Hoe merk je dat je geest uit je lichaam treedt?

Uittreding. geest

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Kan toch niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan maar helemaal zeker weet ik het ook niet.
Maar als niemand zeker weet of het kan of niet is het toch nog geen bijgeloof?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang niemand bewezen heeft dat het NIET kan, kan ik niet bepalen of het wel kan. Hopelijk krijg je een antwoord waarmee je iets kunt, in plaats van vage reacties van: dit kan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier dan nog een vage reactie: kan toch niet! Zwaartekracht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me sterk dat iemand dat kan vertellen uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poison, wie zegt dat een geest niet heel licht is en bijvoorbeeld watm waardoor hij opstijgt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warm*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje: "Zolang niemand bewezen heeft dat het NIET kan, kan ik niet bepalen of het wel kan." Da's de omgekeerde wereld. Mensen die iets beweren, moeten bewijzen dat het wel kan, niet andersom. En zolang ze dat niet bewezen hebben, kunnen we ervan uitgaan dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warme lucht stijgt inderdaad. Maar hoe komt het dan weer terug? Aan een klein zijde draadje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies eerst zien dan misschien geloven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel mensen die beweren dat het kan Canicus. Er zijn veel boeken over geschreven. Ik heb er ook meerdere gelezen. Maar ik wil van het mensen zelf horen wat hun ervaring daarbij is en hoe ze het merken dat ze uit hun lichaam zijn getreden. Maar ik sta ook open voor meningen van andersgelovigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor die mensen zijn er 2 mogelijkheden: OF ze liegen (en soms letterlijk dat het gedrukt staat), OF ze hebben een van de ervaringen gehad zoals bijvoorbeeld in het antwoord van Milou, maar beseffen dat niet. Een echte uittreding heeft nog niemand kunnen laten zien/aantonen, zowel direct als indirect niet. We merken er dus *helemaal niets* van. En van iets waarvan je helemaal niets merkt, kun je net zo goed uitgaan dat het er niet is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Vragensteller: Ik bedoelde het ook niet verkeerd. Ik geef wel even mee dat voor verschillende mensen een verschil bestaat tussen geest en ziel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik geef wel even mee dat voor verschillende mensen een verschil bestaat tussen geest en ziel." Geest en ziel. Twee concepten waarover niemand 't eens kan worden, waarvan sommigen zeggen dat ze hetzelfde zijn, anderen verschillend, maar die niemand ooit heeft mogen aanschouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raad je een hele mooie boek aan deze noemt ik moest doodgaan om mezelf te genezen van Anita Moorjani. Ongelooflijk mooi waargebeurde verhaal waar de wetenschap zelfs geen antwoord op heeft. Die vrouw heeft een uitreding gehad (bijna doodervaring) lag in coma en was dus terminaal en op haar laatste uren bezig. kon gesprekken beluisteren die in de gang verderop gebeurde 10 meter van haar bed en door een deur en gang. Ze kon kiezen terug te komen in haar lichaam en zichzelf te genezen van terminale kanker. En dat laatste gebeurde ook, dokters wetenschap stonden met hun mond open. Dit verhaal is wereldbekend nu, een mooie boek ik raad het je aan. Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mevrouw heeft gewoon chemotherapie gehad. Je kunt dan wel een dergelijk verhaaltje ophangen, maar wie controleert dat? Hoe kunnen we weten of dat echt waar is? Kunnen we niet. Wat we wel weten is dat chemo kan helpen. Wat is dan meer waarschijnlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar, er zijn wel mensen die over 'die concepten' eens zijn maar niet door een ieder, zoals jij bijvoorbeeld.
Met alle respect: ook al wordt de werkelijke waarheid gedeeld; ieder van ons bepaalt uiteindelijk zelf of hij deze waarheid aanhangt of niet. Niet meer en niet minder. Ik weet/geloof erin, jij niet. Is het dan belangrijk of er iemand gelijk moet hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een antwoord op deze vraag moet komen, dan ja. Zo niet, dan hoeft deze vraag niet te worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een antwoord hoeft m.i. niet de waarheid te bevatten. Een persoonlijke ervaring of overtuiging mag ook. Het is aan een ieder daar zijn overtuiging uit te halen. Het gaat er volgens mij om dat er gedeeld wordt en dit bij iedere geïnteresseerde terecht kan komen.
Doel: verrijking van kennis; het vergroten van bewustzijn, enz...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennis verrijk je niet en bewustzijn vergroot je niet door middel van anekdotes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Spiritlover: Zo werkt het niet. Degene die iets beweert, bijvoorbeeld dat een geest kan uittreden, DIE moet het bewijzen, niet andersom. Anders mag jij gaan bewijzen dat er geen reuzen bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar, een anekdote, zoals jij met ons deelt, is een grappig verhaal over iets wat echt gebeurd is.
Wil dit zeggen dat je er voor openstaat, om er vervolgens met een open vizier verder te reageren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta best open voor zaken, als men wat kan laten zien. Tot op heden blijft het bij verhalen. Sta jij er ook voor open dat het misschien helemaal niet kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker. Maar op dit vlak ben ik er zeker van dat het wel kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lifehacker: Mooi. Ik stel voor dat je eens wat laat zien dan. @Spiritlover: Wat jij in je antwoord schrijft zijn geen argumenten, maar een beschrijving van een persoonlijke ervaring. Dat is precies wat ik met anekdotes bedoel (al besef ik mij dat dat een niet geheel juist gebruik van die term is). Daarnaast betekent jouw ervaring helemaal nog niet dat jouw geest uit je lichaam is getreden. Dat is een conclusie die jou voor jouzelf hebt gemaakt, op basis van die ervaring. Er zijn echter ook andere conclusies/verklaringen mogelijk. Ik vermoed dat je die nog niet echt zorgvuldig tegen elkaar hebt afgewogen om te bepalen welke de meest voor de hand liggende is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar, spiritualiteit heeft niets met uiterlijkheden te maken maar met wat er in jou zelf gebeurt, hoe jij jezelf onderzoekt met datgene wat is en waar jij je mee kan verbinden, zonder dat dit zichtbaar moet zijn. Dus "laat maar zien dan" is de verkeerde vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn voor uittredingen best wel criteria te verzinnen op basis waarvan je iets kunt laten zien. Bijvoorbeeld de merktekens die bovenop lampen van operatietafels zijn aangebracht, die nog nooit iemand heeft gezien die een uittreding meldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je KUNT het van 2 kanten bekijken, inderdaad. Dat doe ik ook. Ik zie echter dat 1 van die 2 kanten veel waarschijnlijker is dan die andere kant. Mag ik je dan wat boeken aanraden over de menselijke psyche? Ik denk dat je daar meer duidelijkheid uit haalt. Overigens heb ik zelf ook zo m'n ervaringen waarvan ik in eerste instantie dacht "wow dit is echt niet normaal", maar hoe meer kennis ik opdoe over het menselijk brein, hoe normaler ik het ga vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijvoorbeeld "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab: http://www.bol.com/nl/p/wij-zijn-ons-brein/1001004009714141/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik telefoneerde met onbekende dame. Heb nooit bij haar thuis geweest. Tijdens ons intens gesprek, was ik plots achter haar, in haar keuken waar ze zat te wiebelen op de 2 poten van haar stoel. Ze schrok toen ik zei dat ze zo kon vallen. Heb van achter haar (daar bleef ik) alles beschreven, waar de veranda, living, eetkamer en een aantal deuren die ik nog kon zien. Hoe kan dit eigenlijk? Heb er geen controle over. Dame viel bijna omver, omdat ik aan de telefoon was met haar en niet bij haar thuis. Dat is toch weg zijn uit je lichaam of ben ik mis?

