Valt er te meten hoe spiritueel iemand is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger smeten ze je dan in het water en keken of je bleef drijven of zonk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja Stippel, zo gebeurde dat.

Antwoorden (14)

nee niet echt het straalt niks uit
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als spiritualiteit te meten viel, was daarmee bewezen dat er iets dergelijks bestond als eigenschap van een persoon. En dat is helaas nog niet zo.

Sterker nog, de meningen zijn er ontzettend over verdeeld "hoe" spiritueel iemand wel of niet kan zijn.
Sommigen zijn ervan overtuigd dat iedereen wel spiritueel of paranormaal begaafd is, en de mensen die er veel mee doen er gewoon meer ontwikkeld in zijn.
Anderen zijn ervan overtuigd dat de ene het wel "heeft" en de ander niet, en dan in sterke of mindere mate.

Er zou natuurlijk vergeleken kunnen worden in welke mate mensen met overledenen kunnen communiceren, in welke mate ze helderziend zijn of telepatische boodschappen kunnen zenden (en nog zoveel meer dingen) via simpele testjes.
Daarvan zou je kunnen laten afhangen "hoe" spiritueel iemand genoemd kan worden, bijvoorbeeld op schaal van 1 of 10.

Maar dit is natuurlijk allemaal ontzettend afhankelijk van waar iedereen in gelooft en hoe iedereen hierin staat.

Qua officiele tests bestaat er maar eentje: de meting van Randhi óf er iemand überhaupt spiritueel is. De test waarmee je een miljoen kunt winnen. Niemand is daar tot nu toe in geslaagd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Correctie: Randi.
Zie de bron voor James Randi's test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.

er is geen gradatie aan spiritualiteit,
iedereen is een spiritueel wezen,
zoals het ook een lichamelijk wezen is.

In hoeverre iemand zchZELF als spiritueel wezen ondervind kan wel verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want het is een term waar iedereen iets anders onder verstaat.

Wikipedia:
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

Dat is dus niet te meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dalai lama laat tibetaanse monniken door MRI scanners halen.
Dat levert interessante info over hersenactiviteit op.
Maar of je daar het niveau van spiritualiteit mee kan meten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa: vertel verder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ging o.a. een franse monnik in die scanner. Die bleek zo goed als hersendood, maar dat is niet verbazend: http://www.goeievraag.nl/vraag/hedendaagse-franse-filosoof-wel-zinnigs.51644
Ik zal de TV uitzending een opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is-ie:
Monks in the lab
http://player.omroep.nl/?aflID=3948907
Ja, maar je kunt het alleen meten bij jezelf, nooit bij een ander en dan nog kun je het meten vanuit het verleden, wat de toekomst brengt is altijd onzeker en dat is ook bij jezelf niet te meten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit wordt soms verward met paranormaal. Je ziet dat ook gebeuren in de andere antwoorden op deze vraag.

Spiritualiteit is echter iets anders dan paranormaal.

Spiritualiteit is interesse in "de wereld achter de wereld". Het gaat bij spiritualiteit om datgene wat áchter de dingen ziet die je direct kunt waarnemen. Dat omvat bijvoorbeeld zingeving, maar ook vragen over de structuur en de opbouw van onze wereld.

Sommigen zullen de antwoorden op zulke vragen zoeken in goden, kosmische krachten, energiestromen en dergelijke, en in hogere doelen van het bestaan. Dat is wat de meeste mensen onder spiritualiteit verstaan.

Anderen zoeken de antwoorden juist in het doorgronden van de fysische wereld met al haar materie en al haar krachten. Dat is de wetenschappelijke aanpak. Aangezien ook wetenschappers op zoek zijn naar de achtergronden van het functioneren van de wereld, is het gerechtvaardigd om wetenschappelijke activiteiten als spirituele zoektocht te zien.

Welke benadering je ook hanteert, spiritualiteit is niet te meten. Je zou hooguit vragenlijsten kunnen maken, maar dat heeft als probleem dat je dan eerst moet definiëren wat je precies onder spiritualiteit verstaat - en die definitie is voor iedereen verschillend.

Het enige dat meetbaar is, is de hersenactiviteit van mensen die aan het mediteren zijn. Ook de hersenactiviteit van mensen die een paranormale ervaring hebben, zoals het voelen van de aanwezigheid van een entiteit, is meetbaar. Maar dan richt je je wel op een heel beperkt aspect van spiritualiteit.

Verder kunnen we paranormale ervaringen beperkt opwekken. We kunnen ervoor zorgen dat mensen een uittredingservaring krijgen, en we kunnen ervoor zorgen dat mensen de aanwezigheid van een entiteit voelen - meestal schuin rechtsachter zichzelf - maar ook dan zit je meer in de paranormale hoek dan in de spirituele hoek.

