hoe kan ik met iemand over god praten?

Ik zou heel fijn vinden als er iemand bij mij thuis komt om over god praten. soort een dominee, ik weet niet hoe je noemt , als je iemand bij mensen thuis langskomt om over god praten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om niet meteen in de klauwen van de eerste de beste Jehova te vallen die binnenkort (als je niet al te anoniem en onvindbaar bent) op je stoep zal staan na deze oproep, is het verstandig als je zelf al ongeveer weet tot welk geloof / welke kerk je je aangetrokken voelt. Je kunt dan gewoon contact opnemen met een kerkbestuurder (die staan in elke gemeentegids), een pastoraal werker, een diaken, een pastoor, een dominee, die graag een gesprek met je aan zal gaan. Die mensen zijn daar voor opgeleid, en ze zijn er ECHT niet alleen voor in het ziekenhuis of als je met grote problemen zit. Als het gaat om allerlei levensvragen in het algemeen, kun je natuurlijk ook een humanistisch raadgever raadplegen. Die vertegenwoordigt niet per definitie een godsdienst, maar staat wel open voor alle mogelijke religieuze denkbeelden en alternatieven daarvoor.

Zolang jij niet weet bij welke kerkgemeenschap jij je aan zou willen sluiten is het niet mogelijk om zomaar iemand bij jou thuis te vragen om over het geloof te praten. Dan kan je beter eerst in jouw gemeentegids kijken welke kerken bij jou in de buurt zijn. Vervolgens er een paar op zondagmorgen bezoeken, gewoon om te proeven hoe de sfeer daar is. En als je daaruit een jou wel aansprekende gemeenschap kan kiezen, dan contact opnemen met de dominee of een ouderling van die kerk. Deze zal zeker graag bij jou thuis komen om erover te praten. Toegevoegd na 3 minuten: Of in plaats van een dominee kan het natuurlijk ook een pastoor of pastor zijn.

vaak staan in de plaatselijke weekbladen alle activiteiten die door de plaatselijke kerken worden georganiseerd. dus niet alleen de kerkdiensten, maar ook thema-avonden en jeugddiensten, alphacursussen, enz. kijk eerst eens wat je aanspreekt en bezoek evt. zo'n dag/ avond. misschien krijg je daar contacten (of juist niet omdat het je helemaal niet aanspreekt) en goede gesprekken. dit kan later altijd nog uitgroeien tot bezoekjes bij jou thuis.

als gelovig mens vind ik dat een mens niet zo hautain mag zijn om met iemand over God te praten, dat doet God zélf wel met de mensen.

ga als je de drempel niet te hoog vind , eens kijken bij een dienst van het leger des heils , hier vind je allerlei mensen die heel gewoon zijn en in simpele taal je vragen beantwoorden

Je kunt in iedere woonplaats contact opnemen met iemand van een kerkelijke gemeente. Bijvoorbeeld een voorganger, maar dat kan ook via een secretaris (die noemen ze soms ook scriba). Ik wil je hierbij wel helpen.

Kerken hebben hun gemeentes in kleinere wijken verdeeld. Elke ouderling heeft één of meerdere wijken onder zijn beheer. De ouderling heet nieuwe leden mensen welkom namens de kerk. Ook kun je als lid van de gemeente contact opnemen met jouw ouderling met de vraag of hij/zij langs wil komen om met je te praten over het geloof. Zo werkt het in ieder geval binnen de protestante kerk. Volgens mij kun je in ieder geval bij iedere kerk of ieder gebedshuis kun je zo binnen lopen. Bij de kerk/het gebedshuis kun je dan precies deze informatie vragen. Het belangrijkste is welk onderdeel in het geloof jij belangrijk vindt.

een alpha cursus is ideaal hiervoor

Bronnen:
http://www.alpha-cursus.nl/

Er is een website, zie hieronder, waar je meer informatie kunt vinden over je zoektocht naar God. Als je kunt en wilt bid dan dat God je zal helpen om Hem te vinden.

