Wat is dat een spirituele gids en hoe weet je dat je er een hebt?

Ik lees hier regelmatig over spirituele gidsen en zo, maar kan me er eigenlijk niet zo veel bij voorstellen. Zijn dat bekenden van je (overledenen of zo)? Iemand vertelde me eens dat mijn oma (overleden) altijd bij me is, dat klopt volgens mij ook, maar dat die een spirituele gids is, dat betwijfel ik ;)
Wanneer weet je dat je er eentje hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kun je honderd verschillende antwoorden op krijgen. Sommigen denken dat niet iedereen een gids heeft.
Sommigen denken dat wel iedereen precies één gids heeft.
Sommigen denken dat iedereen één of meerdere gidsen heeft.
Sommigen denken dat spirituele gidsen overleden bekenden zijn.
Sommigen denken dat spirituele gidsen engelen zijn.
Sommigen denken dat spirituele gidsen natuurgeesten zijn.
Sommigen denken dat spirituele gidsen altijd dieren zijn.
Etc. etc. etc. En sommigen zien geen reden om aan te nemen dat er zoiets bestaat als spirituele gidsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn onderwerpen die hier heel moeilijk te bespreken zijn. De 1 heeft het mogen ervaren en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer Lora want mijn vraag is oprecht en ik vind het jammer dat mensen zo katten op elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee eefst jou vraag is geweldig maar ik durf niet eens meer te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lastige van ervaren is dat je de woorden 'sommigen denken' in mijn vorige reactie naar waarheid kunt vervangen door 'sommigen ervaren'. Maar er zijn ervaringen bij die elkaar uitsluiten. Moet ik er dan toch van uitgaan dat al die ervaringen niet alleen echt zijn als ervaring, maar ook nog ervaringen van iets echts zijn? Moet ik geloven dat niet iedereen én wel iedereen een gids heeft? Dat iedereen er precies één heeft én dat sommigen er meer dan één hebben? Dat alle gidsen overleden mensen zijn én dat alle gidsen engelen zijn én dat alle gidsen dieren zijn? Als je ervan uitgaat dat alle ervaringen van iets echts zijn, dan stuit je op een logische onmogelijkheid vanwege al die tegenspraak. Het kan niet dat iedereen en niet iedereen een gids heeft, het kan óf de één óf de ander zijn. Sommige van die ervaringen kloppen dus niet met de werkelijkheid. Maar als je accepteert dat niet alle ervaringen kloppen met de werkelijkheid, waarom zou je er dan überhaupt van uitgaan dat er zoiets als gidsen bestaat? De enige reden daarvoor was dat mensen het ervaren, en we weten dat niet alle ervaringen kloppen met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lora en eefst: waarom interpreteren jullie simpele andere meningen als 'katten op elkaar', waardoor je 'niet eens meer durft te reageren'? Is het zo bedreigend om in contact te komen met andersdenkenden? Voor een feestje van gelijkgestemden kun je beter een gespecialiseerd forum opzoeken. Zelf blijf ik liever op GV, *juist* omdat hier ook andersdenkenden zijn. Dat is namelijk een stuk interessanter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de andersdenkenden willen totaal niet een klein beetje inleven in dingen die mensen wel ervaren. Wij staan ze niet te verzinnen, maar hebben die kunnen en mogen ervaren. En jij bent zelf ook lekker scherp hoor. Wij staan open om 2 van 2 kanten te zien, voelen en ervaren. En jij bent alleen gericht op 1 manier van denken. En als jij GV ziet als een feest prima, maar krijg de indruk dat jij alleen je mening op wil dringen zoals jij het ziet. Prima die waardeer ik maar waardeer ook eens iets van andere zijde. Want hoe kan je oordelen als je dit zelf nooit hebt ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, als je dat allemaal leest uit wat ik schrijf, is communicatie blijkbaar zinloos.

Het beste antwoord

Laat ik mijn nek weer eens uitsteken... komt ie:

Iedereen heeft een gids, alleen niet iedereen zal deze als zodanig herkennen, kan er (nog) geen contact mee maken of heeft de gids nog niet nodig gehad.

