Hoe kan het dat het aantal moslims in Nederland expandeert, terwijl het aantal christenenen en joden inkrimpt?

Ik bedoel dus, hoe kan dit in een van oorsprong Joods/Christelijk georieenteerd land?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Dit heeft in Nederland met verschillende redenen te maken.

Allereerst word er bij de moslims niet aan geboortebeperking gedaan. Het gemiddeld aantal kinderen dat geboren word in deze gezinnen is groter dan bij de overigen.
De druk om moslim te blijven is zeer groot met zware straffen en kan zelfs tot de dood lijden.
Moslims doen niet aan "zieltjes winnen" en het aantal dat kiest om moslim te worden is zeer klein, dus dat is geen oorzaak van groei.
Een moslim man mag wel met een niet-moslim trouwen maar een vrouw mag dat niet. De man zal ook in de meeste gevallen de vrouw er toe overhalen moslima te worden.
Een vrouw zal als ze het toch doet afstand van haar moslim zijn moeten doen en/of de gevolgen moet incasseren.
Tevens worden er door huwelijk met uit eigen land overgevlogen bruid of bruidegom het aantal in Nederland ook vermeerderd.
Het aantal neemt dus niet af maar eerder toe.

Bij de christenen en joden is juist het tegenovergestelde het geval.
Geboortebeperking is eigen keus en zelfs carrière maken beïnvloed die keus.
Ouders dwingen hun kinderen niet om hun geloof aan te houden, ook al zullen ze er niet altijd even blij mee zijn.
De groepen die wel naar nieuwe volgelingen zoeken, groeien wel iets gestaag. Maar het overgrote deel doet dat niet en groeit daardoor niet.
Trouwen met iemand van een ander geloof en zo blijven is bespreekbaar. Intergeloof komt veel voor.
Daar de kerken het vertrouwen verloren hebben door diverse redenen, zoals hun houding ten opzichte van kindermisbruik, is het aantal drastisch afgenomen.
De uit deze huwelijken geboren kinderen verkiezen helemaal niets aan geloof te doen, maar leve de lol.
Het aantal neemt dus drastisch en in hoog tempo af.

Dit geld voor Nederland, maar bijvoorbeeld niet voor elk land. Katholieke landen geven een ander beeld. Zo ook overwegend moslim landen. Daar is de groei wel identiek als in Nederland van moslims, maar door verbodsbepalingen of druk op christenen en joden een nog grotere reden van klein blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat heeft allemaal niets te maken met de oorsprong van ons land. Inwoners van arme landen zoeken de welvaart van het Westen op. Veel arme landen zijn Islamitisch.

Toegevoegd na 2 minuten:
En, de omvang van de Joodse gemeenschap groeit gelukkig weer sinds de 2e Wereldoorlog, dus dat stukje van je vraag is niet gebaseerd op de feiten.
14 jaar geleden
Nederland een jods georienteeerd land??

Het kan omdat in de jaren 60 grote groepen turken en marokkanen zijn uitgenodigt om hier te komen werken. En terwijl 'de kerk' aan invloed verliest in de nederlandse bevolking, blijft de moskee sterk. Daarbij neemt krijgen marrokaanse en turkse Nederlanders veel meer kinderen dan de van oorsprong nederlandse nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen van de voor Nederland gevestigde religies voelden zich al opgenomen in de gemeenschap, maar de nieuwkomers veelal moslims voelen zich niet opgenomen en klampen zich daarom vast aan hun religie, dat is hen bekend en geeft hen een gevoel van zekerheid en veiligheid.
Wie zich al zeker voelt heeft religie minder nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Riwab88;

Dat heeft met immigratie te maken; veel meer immigranten in ons land zijn moslim dan jood of christen. Bovendien hebben die religies veel meer te maken met ontkerkelijking. De bewering dat moslims in het algemeen grotere gezinnen hebben is achterhaald; in het westen neemt ook de grootte van de gezinnen van moslims sterk af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een redelijk groot deel van de immigranten zijn Moslim. Heeft veel te maken met de Turkse en Marokaanse arbeiders die een aantal decennia geleden naar Nederland werden gehaald om hier te werken. Door die geschiedenis komen er nu nog steeds veel naar Nederland, en in die landen zijn gewoon veel Moslims.

Vroeger waren veel mensen Christelijk in Nederland, van een deel van deze mensen zijn de kinderen of kleinkinderen atheist. Dat heeft denk ik te maken met de moderne tijd en cultuur: steeds minder mensen geloven in religie of hebben er behoefte aan.

