Wat betekent deze wijsheid van Eckhart Tolle? Zie rest van vraag, want het past hier niet.

De meeste mensen verwarren het Nu

met wat er gebeurt in het nu, maar dat is wat anders.

Het nu is dieper dan wat erin gebeurt.

Het is de ruimte waarin het gebeurt.

Verwar de inhoud van dit moment dus niet met het Nu.

Het Nu is dieper dan welke inhoud die erin opkomt ook.

(Als wat op dit moment gebeurt, niet het nu is, wat is het NU dan wel? Dat is mijn vraag)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een metafysisch tijdsmoment. Dwz het is een voorgegeven dimensie waarin de dingen gebeuren, waarmee zelf niets gebeurt.
Vergelijk het met een filmrol. Het (stukje lege) filmrol is het nu maar de dia (het plaatje/foto) is het gebeuren wat op dat nu komt te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie vraag! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx wendy, noodzakelijk ook want ik heb het gevoel dat het belangrijk is en ik kom er niet uit. Dankzij GJ begin ik het te begrijpen. t Is erg actueel bij mij momenteel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees het boek De verdwijning van het Universum van Gary Renard. Begrijpenlijk geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Meike, Ik krijg vrij vaak tips voor boeken die ik zou moeten lezen. Dit bracht mij enkel verder van huis. af en toe hier en daar een boek openslaan prima, maar hele boeken lezen op spiritueel vlak begin ik niet meer aan. Er zijn vele boeken die ik zou moeten lezen. Eerder moet ik niets moeten en gewoon lekker tijdens mijn meditaties mijn eigen inzichten krijgen. Daar word ik ten eerste ontzettend megaveel creatief van, verwerk ik ellendige gebeurtenissen snel en bovendien zijn alle ideeën die ik van daaruit aan anderen over breng een schot in de roos...
k Wil wel zeggen dat er vele goede boeken zijn. de boeken die ik zelf wilde lezen heb ik aan de kant gelegd. Er zijn teveel; goede boeken. En het leven duurt maar kort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foral, het beste antwoord komt NU uit jezelf.
Dus...
net zoals je reageert op wijsheid uit boeken mag je ook reageren op wijsheid van Eckhart.
Laat 'externe' woorden door je onderbewustzijn verwerken en van zodra jij helemaal opgaat in het NU-moment stel je geen vragen meer omdat je de antwoorden in het gelijktijdig Nu reeds hoort, ziet en begrijpt zonder verlies van tijd, kracht of essentie. Voor Nu wens ik Jou
veel Liefs, Succes en een Mega Big Smile ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort maar krachtig dit keer GM, en heel mooi...

Het beste antwoord

Wat Eckhart bedoeld, is dat de focus niet moet liggen op het GEBEUREN.

Omdat een gebeuren welke er is, met een ogenblik later alweer is geweest. Je kunt van een gebeurtenis die NU plaatsvindt niet zeggen dat het het NU is.

Het NU is een gemoedstoestand, van ruimte en zijn. De tijd komt hierin niet voor.
In meditatie is het NU: zijn in deze ruimte. Waarbij zelfs de ruimte kan verdwijnen en alleen het 'zijn' overblijft. In dat kader is het NU een vorm van leegte.

In het NU leven, is je niet bezighouden met gebeurtenissen (want dat is alweer het verleden). Maar met hetgene wat je doet. Dus eet je, dan ligt je aandacht bij het eten, en wat je precies proeft.
Rij je auto, dan zie je de auto over het asvalt glijden, je hoort de motor, niet als een gebeurtenis, maar als een eigenschap dat het er is. Dus zonder oordeel.
Speel je gitaar, dan is in het nu zijn, de vingers over de snaren voelen. Het geluid in je opnemen, en de trillingen van het instrument tot je door laten dringen.

