Omdat we in het westen vastzitten aan beperkende ideeën. Zoals de wetenschap. In het oosten is dit van oudsher meer geaccepteerd en kan men zich daar blijven door ontwikkelen.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de warmte. Hier in het westen is het over het algemeen koeler. Daardoor is onze spiritualiteit ook op een lagere frequentie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe warmer, hoe meer naar het spirituele toe, hoe kouder hoe meer aardser. Zelf heb ik mijn hoogtepunten qua spiritualiteit altijd in de zomer. De winter is voor mij altijd een dieptepunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ervaren 'dieptepunt' behoeft geen werkelijke dieptepunt te zijn, gdanonym.
Ik zie het meer als een '(rust)periode' waarin opgedane 'zaken', ervaringen ahw 'in kunnen dalen'. In deze tijd is het net of er niets gebeurd, maar ondertussen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym.
En dan maar te zwijgen over de zomerzonnewende, hahaha. @Berth.
Ja daar heb je gelijk in, dat merk ik vooral deze winter heel sterk, ik wou dat ie afgelopen was, pppffff, want dat verwerken is vaak niet zo leuk, als je het mij vraagt, maar ja, je leert er weer van he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, zo bedoel ik het eigenlijk ook. Dieptepunten zijn perioden waarin je jezelf eens heel goed tegenkomt. Maar waar jij nog niet in staat bent om te zien wat je meemaakt. Het is een aanzet om naar een hoogtepunt te gaan.
De winter is inderdaad een rustperiode. Maar voor mij is het veel meer. In deze periode komt ik vaak ongemakken tegen, zeg maar dat ik mezelf tegen kom.
Pas in de zomer vallen de ervaringen samen en krijg ik de ware inzichten over hoe en wat. Dan pas weet ik welke ware betekenissen de ervaringen van de winter voor mij betekenen. Dan pas zie ik in de puzzelstukjes het plaatje. Ik zie dus zowel hoogtepunten als dieptepunten. Maar je hebt helemaal gelijk, die twee heb ik nodig en zonder die twee bestaan ze beiden niet. Dus op het hoogtepunt, was die dieptepunt er niet. Toch was die dieptepunt op dat moment toch een dieptepunt, maar dat zie je dan nog niet. @Whiteeagle, in de winter ben je aan het ervaren. In de lente kan je opnieuw gaan groeien en in de nazomer ga je oogsten. Dan krijg je de meeste inzichten en maak je het je eigen. Dan begint het weer opnieuw vanuit de herfst naar de winter. Elk jaar groei je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym.
Dat ligt bij mij toch anders.
Ik heb deze winter wel dingen geleerd, en ben me er ook bewust van, wat ik heb geleerd, maar het gene wat ik heb geleerd, moest ik leren op een niet zo'n leuke manier.
Wat er aan vooraf ging in de zomer was wel leuk.
Mijn diepste dagen waren deze winter 26-27-28 dec, dus vlak na de kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn altijd hele zware dagen. Vooral verdriet ligt hier ten grondslag. Vanaf de kerst beginnen mensen daarom weer naar elkaar toe te gaan. En het goede voornemens voor nieuwjaar. Om echt weer uit die dal te kunnen komen. Je zal nog wel verdere diepgang ervaren in die leringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zal zeker nog wel gebeuren, maar niet meer deze winter denk ik/ hoop ik.
Ik denk dat ik voor deze winter mijn portie gehad heb.
Ik zie wel weer verder in het voorjaar.
Wat ik nu verder nog leer zijn kleine dingen, een soort van wetenswaardigheden, handig om te weten, maar hoefd niet perse iets fijns te zijn, maar kan je wel behoeden om fouten te maken.
Maar niet iets waar ik van in een dieptepunt kom.
Het is niet altijd aangenaam, maar zo erg is het ook niet.
Dat was die dagen na de kerst wel anders ja, dat was een heel diep dal.
Maar daar heb ik me uit gevochten, en nu ben ik weer sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begrijp me verkeerd. Met diepgang bedoel ik dat je diepere kennis krijgt van wat je geleerd hebt. Diepere betekenissen en diepere redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar die heb ik ook geleerd, in die dagen na de kerst.
Ik had deze lering namelijk al een keer gedeeltelijk gehad een paar jaar geleden, maar toen is ie niet blijven hangen, omdat ik de diepere betekenissen niet snapte.
Dus werd die nog een keer herhaalt, en nu weet ik wel de diepere betekenis, ook mede dankzij terug te blikken op de eerste lering, die toen niet helemaal doorgekomen was, maar ik nu wel snap.
Daar zat trouwens ook nog een andere lering in, die ik nu ook begrijp, dus heb ik nu 2 vliegen in een klap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn voor je, whiteeagle. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het was wel heel zwaar, dus voor mij ook op een andere manier een dieptepunt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat het te maken heeft met beperkende ideeën inderdaad. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (8)

