hoe kan ik met iemand over god praten?

Ik zou heel fijn vinden als er iemand bij mij thuis komt om over god praten. soort een dominee, ik weet niet hoe je noemt , als je iemand bij mensen thuis langskomt om over god praten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon christelijk, maar zeker geen jehova!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katholiek ? Gereformeerd ? Gereformeerd vrijgemaakt ? Hervormd ? Mormoons ? Er zijn nogal wat smaken.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kun je verschillen wel vertellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent, maar voor jongeren is YouthAlpha een aanrader.
http://www.youthalphaenschede.nl/cursus/index.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga eens na een kerk word lid er van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geen Getuige van Jehovah ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij is dit een goede vraag.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als gelovig mens vind ik dat een mens niet zo hautain mag zijn om met iemand over God te praten, dat doet God zélf wel met de mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maybel, OF je hebt de vraag niet begrepen, OF je hebt het helemáál niet begrepen........ Waarom zouden mensen, gelovigen nota bene, niet over God / het geloof mogen praten als ze zoekende zijn ?? Zo win je NOOIT zieltjes natuurlijk..... En dan nog ; zelfs ongelovigen en atheisten delibereren en discussieren over God. Hij is van harte uitgenodigd mee te praten, maar vreemd genoeg blijft het opvallend stil aan die kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God praat nooit met mij ! Hoe zou dat toch komen ? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God kan alles zien en horen, maar praten met jou of met anderen doet hij op andere manieren denk ik, nelly3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet aan beginnen @Perceel ;-), ben een overtuigt atheist, dit na een streng gereformeerde opvoeding.
Ik ben een verloren schaap wat het prima vind de kudde te ontwijken ;)
Heeft geen zin om mij erop te wijzen dat God alles ziet en hoort en met me praat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is aan jezelf waar je in geloof nelly3 ...Regio Friesland, en ik ben bijna 30 jaar..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je zelf kiezen in welke God je geloofd?
En wat het Ware Geloof is?
Wat interessant. Alleen al de gedachte dat er zoveel keuze is uit soms heel verschillende geloofsovertuigingen(...) zou je te denken moeten geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden! Ik neem zelf binnenkort contact op via kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Perceel30 sta je er ook voor open om met een atheist over God (en het geloof) te praten?
Dat kan namelijk zeer leerzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@denkerin: er zit meer troost in het atheïsme dan alleen 'hij bestaat niet' hoor, hoewel alleen dat voor veel mensen al een enorme opluchting kan zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@denkerin als iemand wil weten hoe zaken in elkaar zitten is hoor en wederhoor op zijn plaats en loont het om de wereld vanuit meerdere kanten te onderzoeken. Door alleen met christelijke vertegenwoordigers van geloofsgemeenschappen te praten krijgt de vraagsteller wel een erg beperkt beeld van de wereld voorgeschoteld. Dus niet alleen de dominee, de pastoor, een rabbi, en een atheist moeten gehoord worden, maar ook vertegenwoordigers van islam, boeddhisme en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Islam of Jehova, nooit van mijn leven. Daar heb ik hele slechte ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm, verkijk je daar niet op , AdrieK.