Hopelijk is dit iets duidelijker, het is een moeilijk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik begin het te snappen nu, dankjewel, mooi. En je kent me dus je geeft advies op maat, zodat ik het nog beter snap. Zoals je het schrijft neem ik het ook waar met al mijn zintuigen alsof ik het aan het visualiseren ben. En dan rijst bij mij de vraag, in welk verband staat visualiseren dan met het nu? Is dat ook heel mooi in woorden uit te leggen aan de chaoot die ik momenteel ben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, dat is het voordeel tussen ons. Visualiseren is eigenlijk jezelf (je innerlijke) voor de gek houden.
Door te visualiseren verplaats je jezelf in een andere omgeving/situatie. Een omgeving die voor jou dus rustgevend is en helend. Hiermee hou je ook je zintuigen voor de gek. Zodat je als het ware je omgeving ziet, proeft, ruikt en hoort. Ook je zenuwstelsel. Heb je goede ervaringen om werkelijk in het NU te kunnen zijn, dan kan je eenvoudig in deze toestand terugkeren, via een visualisatie en de daarbij horende herinneringen. Dan kan je de visualisatie loslaten en doorgaan in het NU. Maar visualisatie is niet het NU. Eigenlijk is een visualisatie het verleden vastpakken, want je visualiseer je namelijk alleen maar stukjes die je al eerder hebt meegemaakt, gelezen, of gezien. Eigenlijk visualiseren we allemaal. Zowel voor slechte ervaringen (o.a. via doemdenken), als voor goede en dus ook helende ervaringen.
Terwijl als we dit als een hulpmiddel en dus ook bewust gaan toepassen, we zelf kiezen of de visualisatie goed/slecht zal zijn.
We kiezen bewust een slecht, om ervan te leren, of onszelf meer standvaster te maken in die situaties.
We kiezen het goed, om snel rust te ervaren, alsof we op vakantie zijn elders.
(In de pauze op het werk zit ik elke dag op een terrasje te kijken naar mensen:-) - de kantine. Biertje erbij - warme chocomel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wereld zoals wij die kennen is dus illusie. Iedereen creëert zijn eigen wereld. Klopt.
Het blijft nog steeds illusie als jij je aandacht richt op het eten van je boterhammetje. Je bent niet in het nu als je naar de bakker gaat om brood te hebben voor de toekomstige lunch.
Zolang je op deze wereld rondloopt met je voeten op de grond om je te verplaatsen, leef je in ruimte en tijd = illusie. Ruimte zorgt ervoor dat er tijd is. Je leeft in deze ervaringswereld altijd in het verleden. Je doet dingen vanuit aangeleerde angst vanuit het verleden. Elke reactie die je hebt komt vanuit het verleden. B.v. je koopt brood, want anders.......heb je straks honger als je geen brood hebt.
Zo doe je elke handeling en gedachte vanuit angst (als je goed naar jezelf kijkt kun je dit zien). Dit is natuurlijk logisch omdat het ego ons wil vasthouden in ons angstgedrag om te kunnen heersen. Hieraan kunnen wij levende in deze wereld niet ontkomen. Wat jij beschrijft is je aandacht houden bij hetgene waar je mee bezig bent. Dat is een hele goede manier om je ego aan te pakken en buiten spel te zetten. Maar dit wordt m.i. niet bedoeld met het Nu met de hoofdletter. Zodra men het ego loslaat komt men in een andere bewustzijnsstaat. Geen denken, ervaring van eenheid, het Eeuwige, Onveranderlijke, Goddelijkheid, Liefde.....Het NU.
Er bestaan mensen die dit elke seconde van de dag ervaren. Dit zijn Verlichte Meesters. Deze Verlichten luisteren niet naar het ego, maar naar hun Hogere Zelf. Zij hoeven niet na te denken om dingen te doen. Dit denken van ons is gebaseerd op het verleden en dat is niet meer hún ervaringswereld. Zij Weten. Ze hoeven niet naar de bakker voor brood. Ik ken persoonlijk 3 mensen die geen voedsel tot zich hoeven te nemen en leven van het Goddelijke LiefdesLicht. Deze mensen zijn voor mij een voorbeeld dat illusie kan worden opgeheven. Het Nu is absoluut géén leegte, het is gevuld met Heilige Onvoorwaardelijke Liefde. Sorry, als het wat betweterig klinkt, jouw antwoord is echt okee, maar m.i. niet wat bedoeld wordt met Nu met de h.l.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Meike: je schrijft "Zo doe je elke handeling en gedachte vanuit angst (als je goed naar jezelf kijkt kun je dit zien). Dit is natuurlijk logisch omdat het ego ons wil vasthouden in ons angstgedrag om te kunnen heersen. Hieraan kunnen wij levende in deze wereld niet ontkomen." en daarna:

