Nee, aangezien reïncarnatie niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahhaaa loenie jij komt als pinguin terug .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook bij sommigen wel mijn twijfels of ze niet heel toevallig een varken waren in hun vorige leven, of een muskiet of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar voor de duidelijkheid heb ik hier ook weer mijn twijfels over ,eerst zien dan geloven . Oww die nuchterheid pfff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: vergeet de bloedzuigers en overige parasieten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Chocolaatje, toen ik het antwoord gaf wist ik dat iemand dat ging zeggen wat jij daar zegt. Als anderen mogen beweren dat God niet bestaat mag ik dit ook zeggen, als je me daarvoor wilt minnen ga dan vooral je gang. @Simplynotedible, ja die werkten in een vorig leven voor de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahah loenieeeee ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja chocolaatje dat is een prima gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Geloven alleen mensen die denken dat ze het weten.
Niet eens één incarnatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet bepaald een goedlopende zin Kashmir, maar dat zul je zelf ook wel doorhebben, want je doet het erom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk wat weet wat hoe het loopt, als je twee zinnen met elkaar niet kan verbinden? Heb je ten minste één reincarnatie door, schrijf je in en maak een afspraak. Dan gaan we verder praten. Loenie, ja je begrijpt het niet goed. Ik zei niets over REincarnaties, ik zeg alleen maar dat mensen die niet eens één incarnatie weten te vatten, lullen over re-
Dit is wel een beetje een geloofs kwestie maar mijn mening is dat mensen in dieren reincarneren en soms ook andersom. Als je bijvoorbeeld goed geleefd hebt kom je ook als een dier met een goed leven terug (kan varieren van een kakkerlak in een dierentuin tot een huiskat die een eigen openhaard heeft).
Maar dieren komen ook wel eens in mensen terug. Ik kan geen voorbeeld noemen maar ik denk zeker dat het kan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er in gelooft dan zou dat best kunnen!
Maar ik geloof niet in reincarnatie dus is het voor mij zeeeeeer onwaarschijnlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah, als je erin gelooft wel.

Dieren staan onderaan in het kasten stelsel van het hindoeisme. Hoe je leeft bepaalt of je zakt of stijgt in de (sub)kastes. Bovenaan staan de rijke mensen, dan de armen, dan de kaste lozen en dan de dieren.

Als je al bij de kastelozen hoort (als je vader en moeder dit al waren) en je leeft 'slecht', kan je reincarneren in een dier. En natuurlijk ook andersom, als je als dier goed leeft.

Dat zakken en stijgen in de kastes gaat gelijdelijk. Je hebt namelijk heel veel subkastes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet alleen god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel god als reincarnatie is iets waar je in moet geloven, denk ik. Bewijzen wordt erg lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@josvdschot dán is het passend
om de volgende keer te zeggen: "Ik GELOOF, als er een god bestaat,
dat die het slechts kan weten..."
Ik geloof in reïncarnatie. En ik geloof ook dat mensen in dieren reïncarneren. Dus ook andersom. Ik geloof dat ze zelfs in planten, bomen en zelfs stenen kunnen reïncarneren.

Met als doel om te leren hoe dit nu is. Dan bedoel ik diepgaand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut niet..
Een mens reincarneert in een mens en dier in dier.
Heel interessante vraag!
Even buiten de discussie om of reïncarnatie nu wel of niet bestaat, zijn we het er allemaal wel over eens dat dieren een ziel hebben.

Daarvoor hoef je alleen maar een dier in de ogen te kijken....

Reïncarnatie is een evolutionaire leer..zelf schepping en evolutie..
Evolutie ontwikkelt zich naar 1 kant uit. Naar boven. Altijd hoger.
In de reïncarnatie leer is het de wens van de ziel om steeds hogere aspecten van zichzelf te ervaren.
Dus in dat opzicht zal een mens niet willen reïncarneren als dier. Maar als een “ hoger” lees, spiritueel bewuster mens/ wezen.

Maar een dierlijke ziel zal er volgens die filosofie inderdaad naar streven te incarneren als een menselijke ziel. Dat zou immers een stap hoger op de ladder naar spiritueel bewustzijn zijn.

Mensen die in reïncarnatie EN karma geloven zullen waarschijnlijk antwoorden dat het niet alleen mogelijk is voor de menselijke ziel te incareneren als dier, maar dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Incarnatie van een ooit menselijke ziel als dier in de vorm van straf.

Dan zijn er ook nog mensen die dieren een hogere status geven dan mensen. Denk aan de betekenis van runderen in sommige culturen. In die culturen wordt het voor een menselijke ziel als eer beschouwd om te incarneren als dier.

