Waarom komen oude wijze mannen veelal uit niet-westerse landen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat we in het westen vastzitten aan beperkende ideeën. Zoals de wetenschap. In het oosten is dit van oudsher meer geaccepteerd en kan men zich daar blijven door ontwikkelen. Ik denk dat het ook te maken heeft met de warmte. Hier in het westen is het over het algemeen koeler. Daardoor is onze spiritualiteit ook op een lagere frequentie. Toegevoegd na 1 minuut: Hoe warmer, hoe meer naar het spirituele toe, hoe kouder hoe meer aardser. Zelf heb ik mijn hoogtepunten qua spiritualiteit altijd in de zomer. De winter is voor mij altijd een dieptepunt.

Omdat men in het Oosten over het algemeen wijzer is, door een andere levenshouding. Meer gericht op het geestelijke en minder op het materiële. Algemeen gesproken dan, want uitzonderingen zijn er altijd. Voor mij is het meest wijze boek ooit geschreven (in de twintiger jaren van de vorige eeuw) door een Libanees, Kahlil Gibran (De Profeet).

Je vraag klopt niet. Het gaat om het gebruik dat leeftijd respect oproept in die landen. Niet dat die oude mannen dit respect verdienen. Het antwoord moet dus zijn dat "oude wijzen" in niet-westerse landen als "oude wijzen" worden gezien omdat men daar dit op de leeftijd baseert en in onze westerse maatschappij men buiten leeftijd nog wat meer bagage dient mee te nemen. Die "oude wijze mannen" maken er verder nogal eens een grote puinhoop van, zie Iran. (Stel de vraag eens waar in die niet-westerse landen de "oude wijze vrouwen zijn" en wat hun verdiensten zijn.... als zij die "oude wijze mannen" tenminste kunnen overleven)

Er zijn evenveel oude wijze mannen in de westerse landen. Zoniet meer zelfs.Allen heeft onze maatschappij de ouderen "lichtjes" ontzet uit de samenleving, behoudens voor opportunistische taken als kinderoppas, geldschieter en luisterpaal.

Bronnen:
Eigen ervaring

Omdat ze 't in 'westerse' landen te druk hebben - te weinig tijd om rustig na te denken. En er zijn meer afleidingen (meer manieren om iets te beleven, mee te maken). Wat een 'westers' land ook precies moge zijn...

Volgens mij heeft dit te maken met de verschillende culturen. In vooral oosterse landen zijn oudere mannen heel hoog in aanzien , en is de mening van oudere mannen heel belangrijk.

Omdat ze in die landen een cultuurgebonden status hebben.Daarom zijn ze makkelijker te detecteren en te bereiken.Hier zijn er ook wijze oude mannen, je moet alleen zorgvuldiger zoeken.Er bestaan trouwens ook wijze oude vrouwen.

Dit komt doordat er in het westen meer wijze oude mannen zijn. Het is hier zegmaar "gewoon". De gehele bevolking over het algemeen redelijk wijs in vergelijking met het (verre) Oosten, hierdoor val je daar dus meer op als je wijs bent. Simpelweg omdat er daar dus minder wijze mensen zijn per hoofd van de bevolking. Toegevoegd na 2 minuten: Hierdoor lijken sommige mensen heel erg wijs omdat het gewoon opvalt. Er wordt dus ook meer over gesproken en geschreven. Zo lijkt het alsof wijze mensen uit het Oosten komen.

Ik neem waar dat mensen zoals "Baghwan shree rajneesh" opgroeien in een miljeu waar mensen zich niet zo veel bezig houden met de buitenwereld maar met hun binnenwereld. hierdoor kunnen somige mensen waarnemen zonder te oordelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100