Het beste antwoord

De meeste mensen merken dat niet. tenzij je geoefend hebt met mediteren, dit kan je liggend doen of in de lotus houding.
Ik heb, toen ik jong was, een bijna dood ervaring gehad. Ik weet daar zelf niks meer van maar het was wel al bijna gedaan met me. Ik heb altijd al interesse gehad voor de geesten wereld en ik ben nu ook al een tijdje aan het mediteren. Ik probeer de laatste tijd ook astrale projectie, wat een ander woord voor uittreden is. Ik ben nu pas 15 en ik verwacht nog niet dat het mij zal lukken. Maar ik voel soms wel wat terwijl ik het probeer.
Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen maar het kan voor elk persoon amders zijn.
Als ik dan aan het mediteren ben, voel ik mij soms heel licht. Ik voel iets aan me trekken maar ik beweeg zelf niet.
Soms voel ik me zo licht, dat ik m'n lichaam niet meer voel maar ik zie wel een omgeving. Dit duurt echter niet lang omdat ik nog niet geoefend genoeg ben om in de astrale projectie te blijven. Als ik weer terug ga schrik ik wakker en lijkt het als of ik een stroomschok heb gehad.
Soms kan je voor en/of na een astale projectie niet meer bewegen. Je hoeft hier niet bang voor te zijn, dat gaat namelijk vanzelf weer over.

Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord bop de vraag heb gegeven. Ik raad je ook aan om op youtube 'astral projection' op te zoeken.

Gr. Mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat merken de meeste mensen niet.
Dat merk je alleen als je er in gelooft.
Er zijn mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad en dan zie je
je eigen lichaam liggen.
Dan merk je dat.

Er zijn ook mensen die geloven dat je geest iedere nacht uittreedt tijdens het dromen.
En die verklaren op die manier een deja-vu.
Maar die mensen hebben weinig besef van de huidige wetenschap.
Die geloven dat.

Er zijn ook mensen die zeggen zo geoefend zijn in het mediteren, dat die er bewust voor kunnen zorgen dat hun geest uittreedt en die dan zichzelf zien zitten. Dat is niet makkelijk. Maar als dat kan, dan merk je dat dus ook.

