Wat is de juiste manier van mediteren en wat houd het eigenlijk in?

Duidelijker: wat is het, hoe doe je het en wat gebeurt er als je mediteert? Want ik heb wel interesse, maar als ik het probeer gebeurt er nooit veel.

Weet jij het antwoord?

/2500

dat is ook mediteren er gebeurt ook weinig. je concentreert je op 1 onderwerp, object of bijvoorbeeld ademhaling en zorgt dat je er niet van af word geleid. Probeer eens simpelweg in een makkelijke houding te gaan zitten of liggen. en in een uit te gaan ademen en je ademhaling vervolgens tellen. zonder ook maar aan andere dingen te denken. heb je het gevoel dat je gedachten afdwalen begin dan opnieuw met tellen. Het gaat je wel wat tijd kosten om het onder de knie te krijgen maar als je eenmaal kunt ontdek je dat het heel ontspannend kan zijn. en het je energie geeft. google eens wat naar verschillende technieken, op youtube staan overgens ook veel tips en tricks.

Dat is ook de bedoeling, dat er niets gebeurt. En dat is om te beginnen al moeilijk genoeg. Het is: zitten en je hoofd leeg maken. Niets. Gedachten voorbij laten gaan, zonder er iets mee te doen. Een juiste manier is er niet. ""Een Boeddistisch leraar zei eens tegen de zaal: je hoeft heus niet in zo'n ongemakkelijke lotushouding te zitten. De verstandige mensen zitten daar, op een stoel. Wat wel belangrijk is, is glimlachen, want ik moet tegen jullie aankijken. """ Citaat: Als je voor het eerst begint met mediteren is het belangrijk een eenvoudige techniek te kiezen, waarbij de kans op externe afleiding geminimaliseerd wordt. In de meest eenvoudig technieken beperken we onze focus tot een object. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling, een woord dat we herhalen, ons lichaam, of een object waarna we kijken zijn. Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of focus. Dit kan wel honderden keren gebeuren tijdens een meditatie. Alle gedachten laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige moment zoals het is. Het mooie is dat de meeste beginneroefeningen zo'n sterke diepgang hebben dat je ze voor het leven kan beoefenen. Bovendien geven ze je toegang tot bijna alle voordelen die aan meditatie worden toegeschreven.

Bronnen:
http://www.abc-van-meditatie.nl/meditatiet...

Wat het inhoudt en je ermee wilt bereiken is je eigen zelf terug te vinden of in ieder geval zo veel mogelijk. En het echte zelf is het zelf dat je was voordat je een identiteit voor jezelf hebt aangelegt. Zodra je naar school gaat bv moet je een identiteit voor jezelf gaan ontwikkelen om jezelf een beetje te kunnen handhaven op school. Dat is een soort mentale constructie van ideeen en overtuigingen. Maar ondertussen ,na een aantal jaren ga je die mentale constructie steeds meer zien als hoe je bent en ben je je echte zelf grotendeels vergeten. En daarom ga je mediteren.

voor mij is mediteren een manier om gedachten te verwerken. Om de situaties van de dag op een goede manier af te sluiten. Als de gedachten verwerkt zijn dan hoeven de gedachten en niet meer te zijn. Wat overblijft is stilte, rust en leegte in jezelf. Dit is een vredig gevoel. Wat er bij mij gebeurt (en dat verschilt per periode) is dat ik uiteindelijk in een lege ruimte kom. Deze ruimte is veel groter dan de ruimte waarin ik me vertoef. Veel groter als de aarde waarop ik zit. Er zijn geen grenzen in die ruimte en ik begeef me in het oneindige van het universum. Ik voel me verbonden met deze lege ruimte, waar helemaal niets is, maar waar ik wel alles kan voelen. In deze ruimte ervaar ik een ultieme vrede, en een ultieme geluk. Ik zou hier uren kunnen verblijven, maar uiteindelijk geeft mijn gevoel aan dat het klaar is en genoeg is om verder te gaan met het leven. Er zijn een heleboel goede manieren om te mediteren. Het verschilt volgens mij werksituatie en per gemoedstoestand, welke techniek je zult aanpakken. Beginners zullen vaak een aandacht aan 1 onderwerp gaan richten. Dit is vaak de ademhaling. Het idee hierachter is dat je een heleboel gedachtes in je hoofd gaat vervangen door 1 gedachte. Dat is dan al een hele verbetering richting helemaal geen gedachten. Als ik in een drukke omgeving zit, waarbij ik niks kan doen aan de geluiden om me heen, dan zal mijn enige dachten zijn het luisteren van de geluiden (er zijn altijd wel geluiden te horen). Vreemd genoeg zullen de geluiden weggaan als je er goed naar luistert en het accepteert. Ze zullen in je hoofd verdwijnen. Daarna richt ik mijn aandacht op mijn gedachten en ga ze één voor één af. Op deze manier ben ik met 1 gedachte bezig en kan ik een gedachten laten gaan zodat de volgende gedachten afgehandeld kan worden. Op een gegeven moment zijn alle gedachten verwerkt en hoeven ze niet meer te bestaan. Wat dan overblijft is de leegte en vertoef ik mij in de enorme lege ruimte. Ik mediteer meerdere malen per dag, en binnen 5 min heb ik alle geluiden stil gekregen en alle gedachten verwerkt. Daarna kan ik nog zeker 10-15 min in de leegte vertoeven. Het gevoel welke ik dan heb is een vorm van trans.

Je zou kunnen beginnen met een geleide meditatie. Er zijn voldoende cd,s verkrijgbaar. Toegevoegd na 29 minuten: Kijk gewoon wat er met je gebeurt. Heb geduld en vertrouwen

Meditatie en vooral de vorm waarbij je je aandacht richt op slechts 1 ding is bedoeld om je vermogen tot aandacht te cultiveren en te verfijnen, om het grondbewustzijn te ervaren wat de diepste bewustzijnvorm is. Met dank aan Alan Wallace, ook voor jou zou ik je deze documentaire aan willen bevelen: http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=1346

Bronnen:
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzend...

Ik doe even lui en kopieer een oud antwoord van mezelf op een soortgelijke vraag: "Wat voor meditatie heb je in gedachten? En welk doel heb je daarbij? Er zijn vele soorten. Het woord ‘meditatie’ beschrijft eerder een spectrum aan ‘bezigheden’ dan een bepaalde praktijk. En waar veel mensen aan denken als ze het over meditatie hebben, is het juist niet: mediteren is niet hard proberen om aan niets te denken. Dat kan niet, net als proberen om heel hard niet aan een roze nijlpaard te denken. Wat wel kan, is leren om in het hier en nu te zijn. Een term die ik ken vanuit zen is ‘in aandacht zitten’. Daarbij kan je merken dat het ‘gebabbel’ in je hoofd wat rustiger wordt, en de ‘ondertiteling’ die je bijna altijd onder je ervaringen hebt lopen op de achtergrond raakt. Overigens niet meteen en niet altijd als je mediteert, het gebeurt iedereen wel dat je alsnog een boodschappenlijstje zit te maken terwijl je zit, en de verontwaardiging blijft voelen dat de trein vandaag alweer vertraging had, en je zou er toch van uit moeten kunnen gaan, je betaalt verdorie genoeg, en… Je kent het wel. De meest eenvoudige (geen synoniem van ‘gemakkelijke’) manier van meditatie is er één die inderdaad iedereen kan leren: simpelweg zitten. Dat hoeft niet met je benen in een rare knoop te zijn, als je maar wel ‘actief’ zit. Dus niet lekker loungen op de bank. Je hoeft ook niet de hele tijd ommanipadmehumhumhum of zoiets te roepen. Dat is voor ons sowieso betekenisloos, je zou net zo goed slavlahamhamham kunnen roepen. Nog zoiets dat je niet hoeft te doen: streven naar verlichting, verwachten dat er iets bijzonders gebeurt als je anderhalf uur mediteert, denken dat je ooit een soort extatische ervaring krijgt en meer van dat soort onzin. Als je wilt trippen, raad ik meditatie af en paddo’s aan. Op eigen risico. Wat je wel doet, is simpelweg (wederom niet synoniem aan ‘gemakkelijk’) *zijn*. Probeer je aandacht op hier en nu, op alleen het zitten te richten. Als hulpmiddel kun je ook je aandacht op je ademhaling richten, bijvoorbeeld iedere uitademing (in je hoofd, niet hardop) tellen, tot je bij tien bent, en dan weer beginnen bij één. Veel moeilijker dan het lijkt, lukt waarschijnlijk ook niet, maar dat is niet erg: het is een hulpmiddel, geen doel op zich.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leren-medit...

Er is geen 'juiste' manier van mediteren. Er zijn vele vormen, en het is aan jou om te onderzoeken welke het beste bij je past. Het doel van mediteren is simpelweg om rust in je hoofd te krijgen, en het middel dat je daarvoor gebruikt kan meditatie zijn. Je kunt er veel over vinden op internet en er zijn ook boeken voorhanden die je verder kunnen helpen. Vaak werkt te hard proberen overigens niet erg mee, wellicht kun je dat meenemen.

Er zijn heel veel verschillende vormen van mediteren, er zijn veel verschillende technieken, maar mensen hebben ook verschillende doelen met hun meditatie. Sommige gebruiken het enkel om wat rust te vinden, andere proberen er spirituele groei mee te bereiken. Je kunt kijken wat je doel is en vooral wat goed bij je past. In alle grote en kleinere steden zijn er tegenwoordig meditatiegroepen te vinden. Het zou nuttig kunnen zijn om daar eens mee te kijken, b.v. een korte cursus mee te doen en wat je daar leert gedurende de week thuis in de praktijk te brengen. Het blijkt namelijk altijd weer dat het gemakkelijker is om in een groep te mediteren. Ook heel ervaren mediteerders ervaren dat steeds weer. Op die manier kun je een goed begin maken, en dan zal het in het vervolg vast gemakkelijker gaan.