Omdat men in het Oosten over het algemeen wijzer is, door een andere levenshouding. Meer gericht op het geestelijke en minder op het materiële.
Algemeen gesproken dan, want uitzonderingen zijn er altijd.
Voor mij is het meest wijze boek ooit geschreven (in de twintiger jaren van de vorige eeuw) door een Libanees, Kahlil Gibran (De Profeet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Esme, een juweeltje +
Je vraag klopt niet.

Het gaat om het gebruik dat leeftijd respect oproept in die landen.

Niet dat die oude mannen dit respect verdienen.

Het antwoord moet dus zijn dat "oude wijzen" in niet-westerse landen als "oude wijzen" worden gezien omdat men daar dit op de leeftijd baseert en in onze westerse maatschappij men buiten leeftijd nog wat meer bagage dient mee te nemen.

Die "oude wijze mannen" maken er verder nogal eens een grote puinhoop van, zie Iran.

(Stel de vraag eens waar in die niet-westerse landen de "oude wijze vrouwen zijn" en wat hun verdiensten zijn.... als zij die "oude wijze mannen" tenminste kunnen overleven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn evenveel oude wijze mannen in de westerse landen. Zoniet meer zelfs.Allen heeft onze maatschappij de ouderen "lichtjes" ontzet uit de samenleving, behoudens voor opportunistische taken als kinderoppas, geldschieter en luisterpaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
strak antwoord! +
Omdat ze 't in 'westerse' landen te druk hebben - te weinig tijd om rustig na te denken. En er zijn meer afleidingen (meer manieren om iets te beleven, mee te maken). Wat een 'westers' land ook precies moge zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met de verschillende
culturen.
In vooral oosterse landen zijn oudere mannen heel hoog
in aanzien , en is de mening van oudere mannen heel
belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in die landen een cultuurgebonden status hebben.Daarom zijn ze makkelijker te detecteren en te bereiken.Hier zijn er ook wijze oude mannen, je moet alleen zorgvuldiger zoeken.Er bestaan trouwens ook wijze oude vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt doordat er in het westen meer wijze oude mannen zijn. Het is hier zegmaar "gewoon".
De gehele bevolking over het algemeen redelijk wijs in vergelijking met het (verre) Oosten, hierdoor val je daar dus meer op als je wijs bent. Simpelweg omdat er daar dus minder wijze mensen zijn per hoofd van de bevolking.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierdoor lijken sommige mensen heel erg wijs omdat het gewoon opvalt. Er wordt dus ook meer over gesproken en geschreven. Zo lijkt het alsof wijze mensen uit het Oosten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem waar dat mensen zoals "Baghwan shree rajneesh"
opgroeien in een miljeu waar mensen zich niet zo veel bezig houden met de buitenwereld maar met hun binnenwereld.
hierdoor kunnen somige mensen waarnemen zonder te oordelen.