bestaat God en wie is het

ik probeer te geloven dat er iets is,maar ik denk dat God verzonnen is alleen maar om de mensen te laten denken dat er iets is na de dood
als er een God is noem ik die de aarde we zijn hier ontstaan en geven ons lichaam ook weer ter aarde en verteren en worden 1 met de grond.
De aarde is sterk en machtig ,als de aarde vergaat vergaat ook de mensheid en al de rest wat leeft
de aarde kan doen wat hij/zei wil en haar,zijn krachten zijn onverstelbaar groot.
lijkt dit niet een beetje wat er over God gezegt word degene die wij kennen als God

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk dat Het alles om ons heen is wat de aarde ons geeft en van ons neemt is het Moeder natuur of de Vader in de hemel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Het beste antwoord

Of God bestaat kan ik je alleen mijn persoonlijke mening over geven. Ik geloof er niet in. Maar er zijn mensen genoeg die wél geloven dat er een God is.

Hetzelfde is het met jouw verhaal over Moeder Natuur, jij denkt/gelooft dat de aarde heel veel krachten heeft en koppelt dit aan (een) God. (als ik het goed begrepen heb)

Zo heeft een ieder zijn eigen kijk hierop en daar ben je gelukkig vrij in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

God is bedacht door mensen, soms met goede, maar vaak met minder goede bedoelingen.
Minder goede bedoelingen zijn het bedenken van mogelijkheden om macht over mensen te kunnen uitoefenen, om mensen in bedwang te houden.
Goede bedoelingen zijn het bedenken van middelen om mensen te steunen in het aardse tranendal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel juist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!
+
--'God' is een verzinsel van wat men niet anders dan 'goddelijk' of transcendent kan noemen .
--God is een voor de (sommige) mensen aanvaardbare definitie van dat wat men in 'ietsisme' of in Tao niet verder kan omschrijven ; maar die ons er op wijst dat er 'meer is' ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat er wel een 'god" bestaat, maar niet zoals in de bijbel beschreven staat, niet als een menselijk figuur. Je zou god goed inderdaad als de aarde kunnen zien, ik denk dat het nog groter is, wat dacht je van het hele universum.. het heelal, sterren, zonnestelsel dat hoort allemaal ook bij de aarde of de aarde bij de stelsel hoe je het ook wilt zien, als bepaalde standen van stelsel niet precies op de juiste afstand van de aarde zouden staan was er ook op de aarde geen leven mogelijk, denk maar eens aan de zon. Daarom geloof ik in de evolutie die door de eeuwen heen gegroeid is zoals het nu is.. zoals de natuur het wilt, de natuur is zo sterk die kan zichzelf steeds weer herstellen. mits en dan is hij wel beïnvloedbaar wij mensen er op de juiste manier mee omgaan, zoals de C02 uitstoot en de CFK's die drastisch moet verminderen. Soms wordt er gesuggereerd dat de mens ik de eindtijd leeft, als dat zo is hebben we dat aan ons zelf te danken, we behoren op de juiste manier met de aarde en de natuur om te gaan. Veel mensen willen graag geloven in de bijbel en de kerk, omdat ze zich daarom veilig voelen en weten dat ze in de hemel terecht komen en daar het eeuwig leven verder kunnen genieten.. misschien is er wel leven na de dood, denk niet in de hemel maar als Reïncarnatie het opnieuw geboren worden van de mens in een nieuw menselijk lichaam. Weer op deze aardkloot.. misschien mag je aan de Natuur wel het woord God geven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of god bestaat of niet maakt niet uit... Volkomen irrelevant...
Werkt God voor je of niet, dat is de vraag... Als hij niet bestaat en je hebt er vreugde van en het vormt een voorbeeld voor je, dan is het goed... Bestaat hij wel en doet hij je niets en vecht je tegen zijn opdrachten, dan is het ook goed...

Dus laat los of dat bestaat of niet, werkt het voor je is een beter uitgangspunt... Werkt het, dan laat het werken en werkt het niet, laat het dan... Maar kies dat wat werkt voor je...

