Wat is het nut van uittreden?

Ik lees nogal eens over uittreden hier op de site, ik weet dat het kan, maar ik weet niet waar toe het dient.
Ik weet wel dat het niet geheel ongevaarlijk is.

Toegevoegd na 3 uur:
voor de duidelijkheid, ik bedoel niet het verlaten van een groep. Maar het verlaten van je materiële lichaam, de buitenlichamelijke ervaring.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat heeft geen enkele nut, net zo min als de uittreder nut heeft...

Wat wel kan spelen is, dat je ervan moet leren... Wat leren we dan: De astrale wetten...

Alles wat je niet kent en toch doet is gevaarlijk, als je geen piloot bent is, de besturing van een vliegtuig aan jou toevertrouwd, gevaarlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je ooit een keer ingetreden bent,en het daar niets vindt,is het nut van uittreden bijzonder groot! Dat het niet ongevaarlijk is,is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mede-intreders kunnen op een uittreden soms met geweld reageren, om potentiële uittreders af te schrikken. Dus het is niet geheel zonder gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben nog nooit in en weet dus ook niet veel van het uittreden.
rose
14 jaar geleden
Koel! Ik had jou antwoord over het hoofd gezien...
Mijn moeder heeft het meegemaakt en ook de lichttunnel gezien. vanaf die ervaring was ze absoluut niet meer bang voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het over de kerk gaat, is het nut van uittreden evident...

(Uittreden is toch: de kerkgemeenschap verlaten? Of is dat een germanisme?)

Toegevoegd na 13 uur:
Even serieus: Uittreden (uit je lichaam) kan een geruststelling geven omtrent de dood (als je naar 'gene zijde' reist), het kan je bewust maken van het paranormale vlak (zeg maar 'de vierde wereld') en het kan je nieuwsgierigheid bevredigen.

Maar kijk ook een hier:

http://www.parapsy.nl/items/informatie1d.html

Buitenlichamelijk reizen is bovendien CO2-neutraal...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk meer aan een religieuze orde. Dus kloosterlingen.
Uittreden is iets dat het zelf-gevoel doet wanneer de verbinding met de zintuigen is verbroken. Je hebt dan geen idee meer waar je bent, dus kun je overal zijn. Je hebt geen idee meer dat je ligt, dus kun je net zo goed zweven.

Je zelf-gevoel geeft je dan de illusie dat je inderdaad zweeft. Het voelt aan alsof je je lichaam verlaat, want ergens weet je nog wel dat je lichaam in werkelijkheid niet zweeft.

Het is die discrepantie tussen weten dat je lichaam niet zweeft, en voelen dat je wel zweeft, die de indruk van uittreding geeft.

Uittreding kan inmiddels kunstmatig worden opgewekt. Er zijn meerdere goede beschrijvingen van patiënten die, tijdens een hersenoperatie waarbij ze bij bewustzijn moesten zijn, plotseling vertelden dat ze zich naast, achter, of boven hun lichaam bevonden.

We weten daardoor precies welk deel van de hersenen voor dit gevoel zorgt.

Om je vraag te beantwoorden: uittreden heeft dus geen nut. Het is een gevolg, een bij-effect, van het wegvallen van zintuiglijke prikkels. Het zelf-gevoel creëert dan zijn eigen lokatie, bij gebrek aan beter.

Uittreden is dus geheel ongevaarlijk. Het is alleen dan gevaarlijk wanneer je het opwekt door iets geks met je hersenen te doen (elektrische stimulatie, drugs), maar ook dan is het niet het uittreden, maar de dingen die jij met je hersens uithaalt die gevaarlijk zijn.

