Joods orthodoxe vrouwen

Waarom mogen de Joods orthodoxe vrouwen hun haren niet laten zien aan hun kinderen? Ze dragen alleen in de bijzijn van hun man niets op hun hoofd ( geen pruik of mutsachtig iets)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Antwoorden (2)

zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/dragen-joodse-vrouwen-dikwijls-pruik.29288

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens SaSoeMa

De Torah schrijft voor dat getrouwde Joodse vrouwen hun haren moeten bedekken. Gelovige Joodse meisjes en vrouwen zullen nooit een broek dragen dit omdat de Torah het verbiedt dat een persoon kleding draagt dat voorbehouden is aan het ander geslacht. In de 18de eeuw toen Joden de ‘enigste vreemdelingen’ in Europa waren en toen de christenen ‘mee met de tijd gingen’ en geen hoofddoeken meer droegen, bleven enkel Joodse vrouwen over met hoofddoek en zoals de geschiedenis ons leert werden Joden door andere volkeren vernederd, verkracht, vermoord,... en uit angst dat een christen een Joodse vrouw zou verkrachten omdat ze ‘herkenbaar’ is aan haar hoofddoek hebben de rabbijnen een wetsbepaling(taqanot) voorgeschreven voor tijdelijke duur dat Joodse vrouwen hun haren mogen kaalscheren en een pruik te dragen zodat ze ‘onherkenbaar’ zouden zijn en een christen hen als ‘christenvrouwen’ zou aanzien en hen niet lastigvallen. Enkel de chassidische joden(sekte) houden nog steeds aan dit gebruik, maar de ultra orthodoxe joden (veel mensen zien chasidische joden als ‘ultra orthodox ’ aan, maar dit is echter een misvatting aangezien ultra orthodoxe joden belang hechten aan studie/kennis en juiste praktijk van de joodse geboden in tegenstelling tot chasidim die meer belang hechten aan mystiek dan studie en gebed) bedekken hun haren met een hoofddoekje. In Israël bedekken veel gelovige joodse vrouwen hun haren met een doekje!

Toegevoegd na 24 minuten:
Volgens de Halacha (joodse rabbijnse wet) moet een getrouwde vrouw haar haar verbergen voor alle anderen, behalve haar man. Dus ook voor haar kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, maar ik heb nog geen antwoord op m'n vraag waarom ze dit ook bij de kinderen doen? Heeft dit een bepaalde reden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo staart het voorgeschreven in de halacha...
dit staat zo voorgeschreven in de gedragsregels volgens het joods orthodoxe kledingcodes.
lees het hier na:
http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=1141