Nee, het is niet je partnerkeuze.
Een korte uitleg over je horoscoop (radix).
Bij de bron vind je een link voor meer uitleg
- je zonneteken : dat is wat men "je sterrenbeeld" noemt. dus als je bv. geboren bent begin augustus, is dat sterrenbeeld Leeuw. dat is bij iedereen die in de periode geboren is tussen pakweg 21/7 en 21/8
- je ascendant : dit wordt berekend op basis van je geboorteuur en is heel persoonlijk. Het is dus niet omdat 2 mensen om 8 uur geboren worden, dat ze dezelfde ascendant hebben. De ascendant wordt over het algemeen beschouwd als wat CG Jung beschreef als je persona : het beeld dat je toont aan de buitenwereld.
- je descendant : die staat recht tegenover je ascendant en heeft te maken met de personen die je "aanvullen". Je descendant is vaak ook van invloed op je partnerkeuze. Evenmin als je ascendant, is je descendant een planeet.
Een horoscoop wordt vaak heel simplistisch verklaard. Men zegt bv. dat iemand wiens zon in het teken Leeuw staat alle kenmerken van "leeuw" heeft. Maar hier gaat het enkel over waar de zon van die persoon staat : in sterrenbeeld leeuw dus.
Er zijn echter 9 planeten en die hebben allemaal een invloed. Er zijn ook 12 huizen, dat zijn "vakjes" waar de horoscoop in onderverdeeld is. Elk vakje omvat één aspect van je leven. Het 1ste huis is je "ik" (je ascendant), het 7de huis je partnerkeuze (je descendant). Je 10de huis omvat bv. je beroepsleven. Enz...
De invloed van de planeten:
- elke planeet heeft een bepaalde eigenschap. Bv. Jupiter is de "vermeerder", waar Jupiter mee te maken heeft wordt versterkt, vergroot, uitgebreid. De maan is je gevoelsleven. Enz.
- de werking van de planeet wordt beïnvloed door het sterrenbeeld waar hij in staat. In een horoscoop staan 12 sterrenbeelden (ram, waterman....). Waar je zon staat is (zie hoger) je sterrenbeeld. Staat je maan bv. in ram ben je gevoelsmatig meer "ram", ook al is je sterrenbeeld bv. leeuw
- de werking van de planeet wordt beïnvloed door het huis waar hij in staat. Stel dat je Jupiter in je 10de huis staat, zal je wellicht veel succes hebben in je beroep, of veel beroepen doen.
- tot slot wordt de werking beïnvloed door de verbindingen met andere planeten en met de ascendant en descendant. Bv. een oppositie is als twee planeten recht tegenover elkaar staan, een conjunct als ze vlak bijeen staan enz...
Dus
Als oppositieteken wordt meestal omschreven wat er recht tegenover je zonneteken staat. Je partnerkeuze is meer gelinkt aan je descendant.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
als je de link leest zal je er zeker meer over vernemen. je ascendant is zoals gezegd je persoonlijkheid, hetgeen wat toont aan de buitenwereld.
je descendant is datgene wat je persoon het mees aanvult. de descendant staat in de astrologie recht tegenover je ascendant, hij vormt er dus een oppositie mee.
algemeen wordt in de astrologie aangenomen dat de mensen die een sterrenbeeld hebben dat overeenkomt met je descendant (of heel veel planeten hebben in dat teken) je goed aanvullen.
Bv. stel je bent een leeuw, je ascendant is bv. weegschaal. dan is je descendant ram.
Dat betekent : je sterrenbeeld is leeuw (trots, zelfverzekerd...). wat je aan de wereld laat zien is echter weegschaal (houdt van schoonheid, twijfelt vaak...).
je ideale aanvulling zou dan iemand zijn die hetzij ram is hetzij veel planeten in ram heeft staan. Ram staat voor : daadkracht, impulsief etc...
Deze uitleg is heel simplistisch een echte astroloog zal me hiervoor niet echt applaus geven, want het is allemaal veel complexer dan ik hier kan uitleggen. Maar ik grote lijnen komt het toch hierop neer.
Kristal
11 jaar geleden
Nou, ik vind het toch knap, deze korte, kloppende uitleg over zo'n complex geheel!
Dikke +1!
Kristal
11 jaar geleden
Dan is je descendant Waterman.
Dat houdt in dat dit teken tegenover jouw leeuwascendant staat, dus soms ook in een relatie, maar ook juist aan kan vullen. Maar pin je er niet op vast, alsjeblieft niet, je kan ook een geweldige partner hebben die helemaal geen nadruk op het teken Waterman heeft in de horoscoop.

Andere antwoorden (1)

Oppositie is wat er tegenover staat. Iemand met het sterrenbeeld maagd is in principe jouw tegenpool. Als je partner dat is dan betekent dit dat jullie elkaar goed aanvullen, omdat je volkomen verschillend bent.