Wordt de mens door orgaandonatie een 'ander mens'?

Wanneer ik bijvoorbeeld een hart van een ander 'krijg', zal dit dan effect hebben op mijn dagelijks functioneren/mijn kijk op de wereld/mijn ziel...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K
Antoni
10 jaar geleden
Ja, prima scenario voor talloze horrorfilms en sterke verhalen... Het antwoord is dus "Nee!".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind ik onzin wat je zegt Antoni. Waarom zouden die verhalen pure onzin zijn. Als je alles zo zwart wit stelt, dan moet je je afvragen hoe een begin is ontstaan.
Antoni
10 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt met een begin. Een transplantatie of operatie kan ertoe leiden dat iemand besluit nieuwe dingen te gaan doen of besluit om zich anders te gaan gedragen dan hij eerst deed (vaak beter). Dat kan ik me voorstellen omdat een operatie of een transplantatie een ingrijpende gebeurtenis is of kan zijn in iemands leven. Dat het nieuwe orgaan eigenschappen, kenmerken of voorkeuren van de eerste eigenaar overbrengt op de nieuwe eigenaar is naar mijn idee onmogelijk. Zo'n grote invloed kan een orgaan nooit hebben op een menselijk lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (8)

Best lastige vraag, maar soms kan dat ja. Ik kan mij een verhaal herinneren van een jongen die is overleden bij een motorongeluk. Ik weet niet meer welk orgaan toen is verplaatst, maar de ontvanger ging ineens van motors houden en rijdt nu ook op een motor. En zo zijn er wel meer van dit soort verhalen. Interessante vraag die wetenschappelijk nog niet is onderbouwd!