"Zodra men het ego loslaat komt men in een andere bewustzijnsstaat. Geen denken, ervaring van eenheid, het Eeuwige, Onveranderlijke, Goddelijkheid, Liefde…..Het NU.
Er bestaan mensen die dit elke seconde van de dag ervaren." Naar mijn idee spreekt dit elkaar tegen: in deel 1 schrijf je dus, dat je als levend mens niet kunt ontkomen aan het ego en het angstgedrag en in deel 2, dat er mensen zijn die het ego kunnen loslaten, zelfs elke seconde van de dag.
Dan zou je dus kunnen concluderen, dat deze mensen niet levend zijn....., maar ik neem aan dat je dit niet bedoelt.
Hoe zie jij dat? Waar ik enorm in ben geïnteresseerd zijn die 3 mensen die jij kent en die zo kunnen leven. Kan/wil je daar meer over vertellen, misschien per PB?
grasmaaier
11 jaar geleden
@Meike2 : Nou dat complete in het nu leven zonder te denken, zoals Eckhart Tolle, is nog geen complete verlichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grasmaaier, dat klopt. Wat ik wil zeggen is het Eeuwige is Altijd en is Onveranderlijk, Altijd kan niets anders zijn dan Nu. Wat meestal gezien wordt als het nu, zoals hierboven beschreven, is nog steeds leven in illusie en niet leven in het eeuwige, het Nu. Wendy natuurlijk heb je gelijk, maar de doorsnee mens, die het leven leeft vanuit het ego, leeft vanuit angst in illusie, dit wordt eigenlijk slapen genoemd of een droom en het echte Leven is in het Eeuwige Nu.
Natuurlijk kun je dit overstijgen door verhoging/verandering v.h. bewustzijn en loslaten v.h. ego. Dit vergt oefening en bereidwilligheid en toewijding.
Er zijn mensen die in één leven verlicht raken, maar die zijn er vele levens vooraf mee aan de gang geweest of die zijn nooit zo ver afgedwaald als anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
P.s. Ik had moeten zeggen: Hieraan kunnen wij levende "met onze ego" in deze wereld niet aan ontkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das wel mogelijk meike... je kunt op een gegeven moment volledig egoloos zijn. Er gaat alleen wel een weg aan vooraf. In mijn tijd bij Vipassana is het een tijdlang gelukt dat te zijn bij mij. Het is ook mogelijk dat in het dagelijks leven toe te passen. Ligt er ook aan in weke situatie je zit en hoe sterk je inmiddels zelf bent. Ik weet van mezelf dat ik in het dagelijks leven een lange weg te gaan heb, maar ik weet ook dat als ik een monnik zou worden ik volledig egoloos kan leven. dat kan ik zeggen omdat ik een tijdlang een monnik ben geweest en heb kunnen ervaren hoe het is. Maar dan ervaar je een vrijheid van niets te verliezen hebben en dan is het ook niet zo heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Forallweknow, dat bedoel ik toch ook, daar zijn we allemaal mee bezig.
Maar het ego is een lastig ding hoor, het begrip ego is wijdverbreider dan men over het algemeen denkt.
Alles dat veranderlijk is, is ego oftewel illusie.
Als je volkomen egoloos bent, dan kun je kiezen of je hier op aarde zichtbaar met een lichaam blijft rondlopen of je kunt hem peren naar hogere regionen en toch hier onzichtbaar voor de meeste menselijke lichamelijke ogen vertoeven.(Geestelijk oog kan ze wel zien).
Als men volkomen egoloos is, heeft men geen zorgen over wat men "denkt" nodig te hebben.
Men laat zich leiden door zijn Hogere Zelf en wordt niet meer meegesleurd door de egodingen in deze wereld. Dan wordt je niet meer teruggetrokken in het oude angst-denken.
Zodra ik zorgen hebt over vergankelijke dingen, laat ik me weer leiden door het ego. Het is ook een kwestie van willen. Ik merk dat ik het nog veel te leuk vind hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens een goede leidraad om te zien wat ego is of niet is: ego is angst. Ego is conflict zien. Ego is oordelen. Ego is boosheid/irritatie. Ego is teleurstelling; frustratie; pijn; verdriet(dus emotie, behalve ontroering); noem maar op.
Als je in elke situatie vredig kunt blijven, wat er ook gebeurt ben je m.i. in het Nu.
Dit is natuurlijk niet: onverschillig zijn. Want je bent zeer begaan met de medemens omdat het je broeders zijn in de eenheid. Dus jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Forall: "Maar dan ervaar je een vrijheid van niets te verliezen hebben en dan is het ook niet zo heel moeilijk." schreef je.
Als je het gevoel hebt iets te kunnen verliezen, dan is dat in feite toekomstgericht....niet nu. En ook nu kan je dat gevoel veranderen met bewuste gedachten....in het nu. Niet makkelijk weet ik uit ervaring, maar het kán wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Meike2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het NU bestaat niet.
