Zijn gedachten te stoppen?

Het 'denken' stilleggen
Het denken stoppen

Zo ja, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +1... heel goeie vraag zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al vaker gesteld, zie http://www.goeievraag.nl/vraag/gedachten-stop-zetten.49032
En zie mijn antwoord bij een vraag over meditatie: http://www.goeievraag.nl/vraag/graag-zen-meditatie-uitvoeren-doe.39587
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je fynnya. ik loop hier nog niet zo lang rond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gedachtegang-controleren.45954

Het beste antwoord

Nee dat kan niet, zo lang je leeft komen er gedachten op... Onherroepelijk en intrinsiek...

Het denken stilleggen kan niet, als je merkt dat je niet denkt, dan denk je al... En ik zeg je het is net als een spannend boek lezen, je weet niet dat je leest, dan zit je in het boek... Als je weet dat je leest, zit je er niet meer in... Zo ook met het leven, als je weet dat je leeft, sta je ernaast... En sta je in het leven dan weet je niet dat je leeft...

Vertel mij dan eens: Hoe laat en waar ben jij je horloge verloren?

Gedachten zijn niet te stoppen, punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (35)

Ja met mediteren kun je dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heee kwebbel, als het jou lukt om met meditatie alle gedachten te stoppen, geef de rest van de mensheid dan maar snel het recept van jouw meditatie... we zitten al zo lang te wachten met z'n allen op stilte in het hoofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ vuurvliegje...
bij mij is er wel stilte in het hoofd... tijdens meditatie en zelfs tijdens niet meditatie, maar dat wil nog niet zeggen dat het denken stil ligt of dat alle gedachten zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik denk dan echt niet!
Voordeel is misschien dat denken voor mij moeilijk is;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahhahah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lach je me nou uit Kundalini?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, kwebs, TOE!
ik vind het leuk wat je schrijft !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was ook vergeten er een smiley achter te zetten;-)) Het had moeten zijn lach je me nu uit Kundalini;-P
Een reactie kun je niet meer veranderen..jammer hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, kwebbel, jij was er toch al uit dat je grappig bent (daar kun je niets aan doen - of laten), ja DUS ik vind jou grappig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand die mij kent;-)
Dat is onmogelijk. Meditatie helpt gedachten enigszins te temperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap die -/- niet.
+1
Er zijn verschillende meditatie-oefeningen om te zorgen dat je hoofd werkelijk leeg raakt. Op zo'n moment voelt het werkelijk alsof je hoofd helemaal hol is. Eigenlijk voel je zelfs je hoofd niet meer, laat staan de rest van je lichaam.
Alleen je geest is nog aanwezig, en die lijkt ergens te zweven op een niet bestaande plaats. Zonder gedachten, zonder tijd, alsof het altijd zo geweest is en altijd zo zal zijn.
Alsof je tot de kern van jezelf komt.

Op internet zijn er ontzettend veel meditatie-oefeningen te vinden. Je kunt er wat opzoeken en kijken wat voor jou het beste werkt en het beste bij je past.
Over het algemeen komen ze er allemaal op neer dat je een rustige plek voor jezelf zoekt waar geen geluiden of andere mensen zijn. Je gaat er zitten of liggen met open of gesloten ogen, en visualiseert dan vaak iets om je gedachten uit te schakelen.

Ik gebruik altijd de methode om mijn gedachten te zien als wolkjes. Ze komen voorbij drijven, maar mogen niet blijven hangen. Ik jaag ze niet weg, maar zie ze even vluchtig. Ik "bekijk" de gedachte en laat hem vervolgens weer weg varen. Na verloop van tijd verschijnen er geen wolkjes meer en blijft er niets over. Ook de hemel niet. Helemaal niets.
Alleen liefdevolle vrede.

Toegevoegd na 1 uur:
Met bovenstaande doel ik natuurlijk alleen op stilte in het hoofd, dus geen gedachten die je "hoort" in je hoofd.
De hersenactiviteit waaruit gedachten bestaan gaat namelijk ten alle tijden door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee -helaas- het is ten ene male onmogelijk om de gedachtenstroom te stoppen...

'het denken' bestaat niet eens... het is geen proces dat gedaan wordt door de mens... de mens beeldt zich maar in dat hij of zij zelf denkt...
gedachten komen en gedachten gaan vanzelf... en als je hecht of afzet tegen gedachten veroorzaakt dat last... je kunt meer of minder last hebben van langskomende gedachten... het enige actieve dat de mens doet met gedachten is er mee spelen, de gedachte vasthouden, herhalen... tot vervelens toe...

Denken is niet iets wat de mens ‘doet’
Er zijn gewoon gedachten en de menselijke mind is in staat die op te vangen… vervolgens eigent de mens zich die gedachte toe, noemt het ‘mijn gedachte’ en concludeert dan dat hij denkt…
Elke gedachte is universeel en onpersoonlijk…
Gedachten komen en gaan, maar weten we waar een gedachte vandaan komt… of waar hij naar toe gaat?

Gedachten hebben invloed op de persoon… op het moment dat je je een gedachte toe-eigent doet hij iets met je… plezierige gedachte resulteren in een plezierig gevoel, angstige gedachten bewerkstelligen een angstig gevoel en ga zo maar door…

Wellicht begint het denken op het moment dat men eet van de boom van kennis van goed en kwaad… dit beeld uit het oude testament (de appel waar Eva van at) kan symbool staan voor het moment dat een kind onderscheid leert maken = zich bewust wordt van zichzelf en de ander ...vóór dat moment was er in de ervaring van het kind geen onderscheid, het was zich niet bewust van zichzelf en derhalve ook niet van de rest van de wereld…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Wie is er nu het licht bij jullie thuis! deva, je hebt me meegenomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor mijn lieve Deva...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drs Deva, mooi 'gesproken'. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 erg mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt hier vrij weinig van. Denken bestaat wel en we weten ook waar het vandaan komt. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel experimenten gedaan waarbij de hersenen onderzocht werden en men nu precies weet hoe de gedachte in zijn werking gaat. D.m.v. de technologie van tegenwoordig is dit mogelijk gemaakt. En daar kan Eva met haar appel niet tegenop.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
niet onmogelijk..stoppen met denken,betekend niet je hersen-activiteit stil-leggen..niet denken betekend enkel waar te nemen,zonder oordeel,zonder vragen,zonder gedachtens.voor sommige een moeilijke opgave,omdat zij zichzelf niet kunnen loslaten als aanschouwer.er is altijd een innerlijk dialoog aanwezig om te bestaan.je kan jezelf stil maken wanneer je besluit geen gesprek met jezelf voort te zetten en alleen nog maar waar te nemen.soms zijn er kleine momentjes waarin je dat al doet,als je geniet van een geur bv de 1e sec. daarvan.de 1e sec. van een hap van een heerlijke maaltijd.maar daarna zijn we geneigt weer te gaan denken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ergens vind ik je antwoord erg goed, nl in het begin.
Dat met je hersenactiviteit enzo.
Maar, ook de 1ste seconde van een hap of iets anders lekkers denk ik gewoon door hoor. Ik denk altijd aan honderd dingen tegelijk! Als ik met iemand praat concentreer ik me daar meer op, maar zodra dat gesprek klaar is komen de ronddwalende gedachten die aandacht willen weer.
En tijdens die hap, of die geur, dan geniet ik wel, maar denk daaraan,
Misschien dat de geur me aan iets anders heel leuks doet denken, of aan een plaatje, een geluidje,
Altijd blijven die connecties in je hoofd
en de 1 negeert ze (maar dan stop je niet met denken)
en de ander neemt ze altijd heel sterk waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het zeker wel, maar ik heb het niet bij een geur of smaak.
Ik heb het soms als ik bepaalde mensen in de ogen kijk.
Soms wel minuten lang.
Maar als het minuten duurt, gaat het samen met een spirituele ervaring.
Als het 1 of 2 seconden is, is het gewoon een of ander iets in de ogen van een persoon.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou vooruit :)
Van mij ook +je
Ja,

Hoe: stapje voor stapje, beetje bij beetje.

Ik denk dat je als eerste moet begrijpen waar gedachten voor zijn. Daarna kan je gedachten als wolken beschouwen. Die drijven over, ze komen maar gaan ook weer.
Alleen wij kiezen ervoor om gedachten vast te houden, om daarin te blijven malen.

Dat gedachten komen is helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat wij daar niet te lang bij stil staan.

Als je dit kan beheersen, dan kan je ook een tijd gedachtenloos worden.
Daarna zal je begrijpen dat gedachten ook een doel hebben. Dus het voor altijd stoppen van gedachten in slecht voor je mentale gezondheid.

Dus een stappenplan:
Ga eens een periode goed luisteren naar je gedachten, zorg dat je jezelf en je gedachten leert kennen.
Daarna pas je de wolkentechniek toe. Laat ze ook maar weer gaan. Dan komen ook weer nieuwe gedachten, en ook weer laten gaan.
Dan kan je eens op zoek gaan naar een innerlijke wereld waar geen gedachten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je
Nee, gedachten zijn niet te stoppen. Wel te reguleren. Bij zen-meditatie concentreer je je op een hele eenvoudige, dagelijkse bezigheid. Die doe je met 100% aandacht. Alleen aandacht voor dat waar je mee bezig bent. De kunst is dan om niet af te dwalen en je gedachten te reguleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, wat betekent jouw 9? (linksboven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik deze week qua puntenaangroei op de 9e plaats sta.
Absoluut! Maar dan moet je wel zelfmoord plegen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens 1 minuut NIET aan een witte beer te denken. Je tijd gaat nu in... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het denkproces kun je stoppen door te dagdromen en/of te mediteren maar dan kun je eeuwig redetwisten over de neuronen die je wel stimuleren te dagdromen : dus heb je wel enige hersenactiviteit. Dus neen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedachten stoppen is onmogelijk. Wat wel mogelijk is om je gedachten te beheersen, en in goede banen te leiden.
Jij bent de baas over je lichaam en over je gedachten, en vervolgens is het aan jou de keuze waarover te denken, en je gedachten te richten op het positieve.
Wat helpt is om bewust te leven en overal tijd voor te nemen, zodat je gedachten niet in een oncontroleerbare vorm over je heen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is als met ademhalen. Daar kun je ook niet mee stoppen.
Je kunt wel leren minder te hijgen of dieper en rustiger adem te halen. En je op je ademhaling te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewust en onbewust gaan er zo 'n 60.000 gedachtes door je hoofd per dag. Dat is niet te stoppen want alles wat je ziet, voelt, proeft en ruikt geef je een betekenis.
Wel kun je leren specifieke gedachtes te stoppen of te veranderen. Dan heb ik het over negatieve gedachtes over bepaalde onderwerpen of personen. Die kun je wel stoppen, met wat oefenen en bewustwording.

Toegevoegd na 3 uur:
en alles wat je hoort geef je natuurlijk ook betekenis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ennovy1963: bewustwording! natuurlijk
vergeet ik te vermelden in mijn antwoord. +1
Nee niet echt, maar na een hersens schudding is dat misschien wel mogelijk maar dan zijn al je gedachten weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met enige oefening is dat te leren.
echt je denken stilleggen vereist een grote concentratie en dat is niet makkelijk!
ga op yoga
of zoek een meditatie mogelijkheid
je aandacht verplaatsen kan een goed hulpmiddel zijn
maar dat is nog geen stoppen van gedachten.

regelmatig, liefst op vaste momenten oefenen
op een daartoe gekozen plekje
kun je oefenen
kies jezelf een leraar

zelf heb ik steun aan een vriendin. zij is Boeddhist
met haar oefenen heeft impact
alleen oefenen is moeilijker
gedachten stoppen heeft te maken met overgave aan het moment
en dat zou altijd het goede kunnen zijn
als jouw innerlijk echt rustig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, overgave aan het moment +1
Ja, de dood stopt de functionaliteit van het brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet niet denken, maar als je de hele tijd aan iets verschrikkelijks denkt (dus iets waar je niet aan wilt denken) denk dan gewoon aan iets leuks of aan een rustige plek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helemaal 'stil' in je hoofd kan niet, maar je kan wel heel dichtbij komen. Wellicht door meditatie, maar ook met drugs kan je heel gedachtenloos worden. Er blijft wel altijd een kleine gedachte actief.
Ik heb geen ervaring met harddrugs, maar met het roken van bijvoorbeeld salvia kan je je gedachten behoorlijk stopzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En na die 6 minuten dan heidi78... Na de schroef?
Ja.
Al moet je dan wel 'iets' anders met je 'hersenen' doen.

Wanneer we met onze aandacht naar bijvoorbeeld de ademhaling gaan en hierop gefocust blijven, is mijn ervaring dat er zo goed als geen ruimte is voor een andere gedachte.
Resultaat: rust (en een goede (buik)ademhaling, wat ook niet verkeerd is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, met andere sterkere gedachten ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga rustig zitten : en stel je in de gedachten een gokautomaat voor met die van die rondraaiende rollen .
En stel dan dat die ronddraaiende rollen jou gedachten zijn .
En denk denk dan in gedachten voor dat die rollen stoppen en daardoor jou gedachten ook stoppen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke metafoor, teun
Als ik denk dat ik wil stoppen met denken , ben ik alweer aan het denken.
Als je in trance bent schijn je niet te denken, maar hoe weet je dat zeker?
Dus ik denk ( nog steeds) dat je gedachten niet zomaar kunt stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat mijn vraag je kan helpen. http://www.goeievraag.nl/vraag/ervaar-tijdens-uitgevoerde-meditatie.51707
Je kunt niet stoppen met denken, zolang je bewustzijn actief is. Met andere woorden, als je niet zou denken, zou je daar niets van merken. Want je kunt ook niet denken dat je niet denkt. Je kunt ook niet denken dat je nu maar weer eens moet beginnen met denken. Als je niet denkt (je bewustzijn stopt) is namelijk ook je tijdsbesef weg. Als je uit je seance van niet-denken zou terugkeren, kun je je daar niets over herinneren. Het lijkt dan of die tijd er niet was. Je kunt dat vergelijken met narcose. Onder narcose kun je niet denken, maar als je daar uit wakker wordt heb je ook geen besef dat er soms uren verstreken zijn.

Veel goede antwoorden op deze vraag kun je trouwens ook vinden op http://www.goeievraag.nl/vraag/denken-stoppen.5721
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank! +
ik heb ook wel eens last van piekeren tegenwoordig los ik dat zo op

ga ontspannen rechtop in je bed zitten, breng je voetzolen en handpalmen naar elkaar toe en leg ze tegen elkaar

je gedachten laat je wegebben door volledig in het nu te gaan gedachtes gaan vaak over het verleden of de toekomst

door te luisteren naar de geluiden in het NU en de combinatie van bewust bij je lichaam zijn kan je volledig in rust belanden en ben je vrij van gedachten

Toegevoegd na 1 minuut:
opm: dit lijkt veel op zen meditatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het denken zelf stilleggen, ik denk van niet, immers het is een geestelijk proces, dat we dagelijks doormaken. Nu ja gedachten stoppen = door niet meer te moeten denken ?
Descartes (een Frans filosoof) verwoorde het als volgt :
"Je pense donc je suis" maw als ik kan denken dan ben ik,
voel ik, proef ik, ruik ik, dan kom ik tot de natuur, het leven.
Een andere benadering noemt Wu Wei

Ik citeer :

Wu wei is een grondstelling in het taoïsme dat een begrip inhoudt van weten wanneer wel te handelen (i.a.w. actief op te treden) en wanneer niet te handelen. De letterlijke betekenis van wu wei luidt: "niet handelen tegen de aard der dingen in". Een onderdeel van het paradoxale begrip wei wu wei, komt als volgt tot uitdrukking: "handelen door niet te handelen"

Wu wei wordt besproken in de teksten van de Tao Te Ching !

En een laatste quote : Carpe Diem (vert. "Pluk de dag")

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het denken stoppen is een van de moeilijkste dingen die er is...
Meditatie helpt soms wel, je kunt een beeld oproepen van een prettige omgeving waar je je rustig terug kunt trekken.... Of iets rustigs gaan doen... Ook iets wat je gedachten in beslag neemt , zoals een puzzel kan je gedachten ombuigen.
Als je er 'gek' van word, helpt het om er afstandelijk en met wat zelfspot naar te kijken... zo van nou daar ga ik weer... Ook dat wil nog wel eens helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken valt niet te stoppen. Zeker niet als je niet ergens aan wilt denken. Tot grote ergernis zul je alleen maar aan hetgene kunnen denken waar je niet aan wilt denken. Je kunt bij negatieve of ongewenste gedachten het beste aan iets anders denken, afleiding zoeken, praten over je gedachte of een andere oplossing zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neej ik heb het ook en je kan er noooit meej stopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat toch voor rare hype dat je zou moeten stoppen met denken? Stoppen met denken? Vergeet het! Als je in coma ligt dan denk je niet, dus wees blij dat je denkt!
Ons denkvermogen is het mooiste wat er is. Alleen zijn er twee soorten denken, en het is belangrijk om daar onderscheid in te maken. De ene soort zou je zinloos denken kunnen noemen, en de tweede soort helder denken.
Zinloos denken
Je zou dit ook oeverloos denken of versnipperend denken kunnen noemen. Het gaat nergens heen, het is als een marmot die maar blijft rennen in zo'n wiel. Maar ook al is het volstrekt nutteloos, het kost je wel bakken met energie - je wordt er doodmoe van.
Helder denken
Je zou helder denken ook wel efficiënt denken of gefocusseerd denken kunnen noemen. Het is simpel, kort en doelgericht. Met dit soort denken kun je ontspannen reageren op welke situatie dan ook en er op volwassen wijze verantwoordelijkheid voor nemen, zonder dat je ervan in de war raakt of door de bomen het bos niet meer ziet.
Helder denken kun je trainen!
Het goede nieuws is: helder denken kun je trainen! Het behelst verschillende technieken:
1. Je goed verankeren in je startpunt: het gefixeerde punt van waaruit je je reis door de werkelijkheid begint.
2. Je focus, dus het doel van je reis, niet uit het oog verliezen. 'Waar denk ik over na? Oh ja, of ik koffie wil.'
3. Je disciplineren: laat je onderweg niet afleiden!
4. Weten hoe je terugkomt bij het uitgangspunt.

Denk eraan: Je denkvermogen is het mooiste wat er is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms denk ik dat ik niet meer denk, maar dan bedenk ik dat ik inmiddels (op de automatische piloot) een kilometer verder ben dan voorheen.

Dus ik denk dat ik onbewust heb zitten denken hoe de weg verder liep anders begrijp ik niet hoe ik zonder denken zover heb kunnen komen.

Dus ik denk dat ik niet stop met denken, ook al denk ik soms van wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een manier ,dat is als de mens slaapt dan heeft hij het idee dat de gedachten gestopt waren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel bier drinken doet het waarschijnlijk wel voor je.

of ander alcohol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon ontspannen, leuke dingen doen, en positief denken dan zijn de gedachten echt wel te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is waar, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als je positief in het leven staat dat je dan niet de hele tijd aan het denken ben!
Volgens mij is de enige manier doodgaan.
Je denkt namelijk altijd wel aan iets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je Het Wonderbaarlijke Verhaal van Hendrik Meijer? (Henry Sugar), geschreven door Roald Dahl? Daarin leert de hoofdpersoon om zijn hoofd helemaal leeg te maken > hij concentreert zich op slechts 1 beeld en houd dat zo lang mogelijk vast, terwijl hij in een kaars staart.

Naast dat het een fantastisch verhaal is lijkt me dat ook de meest haalbare methode om gedachten te 'stoppen', want een 0% hersenactiviteit schijn je alleen te halen als je hersendood bent of (heb ik gehoord) klaarkomt.

Je brein heeft zuurstof nodig: daarom heb je zo nu en dan wel een kleine denkpauze. Mensen die lang achter elkaar kunnen nadenken zijn over het algemeen intellectueler begaafd. (of gedrogeerd)