Ik weet niet of ik "spiritueel" ben.

Sommigen zeggen van wel. Ik probeer in ieder geval bewust te zijn van mijn omgeving en van mezelf.

Ik probeer zo dicht mogelijk bij mijn "eigen ik" te blijven (wat dat dan ook moge zijn) en zo eerlijk mogelijk voor mezelf te zijn, als het kan zonder schaamte.

Is dat spiritueel? Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Door diep respect voor de natuur kan ik genieten als mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof in het vermogen van mensen om zichzelf te veranderen. Al dan niet met occulte hulp. Geldt dat ook als antwoord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net as jij :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is spiritueel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welkom, Mystica, tussen al de vragen en antwoorden Behalve mijn interresse voor Wetenschap, natuur, tuinvragen en phychologie ben ik vooral geinterreseerd in spirituele zaken. Een moeizaam onderwerp bij GOEIE VRAAG, mede door de verschillende geloofsovertuigingen van veel deelnemers, die ik trouwens vrijwel allemaal respecteer. Ik ben zeer spiritueel maar waar dit zich in uit is hier zo maar niet uit te leggen. Is ook niet zo verstandig denk ik. En te veel. Ik ben trouwens erg blij dat er nu nog iemand is die hier opelijk voor uit komt. Ik weet dat er hier meer zijn , maar ze vinden het vaak te moeilijk om hier opelijk over te praten en geven daarom vaak vage antwoorden. Groeten.eddijst
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ook behoorlijk spiritueel ingesteld. Maar ik hou me niet bezig met engeltjes, gidsen of paranormale en occulte zaken.
Het is mij te doen om een complete staat van eenheid met alles en iedereen op den duur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toerist wat bedoel je nu eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Enlightenment
Bijna niet. In geloof niet in het bovennatuurlijke oid. Ook heb ik niks met religie of geesten en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben spiritueel therapeut en Gusto-coach. Buiten het constant aan mijzelf werken, geef ik consulten, breng mensen naar hun kern.
Ik transformeer problemen tot mogelijkheden. Ik kan erg goed invoelen zodat de kern snel bekent wordt. Verder geef ik opleidingen tot Gusto-coach.
Ik probeer constant in contact te blijven met de kundalini (aardse energie) en de kosmische energie waardoor mijn eigen blokkades zich snel manifesteren en oplossen.
Door hier veel mee bezig te zijn merk ik dat ik lekker in mijn vel zit, nooit ziek ben en me gelukkig blijf voelen. Ik blijf het gevoel houden dat ik de hele wereld aankan en alles wat ik wil kan bereiken en ook bereik.
Is dit een antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo Prana, gelukkig nog iemand die opelijk er voor uit komt bezig te zijn met het spirituele. het is en blijft een lastig onderwerp voor deze site. Mooi antwoord maar wie begrijpt het? Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Prana, 'problemen' transformeren tot 'mogelijkheden', niet 'ziek' zijn maar 'gezond' en 'gelukkig' voelen of 'niet gelukkig' heeft weinig te maken met spiritualiteit. Voor iemand die echt spiritueel is vervallen deze allemaal, want die leeft niet in de wereld van dualiteit. Voor hem is iedere gebeurtenis vol energie, of dat energie nou negatief of positief is vanuit het dualistische oog punt, hij ziet het als een en maakt en ziet er geen verschil tussen goed of kwaad, negatief of positief... Jij bent bezig op een bepaalde niveau van menselijke bewustzijn, misschien wat dieper dan de meeste van mensen tegenwoordig (je zou het wel willen, he?) maar het feit dat je jezelf als therapeut of coach ziet spreekt al voor zichzelf. Het is niet meer dan een illusie van menselijke 'ahankara', denken dat je iemand op spiritueel pad kan helpen of leren. Spiritualiteit blijft mystiek te zijn hoe je dat ook draait of keert. Kundalini is ook niet iets waarmee je contact kan of niet kan houden. Geloof me, ik heb genoeg kennis van en ervaring met tantrische denk- en levenswijze om dit met absolute zekerheid te zeggen. Zelfs je de woord 'prana' is niet zo simpel. Want als het om spirituele leven gaat ben je niet meer dan een zand Sorry dat ik het zeg, want als je mensen helpt is het al goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JaVID jij spreekt mijn taal niet, veel mooie woorden,maar waar gaat je verhaal over? Energie krijgen uit de spirituele wereld is zo overweldigend niet van deze wereld, dat kun je niet samenvatten in een antwoord. Ook wat het voor je betekent indeze wereld zoals Prana probeerde uit te leggen Natuurlijk zijn we allemaal niet veel meer dan een zandkorrel, maar veel zandkorrels vormen wel een strand.
Ik kan de temperatuur aanpassen in mijn omgeving
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou graag meer hier over willen weten van jou?
Ik zou niet weten hoe ik spiritualiteit meetbaar kan maken.

Ik weet wel dat:
- je er open voor moet staan
- je er mee om moet kunnen gaan
- je eerst spontane ervaringen nodig hebt
- je niets aan moet trekken van kritiek op basis van wetenschappelijk bewijs.

Het kan zich uiten in voelen, zien, ruiken, dromen.
Als je deze kenmerken hanteert scoor ik 3 uit 4. Als je in intensiteit wilt scoren 2 uit 4.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag "hoe bewust je als mens in het leven staat" suggereert dat een mens onbewust in het leven kan staan. M.i. heeft elk mens een "bewustzijn" en staat elk mens EVEN bewust in het leven. Dat uit zich 7 x 24 uur in het menselijk gedrag, waarbij het persoonlijke referentiekader bepalend is.

Je stelt een zeer brede vraag die niet specifiek besmurft kan worden. Het is mij niet duidelijk welke kennis deling je met je vraag wil smurfen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben niet spiritueel, totaal niet. Ik ben wie ik ben...

Dat ik ben wat ik ben uit zich in dat wat ik doe...
Dat ik ben wat ik ben uit zich in dat wat ik zeg...

Ik ben dus ik denk, ik ben dus ik doe...

oh ja spiritualiteit bestaat overigens niet... Wat is dat dan, is dat dan niet van deze aarde? Kan iets überhaupt niet van deze aarde zijn dan?

dank je...