Het NU is altijd het verleden.
We leven tussen het verleden en straks in.
Zonder dat het NU heet.
We lopen altijd achter en missen daarom het NU.
Het Nu is ongrijpbaar.
Want we leven in het verleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, dat klopt. Ik vind deze term altijd een oneigenlijk gebruik van het begrip NU.
Hele volksstammen gebruiken dit woord om aan te geven dat je met je aandacht moet blijven bij wat je aan het doen bent. Maar zodra je begint aan iets is het een halve seconde later al weer voorbij. Dus is dat niet NU. En het ding dat je aan het doen was/bent, komt vanuit het verleden. niks Nu.
Nu is eeuwig, altijd, onveranderlijk. Iets anders kán geen Nu zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat ook niet om het woordje NU. Het gaat erom dat je niet blijft hangen in je gedachtes: dat zijn herinneringen (verleden) of plannen (toekomst). Dat speelt zich alleeen af in je hoofd en is niet zoals de wereld werkelijk is.
Alle emoties komen voort uit wat je denkt en zijn gebaseerd op illusies. Het is immers of al voorbij of ligt nog in de toekomst. Alleen door in het nu te leven kun je de wereld werkelijk ervaren. De wereld is namelijk alleen in het NU.
De rest is illusie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Japie6: waarom is het Nu zoals jij dat omschrijft, niet ook een illusie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uitgesproken woord in het nu, is het product van een gedachte uit het verleden, dus blijven we achter lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
japie, het gaat hier wél om het begrip Nu met de hoofdletter en niet om de nu in deze wereld. Deze wereld is behept met tijd en zorgen over de toekomst. En al denk jij niet meer over het verleden of toekomst, toch doe je alle dingen vanuit jouw verleden. Emoties ontstaan idd. vanuit denken en valt derhalve onder het ego-regiem.
Wat Eckhart bedoelt is dat je alles totaal hebt losgelaten. Je leeft en laat je leiden door je Hogere Zelf. Deze verblijft in het NU, het Eeuwige, dat nooit verandert. Dus als je je daardoor laat leiden, ben je in het Nu in deze nog steeds illusoire wereld.
Zodra jij een oordeel velt over wat dan ook, is dit ego en geen Nu. Dit oordelen doen we de hele dag: zal ik dit of zal ik dat? =oordelen, dus ego en geen Nu. Elk schiften: dit wil ik niet/wel is ego en geen Nu.
Eckhart doet dit niet meer, hij laat zich volledig leiden door zijn H.Zelf en verblijft tevens nog steeds in de illusie-wereld. Ook hí'j moet op tijd komen bij zijn lezingen, maar hij hoeft niet op zijn horloge te kijken om te weten op welk moment hij in zijn auto moet stappen. Hij maakt zich nergens zorgen over. Alles is welkom, wat er ook gebeurt. Dán ben je egoloos, hij wordt niet geïrriteerd door een gebeurtenis. Hij identificeert zich niet meer met het ego.
Mensen kunnen zich natuurlijk misleiden door te denken dat ze in het Nu zijn omdat ze denken in het Nu te zijn omdat ze het woord verkeerd interpreteren, terwijl dit niet zo is. Mag natuurlijk, maar het schiet niet echt op. Dit is het oneigenlijke gebruik van wat er wordt bedoeld met NU.
Sterker nog, de hele wereld is illusie. Dit wat wij zien met de ogen van het lichaam(lichaam/ogen/hersenen valt onder ego) is illusie, het bestaat niet eens. Wij houden deze wereld in stand met ons collectief denken hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je snapt het ook niet als je denkt dat met "de wereld is een illusie' wordt bedoeld dat de wereld niet zou bestaan. Het gaat erom dat de wereld wordt geïnterpreteerd door de menselijke geest en daarmee vervormd wordt en aangepast aan wat je verder hebt aan ervaringen en kennis.
De wereld IS dus geen illusie. Die wereld bestaat wel. Wat wij over de wereld denken te weten is een illusie (inclusief het bedenken van Goden, Vortexen, Engelen, Opdrachten, en wat hier verder aan verzinsels voorbijkomt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herhaal mijn vraag:
@Japie6: waarom is het Nu zoals jij dat omschrijft, niet ook een illusie?
Dat is dan, als ik je bovenstaande reactie lees, toch ook een zeer subjectieve interpretatie van de werkelijkheid/de wereld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt het dichtstbij wat ik vroeg, voor mijn gevoel. Thnx GD...