Dus het antwoord op de vraag " reincarneren mensen ook in dieren en andersom " luidt.. het ligt eraan aan wie je het vraagt.

Als je het mij vraagt.. en dat doe je indirect.. zeg ik , ja het is mogelijk . Maar de menselijke ziel zal er niet voor kiezen te incarneren als een dierlijke ziel. De menselijke EN de dierlijke ziel zal willen incarneren als een spiritueeel bewuster wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn het er helemaal niet allemaal over eens dat dieren een ziel hebben. Bijvoorbeeld omdat we het er niet allemaal over eens zijn of er überhaupt zoiets als een (persoonlijke) ziel bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy.. je hebt gelijk. Dat had ik anders moeten aanpakken! En ik wilde nog wel zo voorzichtig als mogelijk formuleren. Bummer. :( / :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ ietwat; Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren hebben geen ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje, ik heb de wijsheid niet in pacht. Dus WETEN doe ik het niet. En voor de wetenschap is het ook nog een groot vraagteken. Maar ik denk dat ze wel een ziel hebben. Net als dat ik denk dat wij mensen een ziel hebben. Mag ik vragen hoe dat volgens jou bij mensen zit? Hebben mensen een ziel? En zo ja.. waarom wij wel en dieren niet? Ik wil je nergens op vangen hoor! Ben gewoon benieuwd. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeiend al die verschillende zienswijzen. :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee, waarom denk je dat mens 'hoger' is dan dier dan? (Zelf)bewustwording? En wat zie je dan in de ogen van een hond, als niet (zelf)bewustzijn? Zo te zien, is elke atoom in de universum (zelf)bewust? Waarom mens 'hoger' dan dier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kashmir, ik beschouw mens niet als hoger dan dier. Ik denk wel dat mens een groter (spiritueel) bewustzijn heeft dan dier. Dier is instictiever dan mens. Dier heeft daardoor minder keuzes dan mens. Ziel zal steeds bredere aspecten van " zijn" willen ervaren. In mijn ogen heb je daarvoor de optie " keuze" nodig. Maar ik herhaal.. dier is niet lager dan mens , mens is niet hoger dan dier. Ze verschillen alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee, de woord 'hoger' las ik in je antwoord. Maar goed, begrip reincarnatie heeft zowiezo weinig met geloof te maken. Een gemiddelde kat/boom meer bewust van zich zelf, dan een gemiddelde mens. ietswat, hoger/lager of meer/minder of zwaarder/lichter er verandert niet veel, als je van begrippen wisselt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee, wat kan je zeggen over een beweging in alle richtingen tegelijkertijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kashmir: qoute uit mijn tekst: Dus in dat opzicht zal een mens niet willen reïncarneren als dier. Maar als een “ hoger” lees, spiritueel bewuster mens/ wezen. ik gebruikte hoger tussen haakjes, zoals je ziet.
tevens verwijs ik daarbij specifiek naar " spiritueel bewustzijn" dat is in mijn ogen nog weer iets anders dan het bewustzijn waar jij naar verwijst. Wat je vraag over bewegen in alle richtingen betreft.. ik ben bang dat ik niet goed begrijp wat je daarmee bedoeld. Bedoel je te vragen of ik denk dat alles tegelijkertijd kan plaatsvinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg je eerst ook tussen haakjes ;-) Wat, anders? Wat noem je bewustzijn? Is een atoom bewustzijn? Is een kat bewustzijn? Heb je ooit gehoord over een berg die stond haar zelf te observeren (zelfbewustwording) en en eerst snapte het even niet, hoe dat kan, dat het er staat? :D Want "als ik me goed bekijk, zie ik alleen maar heel kleine deeltjes, die ieder afzonderlijk van elkaar chaotisch bewegen, en niets dat staat vast in me, want alles wat ik ben, beweegt. Hoe kan het, dat ik er vast sta, en niet beweeg?" Toen was er nog een stem die die berg antwoordde: "Deze twee realiteiten zijn één realiteit. De beweging van de atomen *ís* stillstaande berg. Enige wat er verschil maakt is de staandpunt. Als je dichtbij bekijkt, is er geen berg maar atomen. Als je het van verte bekijkt, er zijn geen atomen, er staat een berg." Ik verwijs naar enititeit, van de bewustzijn. De staandpunt waavan realiteit wordt bekeken. Entiteit van de bewustzijn. Waarnemer staat centraal. Een entiteit van een atoom, van een kat, van een mens. Een entiteit van een atoom van een berg, en entiteit van een berg zelf. Is entiteit geen siritueel bewustzijn tussen haakjes? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de vraag. Nee ik vroeg je niet wat je denkt of alles tegelijkertijd kan bestaan, dat is te makkelijk :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kashmir.. jij beschrijft hier bewust ZIJN. het " wie of wat ben ik" ik schrijf over spiritueel bewustZIJN. het " wat is mijn plaats in het geheel" bewustzijn, "wie/wat ben ik" is voor mij de eerste stap naar " wat is mijn plaats in het geheel" de kat, boom, berg, plant is zich misschien al bewust van wie/ wat ben ik. Maar volgens mij ben je pas in stadium mens in staat tot het ontwikkelen van spiritueel bewustzijn. Het ontwikkelen van een besef van je plaats in het geheel. maar hee... zoals gezegd.. ik ben allesbehalve wijs :)
ik ben een zoeker, geen weter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet weet wat je zoekt wat hoop je te vinden? :) Je maakt nu weer een ondersheid tussen bewustzijn, en spirituele bewustzijn. Op basis waarvan? Wat jij noemt 'besef' ik noem 'entiteit'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dat, ik ben dit - dat zijn vormen van de bewustzijn.
Ik ben - dat is een entity van de bewustzijn.
Een en dezelfde entity kan verschillende vormen aannemen.
En doet zo ook, onophoudelijk.
Er is niets in je, Gee, die vast staat. Je lichaam is in beweging.
Je mentale is ook in beweging. Maakt niet uit in welke richting.
Het is in constante verandering.
En toch je blijft je jezelf, terwijl je niet eens één seconde hetzelfde bent.
Dus wat blijft hetzelfde in je? je besef? Je zelfbewustzijn? Of anders, (in het engels)
1) de bewustzijn en 2) de kracht/energie van de bewustzijn. bewustzijn...means, all penetrating existence that is formless, shapeless, omnipresent, attribute less, and quality less aspect of the Universe. It is the Un manifest. It is experienced as emptiness of the Universe. We could say it is the body of the Universe that is static. Every thing that has a form and that can be sensed, evolved out of this Un manifest. It is so subtle that it is beyond all perceptions. It can only be seen when it has become gross and has taken form. kracht van de bewustzijn...is the Pure Consciousness of the Universe that is infinite, omni-present manifesting power of the Universe. Out of this is evolved everything that we call Dynamic energy or force. It can manifest in any form or shape. It is the consciousness manifesting as motion, as gravitation, as magnetism, light, sound, matter, etc. It is also manifesting as the actions of the body, as thought force. Dit geldt zowel voor de wereld als voor de mens. Jij hebt twee aspecten, 1) statisch 2) dynamisch welke van die twee noem je 'spirituele bewustzijn'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewustzijn; ik BEN.
Ik ben mijzelf, bewust van mijzelf ALS mijzelf. Spiritueel bewustzijn; Ik ben een druppel uit de oceaan. Een splinter van het grote geheel. Er zijn er meer zoals ik, wij zijn allen 1. Ontstaan uit dezelfde bron, opgebouwd uit dezelfde energie. Tesamen vormen wij het geheel, het AL. Eens word ik weer opgenomen in het geheel.
Ik ben op weg van alleen zijn naar ALeen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je besef, dus. Eerste is besef van een entiteit: een atoom, een kat, een druppel uit de oceaan, whatever. Tweede is het besef van de omgeving, het geheel. Vanaf de standpunt van een atoom. Om zo maar te zeggen. Punt is, op niveau van de atomen zie je geen berg, maar alleen een hele grote hoop atomen die totaal chaotisch bewegen, ja juist, in alle richtingen tegelijkertijd, wat maakt je onmogelijk ervan iets te zeggen begrijpen beschrijven meten traceren voorspellen whatsoever. Je kan het wel doen, maar zoals ik zei: waarnemer staat centraal. Dus vanuit de standpunt van een atoom, een entiteit. Het besef, zelfbewustzijn. Dus je wijst niet naar iets anders, je wijst naar hetzelfde dat ik beschrijf, alleen je noemt het anders. Terug tot dieren, vanuit de standpunt dat spirituele bewustzijn is het besef van een entiteit over zich zelf (1) en zijn omgeving (2), dieren hebben het ook. Sterker nog, dieren weten het zowel instinctief als empirisch, het besef van zich zelf en omgeving, enige wat ze niet doen is vanuit de standpunt van een atoom de berg proberen te vatten :D Wat is water? zou een vis denken, als het zou kunnen denken.
IK denk van niet omdat mensen een veel grotere keuze vrijheid hebben dan dieren, onze geest is verder op weg naar vrijheid van denken en doen. Wij kunnen beter de gevolgen van bepaalde mogelijkheden overzien dan dieren.

