Kunnen kinderen (van tot of rond een jaar of 6) de dood voorspellen?

Ik zit hier namelijk al een tijdje mee. Toen ik zelf namelijk klein was heb ik tegen mijn oma gezegd dat ze op haar 63e zou sterven. Dit is ook gebeurd. Nu hoorde ik laatst dat ons oppaskindje (toen ongeveer 5/6 jaar oud) een aantal jaren geleden tegen mijn moeder heeft gezegd dat onze hond over 5 jaar zou sterven en zij over 8 jaar. Onze hond is inderdaad 5 jaar later gestorven. Ik vind dit best wel akelig. Zou het kunnen dat kleine kinderen daar realistische uitspraken over kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Akelig verhaal en als je hierop gaat letten kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof kleine kinderen hier realistische uitspraken over doen. Het feit is dat kleine kinderen zoveel uitspraken doen dat het enkel een kwestie van kans is dat één kind het een keer goed heeft. Er zijn wereldwijd zoveel kinderen die zoveel uitspraken doen. Dit soort verhalen blijven hangen terwijl uitspraken van al die kinderen die het niet goed hebben (en dat zijn er ontzettend veel) vergeten worden. Dit maakt kinderen nog niet paranormaal, gewoon een kwestie van toeval.

Zeker wanneer je zoiets als dit op internet zet is het slechts een kwestie van tijd of je komt meerdere personen tegen die hetzelfde meegemaakt hebben. Al die verhalen waar de voorspelling niet juist blijkt te zijn worden dan niet gemeld aangezien deze gewoon niet interessant zijn en vergeten worden.

Honden worden vaak tussen de 9 en 18 jaar oud wanneer ze een natuurlijke dood sterven. Wanneer je zegt dat een hond over 5 jaar sterft zul je er nooit heel veel naast zitten zeker niet wanneer deze al wat ouder is, de kans dat je het dan goed hebt...

Wanneer de persoon waarover de uitspraak gedaan is zich er erg veel van aantrekt is dit ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Op die manier kunnen ze dan meewerken aan hun eigen voorspelling. (soort omgekeerd placebo effect) Belangrijk is om gewoon realistisch naar dit soort uitspraken te kijken en dit af te toen als de toeval dat dit is. Hoewel ik me kan voorstellen dat dit een akelig gevoel teweeg brengt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk niet dat kinderen dat kunnen.

Dit is namelijk iets dat heel eenvoudig te testen (controleren) is. Als kinderen dit wel zouden kunnen, zou dat dus al lang breed bekend zijn. En alles dat breed bekend is en ook nog eens eenvoudig kan worden onderzocht, dat wórdt ook onderzocht. Zeker als het zo in tegenspraak is met de huidige kennis als dit.

(Ter illustratie: veel fysici zijn *teleurgesteld* over het feit dat de zoektocht naar het Higgs-deeltje heeft geresulteerd in het verwachte deeltje. Als ze het deeltje *niet* hadden gevonden, of als het gevonden deeltje onverwachte eigenschappen zou hebben gehad, zou dat betekenen dat de huidige kennis fout is, en dat zou veel interessanter zijn.)

Terug naar het onderwerp: er zijn wel anecdotes zoals jij en C4th die beschrijven, maar die kun je verwachten: kinderen doen gewoon zo enorm veel voorspellingen, dat het logisch is dat een paar daarvan stomtoevallig uitkomen. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat kinderen écht iets kunnen voorspellen. Dit ondanks het feit dat veel paranormaalgelovers, om ze zo maar weer eens te noemen, in deze verschijnselen een bevestiging zien van hun overtuigingen, en zij dus enorm veel moeite hebben gedaan om te bewijzen dat kinderen bijzondere gaven hebben. Al hun inspanningen hebben tot nu toe niets opgeleverd, evenals de (schaarsere) wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied.

