Waar vind de ziel of geest met betrekking tot de reïncarnatieleer zijn oorsprong of begin?

2 jaar geleden
in: Religie
1.6K
TurfGraver
2 jaar geleden
Zal denk ik van de fantasie van welk geloof daarin afhangen.
Aan de ene kant waren ze er al eeuwig en komen er nieuwe bij uit de "oerbron".
teusvh
2 jaar geleden
Alle zielen komen uit 'de bron'.
Waar ze ook weer terugkeren.
Waar die 'bron' ooit vandaan is gekomen weet niemand.
teusvh
2 jaar geleden
Sorry, deze link had bij mijn reactie gemoeten.
https://www.barbara-paragnost.nl/mijn-gids/de-bron-en-de-cyclus-van-de-ziel/

Antwoorden (1)

Onafhankelijk van elkaar zijn er twee oorsprongen: Voor-Indië en het oude Griekenland.
Reincarnatie of wedergeboorte of zielsverhuizing (metempsychose) betekent letterlijk: het weer in het vlees (= het lichaam) verschijnen (van de ziel).
1. Reincarnatie stoelt in Voor-Indie op een zeer oud en wijdverbreid geloof dat de mens aan dieren en planten verwant is en ook de gestalte daarvan kan aannemen. Vanouds is men er van overtuigd dat de mens een kringloop van existenties doorloopt.. De drijfkracht van dit 'rad der geboorten' is karman, de daad met haar gevolgen. Het resultaat (de som van alle goede en slechte daden) van een mensenleven bepaalt of de betrokken mens in een hogere zijnsorde herboren wordt, dan wel naar een lager niveau moet afdalen. Daar de kijk op het aardse bestaan in oud-India pessimistisch was, bood de eindeloze kringloop van wedergeboorten een troosteloos perspectief. Tegen deze achtergrond kan men het verlangen verstaan om uit de greep van een schijnwereld verlost te worden zowel in het brahmanisme als in het boeddhisme.
2. Onafhankelijk van deze Indische gedachten schijnt de leer der zielsverhuizing ontstaan te zijn in het Griekse orfisme (genoemd naar Orpheus) en het pythagoreisme (genoemd naar Pythagoras).
Bron: Winkler Prins encyclopedie, lemma: zielsverhuizing
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Voor-Indië en het oude Griekenland."
-min
Je snapt de vraag niet. De vrager vraagt niet wat de topografische oorsprong is van de filosofie aangaande reïncarnatie, maar wat de oorsprong van de ziel is binnen die leer.
Het antwoord moet dus iets zijn als: -er is geen bron, een ziel heeft altijd bestaan
-een godheid creëert deze
-weet ik welke nonsenstheorie Jij beantwoordt de vraag:
Waar vind de reïncarnatieleer zijn oorsprong of begin?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Reincarnatie (letterlijk: zielsverhuizing) houdt zich niet bezig met de oorsprong van de ziel maar met zielsverhuizing.
De vraagsteller verwijst naar een paragnost die stelt dat de ziel is wie wij in essentie zijn. En die uitgebreide kennis zegt te hebben over buitenaards leven. Maar een vraag over reincarnatie is volgens mij iets totaal anders dan een visie (= complottheorie - vanwege macht, geld en angst) van een paragnost over buitenaardse beschavingen.
LeonardN
2 jaar geleden
Reincarnatie (letterlijk: zielsverhuizing) houdt zich niet bezig met de oorsprong van de ziel maar met zielsverhuizing. Als dat het geval is, zou je antwoord zich daarop moeten focussen. Dus iets als. Die leer vertelt ons niet over je vraag, dus het is net als vragen "Waarom hebben we 24 uur in een dag volgens de biologie?" "De vraagsteller verwijst naar een paragnost?"
Neen. Bedoel je teusvh (niet de vrager) die een link plaatst in de reacties?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Inderdaad: teusvh verwijst naar deze paragnost, die m.b.t. -buitenaards leven- aanhanger van complottheorieën blijkt te zijn. Letterlijk: 'Sommige planeten lopen al duizenden jaren vooruit op aarde'. Hoezo: duizenden jaren? Wie heeft dat berekend? En waarom niet: miljoenen jaren of tientallen miljoenen jaren? Of honderden miljoenen jaren?
Of ik de vraag goed heb begrepen of niet - ik verneem dat wel van de vraagsteller.