Ik zal het je verklappen: hij bestaat niet, ECHT NIET...
De waarheid is, je moet het zelf ontdekken, helemaal zelf, helemaal vanzelf... En dan zou je kunnen ontdekken dat jij de belichaming van God bent, maar als je dat niet ontdekt hebt is het nutteloos er iets van te zeggen en als je het ontdekt hebt, is het nutteloos er iets van te zeggen... Dus ik kan het hierbij laten...

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja, als alles één is, dan moet jij wel God zijn, maar misschien had je dat nog niet ontdekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willem Kloos zei al:
Ik ben een God in het dipets van mijn gedachten.... Voor de jonge lezertjes: Kloos is een Nederlands dichter uit de jaren rond 1900. Een van de 'tachtigers'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dipets = diepst
(Waarom leiden mijn vingers zo erg hun eigen leven?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die leiden geen eigen leven,maar worden gestuurd door god van de vingertjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het irrelevant is, waarom verklap je het dan?
Ik ben het trouwens met je eens dat het irrelevant is, oh.. en met de rest ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter: LOL!
Ik geloof zelf in een God en een Godin en dan symbolisch. Dus de zon is de God en de maan de Godin etc. Vaak is het geloven een gevoel. Wat uit eindelijk mensen wel sterker kunnen maken. Ze hebben eens onderzoek gedaan en het is bewezen dat mensen die regelmatig de kerk bezoeken langer leven dan mensen die het niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, zie foto:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja; er antwoord er nu één....

God is een creatie van mensen die geloven in wat er geschreven staat. Het vloeit voort uit verhalen, ideeën en vezinsels. Net als bij andere geloven overigens het geval is; alleen dan noemen ze het anders.
En in een "God" geloof je of je gelooft niet. Mensen houden zich eraan vast; ze voelen zich prettiger en veiliger met een gedachte dat er altijd iemand is die over hen waakt.

Persoonlijk moet ik er een beetje om lachen, vooral als men zegt: "Het is God's wil"......Waarop is dan altijd steenvast antwoord ....En al die ellende om ons heen, het slechte weer of de ziekelijke criminelen die zich aan kinderen, vrouwen of mannen vergrijpen is zeker ook God's wil.....
Meestal is het dan stil.

Kortom; nee God bestaat niet maar is een geloof dat gecreeert is door mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is het vlammetje dat brandt in ieder mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof, dat er een God is, ofwel de Alkracht, een liefdes energie en inspiratiebron.
God staat voor alles wat licht en liefde is, voor alles wat men ontvangt en kan geven.
Licht, overstemd het duister, liefde maakt verdraagzaam.

Vroeger MOEST ik altijd mee naar de kerk, maar wat ik er moest doen...?
Ik verveelde me te pletter, soms wel bijna twee uur!
Voor mij hoefde die poepas niet : 'U zult branden in de hel ' ...hoe weet hij dat nou, komt hij er zelf dan vandaan, dacht ik.
Ik was blij dat ik er door omstandigheden niet meer heen hoefde.
Nu, door jaren "zelfonderzoek' of er wel iets was, of er echt een God, of wat dan ook was, kwam ik tot de conclusie; Ja er is iets, iets wat sterker is, ik voel het, ik heb het mee mogen maken..
Als ik er om vraag, voel ik het, een soort van liefdes gevoel in mijn lijf, een gevoel dat sterker voelt als 'houden van' dat mij tot tranen toe kan beroeren.
Ik zou het zó graag anderen willen laten voelen en meemaken, maar ik kan het alleen vertellen, hopend dat diegene die dit leest een beetje van mijn gevoel mee mag krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is je gelukt.... +1
Op de vraag of God bestaat kan niemand je antwoord geven. Niet hier op GV en ook niet ergens anders.

Eén ding is zeker: Er is niet wetenschappelijk bewezen dat God bestaat. Daarom is het ook "geloven" en niet "weten".
Er zijn een aantal mensen die heel hard roepen: God bestaat niet, maar ook zij kunnen het niet zeker weten. Het enige wat zij weten is dat er niet wetenschappelijk bewezen is dat God bestaat.
We zullen het pas weten als we dood zijn gegaan, en er is nog niemand terug gekomen om daar iets over te vertellen.