Kortom: er zijn geen aanwijzingen dat kinderen, van welke leeftijd dan ook, de dood kunnen voorspellen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Slechts doktoren kunnen dat en dan nog bij terminale patiënten en ook nog slechts bij benadering.
Helderziendheid is een niet bestaand fenomeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaringen weet ik dat het inderdaad wel mogelijk is.
Toen ik 9 jaar oud was, heb ik dat twee keer voorspeld bij mensen die op dat moment niet ziek waren en de voorspellingen kwamen uit.
Vooral bij de kinderen van tegenwoordig, lijken ze steeds vaker juiste voorspellingen te kunnen doen.
Echter zit hier ook een grote maar aan, tevens een waarschuwing!
Ga er nooit van uit dat het ook zal kloppen.
Ook deze kinderen kunnen beïnvloed worden door zaken , buiten hen om.
Waardoor de voorspellingen niet meer zuiver kunnen zijn.
Mijn antwoord op deze vraag is dus JA.
Komt het altijd uit?
Nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee Ed, je bent er weer - welkom terug! Vraagje: in feite zeg je (of beter gezegd: lees ik) dat kinderen wel vaker voorspellingen doen, en dat die soms uitkomen, maar heel vaak ook niet. Wat is het verschil met wat wnip zegt in zijn reactie onder de vraag? Ik bedoel zijn uitleg over de dobbelstenen - is dat niet hetzelfde als wat jij hier zegt?
Als boeddhist in lering vind ik dit helemaal niet akelig. Het heeft ook te maken met het feit dat ik zelf weet wanneer ik ga. Iedereen heeft dit soort gaven, al is dat bij de een dus meer aan het oppervlakte dan bij de ander. Als baby worden we in zekere zin helderziend geboren, maar naarmate we ouder worden leren we steeds meer schillen om ons heen te bouwen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga gedeeltelijk mee met mijn bovenbuurman. Elk mens wordt 'gevoelig' geboren. Vanuit de reïncarnatie (evolutie) theorie doorloopt/leert de ziel door elke keer opnieuw geboren te willen worden met een zichzelf gestelde nieuw doel/opdracht om deze in een aards leven uit te werken.

Maar komend vanuit (zeg maar) zielenrijk, waar veel meer 'inzicht' is dan in het aardse, is de boreling nog erg gevoelig. Naarmate zijn levensjaren toenemen wordt hij/zij door mens en maatschappij zo geconditioneerd, mischien zelfs wel gestigmatiseerd/gedogmatiseerd, dat hij/zij uit overlevingdrang de 'opgelegde waarheid' maar accepteert en zo zijn eigen wijsheid 'overdekt'.

Met de tijd, door 'strijd' en bewustwording, zien wij de zelf aangelegde schillen waar we ons mee omwikkeld hebben en doen er alles aan om ons te ont-wikkelen; om diegene te zijn die we in werkelijk zijn.

Kortom: Ja.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of is het bovenbuurvrouw...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dit is een leuke theorie. Maar: is er ook maar enige aanwijzing dat deze theorie ook maar iets met de werkelijkheid te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard. Mijn werkelijkheid.
Waneer wij allen weer 'boven' zijn zullen we het zeker weten en hierover geen 'bewijzen' hoeven overleggen. Hypothese: Ook al zou ik de waarheid spreken, Dan nog zijn er mensen die het anders zien en ervaren. Het enige juiste antwoord voor iedereen wacht ons "op zolder", boven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook het bestaan van dat "boven" is een theorie waarvoor ik graag enige aanwijzingen zou zien. Zoals je het nu vertelt is het een puur persoonlijk geloof. Iemand anders die precies het tegenovergestelde gelooft, heeft daarmee precies evenveel gelijk als jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste zal ik ook nooit tegenspreken.

