Hoe brand ik Wierook waar aan het uiteinde geen stokje zit ?

Ik heb heel veel wierook dus ik dacht ik ga ze maar eens opbranden.
Maar nu zie ik dat er ook wierook bij zit zonder stokje aan het uiteinden.
Hoe kan ik die dan laten branden, want ik dacht ik zet er gewoon 1 aan en leg het plat op z'n wierook brandertje maar hij ging vrijwel direct uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende opties hiervoor.
Je kan een bakje met zand of iets dergelijks erin waarin je het staafje zet en dan 1 kant aansteken.
Of je legt hem plat op een houtje zodat hij alleen op het midden balanceert en je beide kanten aan kan steken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

maak een houdertje van klei,van deeg, van aluminiumfolie.door enkele steentjes/keitjes aan elkaar te schuiven,door een gaatje in een (aard)appel te steken.
geniet ervan.
10 jaar geleden
Wierook brandt heel goed op houtskool. Heb je houtskool in huis b.v. voor barbeque? doe er een weinig spiritus op, steek het aan en als het ga gloeien plaats er dan de wierook op. Het gloeien van het houtskool zorgt ervoor dat de wierook langzaam opbrandt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het branden van wierook komen de werkzame stoffen in de kruiden, planten of harsen vrij. Deze hebben elk een eigen werking op ons lichamelijk en psychisch welbevinden. Wierook heeft geen brandmiddel of bindmiddel nodig, en bestaat dus alleen maar uit grondstoffen. Als de harsen, houtsoorten en plantextracten niet aan een stokje zitten, moet je de wierook op een andere manier branden dan je gewend bent. Het is leuk om ermee te experimenteren en te ontdekken wat jij prettig vindt.
De bekendste manier om wierook te branden is het branden op een (houts-)kooltje. Er zijn veel verschillende kooltjes en branders verkrijgbaar. Een kooltje steek je aan totdat de vonk zich helemaal door het kooltje heen verspreidt en vervolgens wacht je tot het kooltje wit wordt (dit vereist even wat geduld en oefening). Vervolgens, wanneer het hele kooltje wit is, doe je er enkele stukjes wierook op. De heerlijke geur komt dan direct vrij. Een kooltje brandt ongeveer twee uur en gedurende deze uren kun je af en toe wat stukjes erbij doen of afwisselen met andere kruiden en harsen.
Een andere, gemakkelijker, manier voor het branden van wierook (en met minder rook) is het branden boven een waxinelichtje. Je hebt hiervoor een oliebrandertje nodig. Haal hier het schaaltje vanaf, en vouw een stukje aluminium-folie over het gat heen, met een klein kuiltje in het midden voor de stukjes wierook. Er zijn ook zeefjes verkrijgbaar, maar deze moet je telkens weer schoonmaken, terwijl je een stukje aluminiumfolie gewoon vervangt door een nieuwe. Doordat je het waxinelichtje gewoon uit kunt blazen, bepaal je zelf wanneer je genoeg van de geur in je ruimte hebt.
Wierook waar geen stokje aan zit branden is misschien wat bewerkelijker dan stokjes, maar je kunt afwisselen met geuren (er steeds iets bij doen) en met één potje kun je weken, soms wel maanden doen omdat je telkens maar een klein stukje nodig hebt.
Sla de wierook in kleine stukjes met een hamer voordat je begint.