Je zou eens kunnen kijken op www.isermeer.nl. Op deze website heb je genoeg contactinfo en kan je ook door klikken naar lokale kerken. En daarnaast is het misschien goed om met mensen in je omgeving er over te praten die je kent. Een bezoek aan een lokale kerk kan altijd alleen je hebt veel verschillende soorten. Rooms-Katholieke en PKN kerken zijn meer kerken die bekend zijn. Met een orgel, vaak een dominee in een toga, oude gezangen en beetje statis. Evangelische en baptistenkerken zijn vaak wat uitbundiger en speelt van een band en wat liedjes in hedendaagse taal. Op www.churchatwork.nl kan je veel kerken in je omgeving vinden. Op http://www.filippus.nl/content/view/1405/52/ kan je een testje doen wat voor kerk MOGELIJK bij je zou passen. Tis slecht een indicatie. Succes met je zoektocht :)

Het zal wat moeilijk zijn iemand te vinden die je op zo een manier over God vertelt dat dat een optimaal gesprek wordt. Natuurlijk zijn er mensen die er voor hebben doorgeleerd, zoals priesters, dominees , rabbijnen enz. Maar is het een goed idee iemand te vragen die je al (goed) kent( een vriend M/V)) en gelovig is. Ik denk dat je behoefte hebt om een beleving van God te krijgen die niet beladen is met dogmatiek en religie. Het is mij opgevallen dat hartelijke mensen die geloven de facetten uit het geloof in God opgepakt hebben welke je niet altijd bij professionals vindt. Ondanks dat ik GEEN Jehova's getuige ben, heb ik uitgerekend me een aantal van hen de betere gesprekken en dringen ze mij niets op. Dat zegt niets over ervaringen van anderen met deze gelovigen, misschien heb ik het gewoon getroffen. Het is heel belangrijk hoe je zelf in dat gesprek staat. Ik heb ervaren dat geloven op zich een gave is die je door je op God te richten kunt verwerven. In mijn beleving heeft geloven in God dan ook weinig te maken met kerkgang en/of het uitoefenen van rituelen. Ik beschouw het dan ook als genade dat ik drie potentieel dodelijke ongevallen overleefd heb MMET het besef dat ik God's Bescherming genoot, kom anders maar eens levend uit een auto die onder water was (6 graden en ik via de achterklep de op de kop liggende auto kon verlaten, mij eerst los heb kunnen maken uit de veiligheidsgordels en de auto die ik naderhand nog gezien heb , helemaal verfrommeld was, op de plaats na waar ik zat. Verblind door een tegenligger ben ik te water gereden en kwam pas onder water weer bij , op de kop in de auto hangend onder water. Omdat mijn longen al gevuld waren met zeer koud water had ik geen verstikkingsangst, was uitermate kalm en kon precies met de energie die ik nog had de kant bereiken, alwaar mijn geheugen stopte. Die rust en vrede op dat moment MOET ik wel van God gekregen hebben, net als de kracht om weer bij kennis te komen (had een hersenschudding, gebroken neus en de striemen van de veiligheidsgordels als blauwe plakken in mijn lichaam staan. Voor mij is door wat ik meegemaakt heb het onmogelijk on NIET in God te geloven..... Mensen die ervaringen hebben met God kunnen je veel vertellen en vaak ook goed luisteren...... Ik wens je fijne mensen toe die jou kunnen helpen.

Ik zou je toch willen aanraden met Jehovah`s getuigen te praten, kan nooit kwaad.

Hallo heeft u inmiddels al een antwoord op uw vraag? Zo niet dan adviseer ik niet iedereen die zegt het te weten bij u binnen laat. Kijk even rond op de daarvoor bestemde site o.a die van www.tora-yeshua.nl direct rechts bovenaan vind u het antwoord. Zelf heb ik een video gemaakt die vertelt hoe je je hart aan Hem kunt geven. Wilt u schrijven over dit onderwerp dan kan dat via mijn email adres. jiooda@home.nl Ik heb zelf ook een site aangemaakt maar die is nog niet klaar toch staan er al wat zaken op die u licht kunnen geven op uw vragen. www.yiooda.jimdo.com Vriendelijke groet Yiooda

Bronnen:
Jiooda