Geloven in God, en leven naar bepaalde regels kan een houvast zijn. Een persoon om mee te spreken (bidden) als het minder goed met je gaat, of juist als het heel goed met je gaat. Tot wie spreek je dan? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat het soms fijn kan zijn om bepaalde gevoelens/emoties/gedachten die in je leven uit te spreken. Ik doe dat dan tegen "God". Een ander noemt het mediteren.

Ik ben Christelijk opgevoed, en ben ook nu nog gelovig. Maar in mijn vriendenkring en familie zijn er zowel gelovigen als ongelovigen. Het belangrijkste is dat we elkaar allemaal in onze waarde laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met één zin,ben ik het niet eens Gootje. We zullen het pas weten als we dood zijn gegaan. Hoe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje.
Bedoel je met ongelovigen, mensen die geen religie aanhangen of die nergens in geloven? @ aristocat,
het is duidelijk en begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Margot??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het een weten, gootje, en geen geloven
Met nog geen tien paarden kun je mij meer eruit halen, na wat ik heb meegemaakt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter: hoe we het zullen weten als we dood zijn gegaan weet ik niet, maar ik heb geleerd dat we dan naar God gaan, in de hemel. Als dat echt zo is, weet "ik" het, maar wie en wat ik dan ben......
@Aristocat: ja, ik begrijp wel wat je probeert te zeggen, en dat is wel heel diepzinnig. Het is wel een mooie gedachte, als "we" terugkomen om anderen wakker te maken met nieuwe gedachten, maar als dat echt zo is.... zouden we daar dan niet veel meer van om ons heen moeten zien?
@Berth: ik bedoel met ongelovigen mensen die zeggen dat ze niet in (een) God geloven.
@Loes, heel fijn dat jij er zo over denkt, want ook al zie ik mezelf als een gelovige, ben ik denk ik ook een gelovige twijfelaar. Dus een rotsvaste overtuiging zoals jij hebt, heb ik helaas nog niet.
Allen: ik heb gewoon geprobeerd mijn gevoel hierin over te brengen. En de vraag was: Bestaat God en wie is het. Die vraag heb ik toch redelijk beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heb je ook goed beantwoord gootje :)
Zie vraag van 7 maanden terug

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god.6911

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god-wel.991

http://www.goeievraag.nl/vraag/god.9994

Succes met je zoektocht.!

Wat mij betreft GOD bestaat...

