wat zijn de psychische oorzaken van spit (acute lumbago)?

ik heb net een acute lumbago gehad, niet voor herhaling vatbaar.
nu ben ik iemand die gelooft dat fysische klachten (ook) te maken hebben met oorzaken op psychisch niveau of op zieleniveau.
Wat zijn de oorzaken van deze aandoening op dat vlak?

Toegevoegd na 1 uur:
de spit is ontstaan doordat ik enkele dagen op de zetel geslapen heb, en hierdoor last kreeg van mijn onderrug. dat heb ik ook als ik bv lang op een luchtmatras slaap.
maar naast mijn slaapkamer waren er werkmannen (bij de buren) dus ik had geen andere keuze dan de zetel.
normaal gezien gaat dat vanzelf over als ik weer op een goed bed slaap, al kan het dan nog enkele dagen duren. maar nu ben ik gevallen, zelfs helemaal niet erg (mijn vriend hield me tegen). toch heb ik ergens een beweging gemaakt die niet okee was, want de volgende dag had ik vreselijke pijn in mijn onderrug. Ik ben de volgende dag gaan werken, maar toen ik me na het werk bukte om iets in een emmer te gooien, raakte ik niet meer recht.
Moet nog gezegd dat ik zwakke buikspieren heb na twee operaties (niet dat ik zo een ziektemens ben, maar ik had een zwaar ongeval jaren terug waarmee mijn buik van boven naar beneden werd geopend, en nu onlangs een kleine operatie met een keizersnede omdat er teveel littekenweefsel was van de grotere operatie...)
Dus mijn buikspieren, eens sterk en stram, zijn nu veel zwakker
mn rug is nu al veel beter, ik kan natuurlijk alles op die vervelende zetel steken, maar ik weet dat er meer achter zit bij ziekte in vele gevallen....

10.2K

Het beste antwoord

Vanuit de reguliere geneeskunde ben je wellicht al te weten gekomen dat er verschillende oorzaken mogelijk mogelijk zijn. Zo niet zie 1e bronvermelding

Toegevoegd na 25 minuten:
Spiritueel gezien staat lumbago voor onvoldoende geloof in je zelf.

Enkele citaten uit bron 2:
- Sterke krachten, natuurlijke gevoelens, dringen zich op en vragen om een doorbraak, terwijl jij jezelf a.h.w. tegenhoud.
- Jij forceert je. Jij draagt enorme nutteloze lasten omdat jij niet echt vanuit je eigen zelfzekerheid op actieve wijze jezelf manifesteert.
- Je laat je overweldigen door emoties i.p.v. zelf kordaat op te treden.
- je buigt door onder deze energetische lasten, onder deze zelftwijfel. enz.

Leer meer vanuit je hart te leven, vanuit je spontane gevoelswereld, i.p.v. meer waarde te hechte aan de reacties van anderen.

Erken je zelfwaarde. Wees trouw aan je natuurlijke aard. Vlucht niet. Bekommer je niet om wat anderen van je vinden. Schep zelf je leven en weet dat niets 'zomaar' toevallig gebeurt.

Succes met dit leerproces en je rug, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
super bedankt! dit is echt een eyeopener.

Andere antwoorden (2)

De psychise oorzaak voor de spit ligt in de negatieve energie van de zetel, in samenspraak met de ongelijke belasting vanuit de buikspieren en het ontbreken van een evenwichtige energiebalans van de innerlijke organen aan voornamelijk de linkse zijde van je lichaam, laat je niet belasten door de werknemers van de buren en geef niet toe aan je verlangens naar een wekrelijkheid die niet te bereiken is.
Je hebt behoefte aan warmte en licht in je leven.
open je chakra's en laat je angsten eruit .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is natuurlijk uiterst moeilijk een oorzaak aan te wijzen zonder een persoonlijke anamnese te kunnen afnemen. Alles wat wij hier kunnen zeggen zijn dus ten hoogste algemeenheden.

Met dit in het achterhoofd -

De hoofdoorzaak zal in jouw geval de vreemde houding zijn waarin je hebt geslapen. In die houding zijn spieren langdurig gespannen die normaal ontspannen zijn. Die spieren zijn die urenlange inspanning niet gewend, en verkrampen daardoor. Die kramp leidt vervolgens tot een veranderde spanning in ook andere spieren, mede daardoor tot een andere houding, daardoor weer tot een andere belasting van alle gewrichten en wervelschijven, en zo tot de spit.

De zwakke buikspieren hebben hier ongetwijfeld aan bijgedragen. Normaal gesproken zorgen ook de buikspieren voor de stabilisatie van de onder-romp. Nu de buikspieren dat niet konden, werden de rugspieren nog eens extra belast, en dat terwijl ze het al zo zwaar hadden. Ook zullen de verzwakte buikspieren hebben bijgedragen aan een ongezonden houding van gewrichten en wervelschijven.

Je gedwongen vertrek uit de slaapkamer is iets dat je liever niet wilde, maar waar je geen controle over had. Zoiets zorgt voor stress. Stress is één van de risicofactoren voor spit, zoals je in onderstaande link kunt lezen (lees het hoofdstukje "Cause"). Dit komt waarschijnlijk doordat ook stress invloed heeft op de spierspanning, die toch al veel hoger was doordat je in die zetel hebt moeten slapen in plaats van in een goed bed.

Alles wijst dus op een samenspel van fysieke en psychische factoren.

Wil je alleen naar de psychische factoren kijken, dan is de stress de hoofddader.

Cryofiel