Juist mijn intensieve gesprekken en briefwisselingen met onze dominee rond mijn twintigste , zijn er mede de aanleiding voor geweest om niet alleen maar te 'kappen met de kerk' maar echt uiteindelijk zelfs bewust en overtuigd atheist te worden. Juist alle vragen die hij niet (of niet per definitie religieus) kon beantwoorden zijn daarin zo veelzeggend geweest. En vooral ook zijn eigen twijfels. (Waar overigens een veelvoorkomend verschijnsel onder theologiestudenten blijkt te zijn : verlies van het geloof naarmate de kennis toeneemt.). http://wapenveldonline.nl/artikel/690/gaat-de-dominee-voorbij/
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_hendrikse_legaliseert_het_ongeloof_1_291898 http://www.nieuwamsterdam.nl/geloven-in-een-god-die-niet-bestaat
Aanradertje trouwens die laatste. Zowel voor gelovigen als voor twijfelaars, agnosten en atheisten.
rose
11 jaar geleden
Ja, zeg, kan één of andere onbenul van de bieb de vraag niet gewoon even sluiten, leuker kunnen we het niet maken, een kaarsje aansteken wel... Zal ik een cake bakken?
rose
11 jaar geleden
Sorry, de voorgaande reactie hoort bij een andere vraag... ;-O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JolandaH: hoe werkt dat dan als hij geen antwoord geeft? Ben je dan een geboren atheïst?
Perceel30: je hebt slechte ervaringen met de Islam en de Getuigen van Jehova. En toch zijn deze beide geloven monotheïstisch en wordt beweerd dat ze dezelfde god aanbidden (hoewel ze het er met elkaar in elk geval niet over eens zijn). Je zoekt iets anders. Volgens jou zijn ze dus niet het ware geloof. Een groot deel van de mensheid (de islamieten) zouden dan dus misleid zijn. Terwijl ze toch echt goed naar hun profeet hebben geluisterd. Zou je daar geen algemenere conclusie aan mogen verbinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even dit. Geloof is vooral PRAKTISEREND. Alleen maar theorie weten heb je niets aan.
Idd. veel theologiestudenten geloven niet omdat ze er niets mee in de praktijk doen. Ze distantiëren zich van God op die manier. Ik vertel het volgende uit eigen ervaring.
Je krijgt vreugde en liefde voor God door een persoonlijke band met hem te scheppen. Dit is vooral praktisch door: te zoeken naar nieuwe zieltjes voor God, je nooit schamen maar vol met passie praten over Jezus, vasten en bidden en omgang met je broeders. Ik verzeker je als je God zoekt en hem vind(persoonlijke ervaring), dan verandert je leven radicaal. Weg met depressie, onzekerheid, verlegenheid, jaloersheid, afgunst en verslavingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Perceel30
Ik wens je veel succes bij je zoektocht. Ik weet zeker dat het gaat lukken. Ik zal geen reclame maken voor een kerk of denominatie dat is namelijk zeer persoonlijk. Zoek er één die bij je past en die je inspireert. Vraag God om een teken. Er is niets dat God meer verheugt dan de komst van een nieuw kind van God. Hij zal jou antwoorden. Ik wel reclame maken voor Jezus Christus, hij en alleen hij is de poort naar een eeuwig leven.

