Geloven Boeddhisten in goed en kwaad?

De Boeddhisten geloven in Karma, dus bestaat dan goed en kwaad ook meteen voor hen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor deze boeiende vraag! + en een fijne dag vol levensvreugde gewenst!

Het beste antwoord

Afgaande op het volgende tekstgedeelte, dat je ook kan terugvinden via bijgevoegde link, kan je wel degelijk stellen dat Boeddhisten in goed en kwaad geloven:

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

Boeddha (Dhammapada vers 183)

Stelt zich nu nog de vraag wat onder goed en wat onder fout gedrag wordt 'gedumpt' hé ;-)

Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer bedankt voor het antwoord!
Met een citaat uit een boeddhistische bron, durf ik het met zekerheid te stellen.

Andere antwoorden (2)

Is goed en kwaad iets waarin je kan geloven ?
Goed(e) daden, gedachten,... zijn daden, gedachten,... waar jij zelf of een ander beter van wordt, op welke manier dan ook.
Ja boeddhisten kennen het onderscheid tussen goed en kwaad. Immers door goede daden, gedachten,... word jij en je omgeving beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is goed en kwaad iets waarin je kan geloven? Je kan als mens in alles geloven wat je maar bedenken kan. En ik geloof dat élk geloof een onontbeerlijk en/of levensnoodzakelijk onderdeel is van een haast niet te bevatten en een haast niet te omschrijven Harmonieus geheel. In deze context levert ook het zogenaamde kwade een constructieve bijdrage in het geheel. Mooier kan men zich de constructie "Het Leven" niet voorstellen, toch? En ja, je ervaart in verhouding tot hetgeen je gelooft of denkt, dus hetgeen je het meest intens of het meest consequent gelooft/denkt wordt jouw waarheid. En zo heeft eenieder evenredig gelijk met hetgeen die verkondigt omdat iedereen vanwege een andere geloofsinstelling ook een andere werkelijkheid te ervaren krijgt. Best bijzonder allemaal.
En het wordt alsmaar leuker als je beseft dat je zelf in staat bent om je gedachten te sturen in de richting van een door jou gewenste werkelijkheid. Enfin, ik ga het hierbij laten zodat iedereen zijn/haar eigen geloof, waarheid of werkelijkheid kan leven ;-) Bedankt voor jouw antwoord want het heeft mij aangezet tot nog bewuster in termen van Liefde, Succes & Geluk te denken en schrijven. Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn mening kun je in goed en kwaad geloven.
Ik zelf geloof dat alles gewoon is. Zoals in de gesprekken van Confucius uitgelegd wordt dat er geen goed en kwaad bestaan.
Ja en elk geloof, levensovertuiging, of levens filosofie kent goed en kwaad.
Omdat je het kwaad kent en herkend, kan je ook het goed herkennen.
Er heeft namelijk een balans te zijn en wie hier in geen balans kan vinden, zal ook onbevredigd zijn.
Dit is namelijk ook de wed van het universum, er heeft balans te zijn.