Kun je bij een katholieke kerk op zondag zomaar naar binnen stappen ?

Ik wil naar de kerk, maar ik ben er nog nooit geweest (behalve met school, basisschool vroeger maar dat was in een andere stad)
Kan ik op zondag gewoon naar binnen gaan of moet ik mij inschrijven oid.
Alles is welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
10.7K

Het beste antwoord

Ter communie gaan in een Katholieke Kerk mag alleen wanneer je gedoopt bent en je je eerste communie gedaan hebt. En je moet als Katholiek leven, daaronder valt ook dat je regelmatig biecht. Wanneer je als niet-katholiek wilt 'meedoen' kun je naar voren lopen en je armen voor de borst gekruist houden. De priester weet dan dat je de communie niet wilt ontvangen. Hij zal je dan zegenen. Nog beter is natuurlijk om Katholiek te worden, van harte aanbevolen! Het is het beste dat ik totnogtoe in mijn leven gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf ga ik elke zondag naar de Willibrord kerk in Utrecht, erg mooi, qua liturgie, qua preken en muziek. Dit is de website van deze kerk www.sintwillibrordkerk.nl
Misschien tot ziens.

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan. Elke kerk (niet alleen katholieke) kun je bij elke willekeurige openbare dienst binnenkomen (liefst voor aanvang), zonder je ergens te hoeven melden of inschrijven of opgeven.
Alleen als je elke week wilt komen, is het wel zo beleefd je in te schrijven bij de gemeente en de financiële plichten te voldoen die dat met zich meebrengt. Het is tenslotte geen gratis entertainment. Kerken zijn duur.

Zeker rond de kerstdagen is het vrij gebruikelijk dat kerken vol zitten met gasten die je verder het hele jaar niet ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerken duur? Dan heb je t vast over de katholieke kerk. Ik ben al 20 jaar christen, en financiele plichten zijn er totaal niet bij ons. Of zelfs geen dwang tot. Ik heb het hier over een evangelische kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerken zijn duur, ook protestante. Qua onderhoud, qua verwarming, en het nodige personeel. Natuurlijk krijg je daar niet rechtstreeks een rekening van, maar via de kerkbijdrage en soms ook de collecte wordt er wel min of meer van je verwacht -niet verplicht inderdaad- dat je je steentje bijdraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bijbel staat dat men een tiende aan de tempel kerk of ander onder komen moet offeren
dat is voor onderhoud en beloning van de priester pastoor dominee of imam of rabbi
godshuizen zijn echt niet gratis en worden veelal door de gezamelijke gemeente leden op gebracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller zegt zelf "alles is welkom", dus Marleens opmerking over financiën is geheel terecht.
Je mag inderdaad iedere openbare dienst in een R.K. kerk bijwonen, maar theoretisch gezien is het niet de bedoeling dat je ook de hostie gaat halen als je nooit de communie hebt gedaan. Officieel hoor je dan te blijven zitten als andere mensen de hostie gaan halen. In de praktijk is er echter niemand die je ernaar zal vragen, dus bij één of enkele bezoeken kun je eigenlijk doen wat je wilt.

Wil je echter gedurende een lange periode volwaardig deel uitmaken van de betreffende kerkgemeenschap kun je beter alsnog gedoopt worden en de communie doen (in geval dergelijke zaken inderdaad nog niet zijn gebeurd). Daarvoor kun je nadere informatie aanvragen bij de pastoor van de kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Frappant dat in elk antwoord over dienst wordt geschreven. Tot nu toe was in in de veronderstelling dat in de katholieke kerk een mis is bij te wonen, en dat je in de protestantse kerk naar een dienst gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft de R.K. kerk mogen beide woorden worden gebruikt. Ik heb dat net nog even nagekeken op google, maar het is echt zo.
Ivana
11 jaar geleden
R.K. heeft het ook over 'de kerkdienst', waarmee de mis wordt bedoeld. Daarnaast is er nog het 'lof', waarmee een eredienst wordt bedoeld zonder eucharistieviering. Ik weet niet eens of er nog een lof is, wat vroeger vooral in de Meimaand gebruikelijk was.
Er is zoveel veranderd, dat ik het niet meer bij kan houden. Ik stam nog uit de tijd, dat alles in het Latijn was. Het meeste kan ik nog zo uit het hoofd opzeggen. Op school hadden wij ook vier uur per week Latijn, wat ik zelfs nu nog wel eens kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij is dit ook al behoorlijk lang verleden tijd, maar ik geloof niet dat ik ooit bij zo'n 'lof' ben geweest of dat ik er zelfs maar van gehoord heb. Dus, alweer wat geleerd!
Je bent van harte welkom in de Rooms Katholieke Kerk, katholiek of niet.
En je valt echt niet op, tenzij je zou willen opvallen, door extravagante kleding bijvoorbeeld.
Je kunt gaan zitten waar je wilt, voor of achter, of opzij. Sommigen (mannen) blijven ook wel staan achter in de kerk.
Je kunt meedoen aan het zingen en bidden; velen doen het niet (omdat ze niet kunnen zingen bijvoorbeeld); hoeft niet.
Je kunt ook ter communie gaan, al moet je daar eigenlijk gedoopt voor zijn, maar niemand stelt je een vraag en niemand zal je iets weigeren. Maar niet iedereen gaat ter communie, dus ook als je blijft zitten val je niet op.
Natuurlijk wordt je in een Kerkje waar maar 20 kerkgangers zijn eerder gezien, dan in bijvoorbeeld de Sint Jan in den Bosch, waar vier of vijfhonderd kerkgangers komen en continue beweging is van binnenkomende en vertrekkende mensen. Maar de mensen komen er voor God en voor zichzelf, niet om de laatste mode of zo te achterhalen, dus men let echt niet zo op elkaar.
Maar het voornaamste: je bent overal van harte welkom !