Was Jezus een zondaar?

In de profetie door Jesaja van de komende Messias staat in het 7e hoofdstuk het volgende:
14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.

15 Boter en honig zal Hij eten, totdat Hij wete te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede.

16 Zekerlijk, eer dit Knechtje weet te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen.

Het viel mij op dat in de verzen 15 en 16 de woorden "totdat" en "eer" gebruikt wordt. Betekent dit dat voor de tijd dat hij het goede weet te verwerpen gezondigd heeft? Zo ja, wat heeft zijn dood aan het kruis nog voor een zin.

Ook zie ik de connectie tussen IMMANUËL en Jezus niet echt?

In dezelfde profetie staan ook een aantal omstandigheden omschreven die in zijn tijd zouden moeten gebeuren, ook die kan ik niet terug vinden in de bijbel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Het 7e hoofdstuk van Jesaja is geen profetie van de komst van Jezus maar een profetie voor koning Achaz dat hij als overwinnaar uit de toenmalige crisiis met Israel en Syrie zal komen. En dat dit zal gebeuren voordat Immanuel, die dan nog geboren moet worden, het verschil tussen goed en kwaad zal kennis. Achaz zou in dat verband ook weinig aan de geboorte van Jezus gehad hebben want dat is zo'n 700 jaar later.

Ik weet niet of Jezus een zondaar is of niet, maar het kan zeker niet afgeleid worden uit dit hoofdstuk van Jesaja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mee eens zie ook: http://wol.jw.org/nl/wol/pc/r18/lp-o/1200272967/9/0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duurde even omdat dit niet het antwoord was wat ik verwachtte
toch is het voor mij het beste antwoord en geeft dit de beste verklaring voor de gestelde vraag
bedankt

Andere antwoorden (1)

Nee. Jezus was geen zondaar. Hij was volledig mens en volledig God. Ik citeer hetgeen de Willibrordvertaling geeft bij de verzen 14 en 16:

14 De geleerden zijn het er niet over eens wie met de Immanuel (God-met-ons) bedoeld wordt: de zoon van Achaz, een zoon van de profeet, of een messiaanse toekomstfiguur? De aanduiding van de moeder kan geen uitsluitsel geven want het Hebreeuwse woord alma kan voor elke huwbare of pasgetrouwde vrouw worden gebruikt; het Hebreeuws heeft ook een woord dat heel precies 'maagd' betekent maar dat wordt hier niet gebruikt. De meest aanvaardbare oplossing is wel, dat het om een koningszoon gaat, die zeker is van de overwinning die in vs 16 wordt aangekondigd. Dit vers is immers de uitleg van de naam 'God-met-ons'. Het N.T. (Mt. 1, 23) heeft deze tekst op de geboorte van Jezuz toegepast. De idee van een maagdelijke geboorte verschijnt voor het eerst in de traditie (LXX) die 'alma' vertaalt met 'maagd'.
15: Toch schijnt aan het geluk van vs 16 nog onheil vooraf te gaan, want melk en honong is volgens vs 22 het voedsel van het verwoeste, tot het herdersleven teruggebrachte land, hoewel ze ook de traditionele lekkernijen zijn van het beloofde land. (vgl. Ex. 3, 8).

Toegevoegd na 19 minuten:
Tot zover de citaten. Jezus wordt wel aangeduid als God-met-ons (Emmanuel) omdat God zelf mens is geworden, in het vlees is gekomen. We vieren dat met Kerstmis. In alles is de mensgeworden Zoon van God aan ons gelijk geworden, behalve in de zonde. Hij heeft alles meegemaakt wat een mens kan meemaken: vreugde maar ook lijden en sterven. Sterker nog: Hij heeft dit aanvaard uit gehoorzaamheid aan de wil van zijn Vader (' Laat deze beker aan Mij voorbijgaan maar niet mijn wil maar uw wil geschiede') om het zo mogelijk te maken dat wij in de hemel KUNNEN komen. Hij heeft alles voor ons over. Zijn eigen Zoon, God-met-ons, die ook beproefd werd door de duivel in de woestijn maar stand hield in die beproevingen, is gestorven voor onze zonden, omwille van ons heil, om ons te redden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Jezus is geen zondaar want Hij was en is God In de Bijbel lezen wij enerzijds, dat "Christus Jezus, Die in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft..." (Fil. 2) Hij heeft dus kennelijk Zijn Goddelijke heerlijkheid afgelegd om het verlossingswerk te volbrengen (denk ook aan Joh.17:4 en 5). Men kon aan het uiterlijk niet zien, dat Hij God was. In Zijn uiterlijk werd Hij als een mens bevonden.
Anderzijds lezen wij ook met betrekking tot Zijn mens-zijn, dat Hij ons in alles gelijk geworden is, doch "zonder zonde." (Hebr. 4:15 SV) Hij was dus niet belast met de zonde-natuur, die alle andere mensen wel bezitten. Wij doen er daarom goed aan ons te houden aan wat de Bijbel zelf leert. Wat betekent totdat ? Dat is, totdat Hij komt tot de jaren van zijn verstand en onderscheid kan maken, zodat Hij het goede van het kwade weet te onderscheiden. Wat betekent eer ?
In de SV staat : eer dit Knechtje
Hier wordt de volgende uitleg aan gegeven. Deze woorden zijn, naar veler gevoelen, geen gevolg van de naastvoorgaande woorden, sprekende van de menswording des Zoons Gods, maar de profeet spreekt hier weder van de verlossing, die hij Achaz beloofd heeft, aangaande de bescherming der Israëlieten tegen hunne vijanden. En door het jonge knechtje kan men hier verstaan des profeten zoontje Schear-Jaschub, hetwelk hij op bevel van God met zich genomen had, Jes. 7:3; of enig ander kind, alrede geboren, of korts geboren te worden; want op Christus kunnen deze woorden niet zo wel passen; de profeet hier sprekende van een korten tijd, in welken die beide koningen zouden omkomen, daar Christus eerst vele jaren hierna geboren en in deze wereld verschenen is. Sommigen nochtans duiden Jes. 7:16 ook op den Heere Christus, in zulken zin, dat deze profetie in zo korten tijd zou vervuld worden, als er zou wezen tussen de geboorte van Christus en de jaren zijns onderscheids. Immanuel , betekent : God met ons , dus Jezus was een waar God en tegelijk een waar mens , die mensen met God verzoent