Toegevoegd na 5 uur:
Als iemand totaal van karakter verandert, dan kan dat best te maken hebben met orgaandonatie. Het verhaal van die motor is alweer een tijdje geleden. Maar als iemand eerst heel timide is en daarna een roekeloos leven gaat leiden, wat de dode ook deed, zet je dat wel aan het denken. Ik vind het interessante materie die best nog verder uitgezocht mag worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Er zijn ook talloze mensen die zonder transplantatie van een orgaan van een motorrijder ineens van motors gaan houden. Zonder meer details van "jouw" verhaal is er naar mijn idee geen enkele reden om aan te nemen dat de nieuwe liefde voor motors veroorzaakt werd door de transplantatie. Dit alles is dus alleen maar leuk voor een spannend verhaal, televisieprogramma of een spannende film, niets meer en niets minder.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het zijn inderdaad leuke anecdotes. Hoewel, eigenlijk zijn ze helemaal niet leuk. Ze zijn namelijk nergens op gebaseerd. Ze zorgen er wel voor dat veel mensen geen orgaandonor meer durven te zijn. Op die manier veroorzaken dit soort verhalen dus een hoop onnodige doden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wetenschappelijk niet bewezen, maar toch die verhalen zijn er. Ineens van motors houden terwijl je er daarvoor nooit naar omkeek is wel opvallend. Ik heb er maar een verhaal bij gehaald wat ik ooit een keer hoorde. Maar het gaat ook om smaak en liefhebberijen. Dus er is best wel meer aan de hand.
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep. Die verhalen zijn er. Net als verhalen over ontvoeringen door buitenaardsen (alien abductions). Die verhalen zijn er. Net als verhalen over Bigfoot / Yeti / hoe je hem maar wilt noemen. Die verhalen zijn er. Net als verhalen over mensen die jarenlang overleven op zonlicht. Puur zonlicht. Zonder ooit te eten of te drinken. Die verhalen zijn er. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Dus al die verhalen zijn er, zekers. Maar is er dan "meer aan de hand"? Er is geen enkele reden om dat aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je punt, Cryofiel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alsof verhalen allemaal onzin zijn. Totaal niet onderbouwd van Cryofiel
Cryofiel
10 jaar geleden
@Mahric, mijn punt kun je lezen in de laatste alinea van mijn reactie. Alle voorgaande alinea's zijn de onderbouwing van dat punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mag duidelijk zijn dat deze 'materie' mijn aandacht heeft. Mn wat "de energie" van het orgaan van de donor doet met de energie [van de ziel] van de ontvanger. Ik respecteer mensen die een eigen/andere mening hebben met hun eigen kijk op het leven incl. zijn 'persoonlijke' waarheid en overtuiging. Het is geenszins mijn bedoeling de ander van gedachten te doen veranderen.
Het ontbreken van kennis kan de mens 'star' en hard maken. Misschien kan de onderstaande link je anders naar het onderwerp doen kijken, zoals het mij ook heeft gedaan.
Alles natuurlijk uit 'vrije wil' [maar dat is weer een ander onderwerp]. http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/orgaandonatie-vanuit-de-ziel-belicht/
Cryofiel
10 jaar geleden
Het onderwerp heeft zeker mijn interesse. Alles wat nieuwe kennis op zou kunnen leveren, heeft namelijk mijn interesse. Ik heb intussen geleerd (met dank aan Popper) dat een verhaal dat niet falsificeerbaar is, automatisch nietszeggend is. Dat komt doordat iets dat niet falsificeerbaar is, de verbinding met de werkelijkheid verliest. Dat wil niet zeggen dat het persé fout moet zijn. Je kunt namelijk pas zeggen dat een denkbeeld fout is wanneer je dat denkbeeld kunt vergelijken met de werkelijkheid. Bij een niet-falsificeerbaar denkbeeld kan dat niet. Het verhaal op jouw site is niet falsificeerbaar. Daardoor staat het, zoals ik hierboven heb uitgelegd, als het ware op een andere planeet die vanaf de aarde niet zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil iedereen bedanken voor zijn bijdrage aan deze vraag. Elke bijdrage, ongeacht of deze groot of klein is geweest, komt uit persoonlijke kennis/ervaring en kan voor mij en voor de lezer een groot leermoment inhouden. Is het niet op dit moment, dan misschien later in tijd. We zullen het ervaren. Alles is dus waardevol! Ieder heeft het beste antwoord (ieder deelt wat voor hem op dat moment waarheid is). Het is niet aan mij om hier een voorkeur uit te spreken. Niets is goed of fout. Alles is goed! Alles kan een leermoment zijn. Nogmaals dank!
De meeste mensen die een orgaan van iemand anders krijgen, zijn dankbaar dat ze een tweede kans hebben gekregen en worden blijer van karakter. Maar dat geldt niet voor iedereen, er zijn ook mensen die doorgaan zoals zij altijd deden. Je wordt niet een ander mens, maar kan het wel zo voelen, anders, gelukkiger, levenslustiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederlandse artsen zeggen dat het een cultureel verschijnsel betreft. Volgens professor Dunning, in de Volkskrant van 24 november, komen Nederlandse harttransplantatiepatiënten (er zijn er al zo'n 350) nooit met dergelijke dingen aan. De meeste verhalen zijn van 'horen zeggen', niet betrouwbaarder dan ieder ander broodje-aapverhaal. In ieder geval is het erg ongeloofwaardig dat iemand leert schaken van zijn donorhart.

Er zijn veel studies verricht naar de psychologische en psychosociale aspecten van transplantaties. Een Oostenrijkse onderzoeksgroep onder leiding van Brigitta Bunzel stelde daarbij begin jaren '90 ook directe vragen naar het effect van harttransplantatie op de persoonlijkheid. Het ging om 47 patiënten (45 mannen en 2 vrouwen). Een psycholoog ondervroeg hen drie maanden na de transplantatie: 'Voelt u zichzelf hetzelfde als voor de operatie, of voelt u zich veranderd?'