Die 'aanwijzingen' zitten grotendeels in de mens zelf. Door inzicht vergaren, jezelf "onder de loep nemen" , bewustwording - en je gevoel niet te vergeten - zijn o.a. de ingrediënten om je echte zelf te leren kennen, de ander, en daarmee het (totale) leven. De eenheid van (zo) boven en (zo)onder, zeg maar. Wanneer je er over wilt lezen dan kan ik je de boekenreeks van Loes van Loon aanraden. Wel met deel 1 beginnen, enz... Niets 'zweverigs'. Alles wordt hier haarfijn uitgelegd en platgeslagen zogezegd. Een aarader!
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je antwoorden gaat zoeken "in de mens zelf" loop je het gevaar dat je, zonder het te weten, slechts wordt gestuurd door de menselijke psychologie. Een voorbeeld: De mens is nu eenmaal geneigd overal een bedoeling in te zien, ook als er geen bedoeling is. Het is evolutionair prima te verklaren hoe deze neiging is ontstaan. Ga je nu "in jezelf" zoeken, dan zul je ontdekken dat overal een bedoeling achter zit. Is dat nu zo? Of word je gestuurd door die ingebakken neiging bedoelingen te zien waar geen bedoelingen zijn? Mijn idee is, dat je juist boven jezelf uit moet stijgen, zodat je herkent door welke psychologische mechanismen je ook zelf wordt gestuurd. Alleen door die mechanismen te (h)erkennen, kun je tot een objectiever inzicht komen. Als ik het bovenstaande doe, kom ik er in dit voorbeeld achter dat er helemaal geen hoger doel zit achter de gebeurtenissen om mij heen. In het geval van de vraag kom ik erachter dat we niet mogen uitgaan van een "gevoeligheid" voor een "geestenwereld", omdat die puur door onze geëvolueerde psyche worden gecreëerd. Maar je zult dus buiten die psyche moeten treden om dat te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij is de zin van het leven het leven zelf. Om de wereld (en zijn 'werking) om mij heen te kunnen begrijpen zal ik eerst mijzelf moeten begrijpen en kennen.
Die kennis zit in een ieder, zoals ik eerder schreef. Lang begreep ik het leven niet, voelde me ongelukkig en werd ziek. Na de ont-wikkeling ben ik dichter bij mijn oorsprong en voel me prima. Voor velen is het lastig, op datgene te vertrouwen wat in onszelf goed voelt. Om dat te (h)erkennen en vervolgens te leven is moed voor nodig. Het is zo simpel maar het moet blijkbaar moeilijk zijn wil men er geloof aan hechten. Ik bedoelde niet de gevoeligheid van de geestenwereld, maar het leren vertrouwen op ons eigen gevoel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vertrouwen op je eigen gevoel moet je inderdaad leren. Je moet het durven. Maar veel mensen die zo hoog opgeven van het eigen gevoel, van het "in jezelf kijken", maken de grote fout dat ze daarbij bekende feiten ontkennen. Bijvoorbeeld de feiten die ik hierboven schetste: dat ons gevoel ons vaak totaal voor de gek houdt. Luisteren naar je gevoel is prima - maar *beperk* je niet tot je gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het de bedoeling is een goeie vraag of een goed antwoord te geven. Of ergens iets achter of in te zoeken? Misschien is het de 'bedoeling' van wel het kennen, dan wel ervaren van non-dualiteit.
Oftewel ons bewust te worden van de oneindigheid van de geest. Zo'n kind met deze ervaring komt in mijn optiek dicht in de buurt. Even heeft het met zijn voelsprieten contact 'vanuit en in het licht' en spreekt in zijn onschuld een getal uit. Het is louter een getal.