Toegevoegd na 6 uur:
Anders bestond jij niet.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat, maar het is geen wie. God is maar een woord dus eigenlijk bestaat alleen waarnaar verwezen wordt. Geen gescheiden mannelijk en vrouwelijk component, maar Dat Wat Is, de totaliteit en de volheid en de leegte en daaraan voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt... +1, sta je mannetje...
Vanuit de spirituele kant en vanuit de meeste relegie's gezien, moet er ergens iets wezen ,buiten onze eigen belevingswereld om, dat immens groot is en waar we allemaal weer terug komen.
Het is de spiegelwereld van hier en belangrijker dan de wereld hier.
Of je dat nu God moet noemen is je eigen keus.
Voor mij is het naamloos, maar het bestaat wel.
Gek genoeg is het altijd en overal al aanwezig tussen al de mensen in, maar zeggen ze dat van God ook niet?
Is er wel verschil?
Is het dan ook nog belangrijk hoe het heet?
En geloof je er niet in, ook goed!
Er zijn zoveel dingen waar we niet in geloven.
Voor mij is het een weten dat het bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij ook Ed +1
Ik denk dat je God niet als persoon kunt zien.
God is alles en omvat alles, heeft alles geschapen in het geestelijke en dat stoffelijk gemaakt.
Zijn scheppingswerk gaat nog steeds door, er worden nog steeds nieuwe planeten geboren.
Ook wij zijn geestelijke wezens in een stoffelijk lichaam.
Alleen is alles versluierd toen wij in ons lichaam incarneerden.
Wel geef ik je als raad om diep af te dalen in jezelf, dan zul je hem vinden.
Vraag en het zal je bekend gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is een verterend vuur bij wie niemand wonen kan. God is liefde. Het gaat iedere voorstelling te boven. Nog bij de maan nog bij de zon. Als je interesse hebt wil ik de vindplaatsen wel vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wel of niet geloven in God is ongeveer te illustreren als werken bij een baas, OF je eigen onderneming drijven.
Werk je bij een baas, dan ben je verantwoording verschuldigd, je aan zijn regels houden. Je hoeft de baas nooit ontmoet te hebben. Dat komt omdat de onderneming heel erg groot is, en de baas niet aanwezig is op de plaats waar jij werkt. Toch geloof je en ben je overtuigd dat die bestaat. Wil je vrij hebben dan kan je het niet zomaar doen zonder de consequenties te aanvaarden.
Ben je eigen baas, dan ben je wat je eigen onderneming betreft voor het doen en laten alleen aan jezelf verantwoording verschuldigd.
Geloof je dus in het bestaan van een God, dan zal je dus ook zo naar leven. Zijn wil willen doen en hem behagen.
Geloof je NIET in het bestaan van hem, dan doe en laat je ook wat je zelf goed vind. Hetzij dingen die door gelovigen gedaan of gelaten zouden worden.
Vroeger waren het aantal mensen dat in een bestaan van een God geloofden veel groter als nu.
Door de leerstellingen, het gedrag en handelingen van vele "kerken" en gelovigen, is de teleurstelling in het geloof danig afgenomen.
Zelfs het feit dat hun eigen boek hun eigen handelingen veroordeelt, blijven zij pretenderen het ware geloof te zijn.
Dit is niet bevorderlijk voor het geloven dat er een God bestaat.
Als men nu wel of niet gelooft dat er een God bestaat, blijven er altijd vragen onbeantwoord. Vragen als hoe zijn we hier, en waarom zijn we hier, en waar gaan we naar toe na de dood, zullen voor mensen die niet in een Hogere macht geloven altijd onbevredigd beantwoord blijven. Of een antwoord dat hun geweten sust.
Van nature heeft de mens altijd al gelooft dat er IETS is.
Het feit dat er zoveel verklaarbare dingen om ons heen zijn, de pracht, precisie van de tijds-elementen, en noem maar op, getuigd juist dat er een Hogere intelligentie achter staat. Volgens de Bijbel heeft hij ook een vijand die er alles aan gelegen is, dat niemand in hem gelooft. Die strijdvraag duurt nu nog voort.
Niet het feit dat we ervaren dat er zoveel nare dingen gebeuren, betekent dat er geen God bestaat.
De verklaring daarvoor word gegeven in de Bijbel dat tijd bij Hem anders word ervaren als bij ons als mensen.
Hij zegt via zijn Woord, de Bijbel, dat op Zijn tijd Hij zal handelen.
DAN zal uitkomen als hij wel of niet bestaat, maar dan zullen allen die wel of niet in Hem geloven rekenschap aan Hem moeten afleggen.
Dan weten wij het zeker: Hij bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is de werkelijkheid, alles is het 'gezicht' van god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in god. God heeft de wereld gemaakt. Hij heeft zijn zoon geestuurd om de mensen te vergeven.

x13jaargirl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je toelichting op je vraag lees, vraag ik me af in hoeverre je open staat voor andere antwoorden. Je hebt al een vrij duidelijk afgetekend beeld van God. Kan er meer bij, kan het nog wijzigen voor jezelf?

Als God niet in de mens zit en Hij niet waar te nemen is met onze 5 zintuigen zou je Hem alleen kunnen leren kennen als Hij zichzelf aan je zou openbaren. Maar zelfs zo'n openbaring zou je kunnen wegredeneren.

Wil je Hem echt leren kennen, dan moet je je voor Hem open stellen. Dan zal Hij zich laten kennen zoals Hij is, niet zoals mensen zeggen dat Hij is. Dus volgens mij is het antwoord op je vraag of God bestaat: Vraag het Hem zelf.