Gidsen zijn mensen die ooit geleefd hebben, zonder stoffelijk lichaam. Het kan een overleden familielid zijn of iemand waar je ooit in je leven(s) al eens een innige band mee hebt gehad. Het kan ook een oeroude ziel zijn die niet meer incarneert.

Een gids hoeft niet perse een familielid te zijn, een vriend of vriendin kan ook. Ze zijn er om je voor een korte of langere tijd te begeleiden en te helpen. Een gids grijpt niet in, je bent volledig vrij en een gids dringt nooit iets op. Ze zijn er dus altijd en alleen om jou te helpen.

Gidsen maken op vele manieren contact en het belangrijkste is hiervoor open te staan. Wellicht is er al contact, maar herken je het niet als zodanig omdat je er een bepaalde verwachting bij hebt (bewust of onbewust).

Hoe jij je gids waarneemt ligt aan jezelf en is voor iedereen anders. Het kan zijn d.m.v. (aanwezigheid) voelen, woorden die binnenkomen, beelden, stemmen, feedback, gedachten. Je gids zal zich altijd aanpassen aan jouw perspectief, hoe je bent en waar je staat in je leven.

Deze laatste twee stukjes tekst komen uit een antwoord wat ik eerder gaf op de vraag: Hoe kan ik contact maken met mijn spirituele gids(en)?

Laat de reacties maar komen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Heel mooi omschreven! Ik klets heel wat af met mijn gids in meditatie, ik geef geen antwoord, dat van jou is heel mooi en duidelijk. Als ik kon gaf ik je 10 +jes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eentje is meer dan genoeg hoor :) Dank je wel voor je mooie reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kunnen alleen maar positieve reacties zijn! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi duidelijk en compleet+1

Andere antwoorden (9)

Iedereen heeft er een ,je moet je er alleen van bewust worden.Het zijn vaak de dialogen die zich in je hoofd afspelen.Je overdenkingen.Je denkt dat het alleen je eigen overwegingen zijn maar het is wel degelijk''overleg'' met je gids.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Helaas klopt je antwoord niet. Ze bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dus je kunt ook een gids hebben zonder dat je het weet? Iemand die je helpt de goede dingen te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je intuítie verteld wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je denkt dat het je ingefluisterd wordt door een gids, maar het zijn je eigen overwegingen. Dat kan natuurlijk ook. Waarom zou ik mijn gedachten moeten verklaren met spirituele gidsen als ik hersenen heb die prima in staat zijn zelf overdenkingen te produceren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan SusyQ.Ik weet het ook niet zeker.Ik laat elke mogelijkheid open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is direct een ander verhaal. Daarnet waren je overdenkingen nog 'wel degelijk’‘overleg’‘ met je gids'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stel ik voor als men het over je gids hebt,misschien is het wel je eigen intuítie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ suzy geef dan zelf antwoord met jouw mening/idee erover. Daar hebben mensen tenminste wat aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik in mijn reactie al gedaan. Ik zie geen reden om mijn gedachten te verklaren met spirituele gidsen terwijl ik ook hersenen heb die prima in staat zijn zelf overdenkingen te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaan we weer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaan we weer met wat precies? Ik zie in deze rij met reacties geen onvertogen woord.
Je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat zoiets niet bestaat.
