Kan je jezelf hypnoseren?

Ik wil graag weten hoe het is om in hypnose te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen enkel probleem; het vereist alleen enige concentratie en discipline. Enkele tips:
- Ga bij voorkeur op bed liggen
- Span iedere spiergroep stuk voor stuk kort aan zodat alle spieren ontspannen zijn
- Visualiseer jezelf bovenop een hoge berg met een wenteltrap naar beneden; visualiseer deze berg zoals deze voor jou het meest aantrekkelijk is
- Stel een aantal traptreden in, in eerste instantie bij voorkeur tussen de 200 en 300 (dat kan op het moment dat je de techniek beheerst een stuk minder)
- Daal langzaam af van de berg en tel het aantal traptreden af van bijvoorbeeld 300 naar nul
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt mij meer een in-slaap-val oefening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Alma
Dat geldt voor de meeste technieken.
Als je wakker blijft is het een goede basis voor diepere hypnose.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Nu is er wel wat discussie over de vraag of hypnose echt een aparte staat van bewustzijn is, maar er vanuit gaande dat dit inderdaad zo is, kan dat inderdaad. Deskundigen op het gebied van hypnose zeggen veelal dat in feite alle hypnose een vorm van zelfhypnose is, omdat iemand die niet bereid is om mee te gaan in bepaalde suggesties, niet te hypnotiseren is. Het is dan dus in feite iets wat je - soms met hulp - zelf doet. Je kunt dan ook niet tegen je wil in gehypnotiseerd worden. Of althans, dat is de theorie: ik heb niet genoeg kennis van deze materie om er zelf iets over te kunnen zeggen.

Maar zelfhypnose wordt veel gebruikt als zelfhulptechniek of een soort meditatiehulpmiddel. Google maar eens op 'zelfhypnose', of zoek op YouTube filmpjes hierover. Er is genoeg te vinden. Maar het vergt wel oefening om jezelf in een bepaalde staat van ontspanning en alertheid te brengen. Bepaalde ontspanningsoefeningen zou je kunnen zien als een vorm van zelfhypnose, ik focus bijvoorbeeld vaak op mijn ademhaling en het feit dat mijn ledematen zwaar worden om te ontspannen en in slaap te vallen, wat dan ook erg snel gebeurt (maar misschien anders wel net zo snel zou gaan, dat weet ik natuurlijk niet). Maar als je echt bepaalde hypnotische verschijnselen wilt ervaren zoals gevoelloosheid van één lichaamsdeel of andere 'aparte' dingen, dan kun je waarschijnlijk beter naar iemand gaan die erin getraind is om mensen onder hypnose te brengen. Dan hoef je niet maandenlang dagelijks intensief te oefenen, maar kun je toch ervaren hoe het voelt. Let wel: niet iedereen is te hypnotiseren, je moet een bepaalde bereidheid hebben en een bepaalde gevoeligheid voor suggestie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet als je nog nooit onder hypnose bent geweest.
Aangezien je niet weet hoe het is, kun je niet weten wat je moet/wilt bereiken.