Andere antwoorden (4)

Het Nu, is de constante stroom van NU momenten.
Wat je ervaring is van wat er Nu gebeurt veranderd steeds.
11 jaar geleden
Het nu is niet alleen een gebeurtenis; het nu is ALLES.
Verleden is niet, toekomst is niet, alleen nu is.
Het is zoals het is.
Kort gezegd is dat mijn visie op deze wijsheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ kort en krachtig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Hier in deze wereld ervaren wij ruimte en derhalve tijd. Tijd ontstaat doordat wij van hot naar her moeten met ons lichaam, dus daar is de tijd.
Dus wij ervaren verleden, heden (nu) en toekomst hier op de wereld met ons lichaam. Het veranderlijke. Dit wordt geregeerd door het ego.

Het Eeuwige wordt bedoeld met Nu met een hoofdletter. Dit is God of de Bron of je eigen Goddelijke Zelf. Daar wij een geestelijk wezen zijn, een eenheid in de geest, een Goddelijk wezen, beleef je het Nu als je bewustzijn daar is wat je werkelijk bent.
Dit Nu heeft geen tijd of ruimte zoals wij dit ervaren, maar is alles tegelijkertijd en alles wat Is. Het Nu is het Eeuwige, Onveranderlijke.

Toegevoegd na 4 dagen:
Het gaat over identificatie van jezelf; wat je denkt dat je bent.
Als je je identificeert met het ego ben je slaaf van het verleden en toekomst.

Als je je identificeert met wat je eigenlijk werkelijk bent, je werkelijke Zelf en laat je je daar door leiden, kun je bevrijding van deze ego-dingen ervaren (verlossing) en ben je ontwaakt uit de ego-illusie, en kun je een gelukkig, vredig leven ervaren (nog wel in een illusoire wereld), m.i. wel een bepaalde staat van Verlichting(dit blijft dan, je valt niet bij bepaalde gebeurtenissen terug in je ego-identificatie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weer bedankt, Meike!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Katoen!
Het menselijke verstand heeft altijd een soort van noodzakelijke behoefte om iets te begrijpen.
Het verstand wil namelijk weten wat iets is. En de enige manier die het verstand heeft om te begrijpen is door er een woord aan te koppelen.
Een woord dat vertelt en verklaard wat het is.
Een gebeurtenis kan dus alleen maar door het verstand begrepen worden als het verstand er een verhaal over gaat maken.
Dat is de inhoud die we aan die gebeurtenis mee geven.
Maar op het moment dat het verstand het verhaal heeft gecreëerd over de gebeurtenis is die gebeurtenis niet meer het NU.
Het is alleen nog maar een verhaal over het verleden, een vroeger NU.

Het NU is dus eigenlijk niet te benoemen het kan alleen maar ervaren worden,
want op het moment dat je het aan het benoemen bent, ben je wat het werkelijk is al weer aan het verbergen achter woorden.
Ben je al niet meer tegenwoordig in het NU. Het NU heeft namelijk geen verhaal.

Als je een kind de naam van een vogel leert zal het de werkelijke vogel niet meer zien.