Dieren doen omdat ze gedreven worden door instincten, wij kunnen naar het instinct luisteren of naar de intuïtie of naar de ratio of onze gevoelens, wij moeten kiezen, nadenken.

Ik denk dat wij nog niet de volledige vrijheid van keuze hebben, bepaalde dingen zijn geregeld door de natuurwetten, die kunnen wij niet omzeilen. Andere wezens kunnen dat wel, die zijn dan weer verder dan wij mensen.

Het zou kunnen dat je om een bepaalde les te leren zou kiezen om al die keuze vrijheid van de geest op te geven en daadwerkelijk terug te gaan naar de diervorm, maar ik weet niet of dat kan, of de geest dat kan. Je hebt toch al een bepaalde ontwikkeling door gemaakt (kennis van vrijheid opgedaan), dat zou je dan weer af moeten stoten, anders wordt je als dier gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen als dieren,maarzelfs als voorwerpen. Ik ben in een vorig leven(ik weet niet meerwelk) een drankfles geweest! Dat uit zich nog steeds als liefde voor de fles.
Ik bezoek daar voor een glasoloog,maar het heeft niet veel geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet volgens de Bijbel, als je sterft ga je of naar de hemel of naar de hel voor eeuwig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, en zelfs in een krop sla.
Maar dan moet je het wel erg bont hebben gemaakt.

Doorgaans wordt in het westen optimistisch gedacht, iedere volgende reincarnatie een stapje hoger. In Azie kun je ook "degraderen" tot plant, of mineraal.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article740923.ece/Reiuml_ncarnatie_is_voor_velen_een_aantrekkelijke_gedachte

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is echter maar de vraag is "wie" het is die reïncarneert.
De "ik" die ik "ik" noem? Of iets meer onpersoonlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan absoluut niet. Een mensenziel is indentiek, en dat van een dier is en groepsziel wat gedeeld wordt met soortgenoten.
Mensen reincarneren dus weer als mens, als daar aanleiding toe is.
Ik geloof wel dat alles bezielt is, van boom tot steen, en niets is dode materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Reincarneren mensen ook in dieren en andersom?"

Naar mijn mening
is 'reïncarnatie' een 'mogelijkheid',
die men (nog) 'niet kan bewijzen';

maar áls men aanneemt
dat 'reïncarnatie' bestaat,
dan meen ik daar het volgende over:

-men wordt GEBOREN om te leven;
-men LEEFT om te sterven;
-men STERFT om te vernieuwen;
-men VERNIEUWT om weder geboren te worden.

Als een 'men' dus vernieuwt,
dan vergeet men (bijna?) alles van het oude
en herinnert men zich daar (bijna?) niets meer van.

Wat is 'men'?
Men = GEEST (denken)/ ZIEL (voelen);
en geest (denken)/ ziel (voelen) = LEVENSKRACHT.

Naar mijn mening
is het 'de levenskracht (de geest/ ziel dus)',
die in 'de fysieke stof' reïncarneert:

-de levenskracht ONTSTAAT in de fysieke stof;
-de levenskracht BESTAAT in de fysieke stof;
-de levenskracht VERGAAT in de fysieke stof;
-de levenskracht VERNIEUWT
en ontstaat daarna weer in de fysieke stof.

En wanneer 'de levenskracht (de geest/ ziel)',
in 'de fysieke stof' komt,
dán pas wordt bepaald
tot wát het zich zal gaan vormen,
of welk 'stofje/ ras/ soort/ geslacht' het zal gaan zijn.

Ik zeg eigenlijk:
Het is niet de fysieke stof die bepaald WAT men is,
maar DAT wat de fysieke stof levend maakt,
de LEVENSKRACHT dus,
want dát is (naar mijn mening) wat een ieder voorstelt;

dus áls reïncarnatie mogelijk zou kunnen zijn,
dan is het voor mij ook mogelijk
dat de levenskracht (de geest/ ziel)
'alle vormen aan kan nemen';
vormen van micro (zeer klein)
tot aan macro (heel groot).

Mijn antwoord en (onbewijsbare) mening is dus:

Wanneer 'de levenskracht (de geest/ ziel)'
ooit in 'een menselijk lichaam' is geweest,
dan zou het, volgens mij,
in 'een dierlijk lichaam' kunnen terugkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, aangezien reïncarnatie bestaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou moeten kunnen maar voor mijn denkbeeld is dit geen natuurlijke gebeurtennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Mensen willen evolueren als mens, en kiezen daarom steeds een mensenleven, een mensenlijf, om in te ontwikkelen en groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er bestaat alleen maar evolutie. Van een leven als mens naar een dierlijk leven op aarde is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de vele boeken die hier over handelen gaat het altijd opwaarts. Dus zal een dier wellicht als mens incarneren, maar nooit andersom. Je hebt een leerproces