Uittreden is ook gevaarlijk als je eigenlijk al aan het sterven bent, maar net op tijd wordt gereanimeerd. Ook dan is het niet het uittreden, maar het ongeluk dat tot het bijna sterven leidde, dat gevaarlijk is.
Cryofiel
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Wat moet dat geweldig zijn, zoveel zekerheid...!
rose
14 jaar geleden
Ik kan mij overigens gevallen herinneren, waar zelfopgewekte uittreding tot psychose leidde. Dus geheel zonder gevaar is het niet...
Cryofiel
14 jaar geleden
Er is altijd de onzekerheid dat er meer is dan wij nu kunnen zien. Blijft het feit dat we dit hebben gezien. Zo werkt wetenschap: kijken en combineren. We hebben gekeken, en dit is wat we hebben gezien. Zekerheid? Die bestaat niet. Lees Popper maar. 't Is niet anders, zekerheid is onbereikbaar. Kijken en combineren is het beste dat we kunnen doen om toch zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen, en de onzekerheid zo klein mogelijk te maken.
Cryofiel
14 jaar geleden
@rose, je tweede reactie zie ik nu pas omdat ik een telefoontje kreeg terwijl ik mijn vorige reactie aan het typen was. Daardoor duurde het lang voordat mijn reactie er stond, en toen pas zag ik jouw tweede reactie. Wat bedoel je met een zelfopgewekte uittreding - hoe doe je dat? Ik ken wel een methode, maar die gebruikt drugs, of hallucinatie-opwekkende planten - wat eigenlijk hetzelfde is als drugs. Dat drugs kunnen leiden tot een psychose is een bekend feit. Of bedoel je iets anders met een zelfopgewekte uittreding?
rose
14 jaar geleden
Met zelfopgewekt bedoel ik zonder hulpmiddelen. Ik dacht dat dat duidelijk was, sorry. Lees je nog wel eens iets anders dan Popper? Er is na Popper nog een heleboel gezegd over kennis en waarheid en zekerheid in de wetenschap.
rose
14 jaar geleden
Wat is trouwens je favoriete werk van Popper?
Cryofiel
14 jaar geleden
Oké, nu is het helder. Sorry, ik had me een andere manier voorgesteld. Je kunt inderdaad een uittreding opwekken door bijvoorbeeld meditatie, of door zelfhypnose, of door iets anders te doen waarvan je bijvoorbeeld in trance raakt. Het gaat er steeds om dat je je hersenen in een bepaalde toestand brengt. Dat is ook bestudeerd (kijken en combineren, daar heb je het weer). Bij meditatie bleken de verbindingen tussen sommige hersendelen te kunnen worden versterkt, terwijl de verbindingen tussen andere hersendelen juist konden worden verzwakt. Geen wonder dus, dat sommige mensen in staat zijn hun zelf-gevoel los te koppelen van de zintuiglijke signalen. Zoals ik in mijn antwoord al aangaf, leidt dat tot de ervaring van uittreding. En ja, ik ken de opvolgers van Popper. Maar Popper zelf is de basis. Die blijkt bij een aantal mede-GV-ers al niet bekend. Daarom lijkt het me nuttiger me bij Popper te houden, omdat de meesten al snel zullen afhaken als ik het over de postpopperiaanse denkbeelden ga hebben.
rose
14 jaar geleden
En je favoriet?
rose
14 jaar geleden
En dat laatste, is dat niet een beetje uit de hoogte?
rose
14 jaar geleden
Ben benieuwd of je hier ook een kant en klare repliek op hebt: http://www.parapsy.nl/items/informatie1d.html
rose
14 jaar geleden
Stel dat we een deel van de hersenen vinden, dat bij stimulans dezelfde sensatie oproept als de geur van hondenpoep... betekent dat dan dat hondenpoep eigenlijk niet stinkt?
Cryofiel
14 jaar geleden
Poeh, vier reacties. Even één voor één. Je eerste reactie:
Ik weet niet meer hoe het boek heette. Ik heb het namelijk niet meer. Het was een vrij dun boek waarin Popper zijn gedachten uiteenzette over waarheidsvinding. Hij redeneerde stap voor stap naar het principe van de falsificeerbaarheid. Hij toonde aan dat dat de beste methode was, en waarom een niet-falsificeerbare theorie geen waarde heeft. Ik kan me een voorbeeld herinneren van een mierenkolonie, maar dat voorbeeld begreep ik niet, dus dat kan ik hier niet reproduceren. Je tweede reactie:
Het klinkt inderdaad wat arrogant, als ik het zo teruglees. Neem van me aan dat dat niet de bedoeling was. Aan de andere kant heb ik in discussies op GV al meermaals gemerkt dat heel veel mensen geen idee hebben van de lessen van Popper. Dat ze Popper niet kennen is niet zo erg, maar zelfs het principe van falsificatie is onbekend. Velen geloven nog dat een theorie automatisch juist is, wanneer er geen tegenargumenten zijn. Popper heeft ons geleerd dat die redenatie verkeerd is. Maar als velen die basis niet kennen, denk ik daadwerkelijk dat het niet zinvol is, verder te gaan dan die basis. Net zoals je bij het uitleggen van hoe een vliegtuig werkt, bij de basis moet blijven en niet meteen over over de gevorderde aerodynamica moet beginnen. Dan verlies je je lezers. Je derde reactie:
Ik heb het even snel doorgescand. Ik geef toe dat ik niet elke letter heb gelezen. Als er iets in dat enorm lange stuk staat dat ik specifiek zou moeten lezen, moet je me daar maar even op wijzen. Ik zie nu de standaard verhalen, die echter bij verhalen blijven. Geen onderbouwing. Geen referentie aan het feit dat nog nooit iemand tijdens een uittreding nieuwe informatie heeft verkregen. Je vierde reactie:
Vergelijkbare hersendelen hebben we al gevonden. Voor reuk ken ik geen voorbeelden, voor beeld en geluid wel. We kunnen jou een groene vlek laten zien door ergens in je hersenen te prikken. Dit is dus bekende kost.
rose
14 jaar geleden
Op de vierde reactie... Dat wij de hersens kunnen foppen, iemand laten denken dat hij of zij iets waarneemt, was mij wel bekend. Het gaat mij niet om de bekende kost, maar om het idee dat jouw redenering hier zou betekenen, dat als ik een groen vlak zie, dat groene vlak er niet is, omdat we dat zien van het groen vlak immers ook kunstmatig kunnen oproepen. Je weet wel, voor hetzelfde geld gebeurt er helemaal niks, behalve dan dat er al 47 jaar iemand voortdurend in mijn hersenen staat te porren.... Wat ik eigenlijk bedoel is, dat het feit dat het gevoel dat je tijdens uittreden hebt ook kunstmatig kan worden opgewekt, niet betekent dat het uittreden niet plaatsvind. Let wel, hier zeg ik niet dat uittreden plaatsvind (of niet, dat maakt niet uit), maar dat het onderzoek daar niet per sé iets over zegt. En, opnieuw, probeer er eens vanuit te gaan dat je gesprekspartners niét onder jouw niveau zitten, of probeer er eens niét vanuit te gaan dat je gesprekspartners onder jouw niveau zitten...
Cryofiel
14 jaar geleden
rose, je hebt een uitstekende manier van denken! Het zien van een groen vlak betekent niet dát dat groene vlak er is. Als je zeker wilt weten óf er een groen vlak is, zul je dat dus via een andere methode moeten verifiëren. Pas als je dat hebt gedaan, weet je dat er écht een groen vlak is. Precies hetzelfde geldt voor de uittredingservaring: Het ervaren van een uittreding betekent niet dát je bent uitgetreden. Als je zeker wilt weten óf je bent uitgetreden, zul je dat dus via een andere methode moeten verifiëren. Pas als je dat hebt gedaan, weet je dat je écht bent uitgetreden. Ook voor geesten geldt hetzelfde: Het zien van een geest betekent niet dát die geest er is. Als je zeker wilt weten óf er een geest is, zul je dat dus via een andere methode moeten verifiëren. Pas als je dat hebt gedaan, weet je dat er écht een geest is. Mij verbaast het telkens opnieuw dat het eerste (het groene vlak) door iedereen heel logisch wordt gevonden, terwijl het als een aanval wordt beschouwd als je het tweede (de uittreding) of het derde (de geest) op dezelfde manier benadert. Velen, zelfs hier op GV, zien dat niet alleen als een aanval, maar zelfs als een persoonlijke belediging.
rose
14 jaar geleden
Die eerste zin, Cryofiel, die eerste zin... lees dat nou zelf eens. Dat neerbuigende, moet dat nou? En dan, verifiëren? Wanneer zijn we overgestapt van falsificatie naar verificatie? NIW, als ik onderweg een rood lampje zie, neem ik niet de moeite te verifiëren of het wel écht een rood lampje is. LOL In het stuk, waarnaar de link verwijst, staat overigens een passage over een ervaring waarbij iemand (buiten zijn lichaam) naar het huis van zijn buurman gaat en daar dingen ziet, die hij niet kan weten, omdat hij nog nooit lijfelijk in het huis van zijn buurman is geweest. Maar goed, jij bent degene die het bestaan van uittreden te vuur en te zwaard bestrijd. En dat heeft met verificatie weer niets te maken. Jij bent schijnbaar degene die precies weet wat er wél gebeurd (zie je originele antwoord). En ik ben nog steeds niet overtuigd dat je daar reden toe hebt. Daarnaast wil ik toch even opmerken, dat het gevoel van belediging dat mensen op GV soms hebben na een repliek van jou, ook te maken kan hebben met de vorm van de boodschap. Je zal het overigens wel naar je zin hebben, met de sneeuw en de koude...
