Wat is de betekenis van: "de mens is van 2 werelden?"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je misschien ook het tekstverband geven?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ken wel de uitdrukking "hij is helemaal van de wereld".
fremar
10 jaar geleden
Schizofreen...

Het beste antwoord

Van oorsprong is het twee werelden concept afkomstg van Plato. Hij stelde dat je een wereld hebt die je waarneemt door via de zintuigen. Deze wereld is vergangkelijk en van voorbij gaande aard. Daarnaast is er een wereld met een permanente en overgangkelijke staat buiten ruimte en tijd. Deze wereld is in perfecte harmonie. Dit laatste ontleende hij weer aan Socrates en Pythagoras die hiermee verklaarden dat de hele natuurkunde in een zuivere wiskundige vorm gegoten konden worden. Hijnwerte dis concept uit in de allegorie van de grot waar de link naar verwijst.

Het twee werelden idee wordt ook gebruikt in een aantal new age achtige spirituele stromingen die willen aangeven dat mensen in een reele en een geestelijke wereld leven. Iets wat niet binne het grond idee van Plato past.

Volgens mij is uiteindelijk de betekenis dat de wereld een werkelijke realiteit heeft maar dat je als mens deze realiteit alleen kunt interpreteren omdat deze via je bepertke zintuigen tot je komt. Ofwel; je leeft in de realiteit en in je eigen interpretatie daarvan. 2 werelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Prachtig!
+!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie duidelijke uitleg+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder antwoord.
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

We lijken te leven in twee werelden.
De werkelijkheid en de onwerkelijkheid, althans zo lijkt het vaak.
Spiritueel gezien, kom je nog wel eens in aanraking met die 'andere' wereld.
Bij het krijgen van een visioen " ben' je vaak in die andere wereld.
Een wereld waar geen tijd bestaat, geen boosheid, geen kwaad, geen verlangen naar, geen wensen, geen geld, geen gedrevenheid meer iets moeten te bereiken.
In die andere wereld, zijn de meeste aardse dingen totaal niet belangrijk.
Het ' zijn' daar is voldoende.
Het gevoel daar is onwerkelijk, zeer heftig en intens.
Het heimwee gevoel, een verlangen dus naar die 'andere' wereld, kan een zeer grote invloed hebben op de wereld waar wij normaal in zitten.
Een mens leeft in twee werelden te gelijk.
Voor de meesten van ons niet te begrijpen, niet te geloven.
Zal wel weer veel minnetjes gaan opleveren, maar daar geef ik niets om.
Ik blijf daarbij gewoon mijn eigen ervaringen houden, uit die andere wereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi verwoord Ed en niks minnetjes, + van mij!
Cryofiel
10 jaar geleden
Een andere wereld, inderdaad, zo voelt dat als je je echt in jezelf terugtrekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heimwee gevoel, een verlangen dus naar die ‘andere’ wereld, kan een zeer grote invloed hebben op de wereld waar wij normaal in zitten.........is heel iets anders dan je in zelf terugtrekken.
het komt niet eens in de buurt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het heimweegevoel komt uit je eigen psyche. Zoals alles wat uit de eigen psyche komt, heeft dat invloed op je gedrag en dus op de echte wereld. Meer dan dat is er niet aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat ik dat weet, niets aan de hand dus.
Cryofiel
10 jaar geleden
Och, je kunt er best van genieten, toch?
De wereld waarin wij leven en het hiernamaals.