De antwoorden vielen uiteen in drie groepen. De grootste groep, 37 van de 47, ontkenden elke invloed. Men vond de suggestie onzin. Acht patiënten gaven antwoorden waaruit bleek dat zij zich wel degelijk bepaalde dingen afvroegen. Drie van hen waren mannen met het hart van een vrouw (reactie: 'Je wilt toch niet zeggen dat ik nu homo ben'). Een ander vroeg zich gekscherend af of hij met vakantie naar Turkije moest gaan omdat zijn donor een Turk was. Twee patiënten hadden hun familie nadrukkelijk gevraagd of zij veranderd waren. De familie zei van niet.

Zeven patiënten erkenden een veranderde persoonlijkheid, maar niet door het nieuwe hart: 'De ziel is nog steeds dezelfde, maar de kijk op het leven is veranderd.' Drie patiënten vonden dat hun persoonlijkheid veranderd was door het overnemen van eigenschappen van hun donor. 'De persoon van wie ik het hart heb gekregen was een kalm persoon, niet hectisch, en zijn gevoelens zijn nu op mij overgegaan.' Een ander luistert naar harde muziek en heeft belangstelling voor auto's gekregen. (Hijzelf is 45, zijn donor was 17.)

Meer informatie in de bron, ik kan hier niet meer tekst kwijt.

Toegevoegd na 42 seconden:
Let wel: dit betreft een artikel van 14 jaar oud!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoort wel vaker dat mensen na een transplantatie 'veranderen '. Of het echt door het nieuwe orgaan komt weet ik niet , mogelijk speelt ook de impact een rol in de verandering . Het is tenslotte niet niks om de orgaan van een ander te krijgen .
En zeker bij een levensbedreigende aandoening kan ik me voortellen dat je een andere kijk op het leven krijgt en je anders gaat gedragen dan voor de transplantatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk niet, alle mensen die antwoorden ja zijn gek... Een hart is een orgaan dat functioneerd net zoals jouw oude hart...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hart is niet meer of minder een onderdeel van je lichaam en niet van je persoonlijkheid.
Het is de mens zelf die bepaalde eigenschappen aan een hart heeft toegewezen, zoals een goed hart, een groot hart, een klein hartje, een bloedend hart, een gebroken hart, klinkt wel leuk, maar het is allemaal onzin natuurlijk, een hart is een deel van het geheel.
En de mens zelf blijft de mens die hij was en is.
Wel kan de impact van de operatie de mens veranderen .
Zou men ooit in staat zijn, onze hersenen te vervangen door anderen, dan zouden er wel degelijk grote veranderingen kunnen gebeuren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Spiritueel gezien, is het nog duidelijker.
Omdat de ziel van de mens, maar tijdelijk ' woont' in het lichaam, een lichaam dat stoffelijk is, dus tijdig
Een ander onderdeel in dat lichaam zal nooit de ziel veranderen.
De ziel dat ben jij, het lichaam is de huisvesting waar meestal van alles mee mis is.
Maar nadat je bent overgegaan, ,laat je dat weer keurig achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf heb een stamceltransplantatie ondergaan , mijn zus was donor.
Wat wel raar bleek is dat ik ineens enorm veel tomaten ben gaan eten kan geen dag bijna zonder tomaten. Het blijkt nadien dat mijn zus zei ik eet enorm veel tomaten kan er niet af blijven elke dag trouwens. Vandaar dat ik dus zot ben geworden van tomaten. Dus ja in mijn ogen kan het wel dat een mens bepaalde dingen overnemen van de donor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ritchie30, jammer dat ik aan je antwoord niet kan zien of je het ironisch bedoelt! Als grap vind ik je antwoord zeer geslaagd, als serieus antwoord zeer matig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen grap hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je persoonlijke ervaring!
Het is maar wat jij onder een 'ander mens' verstaat hé.
In wezen zijn we op geen enkel moment dezelfde mens als het moment ervoor want er doen zich per seconde ontelbare veranderingen voor in zowel ons fysieke, ons psychische als ons emotionele lichaam.

