interactie met roofdieren: als je kon voorspellen wat de ander zou gaan doen, had je een groot voordeel. Je moest dus de intentie van de ander kunnen inschatten.

Die evolutionaire druk was zo groot, dat we ook intenties gingen toekennen aan het bos, of aan het weer of aan de zon. Dat was een bijproduct van het herkennen van intenties van andere mensen en van dieren. Het bijproduct kon blijven bestaan omdat het hoofdproduct zulke enorme voordelen bood, terwijl het bijproduct onschadelijk was.

Om een intentie te kunnen hebben, moet er een soort bewustzijn bestaan. Op die manier kregen het bos, het weer en de zon automatisch een bewustzijn, een persoonlijkheid.

Dit hielp dan natuurlijk flink bij onze spirituele zoektocht zoals ik die in de eerste alinea beschreef.

Hier komt bij dat mensen die beter inzicht hadden in de intenties van hun medemensen, ook beter de behoeften van die medemensen konden aanvoelen. Daardoor, en daarnaast, konden ze beter hun eigen handelen afstemmen op de behoeften van de medemensen. Ze hadden immers ook een beter inzicht in de intenties die die ander zou toekennen aan hún handelen.

Zo werden mensen die beter inzicht hadden in de intenties van de medemens, vanzelf socialer. Sociale groepsleden werden gewaardeerd, en waren ook daadwerkelijk een aanwinst voor de groep. Ze vergrootten de cohesie, en daarmee de overlevingskansen, van de groep.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Niet alleen de groep, maar binnen de groep ook die net-wat-extra sociale mensen, hadden een grotere kans hun genen door te geven aan volgende generaties. Een ander punt is het ervaren van bepaalde dingen. Dit hangt samen met het kunnen zien van intenties, maar het is een ander verschijnsel. Een oermens die plotseling een vaag geritsel hoorde in de bosjes, kon dat geritsel negeren, of zelfs gaan uitzoeken waar het geritsel vandaan kwam. Hij kon ook ogenblikkelijk gaan schreeuwen en een sprint trekken naar een veiliger plek. Het spreekt voor zich dat de laatste actie een betere overlevingsstrategie was. Je liep dan weliswaar het risico dat je voor gek stond omdat je voor niets in paniek was geraakt, maar dat was natuurlijk beter dan *niet* gaan rennen terwijl er *wel* een gifslang of een panter op de loer lag. Zo evolueerde de mens tot een wezen dat gevolg gaf aan uiterst kleine signalen, soms zelfs aan signalen die er niet waren of die er wel waren maar niets te betekenen hadden. Combineer nu dit laatste gegeven met het (te) makkelijk toekennen van intenties aan gebeurtenissen, en je hebt een wezen dat bedoelingen ziet in toevallige gebeurtenissen. Trekt er een wolk voor de zon op het moment dat een eekhoorntje uit zijn holletje komt? Dan moet dat iets te betekenen hebben. Het inzicht dat je de intenties van een ander kon beïnvloeden door aardig te zijn, het zien van allerlei verbanden zelfs als die er niet waren - combineer dat, en rituelen waren geboren. Wat ook meespeelde was ons blinde vertrouwen op onze waarneming. We *moesten* wel blind vertrouwen op het geritsel dat we meenden te ontwaren. Niet eerst gaan controleren of we het wel goed hadden gehoord, en als we het dan goed hadden gehoord, of het niet gewoon de wind was. Nee, directe aktie - en dat doe je alleen als je een onvoorwaardelijk vertrouwen hebt in de juistheid van je waarnemingen en in de conclusies die je daar in een fractie van een seconde uit trekt. Dat ons geheugen verre van perfect is; dat onze tijdwaarneming uiterst variabel is, zelfs zo erg dat we *volgordes* van gebeurtenissen door elkaar halen; dat we verbanden leggen die er niet zijn; dat we dingen horen en zien die er niet zijn  --  al die dingen mogen dan in werkelijkheid zo zijn, wij zijn geëvolueerd om dat over het hoofd te zien. (vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg) Als we dus een vaag gevoel hebben dat er iemand in een kamer aanwezig is, dan gaan we er meteen van uit dat er ook iemand *is*. Automatisch. Zonder dat we er iets aan kunnen doen. Het vereist bijzondere