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, die eerste zin was bedoeld als compliment. Ik zat met de Engelse variant in gedachten ("I like your way of thinking"), en heb die vertaald. Hoe moet ik anders aangeven dat ik vind dat je scherp bent, dat je op de goede dingen let? Ik kan toch niet bij elk complimentje dat ik geef, gaan nadenken of het misschien ook mogelijk is dat iemand dat als neerbuigend leest? Of had ik moeten schrijven "Hee, wauw, goed geredeneerd!"? Dat had je toch op dezelfde manier als neerbuigend kunnen zien? -- Verificatie kan gebeuren door te proberen iets te falsificeren. Als de falsificatie mislukt, is het geverifieerd. Als ik een groen vlak zie, kan ik jou vragen of jij dat ook ziet. Of ik maak een foto. Of ik neem een spectrumanalysator. Geeft die tweede bron hetzelfde resultaat als mijn eigen waarneming, dan is de falsificatie mislukt, en ga ik ervan uit dat mijn waarneming (groen vlak) overeenkomt met de werkelijkheid. En inderdaad, voor alledaagse waarnemingen gaan we er direct van uit dat onze waarneming een goed beeld geeft van de realiteit. Hoewel - als ik als fietser een groen fietsersstoplicht zie, verifieer ik altijd of de auto's echt wel stoppen voordat ik ga rijden. -- Die verhalen van de buurman, of van een schoen in een vensterbank, zijn natuurlijk bekend. Het probleem is, dat dat anecdotisch bewijs is. Het is onmogelijk dat verhaal te falsificeren. In het geval van de schoen in de vensterbank bleek dat die schoen *tijdens de uittreding* niet waarneembaar was. Bij onderzoek naderhand, bleek dat die schoen prima zichtbaar was *voordat* de patiënt naar de operatiekamer werd gereden en onder narcose werd gebracht. Het geval van de buurman is natuurlijk niet te verifiëren of falsificeren. Daarom is in veel operatiekamers een letter of een simpele afbeelding op de bovenkant van de operatielamp aangebracht. Het wachten is op de eerste patiënt die uit zichzelf rapporteert welke letter of welke afbeelding hij heeft gezien.
Cryofiel
14 jaar geleden
-- Ik bestrijd het uittreden niet te vuur en te zwaard. Ik poog slechts, de huidige stand van kennis onder de aandacht te brengen. Dat deze resultaten nog erg onbekend zijn, leidt tot ongeloof. Dat ze ingaan tegen het populaire idee dat je echt buiten je lichaam kunt treden, levert gevoelens van vijandigheid op. Men voelt zich aangevallen in een diepe overtuiging. Ik weet dus niet precies wat er wel gebeurt, ik representeer slechts een onderbelicht standpunt. Omdat ik nu eenmaal niet al te veel letters ter beschikking heb, en omdat te lange teksten een last zijn voor de lezer, en omdat lichaamstaal ontbreekt, en omdat de directe persoonlijke interactie ontbreekt, en omdat ik sowieso geen ster ben in het vriendelijk verwoorden van een mening, komt dat aanvallender over dan ik zou willen. Ik ben wel degelijk respectvol. Ik wil dat ook graag uiten. Ik blijk daar, via dit medium, moeite mee te hebben. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik wéét hoe ik mijn tekst bedoel. Daardoor "voel" ik die goede bedoelingen, ook als ik mijn tekst ter controle nog eens teruglees. Een ander kent mijn bedoelingen niet, en kan dezelfde tekst dus met een heel ander gevoel lezen. Als je tips hebt hoe ik mijn non-verbale communicatie via deze site kan verbeteren, dan hoor ik dat graag. -- En ja, kou is fijn. Tegen warmte ben je weerloos, op kou kun je je kleden. Heerlijk slapen nu, vanzelfsprekend met het raam wijd open. Lekker diep onder het dekbed. Al moet ik wel zeggen dat ik sinds deze week mijn zomerdekbed heb vervangen door mijn herfstdekbed. Mocht het koud worden, dan haal ik mijn winterdekbed tevoorschijn.
rose
14 jaar geleden
Dat honderd mensen denken dat Geert Wilders een politicus is, betekent nog steeds niet dat dat zo is. Ik dacht toch dat het falsificatieprincipe juist was uitgewerkt omdat het verificatieprincipe niet houdbaar bleek. (Dat later bleek dat wetenschappelijke ontwikkelingen langs heel andere wegen gaan, is nog weer een heel ander verhaal.) Het is welliswaar alweer een tijdje geleden, dat ik nog studeerde, en iedereen kan zich vergissen, maar toch... Op één punt ben ik het wel met je eens: I like my way of thinking...
Dat je dingen kunt die je niet in je lichaam kunt; zoals het vliegen over bossen en over huizen. Dus als je wilt weten hoe het voelt om te vliegen zo vrij als een vogel kan het heel nuttig zijn.