Zijn pscyhe zal 'als het goed of slecht is' daarna gaan bouwen aan mentale modellen die dit bedekken. Kortom 'ja' dus. Voor mezelf ken ik legio voorbeelden en heb ook geen behoefte dit te gaan onderzoeken of de bronnen te gaan delen. Het is zoals het is. Alles gaat zoals het gaat onder de zon. Wat we ook onderzoeken. Juist analyse is de dood. Het is koude energie. Ook de wetenschap erbij halen met Higgs-Boson of wat dan is mooi, maar het komt allemaal aan op gevoel en ervaren. Samen met het collectieve bewustzijn van de mensen en zijn maatschappij. Een maatschappij waarin we het heilige geschenk van intuïtie zijn vergeten boven zijn trouwe dienaar het verstand. Die laatste zijn we gaan vereren.
Cryofiel
11 jaar geleden
In mijn optiek begin je hier met net zo'n theoretische benadering als lifehacker eerder deed. Ik kan daarbij geen relatie vinden met de realiteit die we kennen - met andere woorden, het verhaal is puur theoretisch. Mijn benadering zou dan zijn om te gaan onderzoeken of deze theorie wel of niet aannemelijk is. Dat zou ik doen door te proberen een verbinding te leggen met de realiteit en met andere kennis. Dat zie ik hier echter niet gebeuren: hier staat "het is gewoon zo, en we hoeven niet te controleren of het zo is". Maar als dat mag met de ene theoretische overtuiging, dan geldt het net zo goed voor de tegenovergestelde theoretische overtuiging. Daarmee wordt het niet meer dan dat: een persoonlijke overtuiging. Een ander, die het tegenovergestelde gelooft, heeft precies evenveel gelijk. Dat is precies het punt waarop lifehacker en ik eerder al uitkwamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is hier theorie Sneeuwmannetje. Ik heb mijn relatieve realtiteit, jij hebt hem en ook de Lifehacker. Dat is allemaal totaal geen probleem. Of dit nu theorie of praktijk is. Het gaat er om dat er één absolute waarheid of realiteit is en dat is de manier waarop alles gaat zoals het gaat. Stem je jouw relatieve waarheid zo veel mogelijk af op die absolute dan heb je vermogens heel veel te voelen, en dat is naar mijn mening wat zo'n 'bijzonder' kind dan voelt. Het gaat om heel subtiele energie die je alleen kunt voelen in diepe meditatie. Dat heeft dus geen fuck met theorie te maken. Gewoon in de lotushouding en mediteren, mediteren en nog eens mediteren. Ervaren dus en geen theoretisch gekwetter of ego-gebral. Waar ik voor het theater nu ook gewoon aan meedoe :-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie opnieuw theorieën verschijnen. Namelijk de theorie dat er een "subtiele energie" zou bestaan. Dat je iets kunt *ervaren* is duidelijk. Dat is dan ook een geaccepteerd feit waarover geen discussie meer plaatsvindt. Maar dat is niet waar het om draait. Waar het om draait is: bestaat datgene wat wij ervaren echt, of is het slechts een ervaring, ons voorgeschoteld (of 'voorgelogen', zo je wilt) door de gecombineerde werking van ons lichaam en ons brein? Tot nu toe wijzen alle aanwijzingen die we hebben kunnen vinden op het laatste. Ik wil graag mijn relatieve waarheid (wat mooi Popperiaans is dat toch!) zo goed mogelijk afstemen op de absolute waarheid. Dat betekent dat ik al die aanwijzingen niet kan en niet mag ontkennen. Ik zie dus geen enkele aanwijzing dat die "energie" die je op sommige momenten kunt ervaren, meer zou zijn dan enkel een ervaring. De ervaring is echt, de energie niet. Nu we dit weten, is de volgende vraag natuurlijk hoe we deze conclusie terugvertalen naar datgene waar deze vraag om draait. Volgens mij moeten we ook in het geval van de vraag concluderen dat er geen aanwijzingen zijn dat kinderen werkelijk voorspellende gaven hebben. De enige "aanwijzingen" die we hebben, is dat sommige mensen het wel zo *ervaren*. Maar we moeten naar de *hele* waarheid kijken. Doen we dat, dan zien we ook hier dat die *ervaring* weliswaar reëel is, maar dat die niets zegt over de werkelijkheid. Een ervaring is een ervaring. Niets minder dan dat, maar vooral: niets méér dan dat. Stemmen we dus onze relatieve waarheid zo goed mogelijk af op de absolute, dan nemen we dit gegeven mee. Doen we dat, dan blijft er vooralsnog niets over van die voorspellende kindergaven. En natuurlijk is deze conclusie, zoals elke, een voorlopige conclusie. Het is de beste conclusie die wij *op dit moment* kunnen trekken. Misschien kunnen we morgen een nog betere conclusie trekken - misschien ook niet. (En ook voor dit punt geldt: wat prachtig Popperiaans!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel het kind van 6 jaar heeft twee grootouders en het kind voorspelt exact de dood van deze opa en oma.
