http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert

Een theoloog en hij was predikant, maar nu niet meer.

Ik zou zeggen dat hij eerst wel gelovig was en nu niet meer:

-
Van oorsprong is hij gereformeerd. Kuitert was predikant na de oorlog te Scharendijke (Schouwen-Duiveland) en later studentenpredikant te Amsterdam.

-
In zijn werk gaat hij uit van de stelling dat alles wat over Boven gezegd wordt van beneden komt: eerst waren er mensen en toen religie en toen goden en God. Hiermee huldigt hij als theologisch beginsel, dat religie - ook het christelijke geloof - een menselijke constructie is, een erfenis afkomstig van verre voorouders, die met behulp van hun verbeelding betekenis verleenden aan een wereld die uit zichzelf geen betekenis meebrengt.

Toegevoegd na 21 uur:
http://www.vpro.nl/programma/marathoninterview/afleveringen/41948882/

Hier kan je hem zelf horen in een interview (IE lukte bij mij FF, chrome niet), de aankondiging zelf al :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
ik word altijd een beetje kriegel als ik de term 'valse profeet' hoor - Wat mij betreft heeft ieder recht op z'n eigen mening, en dhr. Kuitert lijkt me een integer persoon die met alle eerlijke intenties zijn zoektocht voortzet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen doen wel meer verkeerde dingen ondanks goede intenties. Precies, en als het zo is dat de bijbel door mensen geschreven is zonder de inspiratie van god, kan je dat voor nog meer mensen zeggen. Dus dat zegt niets.
KennisDelen
12 jaar geleden
Jongens, laten we gewoon ons gezond verstand gebruiken...
KennisDelen
12 jaar geleden
In plaats van "staat wel of niet in de bijbel" en "wel of geen valse profeet", hecht ik liever wat meer waarde aan het gezonde verstand (gecombineerd met "basic" normen en waarden, zoals naastenliefde (in positieve zin))

Andere antwoorden (1)

Harry Kuitert was een in gereformeerde kringen op handen gedragen theoloog en ethicus. "In mijn tijd" verkondigde hij op innemende wijze de rechtzinnige leerstellingen in een modern jasje. in de jaren 90 van de vorige eeuw werden wij zeer verrast toen Kuitert openlijk afscheid nam van leerstelligheden en die inruilde voor een theologie die de menselijke ervaring als vertrekpunt neemt. Daarin openbaart het goddelijke aan zich niet aan de mens in de vorm van een boek dat letterlijk waar is, of in de vorm van leerstellingen, maar in de vorm van de mystieke ervaring.

Is dat gelovig? Jazeker.
Dat is geloviger dan domweg voor waar aannemen wat ouders, schoolmeesters, ouderlingen, dominees en Calvijn vertellen dat waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal waarschijnlijk correct zijn aangezien je de beste man volgt/gevolgd* hebt, maar hoe leg je deze stelling dan uit, (wikipedia is onjuist/onvolledig of ik misinterpreteer iets): "In zijn werk gaat hij uit van de stelling dat alles wat over Boven gezegd wordt van beneden komt: eerst waren er mensen en toen religie en toen goden en God." Dat lijkt mij een atheïstische stelling. *Misschien niet in zin van zijn woord, maar in de observerende zin. http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia is hier wat eenzijdig en onvolledig (wat niet vaak het geval is). Ik zal eens zien of ik in mijn vakantie wat nuances in dit lemma kan aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is bij de mannenbroeders ook weer veel gedoe over de atheistische dominee Klaas Hendrikse uit Zeeland. Diens beswchrijving van god als "iets dat kan gebeuren tussen mensen" lijkt wel wat op de ideeën van Kuitert en is wat mij betreft een van de meest gelovige statements van deze eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiki is inderdaad niet helemaal kloppend daarin.
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat mij betreft krijg je - voor de laatste alinea - dúbbel en dwars een + !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ !!