Gemiddeld zijn vrouwen goedgeloviger dan mannen - met excuses voor deze negatieve term.

Hier zijn interessante experimenten mee gedaan. Ik herinner me een experiment waarbij voorbijgangers in de stad een vraag moesten beantwoorden. De voorbijgangers werden staande gehouden op een brug over een grote rivier. Aan de oever stond een redelijk hoog gebouw - een flatgebouw van zo'n 30 verdiepingen. De voorbijgangers moesten schatten hoe hoog het gebouw was.

Ongeacht wat de voorbijganger schatte, zei de onderzoeker daarna: "Sorry, maar u zit er behoorlijk naast. Dat gebouw is echt heel hoog. Het is maar liefst twee kilometer hoog!".

De meeste mannen keken de onderzoeker vreemd aan. Sommige zeiden: "Sorry, maar dat kan niet. Een verdieping is 3 tot 4 meter hoog. Ik tel 30 verdiepingen, dus is dat gebouw 90 tot 120 meter hoog. Als het 150 meter is, vind ik dat al veel. Dus twee kilometer? Nee, geen sprake van!"

Andere mannen zeiden: "Twee kilometer? Da's de afstand van mijn huis tot de oprit van de snelweg. Dus als je dat gebouw zou neerleggen, zou het die hele afstand innemen? Nee, dat zie je zo, dat kán niet kloppen!"

Vrouwen daarentegen zeiden: "Goh, zó hoog? Dat had ik niet gedacht. Maar ja, ik ben slecht in dat soort dingen." Ze geloofden de onderzoeker wel. Ze namen direct aan dat dat gebouw inderdaad twee kilometer hoog zou zijn.

--

Misschien zit hier een evolutionaire verklaring achter. Voor mannen, die moesten jagen, aan roofdieren moesten ontkomen, en oorlog moesten voeren, was de echte werkelijkheid van levensbelang - letterlijk.

Voor vrouwen was het veel belangrijker dat de sfeer in het dorp goed bleef. Het maakt niet zoveel uit wát je gelooft, als iedereen het er maar over eens is.

Daar kwam bij dat vrouwen regelmatig werden geroofd door een vijandige stam. Dan was het in je eigen belang als je snel kon gaan geloven in de goedheid der dingen, en zelfs in de goedheid van je nieuwe stam. Elk ander geloof zou jou en je kinderen in groot gevaar brengen.

--

(vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

mannen hebben meer nuchterheid
en geloven niet in dat soort dingen

Toegevoegd na 50 seconden:
vrouwen staan meer open voor dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut denk ik te kunnen stellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de katholieke Kerk in ieder geval niet! Daar communiceren slechts de mannen(sic) met het bovennatuurlijke!
Soms dalen ze af en zijn ze geinteresseerd in jonge kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen zijn over het algemeen ontvankelijker van aard. Ook staan vrouwen naar het schijnt dichter bij de natuur of hun eigen natuur door de maandelijkse cyclus. Vrouwen schijnen daardoor makkelijker contact te kunnen maken met de 'gene zijde'. Misschien zijn vrouwen daardoor ook vaker geïnteresseerd in het spirituele. Dus ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Kijk maar eens hoeveel vrouwen er bovennatuurlijke dingen doen... Mannen zijn te nuchter voor het bovennatuurlijke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van de gevoeligheid, het open staan van een mens! Haar/zijn manier van leven. Het bewustzijn!

Ik geloof dat er evenveel mannen als vrouwen geïnteresserd zijn in het bovennatuurlijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik naar mijn familie kijk zowel ooms tantes neven en nichten, mijn ouders en mijn broer enz, dan kom ik tot de conclusie, waarvan ik weet dat ze spiritueel zijn, zijn 3 vrouwen, en voor zo ver ik weet geen mannen.
Als ik naar mijn vriendenkring kijk 3 mannen en 1 vrouw, dus daar zijn de mannen in de meerderheid.
Slotconclusie, ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, alles bij elkaar genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat komt ook dat vrouwen al reeds op een iets hogere trillingsfrequentie zitten. Bovendien kunnen zij over het algemeen hun emoties uiten (zij huilen veel eenvoudiger). Dit voorkomt dat er energetische blokkades in het lichaam gaan zitten en kunnen zij meer hun natuurlijke krachten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik denk niet dat er zozeer een verschil in interesse als wel in benadering.

Vrouwen zoeken denk ik vaker een relatie tot het bovennatuurlijke, waar mannen eerder geneigd zijn macht te willen uitoefenen (over het bovennatuurlijke).
14 jaar geleden
Nee, over het algemeen vertrouwt de vrouw veel meer op haar intuïtie dan de man. (Vrouw - gevoel ; man - verstand)

Toegevoegd na 2 minuten:
De dames komen er wel makkelijker vooruit; praten er 'gewoner' over. Wellicht wekt dat de suggestie dat vrouwen meer geïnteresseerd zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat wel klopt. Mijn uitleg daarvan is dat vrouwen meer open staan voor dingen die je niet direct kunt bewijzen maar wel voelen. De meeste (mannen) noemen dat "goedgelovig" en de uitleg daarbij lijkt op dat ze eerder "dom" bedoelen. Hoe ik er naar kijk, is dat vrouwen dus eerder open staan voor de inbreng van een ander en daarbij geen bewijs hoeven. Mannen zijn over het algemeen eerder de wetenschappers: Eerst bewijzen dan zien (geloven) en vrouwen staan open om het eerst te zien (geloven/ervaren) en dan te concluderen dat het dus echt kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de bezoekers die bij mij een sessie volgen zijn 8 van de 10 vrouwen.
De mannen zijn veel moeilijker te bereiken, vooral op emotioneel gebied, de muur om hun heen is dikker en hoger en zo maar niet af te breken.
De muur om de meeste vrouwen heen, brokkelt meestal al af, als ze de auto uit stappen, een klein duwtje daarna is voldoende .
Toch zijn er ook wel vrouwen, die bijna een kasteel om zich heen gebouwd hebben, dat zijn de vrouwen die geknakt zijn door het leven en niemand meer vertrouwen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik wil er wel aan toevoegen dat mannen het veel minder snel toegeven dat ze geinteresseerd zijn dan vrouwen, zodat het beeld enigzinds vertekend is, dit toe geven zien ze vaak meer als zwakte, terwijl juist vrouwen er veel eerlijker en opener in zijn.