Kan ik voelen als ze gaat sterven

Dus, mijn moeder moet een operatie doen aan haar leve, het wordt gedaan door een professor en ik ben bang dat ze het niet gaat overleven want het is een delicate operatie waar al de bloedvaten liggen enzo maar.... ik ben bang dat er iets mis gaat gaan en dat ze gaat doodgaan van bloedverlies, dan stel ik me natuurlijk een leven voor zonder haar en dat zou ik echt niet kunnen overleven. Ik ben een heel positieve denker en ik ben helemaal niet pessimistisch maar.... elke keer als ik mijn moeder knuffel of als ik gewoon praat tegen haar heb ik Altijd het gevoel dat het 'vaarwel' is. Mijn vraag is nu, betekent het iets dat ik voel dat ze gaat overlijden (aangezien ik bijna altijd optimistisch ben over alles) of is het gewoon stress en bezorgdheid? en waar kan ik naar toe om te chatten of bellen als ik eens mijn hart wil luchten? want nu ween ik gewoon elke avond tot ik in slaap val.

Toegevoegd na 2 minuten:
*lever

Toegevoegd na 3 minuten:
*lever

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

De dood laat zich niet voorspellen door voorgevoelens. Voorgevoelens zijn altijd 'achterafgevoelens', pas achteraf denk je dat jouw angstige gevoelens een betekenis hebben gehad.

Je houdt gewoon heel veel van je moeder en je maakt je zorgen. Natuurlijk maak je je zorgen, maar dat helpt niet. En dat weet je zelf ook wel.

Misschien kun je met je moeder praten over jouw angst, want ik kan me zo voorstellen dat ze zelf ook wel zorgen heeft voor haar operatie. Maar probeer haar niet nog bezorgder te maken.

Als je gewoon eens met iemand wil praten en je bent jong, kun je de kindertelefoon bellen (of in Vlaanderen: Awel). Beide kindertelefoons hebben ook een chat en een forum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg nooit dat voorgevoelens niet bestaan, zeker wel. in mijn spiritualiteit maak ik dagelijks voorgevoelens mee, over zakenmensen welke vrij meteen erna ook gebeuren, zelfs ook 'n enkele keren de dood over iemand. Voorgevoelens zijn juist daarom 'voor' gevoelens, laten we het dan ook niet tot na gevoelens maken. Verder kan ik je zeker bijtreden dat LOLgossipgirlLOL overbezorgd is om haar moeder en meer nog bezorgd om haar eigen leven, omdat zij al aangeeft 'zonder mijn moeder kan ik niet verder'...daar zit de knoop gebonden... @LOLgossipgirlLOL, Zoals FredKarpet al zegt ..je moeder is in goede handen.
Het is zeker goed voor jezelf om over je gevoel te praten met iemand, een vriendin, andere familieleden enz... Sterkte..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andrea66, dat zeg ik als atheist en scepticus tot op het bot dus WEL. Daarin verschillen wij van inzicht.
Cryofiel
11 jaar geleden
stippel, als mede-nietgelover zeg ik dat voorgevoelens wel degelijk bestaan. En wel in twee soorten. -- De eerste soort is een gevoel dat je krijgt omdat je bepaalde aanwijzingen oppikt, zonder dat je doorhebt dat je die aanwijzingen hebt gekregen. Bijvoorbeeld een subtiele verandering in iemands gelaatskleur, of een net wat langere pauze tussen twee zinnen. Dat is dus echte informatie die je oppikt met je zintuigen en verwerkt in je hersenen, en waaruit vervolgens een voorgevoel voortkomt. Maar omdat je niet weet dat je informatie hebt opgepikt (laat staan dat je weet welke informatie je op welke manier op welk moment hebt opgepikt), komt - gevoelsmatig - dat voorgevoel uit de lucht vallen. Het lijkt een spontaan voorgevoel te zijn. Datgene waarvan je in de waan bent dat het een spontaan voorgevoel is, is wel degelijk een voorgevoel, en het bestaat echt. -- De tweede soort voorgevoel is een voorgevoel dat je helemaal zelf hebt gemaakt. Een echt spontaan voorgevoel dus, dat nergens op is gebaseerd. Soms blijkt achteraf dat zo'n voorgevoel juist was. Die gevallen onthoud je. Soms blijkt achteraf dat zo'n voorgevoel een klein beetje juist was. In die gevallen heeft de menselijke psyche de neiging "een klein beetje juist" om te vormen in "ik had het helemaal goed, behalve een paar onbeduidendepuntjes die net een tikje anders waren, maar dat maakt niet uit". Je maakt er dus achteraf een correcte voorspelling van, en ook die gevallen onthoud je. Soms blijkt achteraf dat zo'n voorgevoel helemaal fout was. Die gevallen doe je af met "ik was gewoon erg bang, meer niet", en je ontkent dat het een voorgevoel was. Zulke voorgevoelens vergeet je dus, omdat je achteraf jezelf wijsmaakt dat het geen voorgevoelens waren. Resultaat: achteraf denk je, geheel onterecht, dat je heel vaak correcte voorgevoelens hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo: daar ben ik het wel mee eens, misschien maak ik iets te goed onderscheid in wat ik onbewust waarneem en wat ik zelf verzin. Ik ben een ster in voorgevoelens die niet uitkomen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ook... Het (h)erkennen daarvan zie ik als een stuk zelfkennis, en daarmee een stuk realisme. Helaas is niet iedereen er blij mee wanneer je dat zo noemt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste voorgevoelens zijn ' losse flodders' vooral beinvloed door het karakter en omstandigheden, van dat kleine beetje dat er dan over blijft, weten we nog te weinig.
Bewijzen kan ik het niet, dus val mij daar niet op aan.
Maar mijn oma's overlijden heb ik aangevoeld.
Snachts zag ik dingen uit het verleden voorbijkomen in mijn dromen wat te maken had met mijn oma, en smorgens wist ik al dat ze het einde van de dag niet meer zou halen.
Ik werd smorgens opgebeld op het werk en moest naar mijn oma toe want haar ademhaling was drastisch verslechterd. Het einde van de dag heeft ze niet meer gehaald.