By the way, Jezus is de enige die van zichzelf heeft gezegd dat Hij de zoon van God is. Het christendom is ook de enige godsdienst die geen religie is. Bij religie gaat het erom dat de mens op zoek is naar God. Als je op zoek gaat naar de God van de Bijbel kom je erachter dat Hij al veel langer op zoek is naar jou. Je moet natuurlijk zelf weten in welke hoek je wilt zoeken, maar als je het mij vraagt, wijs ik naar deze hoek:).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor jezelf wilt beslissen of God bestaat, zul je eerst moeten vaststellen wat je precies bedoeld met 'God'. Je moet eerst weten waar je het over hebt, voordat je kunt vaststellen of het bestaat.

Nou wordt de kans dat iets bestaat vaak kleiner naarmate je nauwkeuriger omschrijft, 'definieert', wat je precies bedoelt.

Als je bijvoorbeeld stel 'God is alles wat er is', dan is vrij goed te verdedigen dat God bestaat. Maar we hebben dan geen verder kenmerken afgesproken, waarvan je dan uit de eerste waarheid kan afleiden dat die ook moeten bestaan.

Zeg je nu 'God is alles wat er is en hij heeft het beste met ons voor', dan hebben we een kenmerk toegevoegd dat het moeilijker maakt om het bestaan van God, zoals hier gedefinieerd, aan te tonen.

De middeleeuwse wijsgeer Anselmus heeft hardnekkig geprobeerd het bestaan van God aan te tonen, wat enkele juweeltjes van redeneerkunst heeft opgeleverd.
Zeer de moeite van het lezen waard, als deze materie je boeit!

Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken uit deze drie standpunten:

Ik geloof dat God bestaat
Ik geloof niet dat God bestaat
Ik geloof dat God niet bestaat

Sterkte!
14 jaar geleden
Mijn mening is als God bestaat is Hij zeer goed in staat om te laten zien dat Hij bestaat en wie Hij is.
dus zoekt en gij zult vinden klopt en er zal worden opengedaan.
en om even en ander text te noemen
waarom laat gij uzelf niet aan de wereld zien ?
omdat zij Mij niet kennen, gij hebt mij gezien en geloofd dat Ik het ben
joh 17 ergens geloof ik
het laatste avondmaal verhaal de vraag van johannes en het hogepriesterlijke gebed.
zijn heel erg verhelderend op dit vlak.
14 jaar geleden
Kun je wind zien? Kun je iemands gedachten lezen? Kan jij als mens een ander mens ontwerpen? Ben jij als mens machtig genoeg om een mier te ontwikkelen, een levend wezen, welke z'n eigen gewicht tot 100x kan dragen?
Ben jij? Wie ben jij? Waarom ben jij?
De mens wenst autonoom te zijn. Geen godheid boven of naast zich, behalve dan om de schuld te geven van alle ellende in de wereld.. Als er dan een God is, waarom gebeurd dit en dat dan?
Ik geloof in God de Vader, schepper van de Hemel en de Aarde. En in Jezus Christus, de Enige Zoon van God. En in de Heilige Geest. De enige weg, de waarheid en het leven.
De rots waarop ik bouw. Faalt het aardse vrienden vaak aan krachten, nooit een vriend als Jezus is. Ik geloof in een God die liefde is, liefde geeft. Maar ook in een God die vraagt of je zijn gevende liefde wilt aanvaarden. En wilt leven in vertrouwen op Hem.
Ik kom ergens vandaan. Ik ga ergens naartoe. Naar de vervulling van het leven, zoals het bij het begin van de wereld is bedoeld. Samen zijn we op reis. Het is aan jou of het na je laatste adem een doorreis wordt of dood eind.
Vertrouwen op God. Zoals je als kind vertrouwde op je vader en moeder. Voor hun zorg voor jou. Je kon niets als baby. Leerde lopen, praten, redeneren. Je kon al ademen in de buik van je moeder.
Wie geeft leven? Alleen de God die Leven is.