waarom moeten mannen gescheiden van vrouwen zitten in een Orthodoxe synagoog voor joden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.5K

Antwoorden (4)

In orthodoxe gemeenten vervullen vrouwen meestal geen rol in de synagoge dienst. Zij hebben hun taak thuis. Daar zorgen zij voor de joodse sfeer en voor de opvoeding van hun kinderen.

Vrouwen mogen wel aanwezig zijn in de synagoge, maar dan zitten zij apart van de mannen achter een hek of een gordijn, of op een speciale vrouwengalerij.
Dit is een gewoonte uit de tijd van de vroegere tempel, waar een speciale grote ruimte voor de vrouwen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@CeMHuseyiN en waarom zou ze er geen verstand van hebben? Het klopt nochtans dat er in de oude tempel een aparte ruimte voor vrouwen was en dat vrouwen geen rol verzorgen in de dienst. Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat ze nu alleen nog apart zitten uit 'gewoonte', en denk ik dat mariejose haar antwoord meer onderbouwd verwoord waarom ze apart zitten. Maar Siska zie ik niet van ongelijkheid spreken...Enkel van een verschil in taken van de man en de vrouw en dat is ook zo. Maar goed, als jij er zoveel meer verstand van hebt dan Siska wacht ik in spanning af op jou eigen antwoord op de vraag...Ondertussen krijgt Siska van mij een plus om jou min te compenseren want die is ongegrond naar mijn mening...hoewel haar antwoord niet uitgebreid onderbouwt is, klopt het antwoord mijnsinziens wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt Rinke :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska rept met geen woord over ongelijkheid. Ik zou me afvragen of je last hebt van korte teentjes, maar zo te zien ben je moslim, geen jood. Of heb je de vraag niet helemaal goed gelezen? Van mij ook een C+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: Geen probleem, meneer moet niet zo opgefokt doen en zeker niet over iets dat er niet staat ;-) je had een goed antwoord. @Widar; ik geloof niet dat het ook maar iets uitmaakt of SaMHuseyIN moslim is of niet. Als hij vindt dat Joden hier onterecht beschuldigd worden heeft hij het recht boos te worden. Echter beschuldigd Siska Joden nergens van, dus is het volslagen onterecht. Dat staat compleet los van het feit of hij moslim is, jood, christen, atheist, hindoe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke: Natuurlijk heeft hij dat recht. Ik had alleen in eerste instantie het idee dat 'ie boos zou kunnen zijn omdat 'ie zichzelf of zijn geloof aangesproken zou voelen.
Dat vrouwen en mannen gescheiden zitten in de synagoge heeft niets te maken met ongelijkwaardigheid maar is een verschil in functionele gelijkheid. Juist doordat mannen en vrouwen verschillen kunnen ze elkaar completeren. Er zijn biologische en psychologische verschillen. Alleen de vrouw is bijvoorbeeld in staat kinderen te baren. Zou ze dezelfde verplichtingen hebben als de man dan wordt ze zwaarder belast. De man is verplicht om in de synagoge aanwezig te zijn; de vrouw is vrijwillig in de synagoge aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In islam moeten vrouwen en mannen ook apart het is gewoon simpel als de vrouwen bijv allemaal voorin zitten en de mannen zitten achter hun dan zullen ze afgeleid worden van die vrouwen die hele tijd bukken en dan krijg je vieze gedachtes terwijl je aan god denkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-De oorsprong heeft meer te maken met dat men een vrouw als bezittelijk voorwerp zijn gaan beschouwen.
-Niemand anders zal van haar mogen genieten in daad of gedachten.
-De paringdrang bij gezonde mannen als vrouwen hebben vaak hele koninkrijken verwoest.
-Door dit in wetten of religieuze regels te verwerken en daar ook de benodigde straffen voor vast te stellen, heeft men dit daarmee grotendeels opgelost.
-Afhankelijk van wat nog natuurlijk of logisch is, kan het niet nakomen van een regel met zijn bijbehorende straffen héél terecht of waanzinnig zijn.
-Om orde te kunnen handhaven kan men niet zonder regels ten nutte van allen. Dit om chaos proberen te voorkomen.