Ik ga en kan niet zeggen of jij wel bepaalde dingen kan aanvoelen, dat zijn jouw gevoelens, en pas achteraf zal blijken of deze bewaarheid worden, of niet.

Zorgen maken doet iedereen bij een operatie van een geliefde, dat is normaal. Veel sterkte, en probeer positief te blijven, hoe moeilijk dat ook mag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan een persoonlijke anekdote een goed antwoord op een vraag zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag luidt:,,Kan ik voelen als ze gaat sterven?"
De vraag luidt niet:,, Kan ik bewijzen dat ik kan voelen dat ze gaat sterven?"
Bewijzen kan ik het niet, en ik denk ook dat niemand DAT kan. Daarover zullen we het eens zijn. Neemt niet weg dat iemand het KAN aanvoelen. Daarvoor gaf ik het voorbeeld van mijn oma. Of jij dat gelooft of niet, dat laat ik aan jou. Ik ben hier om te helpen waar ik kan, niet om de punten. Dat boeit mij eigenlijk niet zoveel. Als ik hier voor de punten ben, dan zou ik iemand naar de mond moeten praten zou ik veel meer punten verzameld hebben, maar of ik dan ook iemand in mijn belevingswereld ook echt geholpen heb/kan hebben, dat denk ik niet en zal mij dan ook niet kunnen vinden in een zo'n antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpen doe je niet met een anekdote. Helpen doe je ook niet door mensen in een waan te laten. Vind ik. Ja, de vraag luidt "Kan ik voelen als ze gaat sterven". Maar een simpelweg "ja, dat kan" is gewoon nooit een goed antwoord op deze site. Daar hoort ook een uitleg bij. Die zie ik hier niet. En nu heb ik mijn min wel weer genoeg gemotiveerd. Jammer dat mensen altijd vinden dat je niet anoniem moet minnen, maar dan vervolgens gaan discussiëren als men een min motiveert. Ik heb de mijne, zoals ik al zei, echter wel genoeg toegelicht nu en ga me er verder niet meer mee bezig houden.
je kunt zoiets wel voelen op zich. Andersom heb ik echter ook vaak gehad dat ik juist bij mijn moeder die angst had haar te verliezen aan de dood, ook toen ik klein was. Ze is 78 geworden uiteindelijk. De nacht dat ze stierf heb ik zo'n zelfde gevoel gehad. Het was toen al lang geleden dat ik dat gevoel had gehad. Een soort van weten dat je slecht nieuws gaat krijgen. Het spirituele en gevoelens is een lastig onderwerp. The Secret zegt bijvoorbeeld dat wanneer je erg sterk ergens je energie naartoe laat gaan dat ook de kans groot maakt dat het gebeurt. Heb ik dan met mijn gevoel van weten dat mijn moeder zou sterven om het leven gebracht of was het echt dat voorgevoel?
Zowel mijn zus als mijn moeder zijn rond twee uur snachts gestorven, op een moment dat ik eindelijk sliep werd ik door de medewerkers van het ziekenhuis gebeld... mijn zus trouwens in '84, mijn moeder is 6 jaar geleden gestorven. en bij beiden wist ik de laatste keer dat ik ze zag, dat het de laatste keer was, maar waarom, dat kan ik niet uitleggen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je The Secret ritueel verbrand nadat je besefte dat je volgens dit boek dus je moeder vermoord had?