En laat je dit soort sprookjes dan ook niet aanpraten, ook niet op deze website. Er is geen enkele aanwijzing voor.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas klopt je antwoord niet.Ze bestaan wel.
AWM
14 jaar geleden
Nietes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL gelukkig mag iedereen hier zijn mening geven!
AWM
14 jaar geleden
Ja, gelukkig wel. En als iemand het niet bevalt, stuur ik mijn spirituele gids op hem af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@colinda
maak je geen illusies.
kleine kinderen hebben ook denkbeeldige vriendjes en die bestaan ook niet echt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gereïncarneerde pitbulls zeker, die passen wel bij jou....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben jaren geleden eens de weg kwijtgeraakt. Had ik toen maar een gids gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman. Was je net te laat om niet als eerste te hebben geantwoord. Je valt me tegen. Wordt je oud? Dit keer geen bron van Skepsis? Dan klopt jouw verhaal niet.
AWM
14 jaar geleden
"Word je" is niet met dt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoordman ze bestaan niet.. zullen we samen het oijabord spelen in een donkere kamer, met kaarsjes aan.
AWM
14 jaar geleden
Nee, mijn enige angst is dat de spirituele vragen zullen opdrogen hier. Dan is er niks meer aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique antwoordman gaf pas aan op een vraag over het oijabord om deze absoluut niet te spelen dat er krachten vrij komen waar wij niets van weten. En om contact te maken met de andere wereld hij verwijst naar een medium. Dus een beetje dubbelzinning, of het begin is er.... Vreemd dat heel veel mensen er niets van moeten hebben maar het bord spel niet durven te spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wacht tot het licht op groen springt. Dat is hem beloofd door Eddijst. Misschien helpt een avatar met een groene potlood.
AWM
14 jaar geleden
Kijk nou eens naar mijn avatar! Ik ben al verlicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer....-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zou ik best met een ouijabord durven 'spelen'. Het lijkt me alleen dodelijk saai. Mensen die wel geloven dat er een andere wereld is waar je contact mee kunt krijgen via een ouijabord, zou ik afraden daarmee te 'spelen', zeker als ze niet heel goed in hun vel zitten. De menselijke geest is tot heel veel in staat, en niet alles even leuk.
Zolang je niks hoort heb je er ook geen. En als de gids er wel is zal het zich wel kenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klein voorbeeld kan ik je wel geven waarom ik open sta voor mijn spirituele gids.
Wanneer ik iets kwijt ben in het huis waar ik woon en ik het na dagen zoeken nog steeds niet vind,vraag ik in gedachte aan mijn helper of hij of zij mij wilt helpen om het te vinden.Opvallend vaak vind ik het nog dezelfde dag of op een plaats waar ik normaal niet opgekomen was.
En als ik bv mijn fiets op een bepaalde plaats moet zetten waar diefstal aan de orde van de dag is, vraag ik of mijn helper een oogje in het zeil wilt houden en mijn fiets wil beschermen.Op die manier vraag ik heel veel en moet zeggen dat mijn helper mij nog niet in de steek heeft gelaten.Het geeft mij in ieder geval een heel warm en veilig gevoel en dat vind ik in deze tijd heel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld waarin we leven bestaat uit een met de zintuigen waarneembaar deel en een niet waarneembaar deel. Dat niet waarneembare deel wordt "spiritueel" genoemd. Daarin is alles met elkaar verbonden en leert de mens de belangrijke lessen waarvoor hij gekozen heeft voor zijn geboorte.

