Kan ik heldervoelend of hoog sensitief zijn ? ( zie toelichting)

Ik heb van die periodes in mijn leven dat ik mij niet goed voel, soms 2 weken gaat het slecht en 4 weken wel weer goed

Alleen merk ik nu dat ik vrijwel heel snel de pijn en emoties van andere mensen aanvoel, oftewel ik verplaatst me onbewust in vrijwel elk mens die ik tegenkom en ervaar wat diegene ervaart, ik zelf vind dit echt heel erg irritant en wil het graag bij mijzelf houden.

Klinkt dit heel raar of zijn er mensen die zich er in herkennen?
Ik zit al bij het GGZ voor mijn depressieve klachten.
Graag serieuze antwoorden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt er in ieder geval op, dat je hoog sensitief bent, mogelijk in combinatie met een persoonlijkheids stoornis. Hierdoor kan je ,wat je van anderen 'opvangt' weer de aanleiding zijn van een depressie. Zo zit je in een cirkel, waar je moeilijk zelf uit kan komen. Heldervoelend zou kunnen, maar daar krijg je zelf de bewijzen van. Die heb je nog niet duidelijk gehad, anders zou je dat niet vragen. Wat jij ervaart, komt heel erg veel voor tegenwoordig, maar dat komt ook, omdat we er tegenwoordig steeds meer van af gaan weten. Het is erg goed, dat je hier over kan en wil praten. Dat is een erg belangrijke stap. Met het ouder worden, kan je hopelijk er beter mee omgaan en leer je, je zelf er voor te beschermen. Niet de wereld om je heen is het belangrijkste dat er bestaat. Maar jij zelf!! Van de wereld om je heen, vang je nu zoveel signalen op, dat je daar bijna al je energie in stopt. Dus kom je zelf energie te kort en kom je in een depressie. Wordt er bewust van, dat jij het leed van de wereld niet kan dragen. Wordt er bewust van, dat het ook niet jouw zorg is!! Jouw zorg, gaat voorlopig jou zelf aan, pas als je zelf weer sterk bent, gaan de anderen pas weer tellen.

Het kan goed zijn dat je hsp bent, helaas zijn er nog vele mensen die dit onderschatten en je het liefst aan onderdrukkende medicatie willen hebben. Omgaan met je hsp zou beter zijn naar mijn idee. Deze tijd is er veel geworstel om ons heen merk ik, of het te maken heeft met 21 december? voor mij wel, maar dat is ieders eigen idee daarover. Weet niet in welke regio je woont, maar anders weet ik wel een goede hulp daarvoor ev. (pb)

Je zult zeker wel hooggevoelig zijn. Maar die nadelen die jij noemt, kan je ook inzetten als een vaardigheid. Ik lees uit je verhaal dat jij dichter bij een ander staat (doordat je de pijn en emoties van anderen voelt), dan dat jij BIJ JEZELF staat. Ik denk dat daar je oplossing ligt. Namelijk dat jij moet leren om jezelf te kennen. Dus niet alleen wanneer jij depressief bent, maar ook waarom je dat bent, hoe dat komt, hoe het voelt als je vrolijk bent, hoe je dat kunt stimuleren. Welke emoties ervaar je allemaal, waar liggen de oorsprong. Kortom, dichter bij jezelf leren te staan. En daar kan je natuurlijk wel jou vaardigheden voor inzetten. Want als jij de emoties en pijnen van een ander kan voelen. Dan kan je die ook voor jezelf voelen. Dus mijn advies is om je vaardigheid niet naar buiten toe te richten, maar juist naar binnen, naar jezelf toe. Jij kan voorbij de muurtjes van anderen kijken. Kijk dan ook voorbij de grote en hoge muurtjes die jij zelf hebt opgetrokken. Dat is jou gave. Toegevoegd na 5 minuten: Misschien een leuke metafoor: Jij zit in een rups op de kermis (zie afbeelding). Normaal kijk jij naar buiten, naar de omstanders. Maar die razen als een raket bij je voorbij. Je kunt beter naar binnen kijken, naar het centrum. Die blijft stil staan terwijl jij met een snelheid voorbij raast. Zie het centrum dan als jezelf, je HART, je ziel. Kijk niet naar buiten, maar naar binnen. Toegevoegd na 6 minuten: http://fotomart.files.wordpress.com/2009/09/kermisrups.jpg Toegevoegd na 23 uur: Naar buiten kijken geeft onrust, het raast voorbij en je kunt je moeilijk focussen. Het geeft veel te veel prikkels en je kunt misselijk worden. Kijk je naar binnen, dan blijft het centrum stil staat (tov jou), je kunt goed focussen en je ervaart rust en stilte. Het is net alsof je stilstaat (terwijl je toch in beweging bent). Prikkels zijn er niet meer, en misselijk ook niet. Behalve dan voor je eigen emotionele leed die je bij je draagt.