Vermits we allemaal onderhevig zijn aan impulsen die via specifiek gecodeerde vibraties op ons waarnemings- en bevattingsvermogen op ons inwerken is het dus vrij logisch dat het verwijderen van een bestaand orgaan op zich reeds een enorme impact heeft op ons persoonlijk waarnemings- en bevattingsvermogen.
Daarna komt er nog eens een orgaan bij dat totaal anders trilt en/of totaal anders gecodeerd is tegenover jouw persoonlijke, specifiek gecodeerde vibratie.
Mij lijkt het heel logisch dat dit nieuwe orgaan een impact heeft jouw waarnemingsvermogen, jouw bevattingsvermogen alsook jouw vermogen tot meningen vormen.

Wat ik reeds meermaals opgemerkt heb is het volgende:
indien degene die de transplantatie ondergaat een zeer uitgesproken constructieve ingesteldheid heeft dan verloopt de integratie van zo'n nieuw orgaan veel vlotter dan bij mensen die een uitgesproken destructieve ingesteldheid hebben.
Mensen met overwegend constructieve ingesteldheid nemen vaak ook extra constructieve eigenschappen over van de donor.
Dit kan uiteraard enkel geverifieerd worden indien de donor ook gekend is.
Mensen met overwegend destructieve ingesteldheid nemen heel vaak ongewenste fenomenen over van hun donor.

In hoeverre de getransplanteerde organen een invloed hebben op de persoonlijkheid van de ontvanger hangt dus mede af van de mentale ingesteldheid van de ontvanger zelf.

Indien mensen niet zo'n uitgesproken ingesteldheid hebben dan integreert het nieuwe orgaan zonder duidelijk aanwijsbare verschillen in gewoontes of karaktertrekken.

In feite merk je pas duidelijke invloeden wanneer mensen ook duidelijke specifieke karaktertrekken vertonen voor de transplantatie.

Uiteraard kan men zich nog altijd de vraag stellen of die veranderingen zich op termijn ook zouden voorgedaan hebben zonder die transplantatie.

Ik heb mijn antwoord enkel gebaseerd op hetgeen ik bij mezelf en anderen heb opgemerkt.

Aan jou de keuze om hier voor open te staan of niet ;-)

Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
"Gecodeerde vibraties"?
Wat vibreert er? Hoe snel vibreert het? Waarom vibreert het? Welke codering wordt er gebruikt? Waarom wordt er eigenlijk gecodeerd? "een orgaan dat trilt"?
Waarom zou een orgaan trillen? Ik heb wel eens een trillend oogspiertje, en dat is best vervelend, maar het gaat gelukkig altijd snel weer over. "een orgaan dat gecodeerd is"?
Wie codeert er een orgaan? Waarom wordt een orgaan gecodeerd? Hoe kun je een orgaan decoderen? Wat houdt dat coderen eigenlijk in? "Een orgaan dat invloed heeft op iemands bevattingsvermogen"?
Als je een donornier krijgt, begrijp je ineens bepaalde dingen niet meer? Als je een stuk donorhuid krijgt, begrijp je ineens wel hoe procenten werken? "een constructieve ingesteldheid", "een destructieve ingesteldheid"?
Wat is dat? "eigenschappen overnemen van de donor"?
Je beweert dit nu gewoon, zonder enige onderbouwing. Hoe kom je erbij dat er "eigenschappen" zouden worden overgenomen? Over welke eigenschappen gaat het? Of zijn die ook "gecodeerd"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is me duidelijk, @GerdaMaria.
Fijn om weer eens info uit eigen ervaring te lezen, als bronvermelding. Dank daarvoor.
Cryofiel
10 jaar geleden
Begrijp jij al die codes en al die trillende organen wel? Zou je dit uit kunnen leggen, ik ben benieuwd waar deze kennis vandaan komt, hoe snel de organen trillen, welke amplitude ze bereiken, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Energie is trilling. Elk orgaan heeft zijn 'eigen' trilling hetzij gecodeerde vibratie, nodig om dit leven te leven zoals gepland, enz. Onder het antwoord van Corsa66 heb ik een link geplaatst die hieromtrent enige informatie geeft. Je hebt wel direct gereageerd, maar waarschijnlijk het artikel niet gelezen...
Cryofiel
10 jaar geleden
Die link heb ik echt wel bekeken, hoor. Maar niet geheel gelezen - zo'n gigantische hoeveelheid brij, daar is echt niet doorheen te komen. Er wordt direct al begonnen met een totaal onduidelijke stelling. Als ik verder lees verwacht ik dat die stelling wordt uitgelegd. Maar nee, er wordt op voortgeborduurd. Maar als de basisstelling al volkomen onduidelijk is, kun je voortborduren wat je wilt, je bent mij al kwijt. Ergens anders op die pagina wordt een duidelijk fout standpunt verkondigd. Ook dan wordt er gigantisch voortgeborduurd op dat foute standpunt. Maar als de basis fout is, is de rest van het theoretische bouwwerk ook fout. Dus die link van jou, daar kan ik niets mee. Nu terug naar wat je hier schrijft. "energie is trilling". Wat bedoel je? De accu van mijn auto bevat bijvoorbeeld vrij veel energie. Staat mijn accu nu te trillen? Ook een steen die op een hoge berg ligt bevat energie. Ik dacht dat die steen daar heel stil ligt, maar volgens jou trilt die steen? Waarom heeft nog nooit iemand daar iets van gemerkt? Daarna ga je verder met vertellen dat elk orgaan zijn eigen trilling heeft, hetzij een gecodeerde trilling. Ik heb geen idee wat je bedoelt. Staat het orgaan te trillen? Zo ja, met welke frequentie en met welke amplitude? Wat bedoel je met jouw stelling dat die trilling zowel gecodeerd als ongecodeerd kan zijn? Waarom is die trilling nodig om te leven? Wie maakt het plan voor het leven van een orgaan? Je ziet: vragen, vragen, vragen. Ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mahric, Leuk dat jij begrijpt wat ik bedoel ;-) @Cryofiel, Jammer voor jou dat je nog steeds met zovele onbeantwoorde vragen zit.
Het enige wat ik hier op te zeggen heb is dat ook jij op een dag wel spontaan zal begrijpen dat niet alles vanuit het ratio (hersenen-brein?) dient begrepen te worden of dat zelfs niet alles via rationeel denken kan begrepen worden.
Er zijn een heleboel zaken die je als mens intuïtief kan begrijpen en aanvaarden doch dat lukt pas van zodra je meer vanuit je hart-gevoel en/of hart-wijsheid gaat leven.
Je laat dan de ervaringen voor zich spreken terwijl je geniet van alles wat zich aandient zoals het zich aandient.
En ja, vanuit mijn standpunt bekeken trillen alle facetten van het leven volgens een specifieke codering die ik nog nooit ben gaan meten maar die ik wel ervaar en waarneem met hetgeen ik mijn persoonlijk bevattingsvermogen noem. En dat is iets wat niet bevattelijk uit te leggen is aan iemand die dit nog niet bewust ervaren en/of doorleefd heeft dus kan ik enkel zeggen en schrijven:
Leef jouw leven zoals jij dat het liefst van alles leeft en op een dag doen er zich wel bepaalde veranderingen voor in jezelf waardoor ook jij zowel letterlijk als figuurlijk met je hersenen gaat voelen en met jouw hart gaat denken of redeneren. En wellicht roept ook dit weer extra vragen bij jou op, het weze zo ;-) Voor mezelf heb ik een eenvoudig uitgangspunt dat mij al heel veel levensvreugde, spontane antwoorden en duurzame oplossingen heeft gebracht:
"Laat datgene los wat je niet begrijpen kan en tracht te aanvaarden dat het zichzelf wel verklaart." En sinds ik dat doe stel ik steeds minder vragen aan anderen en komen er toch antwoorden op de vragen die ik nooit heb uitgesproken. Voor mij verklaart het leven zichzelf via diverse ervaringen en daar heb ik vrede mee. Misschien kan jij dat ook eens proberen? Toch Bedankt voor het reageren en fijn weekend nog voor jullie allemaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel,
Velen van jouw vragen in deze categorie zijn beantwoord. Maar even zo[velen]vaak ‘pareerde’ jij deze met je ratio, intellect, bestaande wetenschappelijke theorieën, enz. Spiritualiteit is een subjectief ‘concept’ [voorb: intuïtie, innerlijk weten, ervaring, gevoel, enz.] en, zoals jij ‘bewijst’, makkelijk door een bestaande theorie of overtuiging ‘te verklaren’’. Moeilijker is het, een ervaring, een gevoel, een ingeving, …, te accepteren zoals deze ervaren wordt, zonder deze te willen verklaren, hetzij met ‘woorden’ stuk te praten of zelfs te ontkennen. Het is vertrouwen krijgen in [nu nog] onverklaarbare zaken, luisteren naar je innerlijke stem/wegwijzer/intuïtie/… en daarop durven handelen. Vragen hebben is goed. Laten we dan ook probeer de [zelf]verkregen antwoorden te ervaren/leven om ervan te leren [ook oorzaak-gevolg]. Beste Cryofiel, wij, en velen met ons, kunnen en proberen deze wereld beter te maken en [zelf]bewuster. Onze taak / uitdaging is het om wetenschap [objectiviteit] en spiritualiteit [subjectiviteit] samen te laten smelten. Afzonderlijk zijn ze heel belangrijk; samen een verrijking.
Daar ligt nog genoeg braak terrein. Een uitdaging?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik krijg het gevoel dat je denkt dat ik ervaringen zou ontkennen, of geen ervaringen zou hebben. Als je dat inderdaad denkt, kan ik je garanderen dat dat een verkeerd uitgangspunt is. Ik probeer echter mijn ervaringen niet als iets losstaands te zien, maar ze te verbinden, om zodoende een groter geheel te vormen, waarin alles een eenheid is. Zou ik dat niet doen, dan zou ik losse brokjes overhouden. Daar zou ik vervolgens elke betekenis aan kunnen geven die ik zou willen - maar wat heb ik daaraan, als elke andere betekenis precies evenveel waard is? Dat is wat ik hierboven zie: verzin een willekeurige intuïtieve ervaringsuitleg. Leuk, maar je ontkent dan de volkomen tegenovergestelde intuïtieve ervaringsuitleg die een ander eraan geeft. Zo maak je dus een keuze. Een willekeurige keuze. Waarbij je niet beseft a) dat je een keuze maakt, en b) dat die keuze volstrekt willekeurig is. Ik pleit ervoor de bredere context te zien. Zodat mijn keuzes niet meer willekeurig zijn. Of, voor zover ze toch willekeurig zijn, dat ik zo realistisch ben dat te beseffen. Dat noem ik inzicht. Al die verhalen over trillende organen met coderingen klinken leuk, maar geven geen enkele vorm van inzicht. Hooguit een goed gevoel - maar dat goede gevoel blijft slechts bestaan zolang je weigert wat breder te kijken.     Een tweede punt is dat ik het gevoel krijg dat je denkt dat ik onverklaarbare zaken zou ontkennen, dat ik ze niet zou accepteren. Ook dat is onjuist. Ik zou ze graag willen verklaren, dat zeker, maar ik accepteer zowel de onverklaarbare zaken als het feit dat ze op dit moment nog onverklaarbaar zijn. Maar - wat heeft dat te maken met trillende organen? Een trillend orgaan is niet onverklaarbaar. Voor zover wij hebben kunnen nagaan trillen organen niet. Natuurlijk sta ik open voor elke aanwijzingen dat organen toch trillen. Mocht zo'n aanwijzing opduiken, dan wordt het trillen van de organen een onverklaarbaar feit. Maar zolang die aanwijzingen nog niet zijn gevonden, mogen we er niet zomaar van uitgaan dat organen zouden trillen. Ook al zou het nog zo goed voelen als ze wel zouden trillen, ons gevoel heeft geen invloed op de werkelijkheid.