Hoe noemt het geloof in Engelen en Duivels?

Hey! Dit is mijn eerste vraag :) Ik heb namelijk een taak voor Godsdienst, of toch iets in die aard... één van mijn vriendinnen gelooft in het 'wicca-geloof', dat blijkbaar iets is met heksen. En ik vroeg me af of het geloof in Engelen (en duivels) ook een naam had... Of is dat nu eenmaal gewoon 'ik geloof in Engelen'?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Geloof in engelen noemt men Engelenleer. Bekende engelen zijn de aartsengelen Gabriël en Michael.

Geloof in Satan is iets verzonnen door het Christendom. Satan bestaat niet, net zoals de hel niet bestaat. Het is alleen verzonnen om je bang te maken. En dat schept macht. Er is een 'bruggetje' naar de Engelenleer, want Satan of ook wel de Duivel genoemd zou een gevallen engel zijn. Verstoten uit de hemel.

Satan zou 'het kwaad' in eigen persoon zijn. Maar ook hier is de vraag of dit echt bestaat? Veelal is het een manier waarop wij hier in het Westen zijn 'leren' denken. In goed en kwaad. Maar persoonlijk vraag ik mij dus af of 'Het kwaad' dus echt bestaat. Het is volgens mij veel meer het ontbreken van het goede. Met 'goede' bedoel ik dat wij ervan bewust zijn hoe onze geest of mind werkt. Met andere woorden:'waarom zijn we bang voor iets? worden we jaloers? willen we steeds meer? voelen we haat? zijn we ongeduldig?

Toegevoegd na 17 minuten:
BTW: engelen komen voor in het Joodse, Islamitische en Christelijke geloof. De engel Gabriël die de teksten van de Koran doorgeeft aan Mohammed, Vrede zij met hem, is dezelfde die aangaf dat de Moeder van Jezus, Maria in verwachting zou gaan raken.

Let in het eerste plaatje op de kleine Jezus die op een soort lichtstraal samen met daarbij het kruis komt 'aanvliegen' richting moeder Maria.

In het tweede plaatje zie je Mohammed, Vrede zij met hem, met de engel Gabriël. We zien van Mohammed niet zijn gezicht. Dat is een regel in de Islamitische geloofscultuur die je mag respecteren.

Het gaat hier dus om één en dezelfde (aarts-)engel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw!
Je hebt gelijk: misschien is er wel geen kwade. Ik moet ook zeggen dat ik meer geloof in engelen als in duivels.
Bedankt voor de hulp! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen dank :-)

Andere antwoorden (2)

de engelenbeweging

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn werkgroepen geformeerd om mensen (zogezegd) te helpen — „de steun van engelen te krijgen”.Dit noemt men een engelenbeweging.

(Bijbels gezien is dit ten stelligste af te radeni)

Toegevoegd na 14 uur:
God alleen dient aanbeden te worden ,niet de schepping (engelen)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik. Dankjewel!
Geloof in duivels, of in de duivel heet ook wel satanisme.
De grootste organisatie betreft het modern satanisme is de Church of Satan.
Dit is een internationale modern satanistische organisatie met het hoofdkwartier te New York. Leden zijn minimaal 18 jaar en hebben betaald voor het lidmaatschap.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Church_of_Satan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan#Satanisme

Het geloof in engelen, komt in heel veel grote godsdiensten voor.
Een engel is een bovennatuurlijk, verstandelijk wezen, dat wordt teruggevonden in verscheidene (vaak monotheïstische) religies. In het christendom, de islam, het jodendom en zoroastrisme, treden engelen, als bediendes of beschermers van de mens, gewoonlijk op als boodschappers van God (of de goden), van wie ze duidelijk zijn onderscheiden, en beschikken over bovenmenselijke capaciteiten en eigenschappen. In andere religies worden bovennatuurlijke wezens soms vergeleken met engelen, omdat zij enkele kenmerken met engelen gemeen hebben en gelden als engelachtigen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engel

Er is dus niet echt een geloof, wat gebaseerd is op alleen engelen,
maar er zijn wel mensen die zo ver gaan in hun geloof dat zij zich
Praktiserend Engelen Expert® noemen.
Je kunt daar een cursus voor volgen.
http://www.engelencursus.nl/praktiserend-engelen-expert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, dat is al heel wat meer informatie over dit onderwerp! Bedankt! :)