Hoe herken je een goed en een slechte geest?

Ik zou graag willen weten wat symptomen zijn van goede geesten en wat symptomen zijn van slechte geesten. Of makkelijker gezegd: Als je last hebt van een geest, hoe kom je erachter of het een goede of een slechte is?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Geesten bestaan niet als afzonderlijke entiteiten, maar zijn onderdeel van je eigen waarneming. Daarmee zijn ze te vergelijken met, bijvoorbeeld, dromen. Niet vatbaar, niet tastbaar, niet concreet, maar wel levensecht en ' waar' .

Je hebt slechte en goede dromen, en van de eerste kun je best van slag raken en van de tweede heel blij worden, maar in beide gevallen realiseer je je snel genoeg dat het maar een droom was, en dat die niets met de werkelijkheid te maken heeft- hooguit met je angst, je geluk, je gevoel, iets van jezelf dat je projecteert in die droom en een betekenis kunt geven die voor jou waarde heeft.

Datzelfde geldt ook voor geesten / geestwaarnemingen. Ze zijn een projectie van jouw gevoel, en je kunt er een betekenis aan geven die voor jou logisch of goed voelt. Maar ze kunnen je hoe dan ook - als zelfstandige entiteit - niets doen. Positief noch negatief. Helaas kun je jezelf door je angst wel helemaal gek laten maken door de ideeen die je hebt of aangereikt krijgt rondom een dergelijke verschijning. Je realiseren dat het tussen je oren zit en dat jij het zelf om kunt buigen - zoals je ook kunt leren je dromen te sturen trouwens - is de beste manier om er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Geesten en dromen - je hebt het al vaker gezegd, maar het blijft een zeer treffende vergelijking! Ook bij dromen - die, zoals je zegt, toch echt helemaal uit jezelf komen - hebben sommigen de neiging een droombelevenis te zien als de inwerking van een geest van buiten, die tijdelijk bezit van je neemt. Eigenlijk is dat een stuitend staaltje van gebrek aan zelfkennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen jij verklaart een groot deel van mijn ervaringen.
Waarvoor een plus.
Hoe ben je tot deze conclusie's gekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mede door GV moet ik zeggen. Maar ook door sommige charlatans op teevee aan het werk te zien. Zeggen dat geesten niet bestaan is te makkelijk, daarvoor zijn mensen met hun ervaringen te overtuigd van hun eigen gelijk - zoals ik ook pissig zou worden als iemand bij hoog en bij laag zou beweren dat dromen niet bestaan. (hoewel een ervaring die iederéén vrijwel dagelijks heeft makkelijker alom geaccepteerd wordt' Dat beiden bedróg zijn echter - als in : zinsbegoocheling - daar kan ik wel wat mee. Bij mensen met geestwaarnemingen wordt wel degelijk specifieke hersenactiviteit gemeten, (zoals ook bij het horen van stemmen, halluinaties in alle vormen en maten, religieuze ervaringen en dergelijke) dus moet er een vorm van (niet-zintuiglijke) waarneming zijn. Die kunnen we onderzoeken en dat doen we dan ook. Dat betekent echter niet automatisch dat er sprake is van een fysiek aanwezige " geest" die ook maar het minst met een overleden persoon (de meest favoriete verklaring) te maken heeft. Maar wel alles met wat er zich tussen de oortjes afspeelt ; en dat wordt nog wel eens onderschat. Zeker ook de kracht / macht daarvan. Aan de geest zelf echter valt net zo weinig te onderzoeken als aan een gemiddelde willekeurige droom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, bedankt voor je toelichting, je schrijft:......... Bij mensen met geestwaarnemingen wordt wel degelijk specifieke hersenactiviteit gemeten, (zoals ook bij het horen van stemmen, halluinaties in alle vormen en maten, religieuze ervaringen en dergelijke) dus moet er een vorm van (niet-zintuiglijke) waarneming zijn. Die kunnen we onderzoeken en dat doen we dan ook.............. Zonder de strijd het bestaat niet of wel, wil ik wel zeggen, dat dit een opening zou kunnen betekenen, tenminste, ergens neemt onze brein ' iets' waar, nog steeds mogelijk dat we het zelf projecteren, dat het een gevolg is van overbelasting van onze brein, mogelijk een gevolg van medicijngebruik, oververmoeid zijn enz. enz.............. Ik zoek al jaren naar verklaringen van dingen die ik ervaar/ meemaak, dit is een mooi opstapje en voeg het bij al die andere mogelijke verklaringen die ik via G.V. heb gekregen. Bepaalde ervaringen zijn voor mij zeer heftig, enkele hebben zelfs een deel van mijn leven op zijn kop gezet, terwijl ik een uitermate nuchter en kritisch mens ben en zo maar niet iets geloof. Ik ben erg blij met je toelichting!

Andere antwoorden (5)

Paranormaal gezien kun je deze vraag beantwoorden. Maar het blijft lastig. Het ligt aan hoe begaafd je bent en hoe ontspannen vooral.
Negatieve geesten zijn entiteiten die de weg kwijt zijn, net zoals (stoffelijke) mensen.
Positieve geesten (of entiteiten die je begeleiden in het leven) kun je herkennen aan de gemoedsrust die
ze meebrengen.
Een pendel is een instrument om je te helpen communiceren.
Het boek De Celestijnse Belofte helpt je begrijpen wat spiritualiteit inhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn gevoel/intuitie vertelt mij dat geesten energieën van levende wezens zijn die de materiële wereld nog niet hebben kunnen loslaten. Dit kunnen complete energieën zijn of delen van. 'Geesten' zijn niet per definitie goed of slecht: Zwart wit denken is typisch menselijk, 'de wereld van de geesten' is echter grijs.