Maar normaal gesproken blijft je geest gewoon rustig in je lichaam en heeft
geen enkele behoefte om zonder dat lichaam "aan de wandel" te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momo....,
Je spreekt over anderen: er zijn mensen....er zijn ook mensen...
Dat is een veilige modus.
Zeg gewoon wat JIJ vind of hoe JIJ erover denkt.
Wat vind jij?
Hoewel zij die een uittreding ervaren hebben er vaak van overtuigd zijn dat hun ervaring 'echt' is, bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs dat uittredingen ook daadwerkelijk plaatsvinden. Sommige wetenschappers veronderstellen dat het gaat om een bijkomend verschijnsel van een verstoorde temporalekwabfunctie in de hersenen.

Ook slaapverlamming geldt als een mogelijke wetenschappelijke verklaring voor het fenomeen. Deze slaapstoornis gaat vaak gepaard met realistische hallucinaties, waarbij men soms het gevoel heeft het lichaam te verlaten. Ook de andere fysieke sensaties die men ervaart tijdens een uittreding (suizingen, tintelingen, vibraties, ... ), komen sterk overeen met de hallucinaties die zich bij slaapverlamming kunnen voordoen.

Door elektrische prikkeling van de gyrus angularis blijkt het mogelijk om gevoelens van uitreding op te wekken. In 2004 ontdekte een Zwitserse onderzoeksgroep dit bij toeval, toen ze epilepsiepatiënten elektroden hadden geïmplanteerd in hun zoektocht naar de oorzaak van epilepsie. Later onderzoek bevestigde deze waarneming. Zo werd in november 2007 ook de hersenactiviteit in kaart gebracht tijdens een op deze wijze kunstmatig opgewekte 'out-of-body experience'. De verklaring is momenteel dat buitenlichamelijke gewaarwording ontstaat wanneer onze hersenen er niet langer in slagen om onze zelfwaarneming, tastzin, gezichtsvermogen en evenwichtszin met elkaar te integreren. Mensen die wel in het astrale lichaam geloven, zeggen dan vaak dat men met de hersenen een soort van poort maakt en dat slechts het door de poort lopen de eigenlijke uittreding is.

Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief.

Door mensen die beweerden een uittreding gehad te hebben tijdens een operatie werden tekens en objecten die zodanig aangebracht waren dat zij van onderen niet zichtbaar waren en die ook niet aan de betreffende persoon bekend waren in alle gevallen niet waargenomen, ondanks het feit dat men beschreef wat men van bovenaf allemaal waarnam. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat daadwerkelijke uittreding niet plaatsvond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Milou, dank voor deze uitgebreide wetenschappelijke uitleg. Ook zeer interessant!
Maar, deze vraag is gesteld onder het kopje 'spiritualiteit'. Waar ik benieuwd naar ben is: wil je ook vanuit deze invalshoek een reactie geven?
Raad je een hele mooie boek aan deze noemt ik moest doodgaan om mezelf te genezen van Anita Moorjani. Ongelooflijk mooi waargebeurde verhaal waar de wetenschap zelfs geen antwoord op heeft. Die vrouw heeft een uitreding gehad (bijna doodervaring) lag in coma en was dus terminaal en op haar laatste uren bezig. kon gesprekken beluisteren die in de gang verderop gebeurde 10 meter van haar bed en door een deur en gang. Ze kon kiezen terug te komen in haar lichaam en zichzelf te genezen van terminale kanker. En dat laatste gebeurde ook, dokters wetenschap stonden met hun mond open. Dit verhaal is wereldbekend nu, een mooie boek ik raad het je aan. Groetjes Ritchie

Toegevoegd na 11 uur:
Bij deze wil ik nog verder aanvullen.
Uittredingen bestaan dit wil zeggen dat je geest uit je lichaam komt te zweven. Ons lichaam is gewoon een omhulsel niet meer en niet minder. Onze geest blijft voortbestaan en dood is geen dood. Er bestaan al genoeg boeken over zoals ik ook vermeld hier boven, ook de bewijzen zijn er gewoonweg waardoor de wetenschap daar dieper onderzoek in is gaan doen en eigenlijk vastgesteld dat er meer is wat ze nog niet kunnen verklaren. De wetenschap staat altijd open voor zulke zaken. Uittredingen bestaan maar daar ben je soms ook niet bewust van tijdens je slaap. Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je tip.
Maar wat mij interesseert is hoe jij 'tegen' dit onderwerp aankijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een aanvulling gedaan bij mijn antwoord.
Ik sta er zeker open voor want heb zelf ene bijna dood ervaring gehad.
Dood is geen dood , dood is juist ene overgang.
Dus uitredingen zijn heel goed mogelijk en en s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel met laatste wat zag niet meer wat ik schreef liep iets mis.
Dus uitredingen zijn heel goed mogelijk ook tijdens je slaap, maar ook bewust door diepere meditatie bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+