Antwoorden (9)

Om niet meteen in de klauwen van de eerste de beste Jehova te vallen die binnenkort (als je niet al te anoniem en onvindbaar bent) op je stoep zal staan na deze oproep, is het verstandig als je zelf al ongeveer weet tot welk geloof / welke kerk je je aangetrokken voelt.

Je kunt dan gewoon contact opnemen met een kerkbestuurder (die staan in elke gemeentegids), een pastoraal werker, een diaken, een pastoor, een dominee, die graag een gesprek met je aan zal gaan. Die mensen zijn daar voor opgeleid, en ze zijn er ECHT niet alleen voor in het ziekenhuis of als je met grote problemen zit.

Als het gaat om allerlei levensvragen in het algemeen, kun je natuurlijk ook een humanistisch raadgever raadplegen. Die vertegenwoordigt niet per definitie een godsdienst, maar staat wel open voor alle mogelijke religieuze denkbeelden en alternatieven daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jehova hoeven niet bij mij komen, dat is 1 ding wat vast staat.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ,daarom moet je oppassen met wat je zegt ;)
Ze staan ook altjjd voor de deur als er iets heftigs in de familie is gebeurd en de mensen ' bevattelijker' zijn ; een sterfgeval, een trouwerij, een geboorte, een scheiding, een verhuizing......vaste prik, alsof ze overal hun 'netwerkjes' hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja inderdaad marleen! Uitkijken inderdaad...
rose
11 jaar geleden
Misschien is het toch handig onderscheid te maken tussen Jehova en zijn getuigen... Ik heb in de jaren negentig een tijdlang een getuige over de vloer gehad met wie ik van tevoren de afspraak had gemaakt dat ik met haar in gesprek ging onder de voorwaarde dat ze ook daadwerkelijk zou luisteren naar mijn argumenten. Al snel kwam ze elke week, vanwege de 'interessante gesprekken'. En elke week liet ik haar nieuwe 'feiten' of dogma's ter tafel brengen, waarna ik zo doorgaan haarfijn de bewijslast fileerde Na zes maanden deelde ze mee dat ze niet meer zou komen omdat haar bezoeken aan mij nooit het beoogde doel (uiteraard bekering) zouden bereiken. Maar een gebrek aan respect heb ik haar nooit op kunnen betrappen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah nee joh, er zitten gerust heel aardige mensen tussen die het ook heel goed bedoelen. Dat hun club niet deugt, realiseren ze zich vaak zelf niet eens. Maar als je echt niet weet wat voor soort kerk / geloof je aanspreekt, bezoek er dan eens paar. Kerkdiensten zijn altijd openbaar en vrij toegankelijk (en voorspelbaar, op zondagochtend). Als het een heel hechte gemeenschap is, zullen ze je vermoedelijk zelfs aanspreken en verwelkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er nou weer mis met Jehova's getuigen? Die willen nu juist graag, en lang, over God praten met iedereen die maar wil luisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ongetwijfeld, maar vaak wel met nadrukkelijk hun eigen agenda. Vraagstelster is duidelijk zoekende, en wil hup op die zoektocht. Geen sturing door eender welke sekte. En wat er mis is met jehova's getuigen ; dit zijn wellicht ene paar leuke links om mee te beginnen. http://exjehovah.mysites.nl/
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/06/08/getuigen-van-jehovah-een-risico-voor-jongeren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jehova%27s_getuigen
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3095077/2011/12/27/Jehova-s-leren-vooral-om-niet-zelf-te-denken.dhtml En zo kun je uuuuuuuuuren doorgaan ; heb je alleen nog maar links, moet je ze nog doorlezen......
rose
11 jaar geleden
Maar, ja, hebben we niet allemaal een agenda... jouw bias steek je ook niet onder stoelen of banken, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker niet, maar ik evangeliseer dan ook niet.
Maar los daarvan zie ik ook als niet-meer-gelovige ECHT wel het verschil tussen objectief samen met iemand die daar veel verstand van heeft praten over geloven, het geloof , God zo je wilt, of de praktijken van Jehova's.
Maar die discussie hoeven we denk ik ook helemaal niet te voeren, wan vraagstelster is daarvan duidelijk ook op de hoogte en er vrij expliciet in : geen Jehova's. Dat ze verder kies voor 'wel geloven' en dat vorm wil geven, is HAAR keus. Het is niet aan mij haar daar van af te praten ofzo ; dat zal uiteindelijk haar eigen overtuiging moeten doen. Of niet natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je per se wilt geloven zal ik je niet tegenhouden, maar realiseer dat de meeste, zo niet alle, geloofsorganisaties in de eerste plaats bestaan om hun eigen positie te versterken en God/het Geloof als middel gebruiken om hun doel te bereiken. Mijn advies: beleef je geloof op je eigen manier en hou je ver verwijderd van alles dat met kerken te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een ongefundeerde opmerking Adrie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ongenuanceerd, maar niet ongefundeerd gonzo.