zelfkennis om toe te geven dat zo'n gevoel fout kan zijn. Dit overdreven geloof in onze onbetrouwbare gevoelens combineert naadloos met ons geloof in de intenties van het bos, van een berg, van een regenbui. De geestenwereld is geboren. Tot slot is er het psychologische effect van beloning. Als ik iets meen te voelen uit een geestenwereld, en ik vertaal dat gevoel in een aktie richting mijn stam, dan voelt dat goed. Ik krijg een gevoel van beloning omdat ik, vanuit mijn speciale kennis, mijn stamgenoten help. Die stamgenoten voelen dan mijn goedheid. Dat het in werkelijkheid slechts goede bedoelingen zijn en dat het effect helemaal niet goed hoeft te zijn, is niet zo belangrijk. Ze voelen mijn goede intenties, ze vertalen dat naar mijn goedheid. Zij zullen dankbaar zijn. Op die manier geven ze mij een extra beloning voor mijn (waan)denkbeelden. Ook de stamleden voelen zich beloond. Beloond door mijn aandacht, beloond door de hulp vanuit de geestenwereld, beloond door het resulterende saamhorigheidsgevoel. De gevoelens dat er "iets" is zijn zó sterk, de beloning is zó groot, de neiging om goed te controleren op echtheid is zó afwezig, dat men enorm sterk gaat geloven in de echtheid van de gevoelde verschijnselen. Net als bij een speer die op mij afkomt: ik ga niet kijken of die speer wel echt is, ik vertrouw blindelings mijn eerste indruk. Dat doe ik dus ook bij de eerste indruk dat er een "entiteit" in de kamer aanwezig is. Ik vertrouw blindelings op die indruk, dus die entiteit *is* er gewoon. Dat gevoel is sterk, en dus nauwelijks uitroeibaar. Je ziet dat ook hier op GV gebeuren: soms beschrijft iemand zo'n gevoel, maar gaat het om een verschijnsel dat aantoonbaar onjuist is. Maar het is meestal zinloos om dat te noemen. Het gevoel is te sterk. Het vertrouwen is te blind. Ik voel het, dus het IS zo. Elke tegenstand wordt dan gepareerd met doet-er-niet-toe-wat. Lukt dat niet meer, dan wordt teruggegrepen tot de stelling "het maakt niet uit wat je zegt, ik weet het gewoon zeker". Tja. (vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg) Wat ook meespeelt, is het groepsgevoel dat voor de vroege mens essentieel was. Iemand die geesten ziet en dingen waarneemt, was "goed". Hij was sociaal, aardig, medemenselijk - een aanwinst voor de groep. Wanneer iemand het wáágt de mening van zo'n enorm goed persoon in twijfel te trekken, dan moet diegene wel slecht zijn. De twijfelaar ondermijnt de samenhang van de groep. De twijfelaar is een directe bedreiging. De twijfelaar is slecht. Ook dat zie je op GV gebeuren. Mensen die in een bovennatuurlijke wereld geloven, "moeten" wel aardig zijn, en krijgen voor hun aardigheid veel plusjes. Of hun verhalen objectief juist zijn, is niet relevant. Omdat ze aardig "moeten" zijn, moeten ze ook wel moedig zijn: moedig om hun stem te laten horen. Dat het de stem van de groep is, en dat het daarom helemaal niet moedig is, ziet bijna niemand. Mensen die het wagen een tegenwoord te laten horen, ondermijnen de fijne saamhorigheid. Die mensen zijn lastig. Gevaarlijk zelfs. Asociaal. Bah! Die mensen krijgen dus veel minnen. Dat juist die mensen extra informatie inbrengen en daarmee iedereen de kans geven hun blik te verbreden (ongeacht wat ze met die informatie doen), ziet niemand. Dat juist zij moedig zijn, omdat ze de moed hebben aan zichzelf te twijfelen, én de moed hebben tegen de gangbare groepsmening in te gaan, ziet ook bijna niemand. Goed, terug naar je vraag. Mensen houden zich bezig met paranormale zaken omdat zulke neigingen gedurende de evolutie een voordeel boden, en daardoor (deels als bijproduct) steeds sterker zijn geworden. Samen geloven in zulke dingen geeft een fijn saamhorigheidsgevoel. Mensen die geloven worden beloond met een fijn gevoel. Geloof is daardoor zelfs verslavend. (einde(lijk))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvast een +1 voor je fantastische (lange) antwoord/mening. Heb het even vlug gelezen, maar zal het vanavond nog eens op mijn gemak doorlezen.