Bij dat leren wordt hij bijgestaan door wat "gidsen"wordt genoemd. Er bestaat een populaire misvatting dat dat een soort pappies en mammies zijn die op commando komen aansnellen om aan je behoeften te voldoen.

Dat is echter een misvatting. Gidsen manifesteren zich op veel manieren. Bij voorbeeld via een regel in een boek dat je "zomaar" leest en dat precies het antwoord bevat op een onbewuste vraag.

Ze komen je te hulp op hun eigen initiatief. Niet op het jouwe en zoals gezegd op veel manieren en meestal niet als persoonlijke verschijning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak als je denkt dat je een spirituele gids hebt, blijkt dat die gids jou heeft. Dus spirituele gidsen kun je niet 'hebben' in die zin van 'er macht over hebben'.

Volgens de Bijbel bestaat de spirituele wereld uit twee rijken: het rijk van God en het rijk van Satan. Iedere geest (of gids) die Jezus Christus belijdt als Heer en als in het vlees gekomen, is van God en iedere geest die dat niet belijdt is niet uit God. Lees maar na in de brieven van Johannes.

Iedere geest die je op Jezus wijst, is dus van God. De meeste spirituele gidsen doen dat niet. Ik wil ze dan ook niet als gids hebben. Ik hoop jij ook niet. De gids die dat wel doet, is de heilige Geest. Door de Bijbel te lezen en te vragen of de heilige Geest je wil leiden, zul je Hem beter leren kennen. Niet meteen als een of andere verschijning aan je bed, maar soms op heel subtiele manieren. Ik ga geen voorbeelden noemen, omdat ik Hem dan vast pin. Maar Hij is de beste spirituele gids die je kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere dag spreekt mijn gids tegen mij en ik tegen hem, hij wringt zich tussen mijn gedachten en het is de truck dat te scheiden, na jaren ben ik nu in staat gewoon met hem te praten.
3 jaar geleden zat ik in de grot met nog twee andere mensen, tijdens het gesprek veranderden de energie ploseling binnen de grot, er kwam een grijze enigzinds transparante wolk de grot binnen van ongeveer een halve meter hoog, deze wolk kwam naar me toe en omsloot mij geheel, iedere vezel in mijn lichaam begon te vibreren, ik begon hevig te transpireren en daarna te huilen, alles was zo heftig dat ik bang was mijn bewustzijn te verliezen.
Hierna verdween de wolk weer uit de grot en bleek dat ik er een gids bij gekregen had.
Ook de andere twee mensen hebben de wolk gezien.
Sinds die tijd heb ik twee gidsen, links en rechts van me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spirituele gids is iemand dei je begeleid in het leven.
Je heb een hoofdgids die vanaf je geboorte tot je sterven bij je is.

Daarnaast zijn er meerdere gidsen, Zij blijven bij je totdat zij jou op een bepaald niveau hebben gebracht. Daarna verdwijnen zij en krijg je andere om je heen, die je weer tot een hoger niveau begeleiden.

Hoe weet je dat je er één hebt?
Dat kan vanuit het gevoel ontstaan, dat kan ontstaan omdat je ze ziet. Of omdat je het in een andere vorm ziet.

Het kan heel goed zijn dat je familie leden om je heen hebt die 'over gegaan' zijn. Maar zij zijn niet jou gidsen, wel kunnen ze jou bijstaan, beschermen.

Herken je het gevoel dat je soms iets doet of wilt gaan doen en er een stemmetje is die zegt;'Nee, doe dat maar niet.'? Dit kán je gids zijn.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen een spirituele gids heeft maar niet iedereen kan dat waarnemen.
Dit komt ook doordat men weigert te geloven dat er gidsen zijn. Dan blokkeer diegene het contact zonder het te weten.
Wanneer je er voor open stelt, zul je het sneller ontdekken maar ga er niet dwingend mee om want dan zul je minder snel contact hebben.

Ik kan me ook voorstellen dat wanneer je het niet kent of herkent, jij je er moeilijk wat bij voor kunt stellen.

Maar probeer eens in een moeilijke situatie of bij een moeilijke keuze de vraag te stellen wat je moet doen. Wanneer je alert bent en blijft in de dingen om je heen of in je gedachten, ontvang je een antwoord. Soms kan dat antwoord er zomaar zijn terwijl je een boek open slaat of door een gebeurtenis/gevoel buiten of in jou! Of door een gedachte die plots in je opkomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eerste regel dei moet die zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heb toch antwoord gegeven en dat is goed, laat je ook niet ontmoedigen door sommige anderen.
Zolang je maar een eerlijk antwoord geeft, moet je de ruimte er voor nemen.
Het is fijn dat er steeds meer mensen hier zijn die zeggen wat ze voelen.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijkheid is heel belangrijk, dank je Ed!
Het enige waar ik mij mee kan verenigen is dat de "gids" in jezelf zit. Het "intuitieve weten" wat de meeste mensen bezitten.

Niet iedereen maakt er gebruik van, en iedereen noemt het weer anders.

Voor sommige mensen is het een spirituele gids, voor een ander is het intuitief weten, en voor een derde groep mensen is het onzin of placebo effect, en weer een andere groep mensen gelooft echt dat er overleden voorouders meelopen in je leven als gids voor jou. Anderen geloven in God, Allah, Boeddha, Confucuis, of shiva....
Een heleboel mensen vinden hun leiding en gids in de Natuur, door geregeld naar buiten te gaan en zich te verwonderen over het leven.

In die zin denk ik dat het woord "gids" soms verwarring schept, omdat dit voor de één betekent dat het een persoon is, voor de andere energie, en voor de derde een idee of gevoel van vredigheid en geliefd zijn of geleid worden.

In ieder geval vind ik dat eenieder troost en geruststelling, leiding en kracht mag vinden in deze gids, hoe we hem dan ook benoemen :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
* en, je weet dat je een gids hebt, zodra je er zeker van bent. Dat is het punt waarop je je bewust wordt van leiding.