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat als een geestelijke energie me 'leegzuigt' of op een andere wijze een negatieve emotionele uitwerking op mij heeft ik te maken hebt met een zgn. 'kwade geest'.

Tenslotte wil ik waarschuwen om niet actief in contact te treden met 'de wereld van de geesten'. Dit baseer ik op wederom mijn gevoel/intuitie en ervaring: het is een onbekende wereld waar wij als mensen de wetten nooit van zullen begrijpen en de plattegrond nimmer van in kaart zullen krijgen. Voor je het weet, ben je verdwaald.

Dit is nogmaals mijn ervaring/mijn gevoel, niet een sluitend antwoord.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik wil nog even iets aanvullen: mijn ervaring is ook dat mijn eigen geestelijke energie of die van een ander mens mij precies dezelfde last kan bezorgen en dat dit vaak erg moeilijk van een 'geest' te onderscheiden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Avigdor, het is moeilijk van elkaar te onderscheiden.
Maar bekijk je het leven als een grote les, dan zijn die mensen die je veel energie kosten, ook een onderdeel van die les.
Je moet leren daar mee om te gaan, zo niet, dan zal deze les zich alsmaar blijven herhalen.
Het is mooi te lezen dat je antwoord op je gevoel/ intuïtie.
Ook je waarschuwing je niet met het geestenwereldje te bemoeien, is voor de meeste mensen terecht.
+
Cryofiel
11 jaar geleden
Leuk, zo'n op intuïtie gebaseerde persoonlijke overtuiging. Hoe zou het nu werkelijk zitten?
Hey Tim, het 'herkennen' van een geest gebeurt vanuit je eigen gevoel, en dus is het dan ook handig om van jezelf te weten of je op dat moment je fijn voelt, of boos...of om het makkelijk te zeggen of je positief of negatief gestemd bent. Dan heeft het ook nog te maken of je een gevoeligheid bezit om het überhaupt op te merken, en zo komt er een verbinding tussen een mens en geest tot stand. En het is inderdaad zo dat wanneer er geesten zijn die niet zo leuk zijn het minder prettig aan KAN voelen, maar dat is niet altijd zo, dus helemaal duidelijk daarin kun je alleen zijn op het moment als je jezelf goed leert kennen, en meer weet over het spirituele. Ik zou je willen aanraden om je via boeken of de site www.theageofchrist.com (nee is geen bijbelsite) te verdiepen in het geheel. Je mag me altijd mailen als je nog vragen hebt, groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan slechts 2 geestelijke koninkrijken.
Het Koninkrijk van God met diverse dienende engelen , dit zijn onzichtbare geesten.
en Koninkrijk van de boze, met gevallen engelen.
Categorie 1 helpt de mensen.

Als je last hebt een geest, is het geen goede geest.
Maar het kan ook verbeelding zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetgeen mensen geesten noemen zijn 'slechts' de reflecties van hun eigen bewuste en onbewuste intenties.

Indien jij vele minder fraaie gedachten/intenties hebt over anderen dan activeer jij zelf een energieveld vol minder fraaie elementen en dat kan zich als een onzichtbare vorm van ervaringen of gevoelens naar jou terugkeren.
In dit geval zou je van een slechte geest kunnen spreken.

Indien jij vaak leuke, liefdevolle gedachten/intenties hebt over eender wie of wat dan activeer je een energieveld vol gewenste elementen of effecten en ook die keren zich volgens het boemerangprincipe terug naar jou toe. Indien die effecten in onzichtbare vorm naar ons toe keren dan zijn velen geneigd om dit fenomeen in dit geval een goede geest te noemen.

Aan het soort geest die jij meent te herkennen herken je dus ineens ook jouw dominerende aard van denken over bepaalde fragmenten uit de totaliteit van het leven.

Er zijn eindeloze manieren om dit verschijnsel te verwoorden doch in essentie komt het altijd opnieuw op hetzelfde neer.
We krijgen Altijd, in één of andere vorm, in veelvoud terug wat we bewust of onbewust zelf hebben uitgezonden via gedachten, woorden of daden en de daaraan gekoppelde intenties.
Héél vaak zijn we ons niet eens bewust van onze ware intenties en daardoor lijkt deze logica niet te kloppen.
En toch, deze boemerang logica klopt als een bus.
Of zeg ik in deze context beter dat het klopt als een geest? haha

Leef bewuster en leef bewust trager dan merk je vanzelf de logica in dit soort zaken.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je eerste zin was nog prima. Daarna viel je helaas terug op de bekende theoretische verhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets wilde ik ook net zeggen. Laat ik met dit nog aanvullen: "Leef bewuster en leef bewust trager dan merk je vanzelf de logica in dit soort zaken." Dan merk je juist dat dingen zoals die jij hierboven beschrijft nogal onlogisch zijn en niet kloppen. Er is geen uitzenden van gedachten, er is geen boomerangwet, er is geen energieveld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees zelden verder dan de eerste zin wegens het risico op herhaling, maar die eerste klopt dan ook als een bus. Een plusje deze keer - ook omdat je het woord ' glimlach' dit keer hebt weten te vermijden ;)