Daarnaast is het krimpen van de oude groep en groeien van de nieuwe groep inherent aan het begrip oude en nieuwe groep. Stel dat in een land 90% Christen is (maar een voorbeeld, ik weet niet hoe dit vroeger was in Nederland) en 0% moslim, dan is de mogelijkheid dat het aantal Christenen groeit, maar 11% (het kan tenslotte niet hoger dan 100%) en de mogelijkheid dat het daalt 100%. En de mogelijkheid dat het aantal Moslims groeit is 100% en dat het daalt is 0% (het kan namelijk niet lager, omdat er geen waren in het begin).
Het klinkt nu een beetje als een wiskundig raadsel, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog de traditionele Christelijke kerken (RK, PKN) krimpen, maar de moderne Christelijke Evangelische - Pinkstergemeentes groeien.
De meeste leden van de traditionele kerken zijn slechts papieren leden, en dit aantal zal nog verder krimpen. Nederlanders hebben weinig op met tradities, maar dat wil niet zeggen dat ze niet op zoek zijn naar geloof en zingeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast immigratie van overwegend Moslims zijn Moslims actiever met werving bezig dan andere religies
Moslim worden is simpel.
Je bij een imaam melden en zeggen dat je moslim wil worden, de imaam verklaart je Moslim en that's all.
De leefregels voor Moslims zijn streng, geen drank, geen vrouwen, geen abortus en geen sterilisatie/ voorbehoeding leveren meer kids in gezinnen op dan wat
"Christelijk Nederland" aan beleid propageert.
Zo komt de verschuiving mede tot stand.
Verder zijn Moslins -met dank aan Wilders- vaak in het nieuws, waardoor er veel aandacht is voor hun geloof.
Omdat veel mensen de overheid in veel opzichten slap
vinden, kunnen ze daardoor de straffere hand van de
Moslims wel waarderen.
Niks opvoedkundige tik, de zweep er over, bij wijze van spreken.
Rotzooien wordt rigoreus aangepakt (eerwraak).
Zelf vind ik het allemaal veel te ver gaan.
Formeel deel ik dan ook mede dat ik mijn mening hier weergeef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moslimgeloof is vrij hecht. Er gelden strenge regels. Op de een of andere manier schijnt dat samen te binden. Samen je aan de regels houden, ergens bij horen, je bij de groep voelen horen, hetzelfde nastreven.

Het christendom is verwatert. De regels zijn losgelaten. De kerk hinkt op twee benen. Met het ene been het christelijk geloof en het andere de geneugten van deze wereld. Dit houdt geen stand. Of je gaat voor het een of voor het ander.

De moslimwereld daarentegen is fanatiek en gaat er voor. Zo'n leven krijgt blijkbaar aanhangers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige moslims veel extremer hun geloof uiten, en er zijn ook veel dingen die men MOET doen.
Laat ik het zo zeggen ze zijn een stuk actiever op dat gebied dan Christenen.
En nee we zijn van oorsprong geen joods land, dat kwam meer door de immigratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in het verleden altijd een vraag geweest waarom de Islam zo aansprak. Grote groepen Christenen werden en bloc moslim en ook omgekeerd. Maar over het algemeen was de Islam als geloof succesvol. De islam is in vele opzichten veel minder kunstmatig dan het Christelijke geloof en ook meer in contact met wat het volk dacht: een verkrachter moet de doodstraf krijgen. Een moordenaar moet hangen. In Singapore hebben ze dat opgepakt door minimum straffen (op moord staat altijd de doodstraf en op kindermisbruik staat zware lijfstraffen). Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid, terwijl het christendom 'samen een kopje thee drinken' predikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, de bijbel kent soortgelijke voorschriften dan de Islam. Lees voorbeeld Deuteronomium 22 wat spreekt over sexuele misdrijven waarbij vaak doodstraf wordt geeist om het kwaad de kiem in te smoren. Enkele voorbeelden:
-Meisje niet meer maagd bij huwelijk= doodstraf door steniging
-Man betrapt bij overspel met getrouwde/uitgehuwelijkte vrouw = man en vrouw doodstraf door steniging.
-Verkrachting meisje = doodstraf man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met jou eens johanpok.
Ik vermoed dat de belangrijkste reden hiervan is dat moslims in Nederland een minderheid vormen en dat het geloof een manier is om elkaar te binden en een gemeenschap te vormen. Vaak zie je dat met name eerste generatie immigranten veel waarde hechten en geloof en gebruiken van het land van herkomst omdat dit onderdeel uitmaakt van de identiteit. Daarnaast kan geloof een belangrijke steun zijn in zware en moeilijke perioden. Ik denk hoe beter de mens het heeft hoe minder hij waarde hecht aan zijn geloof, wat een afname zou kunnen verklaren van het aantal christenen en joden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij haald U geloof en afkomst van iemand door elkaar.Een moslim is een gelovige tunesier,- marokkaan en vul maar in.Ikzelf ben een Nederlander en geen christen en vele Israelieten die hier in Nederland wonen hangen geen joods geloof meer aan.