En er was geen enkele aanwijzing dat dit zou gebeuren.
Is het dan nog steeds toeval?
Is het dan popperiaans?
Of is het een vertrek punt van overwegen, waarom dit kind deze volkomen juiste voorspelling gedaan heeft.
Het is te simpel er maar vanuit te gaan dat die kinderen daartoe niet in staat zijn, is op zich zelf prima hoor, niets mis mee, maar tegelijk moet je de mogelijkheid open houden dat er mogelijk nog een andere uitleg voor is.
En dat is voldoende, zonder je eigen mening te verloochenen.
Met het volledige behoud van de eigen mening zelfs en dat mis ik hier, zoals al die andere keren hiervoor.
Een wetenschappelijke conclusie mag nooit een eindpunt zijn, maar een vertrekpunt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je alleen naar dat ene kind kijkt, lijkt het heel bijzonder. Maar lees nu eens de prima reactie die wnip onder de vraag heeft geschreven. Over al die mensen die met dobbelstenen gooien. Na tien rondes heb je een klein aantal mensen die alle tien keer een zes hebben gegooid. Als je nu alleen naar één van die mensen kijkt, en de rest van de wereldbevolking voor het gemak even vergeet, lijkt het net of je iets heel bijzonders ziet: iemand heeft tien keer achter elkaar een zes gegooid! Wauw, wat bijzonder! Maar moet dat worden onderzocht? Natuurlijk niet! Je *verwacht* immers dat er een enkeling is die, door puur toeval, tien keer achter elkaar een zes zal gooien. Met jouw voorbeeld-kind is het precies hetzelfde. Als je alleen naar dat ene kind kijkt, lijkt het heel bijzonder. Maar als je je blik verbreedt en alle kinderen bekijkt, blijft er niets meer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer maar weer eens te reageren in de hoop dat deze reactie wel 'mag' blijven staan. Wij allen proberen met voorbeelden de ander datgene te "laten zien", lezen, wat we nu bedoelen. En blijf aub vooral de voorgaande reacties in het achterhoofd houden. Dan springt het ook niet van het ene in het andere voorbeeld. Door ruimtegebrek, andere invalshoeken en achtergrond worden stukjes [o.a. voorbeeld Ed van één kind] van het geheel gedeeld. Deze stukjes [van een veel groter geheel] wordt door de één direct herkend en door een ander niet. Erg, nee!
We kunnen ons mischien inlezen in de geadviseerde lektuur, enz. Doen we dat niet dan hebben de reacties ook weinig om het lijf.
Ieder zijn vakgebied, zeg ik uit beleefdheid. Maar eerlijk gezegd ligt dat bij innerlijke kennis/weten toch anders. Voor alle duidelijkheid; niet beter, maar anders.
itsme
11 jaar geleden
Zolang de discussie niet in chatten ontaardt (chatten is off-topic reageren, bijv. op de aanwezigheid van anderen in plaats van op het bovenliggende antwoord of een van de eerdere reacties in deze discussie) is het toegestaan.
En uiteraard geldt ook de voorwaarde dat de discussie niet op de persoon gericht wordt, niet beledigend wordt, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
itsme Er bestaan zoveel grensgevallen, dan ben je weer afhankelijk welke moderator er aanwezig is, of wordt er alsnog na weken een vraag, antwoord, reactie verwijderd, zelfs al gesloten antwoorden van maanden geleden.
Ach je weet ook wel waar de pijn zit.