Kerkelijke organisaties zijn veelal rijk en vertonen akelige sekte-trekjes waardoor mensen zich vaak schuldig (zo niet zondig) voelen als ze de organisatie willen verlaten. (ja, ik generaliseer, maar dat doen meer reacties) Kijk (objectief) om je heen in de wereld en bepaal je eigen objectieve mening. De mijne is tenslotte ook maar een mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, ik moet erg lachen om je openingszin :)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan ben ik het niet met je eens Adrie. zeker in Nederland niet.
veel dominees hebben een universitaire opleiding gevolgd.
in verhouding verdienen ze daar (materieel gezien) een grijpstuiver voor.
als ze zichzelf echt zouden willen verrijken hadden ze beter een andere studierichting kunnen kiezen.
de kerken moeten zichzelf financieel bedruipen en dan lijkt het me logisch dat ieder lid daar financieel aan bijdraagt.
wat betreft het "zich zondig laten voelen"als je de kerk verlaat......dat zie ik ook een beetje anders.
God (en Jezus) aannnemen als je verlosser is voor mij van levensbelang! zonder Hem is leven mi straks onmogelijk.
als iemand waar ik veel van hou, God verlaat, ben ik daar heel verdrietig om. dat is wat anders als "bang dat hij/zij de club verlaat"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Gonzo. Nederlandse Dominees doen het beslist NIET voor het geld. Integendeel! Ik vind overigens wel dat de dominees wel wat meer passie mogen tonen en meer presentatietechnieken moeten gebruiken.
Ambitie moet zijn om zoveel mogelijk mensen naar de kerk te halen. Ik zie de reacties en ik wil de mensen ook oproepen om respect te tonen voor Jehova getuigen. Het is niet christelijk, inhumaan, discriminerend en respectloos om ze de deur te wijzen en agressief te reageren.
Zolang jij niet weet bij welke kerkgemeenschap jij je aan zou willen sluiten is het niet mogelijk om zomaar iemand bij jou thuis te vragen om over het geloof te praten. Dan kan je beter eerst in jouw gemeentegids kijken welke kerken bij jou in de buurt zijn. Vervolgens er een paar op zondagmorgen bezoeken, gewoon om te proeven hoe de sfeer daar is. En als je daaruit een jou wel aansprekende gemeenschap kan kiezen, dan contact opnemen met de dominee of een ouderling van die kerk. Deze zal zeker graag bij jou thuis komen om erover te praten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of in plaats van een dominee kan het natuurlijk ook een pastoor of pastor zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Daar ben ik het helemaal mee eens. Het lijkt me niet raadzaam om meteen mensen over de vloer te halen die je niet kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je mag je natuurlijk best een beetje orienteren, als je geen flauw idee hebt wat de preceize stromingen ongeveer inhouden of wat je aantrekt. Ze zijn allemaal bereid te komen al ben je van geen kerk lid, dus ' het is niet mogelijk; is gewoon niet waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed idee.
Lijkt mij ook, dat mensen graag willen komen praten over het geloof, al is het maar om nieuwe zieltjes te winnen (ik bedoel dit niet oneerbiedig)
vaak staan in de plaatselijke weekbladen alle activiteiten die door de plaatselijke kerken worden georganiseerd.
dus niet alleen de kerkdiensten, maar ook thema-avonden en jeugddiensten, alphacursussen, enz.
kijk eerst eens wat je aanspreekt en bezoek evt. zo'n dag/ avond.
misschien krijg je daar contacten (of juist niet omdat het je helemaal niet aanspreekt) en goede gesprekken.
dit kan later altijd nog uitgroeien tot bezoekjes bij jou thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga als je de drempel niet te hoog vind , eens kijken bij een dienst van het leger des heils , hier vind je allerlei mensen die heel gewoon zijn en in simpele taal je vragen beantwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerken hebben hun gemeentes in kleinere wijken verdeeld. Elke ouderling heeft één of meerdere wijken onder zijn beheer. De ouderling heet nieuwe leden mensen welkom namens de kerk. Ook kun je als lid van de gemeente contact opnemen met jouw ouderling met de vraag of hij/zij langs wil komen om met je te praten over het geloof.