Kijk ook eens naar ADD, veel van de klachten overlappen bij deze diagnose. Er is een betrouwbare zelftest op Psyq.nl

Lieverd, jij bent een EMPATH. Waarom ik dit zo zeker weet? In mijn familie komt dit veel voor, en vooral mijn zuster beschreef EXACT dezelfde dingen toen het haarzelf overkwam. Dat je 'het bij jezelf wilt houden' is ook normaal, al was het alleen maar omdat je energie nu wordt weggezogen. Wat ik je daarom aanraad is 'shielding' oftewel het jezelf beschermen of 'je aura intrekken'. Stel je voor dat je je in een bel van licht bevindt. Die laat je dan krimpen totdat hij letterlijk op je huid zit en ermee versmelt. Niemand die het ziet, maar jij weet hoe het zit. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan 'bekleed' je de lichtbel voordat je hem laat krimpen eerst aan de buitenkant met een weerkaatsend materiaal, bijvoorbeeld spiegelende folie. Op die manier heb je een soort van 'psychisch harnas' aan dat voorkomt dat wat anderen uitzenden, bij jou binnenkomt. Liefs, en veel succes gewenst. Toegevoegd na 3 uur: Overigens is empathie het in-jezelf-voelen van wat een ander op dat moment voelt, en die gevoelens zijn inderdaad NIET van jou maar van die andere persoon.

Het klinkt voor mij helemaal niet raar maar héél herkenbaar. Ja je vertoont de kenmerken van een heldervoelend en/of hoog sensitief iemand. Er bestaan vrij simpele doch héél efficiënte manieren om hier comfortabeler mee om te gaan. Het vraagt wel dagelijkse inspanningen doch ze lonen echt. Prent in de eerste plaats in je hoofd dat álles, tot in het kleinste detail en dus zonder enig uitzondering, een constructieve reden van bestaan heeft. Ga voortaan élke dag met deze win-win-visie slapen en sta pas op wanneer je jezelf constructief, liefdevol en/of win-win-minded hebt geprogrammeerd. Las ook meermaals per dag een rustpauze in om jouw gedachten te laten afdwalen naar vreugdevolle, liefdevolle en rustgevende taferelen. Herhaal ook meermaals per dag een kort doch krachtig neutraliserend zinnetje: "Ik wil Liefde voelen voor élk facet van de schepping" Herhaal dit élke keer opnieuw als je geconfronteerd wordt met iets waar je geen blijf mee weet. Trek ook jouw mondhoeken wat vaker op tot een Glimlach want de hormonen (= intelligente energievorm) die je dan activeert neutraliseren ook datgene wat je anders als negatief ervaart. Glimlachen zet aan tot constructiever denken en handelen en daardoor voelt een mens zich automatisch rustiger, zelfzekerder en liefdevoller. Daardoor ga je vanzelf weer meer Glimlachen en je nog beter voelen. Zolang je deze win-win-circulatie bewust of onbewust gaande houdt zal jij je prima voelen en alle ongewenste impulsen van anderen buiten jouw persoonlijk energieveld houden. Leef je sneller en jachtiger dan jouw persoonlijk bio-ritme aangeeft dan ga je uit jouw persoonlijke comfortzone en dan ben je de speelbal van de wisselende impulsen van andere jachtigen. Dus... Leef voortaan trager én bewuster. Leef voortaan bewuster in volle vertrouwen dat élke ervaring een constructieve reden van bestaan heeft. Leef élk dag opnieuw bewuster liefdevol tegenover élk facet van de schepping. Lees wat vaker vrolijk stemmende teksten en kijk vooral naar programma's die jouw lachspieren aan het werk zetten. Leer jezelf élke dag opnieuw Glimlachend te neutraliseren, maak er een gewoonte van om constructief (= oprecht liefdevol tegenover élk facet van de schepping) te denken en ook jij kan weldra jouw geluk niet meer op vanwege deze eenvoudige doch doeltreffende tips die ik vanuit eigen ervaring van harte durf aan te bevelen ;-) Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Goedendag, Mensen die Hoog sensitief zijn, voelen snel emoties aan van anderen. Dit heeft deels ook te maken met de innerlijke groeiprocessen die veel mensen doormaken. Zelf heb ik ook moeten leren hoe ik de gevoelens van anderen en van mezelf kon leren scheiden, of in een ander geval 'accepteren' zodat het getransformeerd wordt. Soms kan men dingen bij anderen voelen omdat het eigen energieveld niet sterk genoeg is 'afgeschermd voor invloeden van buitenaf. Wat u noemt : depressie, zijn eigenlijk 'zware' gaten in uw energieveld, dit trekt ook lagere trillingsfrequenties aan van anderen 'magneten'. Door meer bewust te worden en praktisch af te schermen en beter te luisteren naar uw eigen lichaam, kan er al veel meer buiten uzelf blijven. Namaste en heb een fijne groei!!

Bronnen:
http://sattvahealing.wordpress.com/