Het kan ook heel vervelend zijn; bijvoorbeeld omdat ze trekken aan je benen. Als reactie wil je roepen maar dan blijkt dat je opeens geen stem meer hebt omdat je lichaam niet luistert naar je; omdat je er niet in zit :)

Er zijn ook mensen die het inderdaad kunstmatig oproepen maar daar zie ik het nut niet van in. Als men het nodig vindt dat ik ga vliegen, merk ik het vanzelf en anders blijf ik rustig in mijn bed liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of het nut heeft weet ik niet, maar ik heb ooit zo'n ervaring meegemaakt, en ik had er geen happy gevoel bij...ik lag wat te dommelen en op een gegeven moment toen ik mijn ogen opende, zat ik letterlijk met m'n neus tegen het plavond...toen ik mij een beetje bewoog, begon ik op een neer te slingeren, en toen trok iets in mijn rug(touw) mij hard terug naar beneden...was geen leuke ervaring..wellicht omdat ik er niet op voorbereid was...maar toch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik durf het nauwelijks te zeggen, want velen zullen er een keiharde directe aanval in zien. Maar ik doe het toch: Precies dit zweven en vervolgens "teruggetrokken worden" naar je lichaam is wat er gebeurt wanneer de verbinding tussen je zelf-gevoel en je zintuigen verbroken is, en daarna wordt hersteld. Als een GPS met slecht signaal die denkt dat je een paar honderd meter *naast* de weg rijdt. Wordt de ontvangst beter, dan wordt de positie "teruggetrokken" naar de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik later ook over gelezen, ik wilde toen toch wel weten wat me overkomen was:)
Als je het kan 'sturen' lijkt het me wel gaaf.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, zou ik ook graag willen meemaken. Het moeilijke is dat je een ervaren meditator (?) moet zijn. Je moet jezelf in die speciale staat kunnen brengen, of het nu door mediteren is, door halfslapen, of op een andere manier. Dat is al moeilijk genoeg. Vervolgens moet je in die toestand kunnen *blijven* op het moment dat je voelt dat je bent uitgetreden. Je wilt rondkijken, de adrenaline komt misschien opzetten, je wilt actief worden, dingen doen. Maar precies dat leidt tot het uiteenvallen van die speciale toestand, tot het herstellen van de verbindingen die je met zoveel moeite had onderdrukt. Daardoor is het gevaar heel groot dat je wordt "teruggetrokken" naar je lichaam zodra je je bewust wordt van het feit dat je bent uitgetreden. Desalniettemin lijkt het me heel mooi om dat echt eens bewust te kunnen voelen.
Je treed pas uit als je een bijna dood ervaring hebt en je geest je lichaam wil verlaten het gebeurd heel enkel bij een operatie. je bent dan dood en wordt dan toch weer bij leven gebracht door een levensreddende ingeep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
teun, wat vind jij dan van uittredingen die zijn opgewekt bij patiënten die volledig bij bewustzijn waren, die een hersenoperatie ondergingen om hen van een klacht (epilepsie, tinnitus) af te helpen door bepaalde hersendelen te stimuleren, en die tijdens die operatie meldden dat ze waren uitgetreden? Die mensen waren springlevend en bij volle bewustzijn.
In de geestenwereld bestaan twee machten: de macht van de duisternis (Satan) en de macht van het licht (God). Je kunt met deze twee machten in contact komen. Voor de Satan zijn daar veel mogelijkheden, voor God maar 1: Jezus Christus (zie bron: Johannes hfst14 vers 6). Uittreding is duidelijk geen manier om met God in contact te komen.

Als je geest je lichaam verlaat, heeft dat invloed op die geestenwereld. Het heeft vooral nut (dat woord gebruik je in je vraagstelling) voor de macht van de duisternis. Satan heeft maar 1 doel en dat is God van de troon stoten. Hij haat God en alles wat Hij gemaakt heeft. Jij bent naar Gods beeld gemaakt (bron 2 Genesis 1:260, dus hij haat jou ook.

Het is een wederkerige invloed. Dit soort occulte ervaringen zorgen voor een negatieve invloed op jou als persoon. Dat kan bewust of onbewust plaatsvinden. Meestal onbewust, zodat mensen die het hebben meegemaakt het zullen ontkennen. Maar dat het een slechte invloed is, moge duidelijk zijn. En het brengt je zeker niet dichter bij God.