Zo werkt het in ieder geval binnen de protestante kerk.

Volgens mij kun je in ieder geval bij iedere kerk of ieder gebedshuis kun je zo binnen lopen. Bij de kerk/het gebedshuis kun je dan precies deze informatie vragen.

Het belangrijkste is welk onderdeel in het geloof jij belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een alpha cursus is ideaal hiervoor
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alpha cursus = Jehova getuigen maar dan on-line
Amadea
11 jaar geleden
Inderdaad, infra, een alpha-cursus heeft helemaal niets te maken met Jehovagetuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie geen verschil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, een Alpha-Cursus staat los van Jehovah getuigen. Het is gewoon een vrijblijvende kennismaking met het christelijk geloof.
Je zou eens kunnen kijken op www.isermeer.nl. Op deze website heb je genoeg contactinfo en kan je ook door klikken naar lokale kerken. En daarnaast is het misschien goed om met mensen in je omgeving er over te praten die je kent. Een bezoek aan een lokale kerk kan altijd alleen je hebt veel verschillende soorten. Rooms-Katholieke en PKN kerken zijn meer kerken die bekend zijn. Met een orgel, vaak een dominee in een toga, oude gezangen en beetje statis. Evangelische en baptistenkerken zijn vaak wat uitbundiger en speelt van een band en wat liedjes in hedendaagse taal. Op www.churchatwork.nl kan je veel kerken in je omgeving vinden. Op http://www.filippus.nl/content/view/1405/52/ kan je een testje doen wat voor kerk MOGELIJK bij je zou passen. Tis slecht een indicatie. Succes met je zoektocht :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal wat moeilijk zijn iemand te vinden die je op zo een manier over God vertelt dat dat een optimaal gesprek wordt.
Natuurlijk zijn er mensen die er voor hebben doorgeleerd, zoals priesters, dominees , rabbijnen enz.
Maar is het een goed idee iemand te vragen die je al (goed) kent( een vriend M/V)) en gelovig is.

Ik denk dat je behoefte hebt om een beleving van God te krijgen die niet beladen is met dogmatiek en religie.

Het is mij opgevallen dat hartelijke mensen die geloven de facetten uit het geloof in God opgepakt hebben welke je niet altijd bij professionals vindt.

Ondanks dat ik GEEN Jehova's getuige ben, heb ik uitgerekend me een aantal van hen de betere gesprekken en dringen ze mij niets op.
Dat zegt niets over ervaringen van anderen met deze gelovigen, misschien heb ik het gewoon getroffen.

Het is heel belangrijk hoe je zelf in dat gesprek staat.
Ik heb ervaren dat geloven op zich een gave is die je door je op God te richten kunt verwerven.

In mijn beleving heeft geloven in God dan ook weinig te maken met kerkgang en/of het uitoefenen van rituelen.

Ik beschouw het dan ook als genade dat ik drie potentieel dodelijke ongevallen overleefd heb MMET het besef dat ik God's Bescherming genoot,
kom anders maar eens levend uit een auto die onder water was (6 graden en ik via de achterklep de op de kop liggende auto kon verlaten, mij eerst los heb kunnen maken uit de veiligheidsgordels en de auto die ik naderhand nog gezien heb , helemaal verfrommeld was, op de plaats na waar ik zat.

Verblind door een tegenligger ben ik te water gereden
en kwam pas onder water weer bij , op de kop in de auto hangend onder water.
Omdat mijn longen al gevuld waren met zeer koud water had ik geen verstikkingsangst, was uitermate kalm en kon
precies met de energie die ik nog had de kant bereiken, alwaar mijn geheugen stopte.
Die rust en vrede op dat moment MOET ik wel van God gekregen hebben, net als de kracht om weer bij kennis te komen (had een hersenschudding, gebroken neus en de striemen van de veiligheidsgordels als blauwe plakken in mijn lichaam staan.

Voor mij is door wat ik meegemaakt heb het onmogelijk on NIET in God te geloven.....
Mensen die ervaringen hebben met God kunnen je veel vertellen en vaak ook goed luisteren......

Ik wens je fijne mensen toe die jou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je toch willen aanraden met Jehovah`s getuigen te praten, kan nooit kwaad.