Kort samengevat is het antwoord op je vraag dus: nee, we kunnen niet meten hoe spiritueel iemand is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Spiritualiteit is een zeer breed begrip en wordt door iedereen weer anders geïnterpreteerd. Dus waar, hoe en op welke wijze wil je beginnen met meten?

Degenen die denken niet spiritueel te zijn, zijn spiritueler dan ze zelf denken. Degenen die spiritueel zijn, zijn nog lang niet zo spiritueel als maar mogelijk is :)

Nog één keertje mijn favoriete spreuk ;)

"We are not human beings having a spiritual experience. We’re spiritual beings having a human experience."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, met de SQ, zie bron...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Church of Scientology heeft er iets voor gevonden: de E-meter. Al zal hun definitie van "spiritueel" anders zijn dan wat de meeste mensen ervan maken, maar zolang er geen consensus is over wat er nou precies mee bedoelt zou worden moet dat geen probleem zijn.

*NB: Dit antwoord is geenszins een aanmoediging om op bezoek te gaan bij de CoS. Sterker nog, ik zou eenieder afraden zich hier mee in te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
L Ron Hubbard is zo'n voorbeeld van iemand die na een hersenbeschadiging spiritueel geworden is, daarvoor was hij een leuke SF-schrijver ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga toch weg met je scientology kerkndat is gewoon een sekte .je wordt gehersenspoeld net zoals de jehova getuigen. Je mag niks meer geen verjaardag vieren of sinterklaas of kerst geen bloedtransfsie of medicijnen zo is john travolta ook zijn zoon verloren
Nee dat denk ik niet, en het is ook niet te hopen.
Ieder mens zit op zijn eigen level, de een gelooft er in en past het toe in zijn leven, en een ander moet het nog ontdekken, en sommige mensen sluiten er zich volledig voor af, wat ook prima is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat erom dat je eerlijk, open en transparant bent.
Dat is wat er toe doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Wie bepaalt dan 'de standaard'?
En wie is de standaard. niemand!

Wat wel gezien wordt als spiritueel is de mate van iemands bewustzijn. Hoe groter het bewustzijn, hoe wijzer (spiritueler) en evenwichtiger hij overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Maar ook die mate van bewustzijn is niet te meten. Verder zijn er mensen die een uitermate grote mate van bewustzijn hebben (wat dat dan ook moge zijn), maar die vrijwel nul spiritualiteit hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, volgens mij is dit ook niet te meten.
Met dat laatste ben ik een andere mening toegedaan. Degene die een hoog bewustzijn heeft, heeft ook niet de behoefte dit 'te tonen' en komt voor de buitenwacht over als zijnde on-spiritueel.
Zij hebben niets te bewijzen. ( zij weten ).
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie bijvoorbeeld James Randi als iemand die een zeer hoge mate van bewustzijn heeft. Volgens de meeste mensen is hij totaal niet spiritueel, omdat hij wars is van alles wat naar zweefkezerij riekt. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat hij juist heel spiritueel is. Hij heeft gekozen voor zijn eigen overtuigingen ondanks maatschappelijke weerstand. Hij zoekt contact met anderen. Hij is zelf zoekende naar de waarheid. Hij erkent zijn feilbaarheid. Hij heeft respect voor wie dan ook. Hij wil helpen. Hij wil anderen helpen inzicht te verkrijgen. In die zin is hij dus juist het toppunt van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, mooi voorbeeld.
Er zijn inderdaad testen die je kunt doen.

Maar of het echt te meten is?

Het is m.i. maar net hoe je in het leven staat.

Kun je anderen in hun waarde laten, zonder (voor/ver)oordelen?
Vind jij het belangrijk om te leren vanuit het leven?
Ben jij bereidt je eigen verantwoordelijkheden onder ogen te zien in situaties waarin jij je geraakt voelt of gekwetst?Ben jij bereidt om iemand te vergeven, ook al heeft het je veel pijn gedaan?
Kun jij ook het mooie in ieder mens onderscheiden van het minder mooie wat je ziet/voelt/ervaart?
Ben jij je bewust van jezelf en je omgeving of probeer je dit te zijn?

Wanneer je bovenstaande dingen alleen al probeert, ben je spiritueel, het valt niet echt te meten en wie zijn wij om daar over te oordelen?

Spiritualiteit heeft alles met Liefde en integriteit te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Spiritualiteit is verboden als je in God geloofd ik zelf geloof in de islam in de koran zijn de vier delen uitvde bijbel isa,david ,mozes en abraham
Nee. We weten niet eens wat het is. Spiritueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nu dat weten we wel het is je geest het ligt eraan wat je daarmee doet geesten oproep3n is zo wie zo verboden je kunt geesten van de overledenen oproepen wat zeer riskant is