Zijn het spreken in talen in 1 korinthiers 14:2 hetzelfde als het spreken in talen in handelingen 2:4 ?

zie:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs+14%3A1-4&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10

en :

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen+2%3A+1-4&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10

Wat kan de betekenis en het doel zijn van het spreken in talen in deze 2 bijbelboeken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Nee, dit is niet hetzelfde.
Het eerste bijbelgedeelte wat je aangeeft, gaat over het spreken in tongen (glossolallie).
Hier bij spreken mensen een taal die anderen niet kunnen begrijpen. Ze spreken deze taal omdat ze (zeggen) vervuld te zijn door de Heilige Geest.
In het tweede bijbelgedeelte echter, gaat het over de uitstorting van de Heilige Geest op de discipelen van Jezus.
De tongen van vuur waarover wordt gesproken, kun je letterlijk nemen. In het tweede gedeelte van dit tweede bijbelgedeelte wordt gezegd dat de discipelen in vreemde talen begonnen te spreken. Deze talen waren echter wel bestaande talen.
Ze kregen van de Heilige Geest de gave om verschillende talen te beheersen.
Er werd door de menigte die de discipelen hoorde spreken wel gezegd dat ze wartaal spraken en dronken waren, maar dit was omdat de menigte deze vreemde talen gewoonweg niet konden verstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
een kleine toevoeging: ''tongen als van vuur'', dus deze tongen leken op vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een direct juist antwoord op mijn vraag zoals ook de charismatische beweging het leert. bedankt hiervoor. De anderen eveneens bedankt voor hun zienswijze. ;-)

Andere antwoorden (2)

Het enige verschil ertussen lijkt dat in handelingen 2 iedereen het lijkt te verstaan.
En toch wordt er ook gezegd dat ze als dronken leken, dus "wartaal" spraken ? dus misschien waren er maar een paar die het verstonden en andere wellicht niet
en het latere spreken in tongen niet te verstaan is zonder interpretatie.
dus ja het lijkt mij dat het toch hetzelfde is.
12 jaar geleden
Het lijkt erop dat in handelingen een dubbele bovennatuurlijk handeling plaatsvindt.

1) het spreken in tongen/klanken
2) God vertaald het naar de omstanders in hun eigen taal.

In Korintiers wordt de tongentaal anders uitgelegd zie vers
23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?

Het is hier dus niet voor buitenstaanders bedoeld.